Gå til innhold

Dere som kan trå/tråkke vannet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fy fasan - jeg er så imponert over deg HI!

Herregud som du har jobbet.

Hatten av og et stort og rungende: gratulerer med utrolig bra innsats! 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Om du skal tråkke "rett" så se på vannpolo. Tråkking er der en av de øvelsene som brukes mye i denne idrettsgrenen. Ser du på youtubevideoer så ser du korrekt metode😊 

Lærer du deg dette kan du lett holde deg oppe selv om svømmeferdighetene ikke er helt på topp👍

Anonymkode: 7b72e...911

Takk for tips, skal sjekke videoer av vannpolo 👏👏

Anonymkode: 71b24...327

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Man drukner om man trår vannet. Du må ta svømmetak/ padle med bena også

Anonymkode: 5d95a...53e

? Mener jo bare når man bader, feks hopper fra brygga med venner. Da blir jo folk ute i vannet og bare tråkker i vannet for å holde seg oppe. Noen bruker armer i tillegg, andre ikke. De skravler og bare "er i vannet". Mener ikke i en drukningssituasjon eller ved panikk. Nå ble jeg litt forvirret 🫣

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Eller la bena flyte opp så du kan hvile flytende på ryggen

Anonymkode: 5d95a...53e

Det greier jeg uten problem 😊 vil bare lære meg å flyte vertikalt/tråkke vannet slik at jeg kan stoppe opp evt hoppe uti uten å svømme eller flyte på rygg.. synes det er litt flaut hvis alle slapper av i vannet i vertikal stilling mens jeg ligger på rygg og deltar i samtalen 🫢🙈

Skrevet
oslofrk skrev (5 timer siden):

Fy fasan - jeg er så imponert over deg HI!

Herregud som du har jobbet.

Hatten av og et stort og rungende: gratulerer med utrolig bra innsats! 

Åååååå, takk 🥰❤️

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

? Mener jo bare når man bader, feks hopper fra brygga med venner. Da blir jo folk ute i vannet og bare tråkker i vannet for å holde seg oppe. Noen bruker armer i tillegg, andre ikke. De skravler og bare "er i vannet". Mener ikke i en drukningssituasjon eller ved panikk. Nå ble jeg litt forvirret 🫣

Det er hun som roter, ikke du. Alle andre skjønte hva du mener. Det er som flere skriver her inne, dette kommer med trygghet og erfaring. Selv om du øver inn teknikker nå, er det helst når du er trygg og avslappet at dette også blir uanstrengt. Du har rett og slett være dødsflink, så jeg synes ikke du skal styre med dette nå, men bare kose deg med en velfortjent stolthet over det du har oppnådd så langt! Jeg er utrolig imponert over deg, HI!

Anonymkode: 36571...cc8

Skrevet
Anonym bruker skrev (53 minutter siden):

Det er hun som roter, ikke du. Alle andre skjønte hva du mener. Det er som flere skriver her inne, dette kommer med trygghet og erfaring. Selv om du øver inn teknikker nå, er det helst når du er trygg og avslappet at dette også blir uanstrengt. Du har rett og slett være dødsflink, så jeg synes ikke du skal styre med dette nå, men bare kose deg med en velfortjent stolthet over det du har oppnådd så langt! Jeg er utrolig imponert over deg, HI!

Anonymkode: 36571...cc8

Ok 😊

Takk❤️❤️

Ja jeg skal fortsette med svømming, ikke nødvendigvis jobbe med tråkking, men bruke tid på trygghet og bli mer avslappet i disse nye situasjonene som det å oppholde seg på dypet. Så kommer det garantert litt etter litt det også 😊

Er jo allerede stor forskjell, fra å ikke tørre å være på dypet, til å være på dypet kun hvis jeg var i kontakt med kanten, og til å øve seg på dypet uten å få helt panikk (bare kaver veldig😂).

Så det går riktig vei, men veldig mye enklere med tips fra dere ❤️

Håper flere kan bli inspirert til å lære å svømme, det er aldri for sent 😊 sett bort fra det viktigste som er trygghet, så er det også ekstremt mye glede i å kunne svømme og være aktiv i vannet om sommeren, og i bassenget året rundt.

Skrevet

Nå måtte jeg teste hva jeg selv gjør. Jeg bruker beina mine som jeg svømmer bryst bare at vinkelen er annerledes (kanskje slik du mener med "som en frosk"). Om jeg trakker rett opp og ned som man gjør ved å sykle ble det mye mindre effektiv hos meg. Da måtte jeg trakke mye mer og jeg fløt lavere i vannet. 

Men som andre sier så er følelsen av trygghet viktig. Stresser du, spenner musklene eller puster grundt vil det virke mot oppdriften. 

Anonymkode: a6372...861

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nå måtte jeg teste hva jeg selv gjør. Jeg bruker beina mine som jeg svømmer bryst bare at vinkelen er annerledes (kanskje slik du mener med "som en frosk"). Om jeg trakker rett opp og ned som man gjør ved å sykle ble det mye mindre effektiv hos meg. Da måtte jeg trakke mye mer og jeg fløt lavere i vannet. 

Men som andre sier så er følelsen av trygghet viktig. Stresser du, spenner musklene eller puster grundt vil det virke mot oppdriften. 

Anonymkode: a6372...861

Skal teste 🤩 

Ja har innsett at pust, trygghet og avslapping er første prioritet. Det var jo viktig for å lære det andre, så det skulle jo bare mangle at jeg ikke får det til når jeg er utrygg og anspent.

Gleder meg til å dra i bassenget i morgen ! 

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 6.8.2023 den 9.43):

Jeg har i voksen alder lært meg å svømme. Det eneste jeg ikke mestrer nå er å holde meg flytende vertikalt i vann KUN ved å tråkke vannet. Jeg kan svømme til dypet, snu og svømme tilbake uten å holde i kanten for å snu, og jeg kan svømme litt på dypet. Men jeg blir SÅ sliten fordi jeg må svømme hele tiden. Jeg bruker nye energi på å svømme eller å tråkke vannet samtidig som jeg bruker armene veldig mye. Dette greier jeg 1-2 minutter før jeg må svømme til grunt vann eller kanten fordi jeg rett og slett er utslitt. 

Er det kun øve øve øve som må til? Ser noen videoer og blir mer forvirret. Jeg tråkker vannet "rett opp og ned", se for deg beina dine når du går på en elipsemaskin feks. På enkelte videoer ser jeg at beina nærmest skreller ukontrollert (men vekselvis) ut mot siden, mer froskebein. Hva gjør dere? Ønsker tips sånn at jeg kan lve mest mulig riktig. 

Vil også kunne hoppe fra kanten uten å måtte svømme rundt  og rundt. Bare være i vannet kun ved å bruke beina, ser jo andre hopper uti, og bare flyter vertikalt uten å bruke hendene. De prater, bruker hendene til å ta vannet bort fra ansiktet, feste hårstrikk osv. Jeg skjønner det ikke, men jeg har jo mestrert alt det andre.

Har du øvd litt på bare flyte? Ligge på ryggi "stjerne" og flyte? Da må du slappe av i kroppen, og er beste livreddende triks om man blir sliten når man har falt i vannet. 

Noen greier det ikke, selv kan jeg ligge å flyte og kose meg, omtrent sovne. Derfor trenger jeg heller ikke bruke noe særlig krefter for å flyte i vertikal posisjon heller. Jeg tråkker ikke opp og ned, men bruker beina litt sånn som når man svømmer, prøv deg fram?

Bra innsats å lære dette i voksen alder! 

Anonymkode: 0ef05...449

Skrevet
Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Har du øvd litt på bare flyte? Ligge på ryggi "stjerne" og flyte? Da må du slappe av i kroppen, og er beste livreddende triks om man blir sliten når man har falt i vannet. 

Noen greier det ikke, selv kan jeg ligge å flyte og kose meg, omtrent sovne. Derfor trenger jeg heller ikke bruke noe særlig krefter for å flyte i vertikal posisjon heller. Jeg tråkker ikke opp og ned, men bruker beina litt sånn som når man svømmer, prøv deg fram?

Bra innsats å lære dette i voksen alder! 

Anonymkode: 0ef05...449

Ja, kan flyte på rygg, lenge. Kunne nesten sovnet jeg også så avslappende er det🙈

Ja skal teste ut litt. Har nok hatt litt for fokus på å bokstavelig talt tråkke (som en stepmaskin, evt sykling) fordi jeg trodde det var fasitsvaret 🤷‍♀️ men skjønner at folk gjør forskjellig, og at svømmetak med beina i vertikal stilling som ved vanlig brystsvømming må prøves 😊 og som tidligere nevnt, lære å slappe av også i denne litt skumle situasjonen. Bli trygg, hreie å slappe av, så tror jeg dette også kommer seg 😊

Skrevet

Så veldig bra av deg å ta tak i dette i voksen alder og lære deg dette, jeg heier så innmari på folk som uansett alder går ut av komfortsonen og tar tak, stor applaus til deg! Leste innlegget ditt da det kom, og i dag dukker det plutselig opp en reel som gjorde at jeg fikk det i tankene igjen. Kanskje denne kan gi deg noen tips: https://www.facebook.com/reel/1429062524524964?fs=e&s=TIeQ9V

Anonymkode: 5d6f2...9b0

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Så veldig bra av deg å ta tak i dette i voksen alder og lære deg dette, jeg heier så innmari på folk som uansett alder går ut av komfortsonen og tar tak, stor applaus til deg! Leste innlegget ditt da det kom, og i dag dukker det plutselig opp en reel som gjorde at jeg fikk det i tankene igjen. Kanskje denne kan gi deg noen tips: https://www.facebook.com/reel/1429062524524964?fs=e&s=TIeQ9V

Anonymkode: 5d6f2...9b0

Åååå, takk! Det var jo veldig kjekt å se😁 skal prøve, uten stiletthæler 😂

Tusen takk 😊 No hard feelings ovenfor mamma, men hun kan ikke svømme og holdt både seg selv og oss unna vannet. Bestemte meg for at dette ikke skal bli tilfelle med mine egne unger ❤️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...