Gå til innhold

Flyttet ut fra Oslo, bekymring om skoler

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Vet om de som kommer fra Oslo skolen og hit blir overasket over alle turdagene man har på skolen. Og det samme fokuset på trivsel og vennskap.   Og likevel er nivået her (for de som er opptatt av det) ofte høyere her enn i Oslo skolen.  Selv om det kanskje ikke vises på den nasjonale prøven tydeligvis.  

Anonymkode: a2ff3...91f

Uteskole er ganske vanlig, også i Oslo

Anonymkode: 685bb...97c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå bor ikke jeg i Oslo. en stusser litt over disse testene. Har en god venninne, som jobbet ved den ene skolen som har fått godt resultat, og byttet til å jobbe ved skolen mine barn går på. Og hun sa de lå langt bak på den andre skolen, mye bråk og en god del svake elever. At på skolen til mine barn lå de langt fram. Skolen til barna mine kom dårligere ut. Men vet at her deltar alle, og de med spesielle behov. Ene barnet mitt har autisme og spesialundervisning, men har tatt nasjonale prøver. 

Skolen mine barn går på er og kjent for å være en god skole. Eldste barnet går nå på videregående, og kom inn på skolen man må ha 5 i snitt, for å komme inn på, og det er mange fra skolen hennes som kom inn der.

Anonymkode: 67562...753

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Du, som jeg, og sikkert mange flere, er klar over at skolen har flere oppdrag, du trenger ikke å dra dette til mobbing og tilpasset opplæring..poenget var å få frem skolens hovedoppgave.
Det er forresten ikke noen ekstra poeng på vitnemålet som gis for trivsel og vennskap så vidt jeg vet.. 

Da har man ihvertfall klart å fullføre skolen og også ofte med gode karakterer.

Poenget mitt er egentlig at de jeg kjenner som har hatt barn i Oslo skole har barn som ikke trives og alle er veldig opptatt av hvor skolesterke barna er og hvordan de ligger ann i klassen.  Noe som ikke er et tema her. Kommer hit. Barna trives bedre og nivået er mye høyere. Spesielt i Norsk og Engelsk. Men dette vises ikke på de Nationale testene. Sier ikke at dette gjelder alle skoler i Oslo. Sikkert store forskjeller.  Men stusser da over de testene som det vises til. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Men er ikke det viktigste at barna trives på skolen da og følger sin egen læringskurve etter hva de får til? 

Bor utenfor Oslo. Og hører stadig de som kommer derfra er veldig opptatt av hvordan barnet gjør det faglig og da spesielt i forhold til resten av klassen.  Og dette allerede fra 1. Klasse.  Har forundret meg over dette. Men skjønner jo nå at det faktisk er et tema. 

Her i området er dette ikke et tema. Og barn flest får tilrettelagt læring etter sitt nivå. Trivsel er viktigere enn nasjonale prøver. Flere er til og med ikke med på disse prøvene pga av diagnoser som f. Eks Dysleksi.  

Ikke alle barn passer inn i samme malen. Og dette er også grunn til at flere barn får diagnoser i dag. 

En bra skole er en skole hvor barnet blir sett og trives og faktisk ikke gruer seg til å gå. Læring er selvfølgelig også viktig, men da på sitt nivå. 

Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Det forklarer hvorfor veldig mange barn faktisk ikke kommer seg på skolen.  At man trives burde være like stor prioritering som læring. Det samme med tilpasset opplæring.   Det er barn det er snakk om.  Så du mener at om et barn blir mobbet eller utestengt er ikke dette skolens ansvar? Siden det ikke er skolens hovedoppdrag..... 

Vet om de som kommer fra Oslo skolen og hit blir overasket over alle turdagene man har på skolen. Og det samme fokuset på trivsel og vennskap.   Og likevel er nivået her (for de som er opptatt av det) ofte høyere her enn i Oslo skolen.  Selv om det kanskje ikke vises på den nasjonale prøven tydeligvis.  

Du er jo helt på tur, og innleggene dine bærer preg av misunnelse. Det er ikke slik at dersom man har en god skole med gode resultater så er det en motsetning til at barna trives, får tilpasset opplæring og har turdager! Vi bor på Oslo vest og tilhører en av de gode skolene. Barnet mitt hadde likevel en turdag hver dag gjennom hele førsteklasse altså.

Hvordan kan forresten nivået på din skole ofte være høyere enn i Oslo selv om "det kanskje ikke vises på den nasjonale prøven"? Hvordan måler du da at nivået er "høyere"?

Anonymkode: 16345...70e

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 timer siden):

Gode skoler utenfor Oslo finns, men statistisk sett færre enn i Oslo mtp resultatene. En god skole betyr lærere med god kompetanse, erfaring, engasjement og god skoleledelse. Det handler ikke om metodene. 

Ikke metoder? Det er ikke skoleledelsen som lærer barna gangetabellen, det er lærerne, og om lærerne er gode må det jo bety at de gjør noe annerledes enn andre, mindre gode lærere? Jeg skulle gjerne ha visst hva det er de faktisk gjør for å få slike gode resultater, eventuelt hva andre skoler gjør feil når resultatene ikke blir så bra.

Jeg ser at mange mener at disse prøvene ikke er representative for hva barna faktisk lærer. Jeg ser ikke bort fra det, altså, men jeg klarer ikke å se noen ordentlig beviser for det. 

Hi

Anonymkode: c3a23...5e1

Skrevet

Osloskolen er ekstremt opptatt av prøveresltater. Der gjør de det bra også, men jeg er ikke så sikker på at elevene egentlig har lært noe mer enn andre steder.

Anonymkode: f60c5...c6c

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 timer siden):

Det forklarer hvorfor veldig mange barn faktisk ikke kommer seg på skolen.  At man trives burde være like stor prioritering som læring. Det samme med tilpasset opplæring.   Det er barn det er snakk om.  Så du mener at om et barn blir mobbet eller utestengt er ikke dette skolens ansvar? Siden det ikke er skolens hovedoppdrag..... 

Du, normale barn skal lære. Ikke holde hender og synge.

Anonymkode: 39b4f...1cc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...