Gå til innhold

Jeg får vondt i øynene når folk skriver det svenske ordet "typ".


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Det heter ikke 'typ' i Norge, det heter 'for eksempel'. Folk blir bare dummere og dummere... 

Anonymkode: f0277...c2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Å rakke ned på andre er vondere enn og/å feil, og "typ". 

Anonymkode: 1ea78...d2f

Det er plenty av folk som bør tas hardt og ofte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er i grunnen bare et problem du selv må jobbe deg igjennom. Å inkorporere låneord i språket vårt er ikke akkurat noe nytt, faktisk er omtrent 40 % av det norske språket farget av låneord, spesielt fra tysk, fransk, latin, gresk og engelsk, men også noe svensk og dansk. Forskjellen er bare at "typ" er veldig nytt og fortsatt uvant for mange, mens for eksempel "stol" er et ord vi ikke en gang tenker over at opprinnelig er lånt fra tysk fordi det er så lenge siden ordet ble innlemmet i det norske språket. Om "typ" er kommet for å bli eller er utslag av forbigående mote gjenstår å se, men foreløpig må du bare akseptere at det er der. Det vil gjøre livet ditt lettere hvis du ikke lar deg plage av helt vanlig og naturlig språklig utvikling. Husk at språket er dynamisk, det vil aldri feste seg som ferdig.

Anonymkode: 2c873...45b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sug lut skrev (11 minutter siden):

Det er plenty av folk som bør tas hardt og ofte. 

Mhm. F.eks. de som skriver plenty

Anonymkode: 254ad...92c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Mhm. F.eks. de som skriver plenty

Anonymkode: 254ad...92c

Det må du gjerne mene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sug lut skrev (31 minutter siden):

Det er plenty av folk som bør tas hardt og ofte. 

Sikkert det som gnager deg den dagen du skal bli til stjernestøv igjen…. 

Anonymkode: 8bd7b...aa5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sug lut skrev (40 minutter siden):

Det er plenty av folk som bør tas hardt og ofte. 

Ja takk! Jeg vil gjerne bli tatt både hardt og ofte...

Anonymkode: 62f26...909

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Det er i grunnen bare et problem du selv må jobbe deg igjennom. Å inkorporere låneord i språket vårt er ikke akkurat noe nytt, faktisk er omtrent 40 % av det norske språket farget av låneord, spesielt fra tysk, fransk, latin, gresk og engelsk, men også noe svensk og dansk. Forskjellen er bare at "typ" er veldig nytt og fortsatt uvant for mange, mens for eksempel "stol" er et ord vi ikke en gang tenker over at opprinnelig er lånt fra tysk fordi det er så lenge siden ordet ble innlemmet i det norske språket. Om "typ" er kommet for å bli eller er utslag av forbigående mote gjenstår å se, men foreløpig må du bare akseptere at det er der. Det vil gjøre livet ditt lettere hvis du ikke lar deg plage av helt vanlig og naturlig språklig utvikling. Husk at språket er dynamisk, det vil aldri feste seg som ferdig.

Anonymkode: 2c873...45b

Hvilket ord brukte man i stede for stol?

Anonymkode: 20dc8...ec7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hvilket ord brukte man i stede for stol?

Anonymkode: 20dc8...ec7

Det kom vel i stor grad sammen med møbelet stol vil jeg tro? Før middelalderen var det nok mer vanlig med benker, krakker og eventuelt et høysete (som strengt tatt er en form for stol). Her er jeg ikke helt sikker, altså, men det er ofte slik at nye gjenstander bringer med seg nye ord også.

Anonymkode: 2c873...45b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det kom vel i stor grad sammen med møbelet stol vil jeg tro? Før middelalderen var det nok mer vanlig med benker, krakker og eventuelt et høysete (som strengt tatt er en form for stol). Her er jeg ikke helt sikker, altså, men det er ofte slik at nye gjenstander bringer med seg nye ord også.

Anonymkode: 2c873...45b

Men da er det vel ikke et låneord? Det beskriver noe man ikke har hatt før, det erstatter ingenting. 

Anonymkode: 20dc8...ec7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Men da er det vel ikke et låneord? Det beskriver noe man ikke har hatt før, det erstatter ingenting. 

