Anonym bruker Skrevet 18. juli 2023 #1 Skrevet 18. juli 2023 Feks. vaske ventilatorhetten/filteret til kjøkkenventilatoren. Vaske/rense oppvaskmaskina. Rense evt kjøre vaskemaskina på 90 grader. Inkl. vaske pakningen rundt døråpningen. Vaske gulvmatter. Osv... Jeg innså i dag at jeg har bodd i huset i 2.5 år og gulvmatta i yttergangen har jeg aldri vasket. Kun støvsugd og ristet den, har to barn så det blir litt grus. Jeg støvsuger gulvmatten under spisebordet ofte, men den er mørk grå så har aldri vasket den. Den har jeg også hatt i 2.5 år. Barna mister jo mat, men støvsuger opp uten å vaske. Men likevel har jeg det renere og ryddigere enn mange. Vaskemaskina til venninna mi har neppe vært renset eller vasket på årevis, på glasset på døra er det et belegg som ser helt grusomt ut. Lurer på om klærne faktisk blir rene, og når jeg tørker hendene med håndkle på badet så lukter hendene mine surt håndkle. Gulvet til ei annen venninne er flekkete av møkk. Jeg glemmer de tingene som ikke synes, er det vanlig? Håper det er mer vanlig enn å ha det synlig møkkete året rundt 🫢 Anonymkode: eb8cf...8d1
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2023 #3 Skrevet 18. juli 2023 Når det er merkbart skittent blir det vasket. Vaskemaskinen og oppvaskmaskinen skal vel vaskast ein gong i mnd, men jeg tar det når jeg merker at de ikke vasker like bra lengre. Da får de seg en runde, så er de som nye etterpå. Anonymkode: 4f6c1...a65
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2023 #4 Skrevet 18. juli 2023 Ventilatoren tar jeg med jevne mellomrom. Kan være brannfarlig pga alt fett som samles. Vaskemaskin og oppvaskmaskin renser jeg når jeg kommer på det 😅 Anonymkode: 116c0...2bc
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2023 #5 Skrevet 18. juli 2023 Filteret på kjøkkenvifta slenger jeg i oppvaskmaskinen 1 gang i uka. Vaskemaskinen kjøres jo på 90 grader hver uke. Vasker av pakningen sikkert 1 gang i uka den også. Oppvaskmaskinen sier ifra når den skal renses. 1 gang i mnd kanskje Anonymkode: 25d04...c50
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2023 #6 Skrevet 18. juli 2023 Gulvtepper vasker jeg ute hver sommer Anonymkode: 25d04...c50
Superdolly Skrevet 18. juli 2023 #7 Skrevet 18. juli 2023 Filteret på ventilatoren tas ca en gang i måneden. Det sørger mannen min for, all ære til ham der altså. Jeg kjører minst en 90 graders vask i uken på vaskemaskina, for det står i bruksanvisningen. Kjører jeg den tom slenger jeg inn en sånn vaskemaskinrens. Jeg vasker av innsiden av døra på vaskemaskina hver gang jeg vasker badet, og jeg renser lofilteret jevnlig fordi jeg er glad i å strikke og tove, og da tettes filteret fort. Håndklær på badet byttes jevnlig, også her minst et par ganger i uka. Jeg har ikke noe nøyaktig oversikt, for jeg har mange like håndklær og vi er flere som bytter. Hvis man skal tørke seg etter vask og håndkleet er fuktig så byttes det av den som er der og oppdager det. Jeg har bare gulvteppe under salongbordet, det støvsuges ofte og vaskes hver sommer. Ellers har jeg dørmatter ute, de har jeg aldri vasket. Jeg rister dem hvis det trengs og så kjøper jeg nye når de blir gufne eller slitt. Vi har robotstøvsuger som går daglig, og så vasker jeg gulvene når det trengs. Fjerner flekker fortløpende.
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2023 #8 Skrevet 18. juli 2023 90 grader ca annenhver uke. Tørker ringen osv i samme slengen . Filteret til ventilatoren ca en gang i måneden Renser oppvaskmaskinen innimellom, men egentlig altfor sjelden. Kanskje hver tredje måned. Vasker gulvet med våt mopp 1-2 ganger i måneden, kjøkkengulvet hvet uke. Støvsuger 1-2 ganger i uka Håndklær vasker jeg på 60 grader og tørker med hygieneprogram (ekstra varmt og tørt) i tørketrommelen. Håndklær som lukter surt høres ekkelt ut. Jeg burde sikkert tørke støv, vaske lister og stikkontakter og slikt oftere da, og pusse vinduer 🙈 Anonymkode: c1805...e79
Himmel og hav Skrevet 18. juli 2023 #9 Skrevet 18. juli 2023 Vaskemaskinen vasker jeg glass og pakninger på når det trengs og jeg kjører en kokevask ca. en gang i måneden. Lofilteret skal jeg innrømme at bare tas når det blinker en eller annen feilkode og maskinen ikke tømmer. Oppvaskmaskinen er det mannen som vasker og renser. Gulvmatter har jeg ikke mange av men de få som er vaskes en gang i året eller der omkring. De ristes, bankes, støvsuges og flekkfjernes innimellom der. Ventilator tas rett som det er, det sammen med vask av kjøleskap. Fryseboksen kan det gå noen år mellom hver gang den tømmes helt og vaskes. Håndklær på badet byttes stadig vekk. Jeg henger dessuten alltid fram rene håndklær til gjester.
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2023 #10 Skrevet 18. juli 2023 Takk for svar. Ser det er forskjeller, men virker som det er like vanlig å ha rutiner på dette som å bare ta det når man kommer på det (sjelden). Ang sure Håndklær så bytter hun jeg snakker om jevnlig, men de er sire allerede når de henges opp til tørk 😖 Vask av kjøleskap og fryser hadde jeg ikke engang tenkt på før det ble nevnt her😱 vasker kjøleskapet om noe er sølt, og da bare den hylla som er synlig møkkete 🙈 Anonymkode: eb8cf...8d1
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2023 #11 Skrevet 18. juli 2023 Håndklær skiftes et par ganger i uka, resten når jeg kommer på det😅 skuffer og skap på kjøkkenet 1-2 ganger i året, kjøleskapshyller tar jeg innimellom når det trengs, gjerne et par hyller av gangen slik hele kjøleskapet blir vasket over tid. det ser stort sett alltid ryddig og rent ut hos oss da vi har store gulvflater som vaskes og støvsuges daglig + vinduskarmer som tas hver uke. Anonymkode: a7ac2...242
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2023 #12 Skrevet 18. juli 2023 Jeg vasker kjøleskapet ca hver 3. eller 4. uke. Når vi storhandler, og kjøleskapet er nærmest tomt, tar jeg ut det som er der, vasker alle hyller og vegger, og rydder inn med det nyeste bakerst og det eldste forrest. Oppvaskmaskinen tar jeg når det er synlig behov. Ventilatorfilteret går i oppvaskmaskina et par ganger i mnd. Resten av ventilatoren tørker vi over i det daglige renholdet på kjøkkenet. Klut og håndkle på kjøkken byttes 3-4 ganger i uka, dusjhåndklær vaskes minst ukentlig, og alltid når de har vært med i en gym-/ treningsbag. Vaskemaskina går på kokevask stadig vekk, hvordan skal jeg eller vaske mopper og kluter? Tørker av gummiringen og døra innimellom, og renser filter, men det er egentlig sjeldent noe bygger seg opp der. Vinduer og innvendig glassrekkverk har vi et firma som vasker to ganger i året. Madrasser og tekstilmøbler renses en gang eller to i året. Gulvtepper har vi ikke. Dyner og puter er av dun, så de vaskes og tromles hvert halvår, når vi bytter fra vinter- til sommer- dyne eller omvendt. Gulvene støvsuges automatisk annenhver dag, har robotstøvsugere i hver etasje. Vi mopper i tillegg ved behov. Anonymkode: bfe92...cd7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå