Anonym bruker Skrevet 15. juni 2023 #1 Skrevet 15. juni 2023 Jeg har alltid vært guttjente. Når jeg var liten hadde jeg bare guttevenner, lekte cowboy og indianer, med biler og lego. Hadde et par dukker, men de lekte jeg ikke med. Ute var jeg først opp fjellet, klatret høyest opp i trærne og elsket å fiske. Tok jegerprøven når jeg var 16. Her i går kom vi hjem etter skoleavslutningen på det ene barnet vårt som er ferdig på ungdomsskolen. Var en høytidelig seremoni og alle hadde kledd seg opp. Jeg hadde selvfølgelig på meg er kjole. Liker virkelig IKKE å gå i kjole, men gjør det når anledningen tilsier jeg skal. På vei hjem møtte jeg noen naboer som syns det bare var så koselig å se meg i en kjole for en gangsskyld. Det var noe jeg visstnok burde bruke oftere. Sa som sant var at jeg føler meg ukomfortabel i kjole og liker det ikke. De svarte bare at det må jeg bare vende meg til, jeg ser jo så flott ut i kjole. Hvorfor er det slik at vi kvinner absolutt MÅ like å gå i kjole? Anonymkode: 2472d...2a8
Sommerkroppen 2029 Skrevet 15. juni 2023 #2 Skrevet 15. juni 2023 Du må jo ikke like det. Og du hadde heller ikke trengt å ha på deg kjole i det hele tatt om du ikke føler deg komfortabel i det. Kapribukser og shorts er jo også et alternativ. Det at naboen gir deg komplimenter for kjolen din, er jo bare hyggelig.
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2023 #3 Skrevet 15. juni 2023 Du trenger jo ikke det. Tipper det var en litt klønete måte å gi deg et komplement for at du ser flott ut i kjole. Anonymkode: 27335...cfd
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2023 #4 Skrevet 15. juni 2023 Du må ikke like det altså Jeg har en 10.klassing som ikke kan fordra kjoler. Vi så på kjoler, bl.a til vitnemålsutdelingen og hun gikk der med uengasjert blikk og hengehode. Fant noen ensfargede kjoler og kommentaren hennes var "Den er levelig, men jeg kommer antagelig aldri til å bruke den igjen" Det gidder ikke jeg bruke 1600 kr på altså! Endte med å kjøpe en lys litt vid dressbukse og en hvit bluse/topp. Hun går alltid, virkelig alltid, i dongeri og hettegenser, så hun ble så pyntet og lekker i forhold til hverdagshabitten. Så sånn ska hun gå på vitnemålsutdelingen, selv om hun er en av hovedpersonene. Tror dagens unge har mye mer aksept for dette. Da hun ble konfirmert i fjor (i bunad, og den elsker hun) var det faktisk tre jenter i bukse, to i dress og en i en one-piece-drakt. Ikke transjenter, men jenter som har en litt guttete stil. Anonymkode: 5bd2d...0d2
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2023 #5 Skrevet 15. juni 2023 Sommerkroppen 2029 skrev (12 minutter siden): Du må jo ikke like det. Og du hadde heller ikke trengt å ha på deg kjole i det hele tatt om du ikke føler deg komfortabel i det. Kapribukser og shorts er jo også et alternativ. Det at naboen gir deg komplimenter for kjolen din, er jo bare hyggelig. Alltid hyggelig med komplimenter, ble bare satt ut av at det måtte jeg bare venne meg til å gå med... HI Anonymkode: 2472d...2a8
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2023 #6 Skrevet 15. juni 2023 Anonym bruker skrev (26 minutter siden): Jeg har alltid vært guttjente. Når jeg var liten hadde jeg bare guttevenner, lekte cowboy og indianer, med biler og lego. Hadde et par dukker, men de lekte jeg ikke med. Ute var jeg først opp fjellet, klatret høyest opp i trærne og elsket å fiske. Tok jegerprøven når jeg var 16. Her i går kom vi hjem etter skoleavslutningen på det ene barnet vårt som er ferdig på ungdomsskolen. Var en høytidelig seremoni og alle hadde kledd seg opp. Jeg hadde selvfølgelig på meg er kjole. Liker virkelig IKKE å gå i kjole, men gjør det når anledningen tilsier jeg skal. På vei hjem møtte jeg noen naboer som syns det bare var så koselig å se meg i en kjole for en gangsskyld. Det var noe jeg visstnok burde bruke oftere. Sa som sant var at jeg føler meg ukomfortabel i kjole og liker det ikke. De svarte bare at det må jeg bare vende meg til, jeg ser jo så flott ut i kjole. Hvorfor er det slik at vi kvinner absolutt MÅ like å gå i kjole? Anonymkode: 2472d...2a8 Du må vel ikke like det? Stort sett kan man gå kledd som man vil, og dersom man skal pynte seg er det mange alternativer til kjole. Du kan ha pene bukser og skjorte, pene bukser og bluse, pene bukser og en singlet/topp. Buksedress er et fint alternativ til kjole. Skjørt, hvis du liker det. Anonymkode: 2546b...899
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2023 #7 Skrevet 15. juni 2023 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Alltid hyggelig med komplimenter, ble bare satt ut av at det måtte jeg bare venne meg til å gå med... HI Anonymkode: 2472d...2a8 Men selv om det finnes idioter som kommer med idiotiske utsagn, så betyr jo ikke det at du skal HØRE på alt de sier. Anonymkode: 554c5...eea
