Gå til innhold

Belastende navn?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Når det gjelder navn som Lykke og Vetle så kan de lett bli stigmatiserende og belastende. Hva om Lykke sliter med depresjoner og Vetle blir 2.10 og 150 kg?
 

Hva tenker de som velger slike beskrivende navn til barna? 

Anonymkode: c0100...230

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjesp.... Merkes her inne at skolene tar tatt ferie og ungdommen begynner å kjede seg

Anonymkode: 084e8...9d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Gjesp.... Merkes her inne at skolene tar tatt ferie og ungdommen begynner å kjede seg

Anonymkode: 084e8...9d0

Kanskje du skal prøve å sove litt til om du er trøtt?

Til info er jeg en firebarnsmor på 45 år som har denne sjokkerende og opprørende tanken i det som riktignok er ferien min😂

Anonymkode: c0100...230

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Kanskje du skal prøve å sove litt til om du er trøtt?

Til info er jeg en firebarnsmor på 45 år 

Anonymkode: c0100...230

Neppe. Prøv med: 14år og kjeder meg mens jeg venter på at venninnene mine skal stå opp

Anonymkode: 084e8...9d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Neppe. Prøv med: 14år og kjeder meg mens jeg venter på at venninnene mine skal stå opp

Anonymkode: 084e8...9d0

Og om så, hva da? Hva gir det deg å mase om dette? Om emnet ikke interesserer deg kan du vel forlate tråden. 
 

Vis meg forresten den fjortenåringen som syns det er spennende/givende å skrive innlegg om navn på et foreldreforum 😂jeg tror ikke at du er helt på nett med ungdommen. 

Anonymkode: c0100...230

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, gøyal problemstilling. Ville kanskje vurdert navn som ikke kan assosieres med så mye annet enn akkurat bare ett navn ja :)
kjenner forøvrig ei som har ei Lykke. Har tenkt at det er dumt

Anonymkode: 33b15...dde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Og om så, hva da? Hva gir det deg å mase om dette? Om emnet ikke interesserer deg kan du vel forlate tråden. 
 

Vis meg forresten den fjortenåringen som syns det er spennende/givende å skrive innlegg om navn på et foreldreforum 😂jeg tror ikke at du er helt på nett med ungdommen. 

Anonymkode: c0100...230

Ungdommer gjør meget og mangt på nett når de kjeder seg :) Slik som du gjør nå

 

Anonymkode: 084e8...9d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Når det gjelder navn som Lykke og Vetle så kan de lett bli stigmatiserende og belastende. Hva om Lykke sliter med depresjoner og Vetle blir 2.10 og 150 kg?
 

Hva tenker de som velger slike beskrivende navn til barna? 

Anonymkode: c0100...230

Uproblematisk. 

Anonymkode: dd966...0ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå synes jeg egentlig ikke disse er så belastende navn, spesielt ikke Vetle. Det blir jo mer morsomt i så fall. Vi har et barn med et navn som med et tillegg er synonymt med å være veldig blid, så hun har av til fått høre det når hun da er i dårlig humør, men det er likevel ikke noe som plager henne annet enn at hun synes de som sier dette er teite.

Ellers har vi heldigvis en viss kontroll over hvilke navn som er tillatt i Norge, nettopp med tanke på at barnet ikke skal få et navn som er til vesentlig ulempe eller belastning for det. Jeg var student under ene som sitter i styret der og fikk høre en god del ganske hårreisende navn noen foreldre ville ha, men som heldigvis fikk avslag. Det mest vanskelige her å finne balansen med norsk språk og hensynet til andre kulturer og hva navnet betyr der og hvor vanlig det er i deres hjemland. 

Anonymkode: a8b51...40c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Ungdommer gjør meget og mangt på nett når de kjeder seg :) Slik som du gjør nå

 

Anonymkode: 084e8...9d0

Ok. Si at du har rett. Spørsmålet om ‘hva så’ står seg fremdeles. 
 

hi

Anonymkode: c0100...230

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du det er belastende? Det tror jeg de færreste tenker altså.

Datteren min har en Idun i klassen, hun blir ofte kalt "ketsjup" når folk vil tulle med henne. Det er vel også belastende da?

Ei jeg kjenner heter Marina, det er også et navn som blir tullet litt med siden vi bor ved sjøen. Hun er ikke opprinnelig herfra da, for jeg tror ikke noen ville kalt datteren sin for Marina når vi bor rett ved marinaen liksom. Er det også et belastende navn?

 

Anonymkode: 1ffa2...523

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Gjesp.... Merkes her inne at skolene tar tatt ferie og ungdommen begynner å kjede seg

Anonymkode: 084e8...9d0

Jepp... 

Anonymkode: 98834...539

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Synes du det er belastende? Det tror jeg de færreste tenker altså.

Datteren min har en Idun i klassen, hun blir ofte kalt "ketsjup" når folk vil tulle med henne. Det er vel også belastende da?

Ei jeg kjenner heter Marina, det er også et navn som blir tullet litt med siden vi bor ved sjøen. Hun er ikke opprinnelig herfra da, for jeg tror ikke noen ville kalt datteren sin for Marina når vi bor rett ved marinaen liksom. Er det også et belastende navn?

 

Anonymkode: 1ffa2...523

Tviler på at HI tenkte på dette som en "WOW"-ting, jeg oppfatter det mer som en "åh, det har jeg ikke tenkt på før" greie som hun kom på nå og syns var litt gøy. Man må ikke tro at alle lager gedigne problemstillinger, man kan jo bare være litt undrende til ting uten at det fratar folk nattesøvnen

Anonymkode: 33b15...dde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vetle er søtt navn på en baby,men det kan ikke være like stas å komme i jobbintervju som 18 åring å si at du heter Vetle.

Anonymkode: 79f47...5ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Vetle er søtt navn på en baby,men det kan ikke være like stas å komme i jobbintervju som 18 åring å si at du heter Vetle.

Anonymkode: 79f47...5ba

Vetle er for meg kun et navn. Tror det kommer an på hvor man er fra? Jeg tenker ikke på hva vetle betyr når noen introduserer seg som vetle. 

Forøvrig er det mange navn som kan kommer skeivt ut hvis man tenker på eksemplene til HI (vetle og stor, lykke og depresjon)

Sol - potte sur tenåring. 

Rose - punker med 90% av kroppen dekt av tatoveringer, sorte klær og sort hår.

Liker heller ikke at barn oppkalles etter måneder, mai, juni, august er vel de vanligste. 

Verre er det med norske navn som blir skivebom på engelsk, feks Randi og Simen.

 

Anonymkode: 42ed2...a1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veit om en Bjarte som er mørkhåret, en Kåre med helt slett hår og en Sofie som er stokk dum. Det er helt uproblematisk med beskrivende navn som ikke passer med navnebærerens utseende eller egenskaper.

Anonymkode: ce4f2...312

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ronny er belastet navn. Fatter ikke noe kaller ungen sin det. Samme med Jone, Alex, Kevin, Jimmy. Pføy. 

Anonymkode: 99c83...fc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Jeg veit om en Bjarte som er mørkhåret, en Kåre med helt slett hår og en Sofie som er stokk dum. Det er helt uproblematisk med beskrivende navn som ikke passer med navnebærerens utseende eller egenskaper.

Anonymkode: ce4f2...312

At det var? 

Anonymkode: c0100...230

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

At det var? 

Anonymkode: c0100...230

Det er vel ikke mer malplassert enn en stor Vetle eller en ulykkelig Lykke?

Anonymkode: ce4f2...312

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

At det var? 

Anonymkode: c0100...230

Hva var det du ikke forstod? Bjart betyr jo klar, lys. Kåre betyr krøllete, Sofie betyr visdom, kunnskap. Som alle andre ordentlige navn har de en betydning.

Men ingen av dem er i klasse med Lykke, som er utvetydig som norsk substabtiv og ikke en sær dialekt, eller for den saks skyld gresk.

Endret av sug lut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sug lut skrev (2 minutter siden):

Hva var det du ikke forstod? Bjart betyr jo klar, lys. Kåre betyr krøllete, Sofie betyr visdom, kunnskap. Som alle andre ordentlige navn har de en betydning.

Men ingen av dem er i klasse med Lykke, som er utvetydig som norsk substabtiv og ikke en sær dialekt, eller for den saks skyld gresk.

Mens Vetle ikke på noen måte har med størrelse å gjøre, det bare ligner på ord som beskriver størrelse.

Anonymkode: ce4f2...312

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sug lut skrev (3 minutter siden):

Hva var det du ikke forstod? Bjart betyr jo klar, lys. Kåre betyr krøllete, Sofie betyr visdom, kunnskap. Som alle andre ordentlige navn har de en betydning.

Men ingen av dem er i klasse med Lykke, som er utvetydig som norsk substabtiv og ikke en sær dialekt, eller for den saks skyld gresk.

Jeg visste åpenbart ikke det. Takk for forklaring, selv om du kan jobbe litt med formidlingen 😉

Anonymkode: c0100...230

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Mens Vetle ikke på noen måte har med størrelse å gjøre, det bare ligner på ord som beskriver størrelse.

Anonymkode: ce4f2...312

På min dialekt bruker vi vetle for vesle/lille. 

Anonymkode: c0100...230

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

På min dialekt bruker vi vetle for vesle/lille. 

Anonymkode: c0100...230

Ja, men det er et homonym til navnet, ikke et synonym.

Anonymkode: ce4f2...312

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var tenåring var det navn som Ronny, Roy, Rita og Roger som var såkalt belastede. I dag kan vi vel si at Lukas, Leon, Leander og liknende navn har «overtatt»? 

Anonymkode: 21123...974

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...