Anonym bruker Skrevet 8. juli 2023 #1 Skrevet 8. juli 2023 Sønnen min kom inn, fikk vite i dag. Hvordan er det i forhold til hvor mye det er å gjøre (prøver/innleveringer), lesing og behov for skolearbeid i hverdagen? Anonymkode: e97ea...371
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2023 #2 Skrevet 8. juli 2023 Vurderinger og innleveringer må påregnes hver uke, ofte mer enn én. Vil han gjøre det bra, så bør han jobbe jevnt hele skoleåret, og ja, noe skolearbeid må påregnes utenom skoletid. Anonymkode: 8f7e8...cda
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2023 #3 Skrevet 9. juli 2023 Det burde vel HAN ha tenkt igjennom før han søkte studiespes? Anonymkode: fec1b...836
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2023 #4 Skrevet 9. juli 2023 Det er mye jobb. Masse lesing og masse vurderinger. Som ungdomsskolen bare verre. Anonymkode: 5d39a...7d4
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2023 #5 Skrevet 9. juli 2023 Det er en overgang fra ungdomsskolen, mye jobb, forventet at man tar mer ansvar for egen læring og mye nytt. Ganske vanlig med en dipp i karakterene. Den dippen enten motiverer eller tar motet fra dem, blir de motivert og tar tak går resten av studietiden på vgs helt greit. Blir de motløse og sliter med å motivere seg blir vgs tung og slitsom. Det er en del jobbing ja. De har noen fritimer og mulighet til å jobbe på skolen, er han effektiv der blir det mindre hjemme. Er han ikke effektiv der, det er mange som bare sitter i kantinen og skravler så det er lett å bli fristet til det, blir det endel hjemmearbeid. Anonymkode: 2ff80...4d4
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2023 #6 Skrevet 9. juli 2023 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Det er en overgang fra ungdomsskolen, mye jobb, forventet at man tar mer ansvar for egen læring og mye nytt. Ganske vanlig med en dipp i karakterene. Den dippen enten motiverer eller tar motet fra dem, blir de motivert og tar tak går resten av studietiden på vgs helt greit. Blir de motløse og sliter med å motivere seg blir vgs tung og slitsom. Det er en del jobbing ja. De har noen fritimer og mulighet til å jobbe på skolen, er han effektiv der blir det mindre hjemme. Er han ikke effektiv der, det er mange som bare sitter i kantinen og skravler så det er lett å bli fristet til det, blir det endel hjemmearbeid. Anonymkode: 2ff80...4d4 Sønnen min valgte forresten middelveien, jobbet litt på skolen og litt hjemme. Overanstrengte seg på ingen måte, og gikk ut med et snitt under 4. Ifølge han skal det mye til å stryke, da må du levere blankt på alt liksom og gå inn for å stryke. Det krever litt mer enn han gadd å gi å få gode karakterer 🙈 Han skulle videre på et studie hvor "alle" kommer inn så han valgte å jobbe ved siden av skolen, trene, ha kjæreste og var mye med venner. Det er jo et valg man tar. Noen av vennene hans var mye strengere med seg selv og gikk ut med et høyere snitt. Anonymkode: 2ff80...4d4
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2023 #7 Skrevet 9. juli 2023 Mitt eldste barn er nå ferdig med 1 VGS. Hen gjør lite hjemme, men er veldig til stede når hen er på skolen. Fikk 5 i snitt dette skoleåret. Er nok også blant de skoleflinke og tar ting svært lett. Anonymkode: d6f93...807
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2023 #8 Skrevet 9. juli 2023 Det er klart det er mye jobb. Det er jo de som vil noe her i livet. Anonymkode: 0ead5...8d4
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2023 #9 Skrevet 9. juli 2023 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Det er klart det er mye jobb. Det er jo de som vil noe her i livet. Anonymkode: 0ead5...8d4 De på yrkesfag vil ikke noe med livet sitt? Anonymkode: 616fb...7f8
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2023 #10 Skrevet 9. juli 2023 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Det burde vel HAN ha tenkt igjennom før han søkte studiespes? Anonymkode: fec1b...836 HAN er flink, det er JEG som lurer. Herregud! Anonymkode: e97ea...371
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2023 #11 Skrevet 9. juli 2023 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Det er klart det er mye jobb. Det er jo de som vil noe her i livet. Anonymkode: 0ead5...8d4 Dummeste svaret. Så de som går yrkesfag og eks bygger ditt neste hus….de vil ikke noe med livet sitt? Anonymkode: e97ea...371
