Gå til innhold

Innsamlinger på Spleis du har reager negativt på?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva slags "Spleiser" har du reagert negativt på? Og hvorfor? På grunn av formålet, fordi du tror personen bak ikke er ærlig eller andre grunner?

Jeg har blitt provosert når folk vil ha penger til (flere) dyr. Om det er vanskelig å få råd til å skaffe dyr, hva med utgiftene som følger med å ha dyr? Korttenkt og egoistisk. 

Anonymkode: 8a292...e53

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En familie her hvor jeg bor som hadde et dødssykt barn og opprettet spleis for å ta dette barnet med på en siste ferie. Dette er en familie med god økonomi som eier hytte og hus. Barnet døde før reisen. Lurer på om de betalte tilbake. 

Anonymkode: d91f7...156

Skrevet

Naboen opprettet spleis for å ordne tennene til hunden. Hadde hun roet ned på klesinnkjøp og festing hadde hun hatt råd til å ta seg av dyret sitt selv. Jeg ga ikke en krone. 

Anonymkode: 0d23a...fb5

Skrevet

Noen her som samler inn for å dekke reiser til sykehuset med et barn med kreft. Sannheten er vel at det er en alenemor som aldri har jobbet og mottar sosialstønad, og som får reisene dekket allerede. Men ser ut til at folk vet om det (lite sted vi bor på) og de har på 2 mnd samlet inn svimlende 300kr.

Anonymkode: e5d26...237

Skrevet

En ufør mor ønsket at folk skulle spleise slik at datteren kunne drive med ridning. Jeg er for at alle barn skal kunne delta på fritidsaktiviteter, men det som gjorde at jeg reagerte, var at datteren måtte i følge mor ri på områdets dyreste rideskole. Barnet var såpass ung og uerfaren at det ikke var viktig i forhold til barnets nivå og satsing i idretten. I tillegg bor barnet like ved den rimeligste rideskolen. 

Anonymkode: f2765...f41

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 timer siden):

En familie her hvor jeg bor som hadde et dødssykt barn og opprettet spleis for å ta dette barnet med på en siste ferie. Dette er en familie med god økonomi som eier hytte og hus. Barnet døde før reisen. Lurer på om de betalte tilbake. 

Anonymkode: d91f7...156

Anonym bruker skrev (22 timer siden):

Noen her som samler inn for å dekke reiser til sykehuset med et barn med kreft. Sannheten er vel at det er en alenemor som aldri har jobbet og mottar sosialstønad, og som får reisene dekket allerede. Men ser ut til at folk vet om det (lite sted vi bor på) og de har på 2 mnd samlet inn svimlende 300kr.

Anonymkode: e5d26...237

Jeg har problemer med å tro det jeg leser noen ganger. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Spleisen til Laila Bertheussen

https://www.spleis.no/project/330433/description

Anonymkode: 660e7...78c

Er dette reellt? Er det hun som tigger penger? Wara stod ved hennes side under rettssaken, det er vel ingen som dømmer han for å gå mens hun sonet for galskapen. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Er dette reellt? Er det hun som tigger penger? Wara stod ved hennes side under rettssaken, det er vel ingen som dømmer han for å gå mens hun sonet for galskapen. 

Hvorfor skulle det ikke være reelt? Hun står som innsamler, identifisert med bankid.

Anonymkode: 660e7...78c

Skrevet

Jeg har ikke sett noe jeg har reagert negativt på, men så lenge slikt er mulig, så vil alltids noen prøve å svindle andre. Det fin jo noen mennesker med ekstremt stygge og dårlige holdninger- det er jo tydelig. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Han brukte vel litt tid på å innse at hun faktisk var skyldig. Vondt å tro det om den du elsker. Og hvorfor skulle han ikke da gå hardt ut i bruddet? Hun har med sine handlinger fått ham sparket på en svært offentlig og skamfull måte. Dette har jo rammet hele familien, så at han gjør seg vanskelig nå, er lett å forstå. 

Anonymkode: f2765...f41

Skrevet

De aller fleste, for å være ærlig.

Misliker sterkt denne trenden med Spleis, og frykter at den vil føre til at de som kan produsere pene bilder og rørende tekst (og som er villige til å selge privatlivet sitt) får hjelp, mens resten ikke får det.

Og så synes jeg mange tar skremmende lite ansvar for eget liv/egen familie.

Her var det for eksempel en familie som laget spleis til sønnen/broren i familien, som hadde kjøpt en bolig han ikke fikk solgt, og leide en leilighet nærmere sentrum han bodde i. For det var så fryktelig synd på ham som umulig kunne ha forutsett at han ikke skulle få solgt.

1. Ikke lei ny bolig før gammel er solgt hvis du ikke har råd til det

2. Si opp ny leilighet og flytt tilbake mens du venter på å få solgt

3. Både søsken og foreldre har store boliger i sentrum, og burde kunne tilby ham å bo hos dem en periode hvis det virkelig var krise

4. Familien har god økonomi, og burde kunne ha hjulpet ham selv, før de tigger og ber kreti og pleti om hjelp

Anonymkode: b18f3...4cd

Skrevet

Anne ma som skal ha hjelp til å reise til Tyrkia og advokathjelp.. skurrer når hun er 62 og han 28…

Anonymkode: 18c78...4ca

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 timer siden):

De aller fleste, for å være ærlig.

Misliker sterkt denne trenden med Spleis, og frykter at den vil føre til at de som kan produsere pene bilder og rørende tekst (og som er villige til å selge privatlivet sitt) får hjelp, mens resten ikke får det.

Og så synes jeg mange tar skremmende lite ansvar for eget liv/egen familie.

Anonymkode: b18f3...4cd

Jeg er enig, det er lenge siden jeg så en spleis jeg tenkte jeg ville bidra i. Jeg kan bidra hvis en privat barnehage har fått ødelagt lavvoen sin for tredje gang på kort tid, og barna derfor ikke har et sted å gå tur til. Privat spleis til familier som vil til USA og gjennomføre kreftbehandling som koster 2.5 millioner eller de som må ha nytt hus osv, støtter jeg ikke. Det er gode offentlige støtteordninger i Norge, og innenfor dem bør de fleste kunne ivareta egen familie og egne behov. 

Støtter heller ikke de som vil ha hjelp med egen artistkarriere, og som ber om hjelp til å gi ut CD eller publisere en bok. Det er selvfølgelig tøft å følge egen drøm og realisere sitt potensiale, men jeg er så kynisk at jeg tenker at vi er da mange som må tjene til livet opphold på "kjedelig" vis, og som ikke kan forvente å leve av en hobby eller talent. 

Skrevet

Den spleisen til han som hadde reist til Somalia og ble dømt for drap. Han har fått asyl i Norge fordi Somalia er så farlig også reiser man dit på ferie? 

Og den familien på Tøyen som tigget om depositum, men fikk nok til eget hus. De hadde fått beskjed i flere år at de måtte finne et nytt sted å bo i stede så kontakter de media som synes bare så synd på de......

Anonymkode: 8a024...2c9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...