Gå til innhold

Voksen stesønn som ikke bidrar hjemme


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg bor sammen med samboer og stesønn på 20 år i felles bolig (samboer og jeg betaler likt ) Stesønnen min bor gratis og betaler heller ikke for maten som vi har avtalt på forhånd fordi våre 3 andre barn ( 1 stedatter og 2 egne sønner ) også har hatt denne goden for å kunne spare opp penger til bolig. Forskjellen er at de 3 andre har bestandig bidratt med tjenester i hjemmet, noe stesønnen min ikke gjør. For tiden er han også arbeidsledig ( ni uker nå ) og sitter stort sett hjemme og gamer. Han tok fagbrev nå i våres, men vil ikke jobbe i det yrket, han fikk også tilbud om en stilling som telefonselger, men takket nei til den også selv om målet nå er å bli selger. Han går hjemme hele dagen, men selv det å tømme oppvaskmaskinen blir en litt for stor oppgave tydeligvis. Han skal komme til ferdig middag og klarer å sette inn i oppvaskmaskinen når den er tom, men mer enn det bidrar han ikke med. Jeg har sagt ifra om min frustrasjon til min samboer som kun svarer med at hva gjør du her da? Dette brukes som en unnskyldning fordi hun vet veldig godt at oppførselen til sønnen ikke er ok. for jeg gjør oppgaver i huset som andre gjør i andre hjem. Jeg klipper gresset, måker snø, støsuger, tømmer oppvaskmaskin, lager middag osv, osv. I tillegg er han så godt som samboer med kjæresten sin, men der skal det sies at de er mest hos henne. Likevel er de hos oss stort sett hver eneste helg og det synes jeg begynner å bli slitsomt etterhvert. Jeg har nå nådd ett punkt hvor jeg ikke orker å bo under disse forholdene lenger og jeg ønsker egentlig bare feedback på hva andre tenker om situasjonen. Flere jeg har snakket med sier at jeg må jo bare si ifra siden det er mitt hjem også, men jeg synes dette er vanskelig fordi jeg føler moren tar sønnens parti uansett hva jeg måtte mene. Til opplysning kan det også informeres om at vi gjorde en avtale om at han skulle bidra med å klippe gress, måke snø og andre oppgaver før vi flyttet til bostedet vi bor på nå, noe som bare har blitt ignorert fullstendig. Blir han bedt om å gjøre en tjeneste har han enten migrene, vondt i halsen eller en annen dårlig unnskyldning. Jeg er så frustrert nå at jeg trolig velger å flytte og det synes jeg er utrolig trist. Hva tenker dere om dette og har dere noen gode tips på hvordan jeg skal nå frem til moren som faktisk tar alle unnskyldningene for god fisk selv om alle andre skjønner det er blank løgn?

Anonymkode: 7fb7e...151

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her må du manne deg opp å ta kommandoen. Bade stesønn og mor trenger irettesettelse. 

Anonymkode: 091a1...72b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Her må du manne deg opp å ta kommandoen. Bade stesønn og mor trenger irettesettelse. 

Anonymkode: 091a1...72b

Det stemmer, men det er ikke mulig å nå frem. 

 

Anonymkode: 7fb7e...151

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Det stemmer, men det er ikke mulig å nå frem. 

 

Anonymkode: 7fb7e...151

Da må du vurdere å sterkere inn. Slutt å gjøre ting du også da. Be stesønn en eller kjerringa di å gjøre det. Hadde aldri funnet meg i det. 

Anonymkode: 091a1...72b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under slike nydelige forhold blir nok denne gutten boende hjemme lenge. Hvorfor flytte fra all inklusive ? Høres ut som min svoger på 32 år i mammas kjeller. Bidrar 0, bortsett fra å tømme kjøleskapet. Alltid synd på han. Klipper ikke gresset engang når svigers er borte. 
 

Jeg hadde satt meg ned, tatt en prat med partner om hva hun tenker. En ting er å bo hjemme å bidra, jobbe og spare penger til egen bolig. En annen ting er å være på ferie hos dere uten mål og mening.vanskelig situasjon men jeg hadde irritert meg jeg også. 

Anonymkode: 5a31f...25b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har egt bare tre valg - la Marve Fleksnes fortsette å bo på hotell hos mora si, ta det store oppgjøret med begge, eller flytte ut. Jeg hadde aldri funnet meg at voksne mennesker under mitt tak ikke bidrar. Han får få oppgaveliste for hver dag, med beskjed om at dersom det ikke går i orden får han flytte ut. Samt beskjed om at han får ta hvilken som helst jobb om han vil ha tak over hodet, voksne mannen, og om det taket skal være hjemme hos dere så har han husoppgaver som alle andre.

Anonymkode: 58d27...fb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du prøvd å snakke ordentlig med gutten? Du har snakket med andre og "alle" er enige med deg. Det hjelper veldig lite, og er egentlig mer støy enn fruktbart.

Jeg syns du skal ta med gutten på noe og ta en skikkelig prat. Du engasjerer deg i ham, og da må du slutte å gå via dama di. Du bør slutte å innhente støtte fra andre siden det ikke er noe poeng. Han er 20 år og har både ører og sikkert vett, så siden moren som mødre flest, beskytter barna når det blir rettet kritikk mot dem, må du gå til sønnen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ReneRene skrev (5 minutter siden):

Har du prøvd å snakke ordentlig med gutten? Du har snakket med andre og "alle" er enige med deg. Det hjelper veldig lite, og er egentlig mer støy enn fruktbart.

Jeg syns du skal ta med gutten på noe og ta en skikkelig prat. Du engasjerer deg i ham, og da må du slutte å gå via dama di. Du bør slutte å innhente støtte fra andre siden det ikke er noe poeng. Han er 20 år og har både ører og sikkert vett, så siden moren som mødre flest, beskytter barna når det blir rettet kritikk mot dem, må du gå til sønnen. 

Jeg har snakket med han om dette flere ganger tidligere og forklart at grunnen til at det blir dårlig stemning hjemme skyldes dette. Poengtert hvor hyggelig vi har det når han hjelper til og hvor hyggelig det er når alle er blide og fornøyde. Han er 20 år og da mener jeg at det er med t-skje nok. Når det gjelder å gjøre hyggelige ting for han var han med på ferie til min families leilighet i Spania både i oktober og nå i sommer. Resultatet nå i sommer var det var en veldig hyggelig tur helt frem til siste dagen når vi skulle rydde og han fikk akkutt øyemigrene. Føler jeg har gjort det jeg kan men kanskje ikke vært streng nok som er veldig vanskelig da moren tar sønnens parti og man blir den stygge ulven

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Du har egt bare tre valg - la Marve Fleksnes fortsette å bo på hotell hos mora si, ta det store oppgjøret med begge, eller flytte ut. Jeg hadde aldri funnet meg at voksne mennesker under mitt tak ikke bidrar. Han får få oppgaveliste for hver dag, med beskjed om at dersom det ikke går i orden får han flytte ut. Samt beskjed om at han får ta hvilken som helst jobb om han vil ha tak over hodet, voksne mannen, og om det taket skal være hjemme hos dere så har han husoppgaver som alle andre.

Anonymkode: 58d27...fb9

Det blir nok dessverre å flytte fordi det ikke er mulig å nå frem

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Under slike nydelige forhold blir nok denne gutten boende hjemme lenge. Hvorfor flytte fra all inklusive ? Høres ut som min svoger på 32 år i mammas kjeller. Bidrar 0, bortsett fra å tømme kjøleskapet. Alltid synd på han. Klipper ikke gresset engang når svigers er borte. 
 

Jeg hadde satt meg ned, tatt en prat med partner om hva hun tenker. En ting er å bo hjemme å bidra, jobbe og spare penger til egen bolig. En annen ting er å være på ferie hos dere uten mål og mening.vanskelig situasjon men jeg hadde irritert meg jeg også. 

Anonymkode: 5a31f...25b

De kunne vært tvillinger. Jeg har tatt den praten med samboren min så utrolig mange ganger og hver gang ender med full konflikt. Det er rett i forsvar samtidig som hun forvrenger sannheten.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frustrert mann 52 skrev (1 time siden):

De kunne vært tvillinger. Jeg har tatt den praten med samboren min så utrolig mange ganger og hver gang ender med full konflikt. Det er rett i forsvar samtidig som hun forvrenger sannheten.

 

Min svoger er yngste av tre søsken. Alltid vært synd på han. Både min mann, svigerinne og svigerforeldre er hardtarbeidende mennesker. Alltid hjelpsomme med normal folkeskikk. Svoger svarer som en sur 11åring i puberteten. Takker ikke for ting, må minnes på å si takk for gaver. Forventer st alle stiller opp hele tiden, at svigerfar må hente han på fest kl 07 en lørdag etter nattevakt i 16 t er en selvfølge. Selv om svoger har festet 2t unna å rotet bort nøkkelen på fylla. Svigerinne skaffet jobb til han, ble bare tull. Møtte ikke alltid opp, var sur og ville ikke gjøre jobben han skulle (vaske rydde osv, var kjedelig. Min mann skaffet han jobb, men selvfølgelig var jo det alle andre sin feil at det gikk dårlig. Svigermor gikk rett i forsvar for lillegullet, stakkars gutt må vite. Hun har skaffet han jobb, det funker vel fordi svigermor er høyt opp i ledelsen. Er han syk ringer ikke han i forkant. Neida, han ringer når han står opp kanskje i 14-15 tiden når han skulle startet 07.  «Herregud jeg er syk, kan ikke dra på jobb». Greit det men å si i fra er heller ikke logisk i det tenåringshodet. Jeg sa han var 32år sant?🤔. Han prøvde å bo med litt kompiser men det gikk dårlig. Ikke hans skyld da såklart. Mor syntes jo så synd på han. Han dro på seg gjeld (ikke hans skyld) å bodde da hjemme i 8år. Akkurat ferdig med gjelda. Hadde det vært meg å valpen min tjente 25000kr/mnd hadde jeg krevd bo her gratis, men du skal betale  minimum 17000kr/mnd på gjelden f.eks. Neida. Gullet har betalt 5000kr i mnd på gjeld, å spist junkfood og festet bort resten. «Jeg bestemmer ikke over han», nei men bor han hos deg gratis får du fader meg stille krav. Han har alltid fått puter under armene, alltid blitt reddet og står fader ikke på egne ben dem dag i dag.  Den dagen svigers blir borte har jeg gjort det tydelig at jeg arver ikke gullungen deres. Han er ikke mitt problem. Han blir nok evig singel. Før var han jo kul, nå begynner de røde flaggene å lyse hos damene. Helt tragisk. Men jeg ser hvorfor han er slik, spesielt mor sin skyld. Hun syntes så synd på han fordi han ble mobbet, men den dag i dag vet hun ikke at min mann ble kraftig mobbet, banket opp og tidvis torturert av medelever. Lillegull det var synd på så øynene var vist ikke på storebroren. Jeg lukter ett lillegull av denne gutten også. Håper for din del at det er feil, men får han fortsette er det null grunner til at han gidder å gjøre annet enn å nyte all inklusive. 

Anonymkode: 5a31f...25b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Min svoger er yngste av tre søsken. Alltid vært synd på han. Både min mann, svigerinne og svigerforeldre er hardtarbeidende mennesker. Alltid hjelpsomme med normal folkeskikk. Svoger svarer som en sur 11åring i puberteten. Takker ikke for ting, må minnes på å si takk for gaver. Forventer st alle stiller opp hele tiden, at svigerfar må hente han på fest kl 07 en lørdag etter nattevakt i 16 t er en selvfølge. Selv om svoger har festet 2t unna å rotet bort nøkkelen på fylla. Svigerinne skaffet jobb til han, ble bare tull. Møtte ikke alltid opp, var sur og ville ikke gjøre jobben han skulle (vaske rydde osv, var kjedelig. Min mann skaffet han jobb, men selvfølgelig var jo det alle andre sin feil at det gikk dårlig. Svigermor gikk rett i forsvar for lillegullet, stakkars gutt må vite. Hun har skaffet han jobb, det funker vel fordi svigermor er høyt opp i ledelsen. Er han syk ringer ikke han i forkant. Neida, han ringer når han står opp kanskje i 14-15 tiden når han skulle startet 07.  «Herregud jeg er syk, kan ikke dra på jobb». Greit det men å si i fra er heller ikke logisk i det tenåringshodet. Jeg sa han var 32år sant?🤔. Han prøvde å bo med litt kompiser men det gikk dårlig. Ikke hans skyld da såklart. Mor syntes jo så synd på han. Han dro på seg gjeld (ikke hans skyld) å bodde da hjemme i 8år. Akkurat ferdig med gjelda. Hadde det vært meg å valpen min tjente 25000kr/mnd hadde jeg krevd bo her gratis, men du skal betale  minimum 17000kr/mnd på gjelden f.eks. Neida. Gullet har betalt 5000kr i mnd på gjeld, å spist junkfood og festet bort resten. «Jeg bestemmer ikke over han», nei men bor han hos deg gratis får du fader meg stille krav. Han har alltid fått puter under armene, alltid blitt reddet og står fader ikke på egne ben dem dag i dag.  Den dagen svigers blir borte har jeg gjort det tydelig at jeg arver ikke gullungen deres. Han er ikke mitt problem. Han blir nok evig singel. Før var han jo kul, nå begynner de røde flaggene å lyse hos damene. Helt tragisk. Men jeg ser hvorfor han er slik, spesielt mor sin skyld. Hun syntes så synd på han fordi han ble mobbet, men den dag i dag vet hun ikke at min mann ble kraftig mobbet, banket opp og tidvis torturert av medelever. Lillegull det var synd på så øynene var vist ikke på storebroren. Jeg lukter ett lillegull av denne gutten også. Håper for din del at det er feil, men får han fortsette er det null grunner til at han gidder å gjøre annet enn å nyte all inklusive. 

Anonymkode: 5a31f...25b

Det skal sies at lillegullet har vært så dårlig behandlet i x antall jobber i følge svigermor. Han har jo mistet jobben flere ganger pga nedbemanning, å andre som har jobbet kortere har fått fortsette. Jeg skjønner jo hvorfor, det ser jo ikke løvemamma. Veldig rart at alltid han er så uheldig, neppe tilfeldig. Å det styrker medfølelsen hennes, da syntes hun mer synd på gullet som blir utsatt for urett. Kan jo ha noe med at han svarer sjefer fordi han tror han er sjef selv, er sur og grinete, tviler på at han bidrar positivt til arbeidsmiljøet, forsover seg, ringer seg ikke inn syk osv. neida, er nok fordi alle andre er så fæle, stakkars gutt. 

Anonymkode: 5a31f...25b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Det skal sies at lillegullet har vært så dårlig behandlet i x antall jobber i følge svigermor. Han har jo mistet jobben flere ganger pga nedbemanning, å andre som har jobbet kortere har fått fortsette. Jeg skjønner jo hvorfor, det ser jo ikke løvemamma. Veldig rart at alltid han er så uheldig, neppe tilfeldig. Å det styrker medfølelsen hennes, da syntes hun mer synd på gullet som blir utsatt for urett. Kan jo ha noe med at han svarer sjefer fordi han tror han er sjef selv, er sur og grinete, tviler på at han bidrar positivt til arbeidsmiljøet, forsover seg, ringer seg ikke inn syk osv. neida, er nok fordi alle andre er så fæle, stakkars gutt. 

Anonymkode: 5a31f...25b

Det er som å lese om hjemmesituasjonen, bestandig en unnskyldning uansett i stedet for å face fakta og ta en kamp. Jeg er redd det blir akkurat som situasjonen du beskriver hos også, så jeg ser ingen fremtid her dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Frustrert mann 52 skrev (2 minutter siden):

Det er som å lese om hjemmesituasjonen, bestandig en unnskyldning uansett i stedet for å face fakta og ta en kamp. Jeg er redd det blir akkurat som situasjonen du beskriver hos også, så jeg ser ingen fremtid her dessverre.

Har dere bodd sammen lenge? Har det endret seg over tid?

Din samboer må jo innse at dette gjør at du ser henne i et meget uflatterende lys, for å si det pent. Hun må forstå at du ikke på noe vis ønsker å være deltaker i å ødelegge denne unge mannen fullstendig.  Og fremfor alt, ingen ønsker å bo med en unnasluntrer i huset. 

Anonymkode: 58d27...fb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vært av og på i 13 år og av samme grunn hver eneste gang. Hun ser det nok, men vil bare ikke innse det og duller og daller videre som om han var en 5 åring. Da er det vel mere verdt å beholde gullungen sin som liten enn å la han vokse opp og beholde forholdet da. Det har ikke endret seg i det hele tatt og derfor er det bare mer og mer frustrerende jo eldre han blir. Unnasluntrere er det ingen som liker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...