Gå til innhold

Barnas venner som går rett inn hos oss...

Anbefalte innlegg

To av barnas venner går bare rett inn hos oss og det begynner å irritere meg mer og mer🫣

Hva gjør man da man har sagt i fra og det likevel ikke hjelper🤔

Vi har i ei tid hatt problemer med at nabogutten på 13 år bare går rett inn hos oss. Gitt beskjed flere ganger at han skal benytte ringeklokka, går likevel rett inn neste gang. En dag jeg kom hjem sto han på kjøkkenet å spiste kakerester etter bursdag. Sønnen var alene hjemme og hadde ikke fått med seg at han kom. Da hadde han gått rett i kjøleskapet for å se om det var noe godt før han skulle opp på rommet til sønnen.

Tok til slutt en prat med foreldrene og sa at de også måtte prate med han. Blitt noe bedre, men fortsatt går han bare inn en del ganger.

Så har dattera fått seg ei ganske fersk venninne (16 år), denne venninnen er støyete, bråkete og egentlig ganske frekk. I går hylte og lo hun så høyt at lillesøster som hadde lagt seg og sovnet våknet igjen. (lillesøster er ikke var på lyder og vant til vanlig prat, musikk, støvsuger osv)

I helgen hadde jeg en prat med denne venninnen der jeg forklarte at jeg forventet at hun brukte ringeklokke da hun kom på besøk, selv om hun "bare" listet seg opp på rommet til vår datter så skulle hun ringe på da hun kom fordi dette er normal folkeskikk, vi vil vite om at det er andre mennesker i huset osv. Snakket også med henne om måte å svare mine andre barn på. Jeg forventer at hun svarer normalt høflig både til oss foreldre og søsken og at banningen sin kan hun legge igjen utenfor da hun ringer på døra.

I dag etter jobb så kommer mannen min ut av badet etter å ha dusjet i bare bokseren. Det er ca 2 meter fra baderomdøra til sovromdøra der han hadde resten av klærne sine. Akkurat da han kommer ut møter han venninnen som må gå forbi badet for å komme på datteras rom.

Mannen kommer da ned å er muggen på meg for at jeg ikke har sagt i fra eller kommet med klær til badet til han. Jeg har på daværende tidspunkt ikke engang fått med meg at venninnen er her. Jeg sto på kjøkkenet å lagde middag, med både vifta og radio på så har ikke fått med meg at ho har kommet. Minstejenta får med seg praten mellom meg og mannen og sier da at "xxx gikk bare rett inn og opp på rommet til xxx" Ho har da altså igjen bare gått rett inn, selv etter alvorspraten jeg hadde med henne i helgen. 

Gikk da opp å pratet med henne igjen om respekt for våres regler, at i vårt hus var dere våre regler som gjaldt osv. Ho skjønte virkelig ikke problemet med å bare gå rett inn. Hun skulle jo bare på rommet til xxx. Venninna mente jeg var sær med at hun ikke bare kunne gå inn som hun ville. Nå kl 23 var jeg oppe å sa ifra at vi ville ta kvelden snart så ho fikk heller komme igjen en annen dag. Da svarte ho at jeg bare kunne legge meg, så kunne ho liste seg ut senere. Ho fikk rimelig klar beskjed at nå var det takk for i dag. Vi skal opp tidlig på jobb i morgen. 

Er det jeg som er sær ved å kreve at gjester ringer på døra da de kommer og forventer at de går igjen da jeg skal legge meg for kvelden? 

Vi har et veldig åpent hus for barnas venner, men jeg blir skikkelig irritert da jeg føler jeg ikke blir respektert i eget hus.

Sitter fryktelig langt inne å skulle si at noen ikke er velkommen hos oss. Samtidig er denne venninnen faktisk ikke velkommen her om hun ikke respekterer våres regler i vårt hus. Hva gjør man med slike🤬 (Å snakke med foreldrene hjelper ikke her)

Anonymkode: 3e9fd...d9d

Fortsetter under...

ReneRene skrev (21 minutter siden):

Og hva sier ungene dine som har disse besøkene? At de bare ikke må bry seg om hva dere sier og gå rett inn likevel? Eller? 

På hvilken måte var det relevant?

Anonymkode: ad985...7dd

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

På hvilken måte var det relevant?

Anonymkode: ad985...7dd

Det er klart det er relevant. Hvis ungene dine synes det er greit at vennene går rett inn, og gir uttrykk for dette til vennene, så kan jeg forstå hvorfor vennene fortsetter å få rett inn selv om du har sagt fra. I så fall er det neste du må gjøre p ta en prat med dine egne unger.

Jeg tror jeg ville tatt en prat med egne unger uansett, og sørget for at de var veldig klar over hva du syntes om dette, og ansvarliggjort de i forhold til å gi beskjed til gjestene sine. 

Også hadde jeg begynt p sende hjem. Det gjør jeg med besøkende unger som ikke klarer å følge mine beskjeder/regler. Sender de hjem for dagen, så får de blanke ark og en ny sjanse neste gang de kommer. 