Anonymkode: 20dc8...ec7

Jo, dette er faktisk den mest vanlige formen for låneord. I en del land, som Island, er den språklige purismen så høy at man lager nye ord basert på arveord nettopp fordi man vil unngå låneord. Norge forsøker dette via Språkrådet, men som regel har et ord fått festet seg i befolkningen før de rekker å finne noen som alle er enige om å bruke. F.eks. er det flere som bruker ordet "lunsj" enn "formiddagsmat". Her er klippet fra SNL:

"Lånord er ord som på eit gitt tidspunkt er overteke frå eit anna språk, og som ikkje er nedarva frå den eldste tilgjengelege eller rekonstruerte forma av språket. Lånord kjem gjerne inn i eit språk saman med den tingen eller det forholdet ordet beskriv. Det kan også skje på grunn av språklege motar, til dømes fordi det er prestisje knytt til eit framandt språk, på kostnad av eldre, innfødde ord."

Anonymkode: 2c873...45b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jo, dette er faktisk den mest vanlige formen for låneord. I en del land, som Island, er den språklige purismen så høy at man lager nye ord basert på arveord nettopp fordi man vil unngå låneord. Norge forsøker dette via Språkrådet, men som regel har et ord fått festet seg i befolkningen før de rekker å finne noen som alle er enige om å bruke. F.eks. er det flere som bruker ordet "lunsj" enn "formiddagsmat". Her er klippet fra SNL:

"Lånord er ord som på eit gitt tidspunkt er overteke frå eit anna språk, og som ikkje er nedarva frå den eldste tilgjengelege eller rekonstruerte forma av språket. Lånord kjem gjerne inn i eit språk saman med den tingen eller det forholdet ordet beskriv. Det kan også skje på grunn av språklege motar, til dømes fordi det er prestisje knytt til eit framandt språk, på kostnad av eldre, innfødde ord."

Anonymkode: 2c873...45b

Ok, takk. Da lærte jeg noe nytt i dag også. Det er bra🥰

Anonymkode: 20dc8...ec7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Ja takk! Jeg vil gjerne bli tatt både hardt og ofte...

Anonymkode: 62f26...909

😅 jeg og

Anonymkode: fbd6a...365

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Det heter ikke 'typ' i Norge, det heter 'for eksempel'. Folk blir bare dummere og dummere... 

Anonymkode: f0277...c2a

Og svarene i tråden tyder på høy intelligens? Apropos dummere og dummere? 😏

Syns du det? 

Eller typ aggresive og kranglete kanskje? 

Typ er helt okay å bruke. 

Endret av ReneRene
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ReneRene skrev (3 minutter siden):

Og svarene i tråden tyder på høy intelligens? Apropos dummere og dummere? 😏

Syns du det? 

Eller typ aggresive og kranglete kanskje? 

Typ er helt okay å bruke. 

Gå vekk med kranglinga di

Anonymkode: 254ad...92c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ReneRene skrev (15 minutter siden):

Og svarene i tråden tyder på høy intelligens? Apropos dummere og dummere? 😏

Syns du det? 

Eller typ aggresive og kranglete kanskje? 

Typ er helt okay å bruke. 

Du er jo ikke norsk. 

Anonymkode: e5094...4b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Du er jo ikke norsk. 

Anonymkode: e5094...4b2

Og?

Anonymkode: 62f26...909

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med hi. Jeg får ikke vondt, men blir ikke akkurat feststemt når noen bruker 'typ'. Både skriftlig og muntlig er tullete. Har alltid tenkt at de som slenger i vei dette ordet har litt dårlig ordforråd , eller er uhyre lett påvirkelige av trender. På meg virker det som de som bruker 'typ' , bruker det hemningsløst og i enhver sammenheng og stemning, uten at det passer inn/er naturlig å bruke der. Irriterende.

Anonymkode: 92e56...43b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Helt enig med hi. Jeg får ikke vondt, men blir ikke akkurat feststemt når noen bruker 'typ'. Både skriftlig og muntlig er tullete. Har alltid tenkt at de som slenger i vei dette ordet har litt dårlig ordforråd , eller er uhyre lett påvirkelige av trender. På meg virker det som de som bruker 'typ' , bruker det hemningsløst og i enhver sammenheng og stemning, uten at det passer inn/er naturlig å bruke der. Irriterende.

Anonymkode: 92e56...43b

Skulle være setning, ikke stemning.

Anonymkode: 92e56...43b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er heller ikke begeistret for "typ", men mest fordi det bare høres teit ut. Lånord ser jeg mer på som en naturlig del av språkutvikling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye verre når folk skriver hvem farge eller hvem bok. Da lurer jeg på hvor det har gått galt. 

Anonymkode: 26399...4e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...