Anonym bruker Skrevet 2. august 2023 #1 Skrevet 2. august 2023 Jeg vurderer sterkt å si opp jobben min pga noe som har hendt på jobb og som har skapt problemer for oss som jobber der. Hvilke rettigheter har man hvis man sier opp selv? Hva skjer om man i verste fall skulle bli syk(tenker sykehus innlagt) i perioden man selv har «valgt» å bli arbeidsledig. Jeg har jobbet på samme plass i 15 år, men nå går det meget hardt utover det psykiske og jeg føler jeg går mot en dyp depresjon🥹Aldri vært så knekt før… Anonymkode: 778d1...f3e
Anonym bruker Skrevet 2. august 2023 #2 Skrevet 2. august 2023 Hvis du sier opp selv får du ikke dagpenger før 12 uker etter Få deg en sykemelding i stede. Høres ikke godt ut Anonymkode: fe7bc...f36
Anonym bruker Skrevet 2. august 2023 #3 Skrevet 2. august 2023 I utgangspunktet har man 8 ukers karantene før man har krav på dagpenger om man har sagt opp selv, men det finnes noen unntak hvor man kan søke om å slippe karantenen. Skulle du bli syk i karantenetiden vil du ikke få sykepenger i arbeidsgiverperioden, men jeg mener du får det etter det. Da ser nav på gjennomsnittslønnen din siste halvåret eller noe sånt da de beregner sykepengene. Men det må du sjekke opp, for det er jeg ikke 100% sikker på. Anonymkode: 1e6ed...25e
Anonym bruker Skrevet 2. august 2023 #4 Skrevet 2. august 2023 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Hvis du sier opp selv får du ikke dagpenger før 12 uker etter Få deg en sykemelding i stede. Høres ikke godt ut Anonymkode: fe7bc...f36 Takk for svar🥰 Det er så lenge ja…Så dumt. Har aldri hatt sykemld,(men legen har tilbydd det)men nå kjenner det frister veldig dessverre🥹Eneste jeg tenker da er at det går utover de andre som jeg jobber med.. Anonymkode: 778d1...f3e
Anonym bruker Skrevet 2. august 2023 #5 Skrevet 2. august 2023 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): I utgangspunktet har man 8 ukers karantene før man har krav på dagpenger om man har sagt opp selv, men det finnes noen unntak hvor man kan søke om å slippe karantenen. Skulle du bli syk i karantenetiden vil du ikke få sykepenger i arbeidsgiverperioden, men jeg mener du får det etter det. Da ser nav på gjennomsnittslønnen din siste halvåret eller noe sånt da de beregner sykepengene. Men det må du sjekke opp, for det er jeg ikke 100% sikker på. Anonymkode: 1e6ed...25e Tusen takk for svar🥰 Jeg driver å sjekker litt her nå på nettet, men så takknemmelig for svar fra dere her💖 Anonymkode: 778d1...f3e
Anonym bruker Skrevet 2. august 2023 #6 Skrevet 2. august 2023 Anonym bruker skrev (48 minutter siden): I utgangspunktet har man 8 ukers karantene før man har krav på dagpenger om man har sagt opp selv, men det finnes noen unntak hvor man kan søke om å slippe karantenen. Skulle du bli syk i karantenetiden vil du ikke få sykepenger i arbeidsgiverperioden, men jeg mener du får det etter det. Da ser nav på gjennomsnittslønnen din siste halvåret eller noe sånt da de beregner sykepengene. Men det må du sjekke opp, for det er jeg ikke 100% sikker på. Anonymkode: 1e6ed...25e Du er ikke oppdatert. Det er 12 uker. Anonymkode: e4768...566
Anonym bruker Skrevet 2. august 2023 #7 Skrevet 2. august 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Du er ikke oppdatert. Det er 12 uker. Anonymkode: e4768...566 «Hvis du ikke hadde rimelig grunn til å si opp jobben din, får du ikke utbetalt dagpenger de første 18 ukene.» Så da spørs det om de ser på det som rimelig grunn🥹 Anonymkode: 778d1...f3e
Anonym bruker Skrevet 3. august 2023 #8 Skrevet 3. august 2023 Jeg synes du skal ta en prat med legen din. Hvis det du helst ønsker er p si opp, så forteller du det til legen, og spør om legen er enig med deg i at det er lurt. Dersom legen er enig i at det vil være bra for helsen din å slutte i den jobben, så ber du om p få en legeerklæring på det. Denne kan brukes for å få NAV til å se at du har en rimelig grunn for oppsigelsen (men det finnes ingen garanti her, nav kan finne på å være uenig med legen) Anonymkode: d86ed...42a
Anonym bruker Skrevet 3. august 2023 #9 Skrevet 3. august 2023 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Takk for svar🥰 Det er så lenge ja…Så dumt. Har aldri hatt sykemld,(men legen har tilbydd det)men nå kjenner det frister veldig dessverre🥹Eneste jeg tenker da er at det går utover de andre som jeg jobber med.. Anonymkode: 778d1...f3e Hør på legen din, når legen tilbyr. De fleste må be om det. Samme skjedde meg etter over 10 år i samme jobb, uten å gå for mye i detaljer var det en kombinasjon av alvorlig sykdom i familie og en ganske dramatisk hendelse på jobb som gjorde situasjonen for oss ansatte uholdbar. Som deg satt sykmelding langt inne, det var min første i livet med unntak av svangerskap. Jeg reiste innom legen for å få noe å sove på, da jeg over flere uker ikke sov mer enn 1-2 timer i døgnet, med 10-12 timers arbeidsdag. Legen bare så på meg og sa, akkurat dette var så riktig måte å møte meg på, nå er du i en tilstand hvor du ikke skal utføre arbeidsoppgaver! Hun la trykk på at det ikke var forsvarlig at jeg jobbet og at de forpliktelsene arbeidsplassen har ikke var mine å løse nå. Jeg er evig takknemlig for hvordan jeg ble møtt, i etterkant var jeg både deprimert og fullstendig tom, usikker hvor jeg ville vært om ikke hun dro i bremsen for meg. Har fremdeles ikke funnet tilbake til mitt gamle jeg selv om jeg er tilbake fullt i jobb, det ekstra giret mitt er borte. Men nå er det mer stabilt, jeg gjør det jeg må og har i hvert fall overskudd til å nå se etter annen jobb på sikt. I stedet for å kaste meg rundt og finne noe i desperasjon når jeg selv ikke er i stand til å sette meg inn i en ny. For det var jeg ikke på det tidspunktet, men det er vanskelig å se selv når du er midt i det. Du trenger avstand først. Anonymkode: ffc77...e4a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå