Gå til innhold

Dette med behov for å redusere kjøttmengde..

Anbefalte innlegg

Skrevet

..spiser folk flest så mye kjøtt i utgangspunktet? Hva er det dere spiser i så fall? 

Jeg har ingen vegetarianske nykker overhodet, og forsøker absolutt ikke å holde meg unna kjøtt. Men det er da ikke så fryktelig mye kjøtt jeg spiser uansett. Jeg spiser av og til kylling, men det er typisk bare noen få kyllingbiter på et grillspyd eller lignende. Ellers spiser jeg av og til kjøttdeig eller bacon i pasta eller taco. Men jeg er ikke så glad i det, så dersom jeg feks spiser kjøttdeig i taco, er det ikke mer enn en spiseskje. Det hender også 1-2 ganger i måneden at jeg spiser en brødskive med salami. 

Hvor mye kjøtt spiser du? 

Anonymkode: 4e6b5...02c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alt for mye. Både kjøtt og fisk. 

Anonymkode: 0786a...c6e

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

..spiser folk flest så mye kjøtt i utgangspunktet? Hva er det dere spiser i så fall? 

Jeg har ingen vegetarianske nykker overhodet, og forsøker absolutt ikke å holde meg unna kjøtt. Men det er da ikke så fryktelig mye kjøtt jeg spiser uansett. Jeg spiser av og til kylling, men det er typisk bare noen få kyllingbiter på et grillspyd eller lignende. Ellers spiser jeg av og til kjøttdeig eller bacon i pasta eller taco. Men jeg er ikke så glad i det, så dersom jeg feks spiser kjøttdeig i taco, er det ikke mer enn en spiseskje. Det hender også 1-2 ganger i måneden at jeg spiser en brødskive med salami. 

Men hva spiser du til middag siden det er sjeldent og lite kjøtt. 

Det høres ut som du har et kosthold som mange kan lære litt av? 

Anonymkode: c9516...e0b

Skrevet
38 minutes ago, Anonym bruker said:

Ja, mange spiser mye kjøtt. Jeg har venner og familiemedlemmer som spiser kjøtt til alle måltider. Skinke på brødskiva til frokost, salami til lunsj, kjøttboller til middag og en skive med bacon til kvelds. Det er overraskende normalt.

Anonymkode: be6fa...4ee

Skrevet

Jeg er akkurat som deg hi. Spiser lite kjøtt. Jeg er veldig glad i kjøtt, og en skikkeleig god kjøttmiddag er helt fantastisk. Men etter det ble slutt med eksen, måtte jeg skjerpe meg på innkjøp av kjøtt. Altfor mye havnet i bosset. Han kan ikke spise et måltid uten det er kjøtt i. På jobben hans, har de en kjøttfri dag, der alle måltider er uten kjøtt. Han har ofte med seg egen mat de dagene som han spiser.

Jeg har funnet ut at meg og eksen er to ekstremer på hver vår side. Jeg spiser veldig lite kjøtt til å være kjøttelsker/spiser, og han altfor mye. Og sånn er det bare

Anonymkode: c1ce9...ec8

Skrevet

Ja, vi spiser mye kjøtt i ulike former. Fiskekjøtt omtrent to ganger i uken, kyllingkjøtt omtrent to ganger i uken og storfekjøtt de tre siste dagene. Til middager, altså. I tillegg går det litt skinke som pålegg, og innimellom roastbiff og spekemat også.

Middager kan være fiskegrateng, fiskekaker, quesedillas, fajitas, diverse indiske retter med kylling, kjøttkaker, spaghetti bolognese, pizza, taco, kyllingsalat, diverse gryter og supper osv. Det er ganske sjeldent vi har rene vegetarretter, rett og slett fordi det er vanskelig å bli mett nok med bare grønnsaker/salat og vi ikke kan bruke erstatningspodukter til to av barna da de ikke tåler mer enn ørsmå menger at mat med mye fruktose i seg uten å bli skikkelig syke. 

Anonymkode: 44cac...969

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Ja, vi spiser mye kjøtt i ulike former. Fiskekjøtt omtrent to ganger i uken, kyllingkjøtt omtrent to ganger i uken og storfekjøtt de tre siste dagene. Til middager, altså. I tillegg går det litt skinke som pålegg, og innimellom roastbiff og spekemat også.