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2023 #12 Skrevet 9. juli 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Sønnen min valgte forresten middelveien, jobbet litt på skolen og litt hjemme. Overanstrengte seg på ingen måte, og gikk ut med et snitt under 4. Ifølge han skal det mye til å stryke, da må du levere blankt på alt liksom og gå inn for å stryke. Det krever litt mer enn han gadd å gi å få gode karakterer 🙈 Han skulle videre på et studie hvor "alle" kommer inn så han valgte å jobbe ved siden av skolen, trene, ha kjæreste og var mye med venner. Det er jo et valg man tar. Noen av vennene hans var mye strengere med seg selv og gikk ut med et høyere snitt. Anonymkode: 2ff80...4d4 Nei, jeg gir stryk selv om elever har levert inn mer enn bare navnet sitt, altså. Det kommer an på nivået også, men senest til sommeren i år satte jeg to stryk som terminkarakter og en god del 2-ere. Dette på studiespesialiserende VG 2 og VG 3. Som de andre skriver, er studiespesialiserende ganske faglig tungt fordi det bare er teori og høyere krav enn på ungdomsskolen. Hvis han har gode evner i utgangspunktet, men "bare" er en underyter, kan det godt være at dette vil gå veldig bra. Mange får ny motivasjon på videregående. Dersom han egentlig ikke er spesielt skoleflink eller glad i skolearbeid, kan det ha vært et bomskudd. Nå er det heldigvis lov til å ombestemme seg. Jeg har innimellom elever på yrkesfaglig studieretning som er et år eldre enn resten av klassen, fordi de gikk vg1 studiespesialiserende året før, men synes det ble for tungt. Anonymkode: 887a9...0f3
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2023 #13 Skrevet 9. juli 2023 Anonym bruker skrev (38 minutter siden): Det er klart det er mye jobb. Det er jo de som vil noe her i livet. Anonymkode: 0ead5...8d4 Jeg håper ikke du går rundt og deler disse tankene med ungene dine. Vi trenger mennesker som tar yrkesfag, mange av dem, og de vil absolutt noe! Selv har jeg en nevø som gikk elektro og tok påbygg og litt ekstra realfag, og nå skal i gang med siste året før han blir sivilingeniør innen fornybar energi. Han har allerede fått to jobbtilbud, nettopp fordi han har praksis i bunn. Anonymkode: 887a9...0f3
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2023 #14 Skrevet 9. juli 2023 Anonym bruker skrev (43 minutter siden): De på yrkesfag vil ikke noe med livet sitt? Anonymkode: 616fb...7f8 Nei, generelt er det de som ikke vet hva de vil som tar studiespess. Anonymkode: 987c7...c30
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2023 #15 Skrevet 9. juli 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Nei, generelt er det de som ikke vet hva de vil som tar studiespess. Anonymkode: 987c7...c30 Det stemmer jo ikke😅Jeg håper ikke dere går rundt og hevder dette ‘ute i verden’ 🙈 Anonymkode: 616fb...7f8
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2023 #16 Skrevet 9. juli 2023 Mine jenter syntes ikke det var så vanskelig. De jobbet jevnt og trutt, og fikk gode karakterer. Nå studerer den ene til veterinær og den andre går på tannlegestudiet Anonymkode: e8728...f1b
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2023 #17 Skrevet 9. juli 2023 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Nei, generelt er det de som ikke vet hva de vil som tar studiespess. Anonymkode: 987c7...c30 😂😂 er du helt på sykkeltur? Begge de eldste her visste meget godt hva de ville. De gikk begge studiespesialisering og er nå på medisin og statsvitenskap. Anonymkode: 5d39a...7d4
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2023 #18 Skrevet 9. juli 2023 Anonym bruker skrev (15 minutter siden): 😂😂 er du helt på sykkeltur? Begge de eldste her visste meget godt hva de ville. De gikk begge studiespesialisering og er nå på medisin og statsvitenskap. Anonymkode: 5d39a...7d4 Neida,...c30 er ikke på sykkeltur. Jeg jobber tilfeldigvis i vgs, og så godt som alltid med vg3-elever. Svært mange av dem vet slett ikke hva de skal bli når de blir voksne. Mange vet omtrent hvilken retning de vil, men det er ikke så mange som har en helt spikret plan. De vet bare at de ønsker seg høyskole- og/eller universitetsutdannelse. Anonymkode: 8f7e8...cda
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2023 #19 Skrevet 9. juli 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): 😂😂 er du helt på sykkeltur? Begge de eldste her visste meget godt hva de ville. De gikk begge studiespesialisering og er nå på medisin og statsvitenskap. Anonymkode: 5d39a...7d4 Nei, jeg jobber i vgs og har alltid minst en vg3-klasse, og som oftest et par yrkesfagsklasser også. Det er definitivt mer vanlig at elevene ikke vet hva de vil på studiespesialiserende enn yrkesfag, men det finnes selvsagt unntak på begge sider. Anonymkode: 887a9...0f3
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2023 #20 Skrevet 9. juli 2023 Anonym bruker skrev (12 timer siden): Sønnen min valgte forresten middelveien, jobbet litt på skolen og litt hjemme. Overanstrengte seg på ingen måte, og gikk ut med et snitt under 4. Ifølge han skal det mye til å stryke, da må du levere blankt på alt liksom og gå inn for å stryke. Det krever litt mer enn han gadd å gi å få gode karakterer 🙈 Han skulle videre på et studie hvor "alle" kommer inn så han valgte å jobbe ved siden av skolen, trene, ha kjæreste og var mye med venner. Det er jo et valg man tar. Noen av vennene hans var mye strengere med seg selv og gikk ut med et høyere snitt. Anonymkode: 2ff80...4d4 Hvilket studie er det? Anonymkode: 4682b...ad6
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2023 #21 Skrevet 9. juli 2023 Min sønn gikk studiespesialisering. Angrer litt no etter 1 år på universitetet. Hadde han valgt yrkesfaglig så hadde han vært ut i jobb nå. Anonymkode: ccc6c...152
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå