Gå til innhold

Har folk flest et negativt syn på vektere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som et mellomsteg mot videre utdanning, har sønnen min tatt vekterutdanning og skal jobber som dette i et år før han skal på høyskolen. Det han forteller hjemme om både arbeidsdag og kommentarer han og kollegaer får overrasker meg en del. Det er mye stygt, som "ikke smart nok til å bli skikkelig politi", "bortkastet jobb" og mye annet negativt. Vel, han har jobbet i seks uker nå og allerede blitt truet med kniv fem ganger, måtte tilkalle ambulansen og politi daglig, og en gang lagt noen i bakken pga. svært truende atferd mot uskyldige og tilfeldige forbipasserende. I tillegg kommer alt annet, som avdekke tyveri osv. så jeg synes jo absolutt at jobben hans virker viktig jeg da. Hva tenker dere? 

Anonymkode: 09ca9...402

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker de er viktige. Aldri tenkt på å se ned på de

Anonymkode: ce2a4...3a4

Skrevet

Ser heller ned på politiet som nå tydeligvis får lov til å banke opp folk. 

Anonymkode: 716ca...f06

Skrevet

Ser selvsagt ikke ned på vektere. De gjør en viktig jobb. Men jeg er voksen da. Er det virkelig voksne folk som sier dette, eller ungdommer på 15-16?

Anonymkode: dca62...545

Skrevet

Nå er det jo vektere som jobber i sikkerhetskontrollen på alle flyplasser og, så det er ikke akkurat en tullejobb. Trodde og folk hadde lagt fra seg holdningen om tyttebærpoliti 

Det er jo ikke en vanskelig «utdanning», kanskje derfor folk mener det er dårlig. Men vektere trengs, på linje med alle andre yrker 

Anonymkode: adc3c...7f0

Skrevet

Har vektere lov å legge folk i bakken?

Anonymkode: ebf66...15e

Skrevet

Har stor respekt for vektere og jobben de gjør.

Skrevet

Ser ikke ned på noen mennesker i noen jobber. Men jobber på kjøpesenter, og der har det vært forskjellige vektere over årene. Og noen gidder ikke ta i et tak, og noen tar i litt for mye.

En vekter stod og påsto at et barn på 12 og hadde stjålet, dro barnet forbi alle og kjeftet på det.  Da de såg på kameraet senere, hadde ikke barnet stjelt noe og betalt rett. Denne velgeren fikk sparken ..

Anonymkode: 11701...a78

Skrevet
Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Ser selvsagt ikke ned på vektere. De gjør en viktig jobb. Men jeg er voksen da. Er det virkelig voksne folk som sier dette, eller ungdommer på 15-16?

Anonymkode: dca62...545

Ja, det er voksne folk. Ungdommene pleier visst å være ganske greie overfor sønnen min, men kanskje det er fordi han er ung selv?

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Har vektere lov å legge folk i bakken?

Anonymkode: ebf66...15e

Vanligvis ikke, men i noen ytterst få tilfeller. I følge sønnen min var det litt tilfeldig at dette inntraff nå, for flere han jobber med har jobbet i et par år uten å måtte gjøre det. I dette tilfellet var de to sammen da personen ble truende og hadde kontakt med politiet over vakttelefonen, og fikk klarsignal om at det var det eneste trygge i akkurat den situasjonen. Politiet var framme noen minutter senere og overtok. 

HI

Anonymkode: 09ca9...402

Skrevet

Jeg ser opp til alle som ikke jobber svart. Vektere er viktige. De som kommer med nedlatende kommentarer til unge mennesker i arbeid, har problemer med seg selv.

Anonymkode: 8ddb4...aa3

Skrevet

Det verserer jo uttrykk som "lekepoliti" og "tyttebærpoliti". Og bransjen var jo også preget av folk med mye muskler og liten hjerne, selv om dette nok har blitt mye bedre. Før var det jo bare "gorillaer" som var vektere, nå er det alle mulig slags folk. 

Men jeg tror også det kan være det at han er ung som gjør at han får pes. 

Eller - det hjelper i hvert fall ikke. Mange synes liksom at det er greit å herse litt ekstra med unge, ser det mye i butikk, der jeg jobber. Gubber som liksom ser seg ut noen unge ekstrahjelper som de skal plage litt (jeg kjenner lusa på gangen, så jeg pleier å skynde meg å håndtere disse surpompene før de får sjansen til å være kjipe). 

Tenker at denne typen gubber helt sikkert provoseres ekstra mye hvis det kommer en yngre person som til og med har uniform som signaliserer at de har en viss myndighet til å "blande seg borti ting" 

Skrevet

Folk generelt har en aversjon mot å tenke at noen som de ser på som likestilte med dem selv har noen myndighet over dem. Det kreves ikke så mye for å bli vekter og dermed blir de som "folk flest" i motsetning til fks politi og andre myndighetspersoner som ofte har utdannelse og har lært ganske mye om feltet de jobber på. Forskjellen blir dermed uniformen, og den alene blir da et myndighetssymbol som nok mest sære og yngre personer ytrer seg åpenlyst om. Dette tror jeg mannen din bør forstå og også heve seg over. Han er en vakt, og han gjør selvfølgelig en viktig jobb. De fleste av oss ser nok det ganske godt, og også at de er ganske utsatte både når det gjelder å bli truet og sjikanert. Har sett flere av dem som gjør en veldig god jobb når de holder hodet kaldt i krevende situasjoner. 

Skrevet
ReneRene skrev (31 minutter siden):

Folk generelt har en aversjon mot å tenke at noen som de ser på som likestilte med dem selv har noen myndighet over dem. Det kreves ikke så mye for å bli vekter og dermed blir de som "folk flest" i motsetning til fks politi og andre myndighetspersoner som ofte har utdannelse og har lært ganske mye om feltet de jobber på. Forskjellen blir dermed uniformen, og den alene blir da et myndighetssymbol som nok mest sære og yngre personer ytrer seg åpenlyst om. Dette tror jeg mannen din bør forstå og også heve seg over. Han er en vakt, og han gjør selvfølgelig en viktig jobb. De fleste av oss ser nok det ganske godt, og også at de er ganske utsatte både når det gjelder å bli truet og sjikanert. Har sett flere av dem som gjør en veldig god jobb når de holder hodet kaldt i krevende situasjoner. 

1. Din første påstand er selvsagt feil. 
2. Vekterfaget er absolutt en utdannelse hvor man får fagbrev. 

Og vekter er 

Anonymkode: 707af...03f

Skrevet

Har du sett Herman Flesvig som vekter? Han er veldig flink til å lage humor av gamle fordommer 😂

Men jeg tror dette er noe som henger igjen fra gammelt av, kom du ikke inn på politihøgskolen ble du vekter 

Vi vet selvfølgelig at det ikke er sånn, men noen mennesker med få hjerneceller og problemer med autoriteter tenker fremdeles sånn.

Anonymkode: 7993a...3b2

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

1. Din første påstand er selvsagt feil. 
2. Vekterfaget er absolutt en utdannelse hvor man får fagbrev. 

Og vekter er 

1. Da sier vi det sånn 🙂

2. Det kreves et kurs som går over 5 uker. 

Skrevet
ReneRene skrev (29 minutter siden):

1. Da sier vi det sånn 🙂

2. Det kreves et kurs som går over 5 uker. 

Og man kan ta fagbrev. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Og man kan ta fagbrev. 

Ja, det kan man, og det krever heller ikke utdanning. Det var vel det du argumenterte for at de trengte. 

Skrevet
ReneRene skrev (18 minutter siden):

Ja, det kan man, og det krever heller ikke utdanning. Det var vel det du argumenterte for at de trengte. 

Fagbrev er en utdanning. Jøyemeg. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Fagbrev er en utdanning. Jøyemeg. 

Okay. Det er videregående kurs pluss praksis i to år som lærling.

Skrevet
ReneRene skrev (5 minutter siden):

Okay. Det er videregående kurs pluss praksis i to år som lærling.

Akkurat. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...