Anonymkode: 6e1e3...3a9

Annonse

Snakk med dine barn om at de må gi vennene samme beskjed. Kan hende de har sagt « bare drit i det mamma/pappa sier. Bare kom inn du». Tenåringshjernen er som hjernen til en toåring, man gjentar og gjentar. Si til dine barn og til besøket «neste gang du går inn uten å ringe på må du gå hjem å får ikke komme tilbake den dagen». Etter to-tre dager har de nok lært.

Unger som snoker i skap uten at norm vet at de har kommet?! Hade, gå hjel å spis. 

Anonymkode: a0bc2...c01

Som regel har venner av barna mine avtale med barna om besøk. Da er det mer barna mine sin oppgave å si fra at xxx kommer på besøk enn at xxx ringer på. Og så kan de så klart få lov til å være på besøk selv om jeg legger meg. Overnatte også. Ferien til barna er lang og så lenge de ikke er ute og finner på faenskap, så er det innafor for meg

Anonymkode: 3cb73...a93

Enkelt og greit. Kodelås på døren. Yale eller noe annet. Døren går da i lås automatisk eller ikke. Det programmeres enkelt via appen. Kode kun til barna, eller sånn brikke som medfølger. Det har vi gjort her, da noen av barnas venner også har en tendens til å bare gå rett inn. 

Anonymkode: e0b4e...260

Herlighet, jeg hadde eksplodert. På begge to, men spesielt 16. åringen! Mitt hus, mine regler, og det skulle hun aldri mer blitt i tvil om. 

Gi beskjed og forklar at om set skjer igjen så blir de sendt direkte ut hver gang til de skjønner. 

Vi har fire barn og har aldri opplevd at noen ikke ringer på, om det ikke er avtalt at de kan gå rett inn. Nabogutten har fått beskjed om at han ikke trenger å ringe på, ellers så er det normalt høflige og oppdratte barn som går her. 

Anonymkode: 6d40c...eb0

Annonse

Her tror jeg det er dine barn som er synderne. Om de vil innrømme det er noe annet. 

Ingen av barnas venner kommer inn uten å ringe på, med mindre datteren min har sagt "ja bare kom du, bare gå rett inn". Har hun ikke akkurat avtalt med de så ringer de på. Meget spesielt at barn tørr å gå rett inn hos andre. Vanligvis er de litt sjenerte, kanskje ikke tørr å si hei engang. 

Anonymkode: b7392...23a

Dagens ungdommer har telefonen i hånda "hele tiden". Sikker på at det ikke er dine barn som sier de ikke gidder gå ned å møte dem så de bare kan gå rett inn?

Sjelden tenåringer ringer på her, men de går ikke rett inn da. De melder at de er her og blir møtt i døra av den som skal ha besøk før de rekker ringe på...

I ditt tilfelle ville jeg låst døra

Anonymkode: 3cf03...3d0

Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Hvorfor i alle dager låser dere ikke døra? Er det normalt?

Anonymkode: 26e25...d79

Veldig normalt når du ikke bor "midt i gryta"

Vi låser døra bare om natta. Låser ikke når jeg drar på butikken engang

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Veldig normalt når du ikke bor "midt i gryta"

Vi låser døra bare om natta. Låser ikke når jeg drar på butikken engang

Jeg bor ikke midt i en by. Låser selvfølgelig alltid døra

Anonymkode: a620a...fe5

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Det er ikke "normalt" å låse døra på dagtid altså. Med mindre man bor midt i sentrum

Her ringer tilogmed de barna vi har kjent fra de var nyfødte, på

Anonymkode: 1c34d...8e0

Selvfølgelig er det normalt å låse døra hvis man ikke vil ha random folk inn

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Selvfølgelig er det normalt å låse døra hvis man ikke vil ha random folk inn

Nei, for på sommeren løper ungene inn og ut hele dagen. Jeg orker da ikke fly å lukke opp den for de hele tida? Jeg kjenner ingen som låser dørene på dagtid, med mindre de er gamle og skrøpelige. 

Man må kunne anta at folk har folkeskikk nok til å ikke storme inn hos folk

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Nei, for på sommeren løper ungene inn og ut hele dagen. Jeg orker da ikke fly å lukke opp den for de hele tida? Jeg kjenner ingen som låser dørene på dagtid, med mindre de er gamle og skrøpelige. 

Ja da er man passe naiv

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Og deg er derfor vi har kodelås med fingeravtrykk. Døren låser seg automatisk når den lukkes, og alle i husstanden låser den kjapt opp ved å presse tommelen mot avtrykkscanneren, det tar to sekunder. Og så har vi kode også, som kun vi kjenner til. Null stress. 

Anonymkode: 655df...349

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Og deg er derfor vi har kodelås med fingeravtrykk. Døren låser seg automatisk når den lukkes, og alle i husstanden låser den kjapt opp ved å presse tommelen mot avtrykkscanneren, det tar to sekunder. Og så har vi kode også, som kun vi kjenner til. Null stress. 

Anonymkode: 655df...349

Og det har ikke vi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...