Gå til innhold

Flyttet ut fra Oslo, bekymring om skoler

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som så mange andre barnefamilier har vi flyttet fra Oslo til en nabokommune for å få mer plass. Vi trives godt og hverdagen flyter, men innimellom lurer jeg på om det var riktig valg.

Nå for eksempel, har jeg lest denne artikkelen om forskjeller i Osloskolen. https://www.nrk.no/osloogviken/nasjonale-prover-viser-store-forskjeller-i-oslo-skolen-1.16520595

Når jeg ser på tallene, ser jeg at gjennomsnittet for vår kommune er bare er litt over de "dårligste" Osloskolene og langt under de beste,  vår lokale skole er ikke noe unntak. Forskjellene blitt større også, jeg tror ikke det var så ille da jeg kikket på tabellene før vi flytta. Det er også mange flere fritidstilbud i Oslo, sommerskole og så videre.

Er det virkelig så store forskjeller som disse tallene viser? Hvor mye har det å si i praksis, kommer vi til å angre på at vi prioriterte plass over barnas skolegang?

Anonymkode: c3a23...5e1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Flytt tilbake, det går helt fint å bo med barn i byen. Osloskolen er utmerket hvis du bor på rett sted. 

Anonymkode: f6690...ef1

Skrevet

Det som ofte er problemet på «bygda» her jeg bor er at skolen vår er veldig gode på enkelte diagnoser. Derfor er det mange barn med disse diagnosene som kommer til skolen vår, og ekstraressurser kan man se langt etter. Vårt resultat ligger helt greit an, men resultatet betyr jo ikke at skolen er problemet. Det kan like greit være barna fordi de har læringsvansker. Man vet jo ikke årsaken alltid. Men still spørsmål på skolen da! Si at resultatet er dor dårlig og spør hva de tenker å gjøre med det. Hvis ingen spør, så får ingen endret heller.

Anonymkode: 8b726...cb3

Skrevet
Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Flytt tilbake, det går helt fint å bo med barn i byen. Osloskolen er utmerket hvis du bor på rett sted. 

Jo, men det er så dyrt. Og det er vanskeligere å flytte tilbake til mindre plass enn å aldri ha hatt god plass i utgangspunktet. 

Skrevet

Jeg har også lest at mange osloskoler er veldig flinke til å gi fritak fra nasjonale prøver. Har en venninne med en sønn som har lærevansker, han slipper nasjonale prøver.

På skolen mine barn går på må alle ta nasjonale prøver, og da blir jo resultatet dårligere...

Anonymkode: 5b589...9eb

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Jeg har også lest at mange osloskoler er veldig flinke til å gi fritak fra nasjonale prøver. Har en venninne med en sønn som har lærevansker, han slipper nasjonale prøver.

På skolen mine barn går på må alle ta nasjonale prøver, og da blir jo resultatet dårligere...

Anonymkode: 5b589...9eb

Det er en myte. Oslo har omtrent samme fritaksprosent som resten av landet, på tross av at Oslo-skolen vel har rundt 35-40 % minoritetsandel. Oslo-skolen er rett og slett bare bedre enn resten av landet. 

Anonymkode: 16345...70e

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jo, men det er så dyrt. Og det er vanskeligere å flytte tilbake til mindre plass enn å aldri ha hatt god plass i utgangspunktet. 

Vel, jeg kommer aldri til å flytte utenfor ring 2 😊. Det et veldig mange måter å optimalisere plass på, jeg elsker å bo et sted hvor jeg kan gå til jobben, barna kan gå til alle vennene sine, gå eller ta kollektivt til alle fritidsaktiviteter. Det frigjør så utrolig mye tid!!

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Vel, jeg kommer aldri til å flytte utenfor ring 2 😊. Det et veldig mange måter å optimalisere plass på, jeg elsker å bo et sted hvor jeg kan gå til jobben, barna kan gå til alle vennene sine, gå eller ta kollektivt til alle fritidsaktiviteter. Det frigjør så utrolig mye tid!!

Og vi har ikke behov for bil, selv om vi har en for å kunne dra på hytta 😎

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Det er en myte. Oslo har omtrent samme fritaksprosent som resten av landet, på tross av at Oslo-skolen vel har rundt 35-40 % minoritetsandel. Oslo-skolen er rett og slett bare bedre enn resten av landet. 

Anonymkode: 16345...70e

Men hva er det som gjør den så mye bedre? Hva er det de gjør?

Det er noen skoler som har helt fantastiske resultater, jeg ser på f.eks. Lutvann skole. Den ligger på Østkanten, og har henholdsvis 59, 55 og 65 (!) poeng i engelsk, lesing og regning for femte trinn. Landsgjennomsnittet ligger på 50, og 3-4 poeng utgjør ett skoleårs forskjell. Så de ligger mange år foran landsgjennomsnittet (og mange skoler ligger naturligvis under det).

Vi burde kanskje ikke ha flytta, nei, eller kanskje vi skulle ha flytta til Lutvann. 

Hi

Skrevet

Det er noen skoler som har helt fantastiske resultater, jeg ser på f.eks. Lutvann skole. Den ligger på Østkanten, og har henholdsvis 59, 55 og 65 (!) poeng i engelsk, lesing og regning for femte trinn. Landsgjennomsnittet ligger på 50, og 3-4 poeng utgjør ett skoleårs forskjell. Så de ligger mange år foran landsgjennomsnittet (og mange skoler ligger naturligvis under det).

Vi burde kanskje ikke ha flytta, nei, eller kanskje vi skulle ha flytta til Lutvann. 

Hi

Det er sikkert sammensatt, men befolkningen i Oslo har høyere utdanningsnivå enn resten av landet - så det bidrar sikkert også.

Anonymkode: c2434...bd9

Skrevet

Hi

Jeg klarer heller ikke å forstå det. Mine nevøer startet på barneskolen ved Lutvann. De var maks et par i hver klasse som var født av norske foreldre. Når de skulle ha bursdag var det ingen som kom, fordi foreldrene til de andre ungene ikke stolte på at de serverte halal osv. De hadde så mange dårlige episoder med rasisme mot seg selv pga at de var norske. Etter et par år flyttet foreldrene ut av byen pga dette. Så ikke flytt til Lutvann 🙈😂 Jeg elsker Oslo altså, men ikke akkurat den kanten av byen 😜

Anonymkode: 112b6...307

Skrevet

Osloskolen har prestert godt i mange år. Astrid Søgnen bygget opp et godt eiernivå og system for skolene. Osloskolen er kjent for systematisk jobbing, mye planer og papir. Men osloskolen står for fall. Marthe Gerhardsen er i ferd med ta knekken på den. Der Søgnen ansatte skolefolk i toppen med ønske om å utvikle skolen, er det under Gerhardsen politikere som ønsker seg frem og opp og titler til cven. Skolemiljøteamet er rasert. Konfliktnivået på toppen er høyt. 

Dessuten er ikke nasjonale prøver alene det som skaper en god skole. Trivsel er lærinsfaktor nummer en. Sjekk at det stedet du flytter til har stort skolebidrag på skolebidragsindikatoren. Der er Oslo nesten dårligst. Videregående er minst like viktig som grunnskole når du er så nøye som du er vurderingene. 

Anonymkode: 9edab...2a7

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Men hi lurte ikke på hvor du ønsker å bo.

Hi, er barna dine normalt fungerende så går det bra uansett. Det finnes mange bra skoler utenfor Oslo, og det blir galt å se på kun resultatene av nasjonale prøver.

Anonymkode: 7bec8...836

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hi, er barna dine normalt fungerende så går det bra uansett. Det finnes mange bra skoler utenfor Oslo, og det blir galt å se på kun resultatene av nasjonale prøver.

Bare fortalte om fordelene ved å bo i by, plass alene bør ikke avgjøre, man må se på helheten

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Det du beskriver kan man også gjøre svært mange steder utenfor ring 2. Det er ikke bondegårder og 1 km til naboen utenfor ring 2.

Men du har kanskje aldri vært utenfor?

Anonymkode: b3996...347

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Det går bra uansett, men ikke så bra som mulig..dette handler om ambisjoner på vegne av eget barn - klart alt går, men er skolen/lærere ikke flinke nok til å systematisk legge til rette for læring med høyt ambisjonsnivå, vil barnet utvikle seg under sitt læringspotensial. Det i seg selv ikke er krise, men i mange tilfeller er utdanning en sterk faktoren som påvirker barnets liv langt oppi voksen alder 

Anonymkode: 685bb...97c

Skrevet

Det går bra uansett, men ikke så bra som mulig..dette handler om ambisjoner på vegne av eget barn - klart alt går, men er skolen/lærere ikke flinke nok til å systematisk legge til rette for læring med høyt ambisjonsnivå, vil barnet utvikle seg under sitt læringspotensial. Det i seg selv ikke er krise, men i mange tilfeller er utdanning en sterk faktoren som påvirker barnets liv langt oppi voksen alder 

Du, det er ganske mange barn utenfor Oslo som når sitt ambisjonsnivå, altså 😆 

Skrevet

Du, det er ganske mange barn utenfor Oslo som når sitt ambisjonsnivå, altså 😆 

Joda, jeg skjønner det. Det er mange gode skoler utenfor Oslo også, men, dessverre for oss, ikke akkurat her vi bor. I tillegg er det flere skoler med eksepsjonelt gode resultater i Oslo, slik som Lutvann. Jeg kjenner ikke til området, og gjettet på at det var en slags "østkantens vestkant", fullt av akademikere med lite penger. Tydeligvis ikke, ut fra det ...307 sier, og det gjør jo resultatene enda mer fantastiske. Metodene som brukes på slike skoler burde jo overføres til alle skoler, ikke bare i Oslo, men hele landet.

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Hi

Det har jeg store vansker for å tro at stemmer. Har god kjennskap til skolene i det området, og de ferdighetene har jeg ikke vært borti. 

Anonymkode: 2a306...716

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Joda, jeg skjønner det. Det er mange gode skoler utenfor Oslo også, men, dessverre for oss, ikke akkurat her vi bor. I tillegg er det flere skoler med eksepsjonelt gode resultater i Oslo, slik som Lutvann. Jeg kjenner ikke til området, og gjettet på at det var en slags "østkantens vestkant", fullt av akademikere med lite penger. Tydeligvis ikke, ut fra det ...307 sier, og det gjør jo resultatene enda mer fantastiske. Metodene som brukes på slike skoler burde jo overføres til alle skoler, ikke bare i Oslo, men hele landet.

Gode skoler utenfor Oslo finns, men statistisk sett færre enn i Oslo mtp resultatene. En god skole betyr lærere med god kompetanse, erfaring, engasjement og god skoleledelse. Det handler ikke om metodene. 

Skrevet

Men er ikke det viktigste at barna trives på skolen da og følger sin egen læringskurve etter hva de får til? 

Bor utenfor Oslo. Og hører stadig de som kommer derfra er veldig opptatt av hvordan barnet gjør det faglig og da spesielt i forhold til resten av klassen.  Og dette allerede fra 1. Klasse.  Har forundret meg over dette. Men skjønner jo nå at det faktisk er et tema. 

Her i området er dette ikke et tema. Og barn flest får tilrettelagt læring etter sitt nivå. Trivsel er viktigere enn nasjonale prøver. Flere er til og med ikke med på disse prøvene pga av diagnoser som f. Eks Dysleksi.  

Ikke alle barn passer inn i samme malen. Og dette er også grunn til at flere barn får diagnoser i dag. 

En bra skole er en skole hvor barnet blir sett og trives og faktisk ikke gruer seg til å gå. Læring er selvfølgelig også viktig, men da på sitt nivå. 

Anonymkode: a2ff3...91f

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Men er ikke det viktigste at barna trives på skolen da og følger sin egen læringskurve etter hva de får til? 

Bor utenfor Oslo. Og hører stadig de som kommer derfra er veldig opptatt av hvordan barnet gjør det faglig og da spesielt i forhold til resten av klassen.  Og dette allerede fra 1. Klasse.  Har forundret meg over dette. Men skjønner jo nå at det faktisk er et tema. 

Her i området er dette ikke et tema. Og barn flest får tilrettelagt læring etter sitt nivå. Trivsel er viktigere enn nasjonale prøver. Flere er til og med ikke med på disse prøvene pga av diagnoser som f. Eks Dysleksi.  

Ikke alle barn passer inn i samme malen. Og dette er også grunn til at flere barn får diagnoser i dag. 

En bra skole er en skole hvor barnet blir sett og trives og faktisk ikke gruer seg til å gå. Læring er selvfølgelig også viktig, men da på sitt nivå. 

Eh, bare minner på at skolens primære oppgave er faktisk læring …at man skal trives for å kunne lære er en selvfølge, men ikke skolens hovedoppdrag ..

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Eh, bare minner på at skolens primære oppgave er faktisk læring …at man skal trives for å kunne lære er en selvfølge, men ikke skolens hovedoppdrag ..

Det forklarer hvorfor veldig mange barn faktisk ikke kommer seg på skolen.  At man trives burde være like stor prioritering som læring. Det samme med tilpasset opplæring.   Det er barn det er snakk om.  Så du mener at om et barn blir mobbet eller utestengt er ikke dette skolens ansvar? Siden det ikke er skolens hovedoppdrag..... 

Vet om de som kommer fra Oslo skolen og hit blir overasket over alle turdagene man har på skolen. Og det samme fokuset på trivsel og vennskap.   Og likevel er nivået her (for de som er opptatt av det) ofte høyere her enn i Oslo skolen.  Selv om det kanskje ikke vises på den nasjonale prøven tydeligvis.  

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Det forklarer hvorfor veldig mange barn faktisk ikke kommer seg på skolen.  At man trives burde være like stor prioritering som læring. Det samme med tilpasset opplæring.   Det er barn det er snakk om.  Så du mener at om et barn blir mobbet eller utestengt er ikke dette skolens ansvar? Siden det ikke er skolens hovedoppdrag..... 

Du, som jeg, og sikkert mange flere, er klar over at skolen har flere oppdrag, du trenger ikke å dra dette til mobbing og tilpasset opplæring..poenget var å få frem skolens hovedoppgave.
Det er forresten ikke noen ekstra poeng på vitnemålet som gis for trivsel og vennskap så vidt jeg vet.. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...