Middager kan være fiskegrateng, fiskekaker, quesedillas, fajitas, diverse indiske retter med kylling, kjøttkaker, spaghetti bolognese, pizza, taco, kyllingsalat, diverse gryter og supper osv. Det er ganske sjeldent vi har rene vegetarretter, rett og slett fordi det er vanskelig å bli mett nok med bare grønnsaker/salat og vi ikke kan bruke erstatningspodukter til to av barna da de ikke tåler mer enn ørsmå menger at mat med mye fruktose i seg uten å bli skikkelig syke. 

Anonymkode: 44cac...969

Jaja, men fisk og hvitt kjøtt gjør det vel ikke så mye om dere spiser en del av? Det er vel først og fremst rødt kjøtt (og særlig storfe) man blir bedt om å begrense av hensyn til helse og miljø. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jaja, men fisk og hvitt kjøtt gjør det vel ikke så mye om dere spiser en del av? Det er vel først og fremst rødt kjøtt (og særlig storfe) man blir bedt om å begrense av hensyn til helse og miljø. 

Tja.. man sier det er mye fisk i havet, men det er ikke helt sant. Bare se på Oslofjorden. 

Skrevet

Spiser lite kjøtt, men en biff nå og da, pluss kylling er par ganger i måneden - som regel i salat. Kjøttdeig kjøper jeg nesten aldri, og bruker også lite kjøtt som pålegg. Spiser mye frukt, grønnsaker, bønner, egg og ris. Spiser tunfisk,  men ikke fisk ellers lenger. Lager egne brød med masse frø og kjerner da, og spiser nesten kun ost, grønnsaker og frukt på brød.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Tja.. man sier det er mye fisk i havet, men det er ikke helt sant. Bare se på Oslofjorden. 

Oslofjorden er for grunn til at fisken trives der nå som der bor så mye mennesker rundt den og forurenser. Det er kanskje ikke farlig forurensing for oss, men livet i havet blir borte. 

Men på dypere vann er det fisk.

Anonymkode: 07efd...48c

Skrevet

Jeg spiser stort sett kjøtt bare til middag, storfekjøtt kanskje 2-3 ganger 

Spiser av og til leverpostei, men ikke hver uke 

Jeg spiser yoghurt, müsli, knekkebrød med ost, egg, frukt o.l utenom middag.

Anonymkode: 07efd...48c

Skrevet

Spiser lite kjøtt i forhold til andre. Et av barna her spiser ikke kjøtt i det hele tatt, men fisk. Altid hatt mye vegetar retter til middag, nettopp fordi vi liker det best. Noe kjøtt spiser vi andre da. Men da består tallerken mest av grønnsaker. Spiser også mye bønner og linser. Rett og slett fordi vi liker det best. Og ingen av oss har mangelsykdommer (som flere av de som spiser mye kjøtt er bekymret for at vi skal få) Men vi er ikke veganere og spiser både ost og egg. 

Anonymkode: f15c9...733

Skrevet

.Ja, folk spiser mye kjøtt. Fra 1960 til nå har forbruket, per person, omtrent doblet seg og vi spiser nå i snitt ca 60 kg i året. Da er alt fra nyfødte til de aller eldste regnet med. I virkeligheten spiser stort sett menn vesentlig mer enn kvinner.

Anonymkode: 404a3...781

Skrevet

Spiser latterlig mye kjøtt. Kjøttdeig, pizza, burgere, griller i finværet osv. Jeg klarer bare ikke å omstille meg/oss selv om jeg vet jo at det er det beste

Anonymkode: 9b518...aac

Skrevet

selv med fiskemiddag to-tre ganger i uka, blir det mye kjøtt;

pizza eller taco i helga, kjøttkaker, koteletter, kjøttsaus, lasagne, pølser av ymse slag, grillmat osv til middag, pølsepålegg på brødskiva osv. Da regner jeg selvfølgelig alt kjøtt - også kylling og svin.

Anonymkode: 5dbf1...003

Skrevet
Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Spiser latterlig mye kjøtt. Kjøttdeig, pizza, burgere, griller i finværet osv. Jeg klarer bare ikke å omstille meg/oss selv om jeg vet jo at det er det beste

Men det er jo egentlig ganske lett å spise flere av de rettene du nevner uten kjøtt? For eksempel synes jeg det er best med pizza uten kjøtt. Jeg vil heller ha feks chevre-ost og trøffelolje på pizzaen. På grillen synes jeg det er bedre med grillet hjertesalat, andre grillede grønnsaker eller grillost. Og i tacoen synes jeg det smaker bedre med masse avocado enn med kjøttdeig. Har du forsøkt noe av dette? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Men det er jo egentlig ganske lett å spise flere av de rettene du nevner uten kjøtt? For eksempel synes jeg det er best med pizza uten kjøtt. Jeg vil heller ha feks chevre-ost og trøffelolje på pizzaen. På grillen synes jeg det er bedre med grillet hjertesalat, andre grillede grønnsaker eller grillost. Og i tacoen synes jeg det smaker bedre med masse avocado enn med kjøttdeig. Har du forsøkt noe av dette? 

avokado og trøffel er jo ikke akkurat bærekraftig og naturvennlig.....

Skrevet

Vi spiser en del kjøtt, men har gått inn for å redusere mengden, ikke nødvendigvis antall ganger vi spiser kjøtt. Så når vi lager mat blir det mindre kjøttmengde pr person og mer grønnsaker og tilbehør. Vi har også blitt veldig flinke til å bruke restene, noe som både reduserer mengden kjøtt og matbudsjettet i seg selv. Sunt for oss og sunt for lommeboka. Vi spiser fisk vanligvis to ganger i uka og en og annen kjøttfri også. Sammenligner vi med mengden av rødt kjøtt vi spiste før, så kan vi vel egentlig si at vi har minst to kjøttfrie dager i uka. 

Anonymkode: 0d8a7...173

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

avokado og trøffel er jo ikke akkurat bærekraftig og naturvennlig.....

Det har jeg vel ikke påstått heller...? Uansett går det ikke akkurat store mengder av noen av delene. En flaske trøffelolje varer jo i et år. 

Skrevet

Gjennomsnitt nordmann forbruker 42 kg i året. 

Jeg spiser lite kjøtt, pga irritabel tarm. Er nok godt innenfor de nye anbefalingene. 

Anonymkode: 27e31...0a9

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Nei, jeg har ikke det. Har en "proteinunge" som craver kjøtt konstant, og jeg kjenner selv at kroppen "trenger" kjøtt. (Hvis jeg går flere dager uten)
Det er rett og slett bare enklest å lage med kjøtt, lat som jeg er

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Nei, jeg har ikke det. Har en "proteinunge" som craver kjøtt konstant, og jeg kjenner selv at kroppen "trenger" kjøtt. (Hvis jeg går flere dager uten)
Det er rett og slett bare enklest å lage med kjøtt, lat som jeg er

For ordens skyld tror jeg ikke at du er noe latere enn det jeg er. Jeg går som sagt ikke inn for å redusere kjøttforbruk, jeg bare har ikke spesielt lyst på kjøtt. Og synes derfor det høres rart ut at andre spiser så enormt mye kjøtt. 

Skrevet

Jeg spiser kjøtt hver eneste dag, hele året. For meg er det kjøtt som er mat. Skinke, salami, bacon, spekeskinke og sylte på brødskiver, koteletter, kjøttkaker, karbonadedeig, helt kjøtt osv til middag. Jeg kommer ikke til å kutte vesentlig ned, heller. Altfor glad i god mat til det. 

Anonymkode: 12871...c43

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

For ordens skyld tror jeg ikke at du er noe latere enn det jeg er. Jeg går som sagt ikke inn for å redusere kjøttforbruk, jeg bare har ikke spesielt lyst på kjøtt. Og synes derfor det høres rart ut at andre spiser så enormt mye kjøtt. 

Jeg har kjempelyst på kjøtt. Elsker det! Det er ikke bra, jeg vet. Men er som en kløe som må stilles :(
Vet ikke om jeg spiser _enormt_ mye, men det er mye. Og stort sett 5 ganger i uka, minst. 

Skrevet

Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Jeg er som deg, leser stadig her inne om hvor vanskelig det er å kutte ned på kjøtt og hvor store mengder som brukes.

Vi spiser kjøtt, og ganske ofte, men ikke i kjempemengder. Til taco lager vi bønnemos som metter og smaker godt, i lasagne og bolognesesaus bruker mye grønnsaker (gulrot, løk sellerirot), det samme med ulike gryteretter. Vi spiser koteletter og kjøttkaker og sånt også, men ikke så ofte.

Kjøttpålegg burde derimot vi også redusere bruken av. Det er ultraprossesert og alt mulig, så ikke en gang paleo-forkjemperne mener vel det er sunt. Jeg prøver å variere hvilke ostetyper vi har i hus, for å gjøre det mer fristende. 

Anonymkode: 63022...76f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...