Sommerkroppen 2029 Skrevet 15. juni 2023 #8 Skrevet 15. juni 2023 Anonym bruker skrev (17 minutter siden): Alltid hyggelig med komplimenter, ble bare satt ut av at det måtte jeg bare venne meg til å gå med... HI Anonymkode: 2472d...2a8 Ja men det trenger du jo ikke 😉
ReneRene Skrevet 15. juni 2023 #9 Skrevet 15. juni 2023 Du har aldri vært guttejente da det ikke er noe som heter det ( lengre) Du har vært en jente som har hatt andre interesser enn jentene du visste om. Jeg tror heller ikke at du ble satt ut av kommentaren siden du er såpass inne i gamle rollemønstre at du bruker nettopp benevnelsen "guttejente" Du burde selvfølgelig heller ikke hatt på kjole (??) og du kan godt ta et kompliment for hva det er uten å lage en problemstilling ut av det. Jeg bruker ikke jeans, men lånte venninnen min sin fordi jeg måtte en gang vi var en hel gjeng sammen. Samtlige sa at jeg burde begynne å bruke det. Det handlet ikke om plagget alene i ditt tilfelle- det handlet om at det var kledelig på kroppen din. Når det er sagt, så er det ganske rart å lese her inne at kjoler er det ultimate selskapsantrekk for kvinner. At alle jentene må få bunad til konfirmasjonen og også alle kjoletråder her. Men det handler om miljø og alder, mest sannsynlig.
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2023 #10 Skrevet 15. juni 2023 Det er litt av det kjønnsdelte sammfunnet som titter frem igjen. Det er ofte de som er veldig opptatt av likestilling som kommer med slike kommentarer har jeg bitt meg merke i. For meg blir det feil. Jeg er oppvokst til å gå i det jeg vil, men i visse sammenhenger så betyr det noe annet enn hverdagstøy. Slik har jeg også oppdratt mine barn, de har brukt kjoler og bukser omhverandre. Har fått kritikk for at ene ungen ikke gikk i bunad også.ja, hun hadde en bunad som passet, men hun ville ikke ha bunad på. Så hun fikk lov å finne noe pentøy i skapet hun heller ville ha på 17mai. Både i min og farens side av familien så har vi samme formening, ingen sure miner om ungene ikke alltid har brukt bunadene som har vært på hver side av familien. Idag har begge avsluttning på vgs. En fant frem bunaden, hun andre fant frem en fin linbukse og en fin skjorte. Begge deler er helt greit. Mitt tidligere bonusbarn er ikke ett kjolemenneske og ble presset i en skikkelig prinsessekjole i konfirmasjonen hennes. Selv min far sa det så ut som hun følte seg ukomfortabel i kjolen, og han pleier ikke å legge merke til slik. Det var hun også for minnet hun har av den dagen er st hun ble presset til å gå i kjole. (Moren overkjørte alt den dagen, men jeg fikk sniki inn noen små ting. Hun ønsket seg sort som fargetema, men fikk babyrosa. Så når jeg kom med kaka som var sort kom tårene hennes. Det var merkelig mange som hadde pakket inn gaven i ett sort tema bla) Selv går jeg ikke ofte i kjole. Kjøpt meg flere kjoler de siste åra, men det er av den grunn at det har blitt varmere her på sommeren og jeg trenger noe for å overleve. Jeg liker en gammeldags norsk sommer, ikke syden varme som det er nå. Anonymkode: 9426f...ccf
Elizabeth Skrevet 15. juni 2023 #11 Skrevet 15. juni 2023 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Jeg har alltid vært guttjente. Når jeg var liten hadde jeg bare guttevenner, lekte cowboy og indianer, med biler og lego. Hadde et par dukker, men de lekte jeg ikke med. Ute var jeg først opp fjellet, klatret høyest opp i trærne og elsket å fiske. Tok jegerprøven når jeg var 16. Her i går kom vi hjem etter skoleavslutningen på det ene barnet vårt som er ferdig på ungdomsskolen. Var en høytidelig seremoni og alle hadde kledd seg opp. Jeg hadde selvfølgelig på meg er kjole. Liker virkelig IKKE å gå i kjole, men gjør det når anledningen tilsier jeg skal. På vei hjem møtte jeg noen naboer som syns det bare var så koselig å se meg i en kjole for en gangsskyld. Det var noe jeg visstnok burde bruke oftere. Sa som sant var at jeg føler meg ukomfortabel i kjole og liker det ikke. De svarte bare at det må jeg bare vende meg til, jeg ser jo så flott ut i kjole. Hvorfor er det slik at vi kvinner absolutt MÅ like å gå i kjole? Anonymkode: 2472d...2a8 Er lik deg, Hi. Liker ikke å gå med kjole. Men fy faen hvor lekker jeg blir i kjole😁
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2023 #12 Skrevet 15. juni 2023 ReneRene skrev (2 timer siden): Du har aldri vært guttejente da det ikke er noe som heter det ( lengre) Du har vært en jente som har hatt andre interesser enn jentene du visste om. Jeg tror heller ikke at du ble satt ut av kommentaren siden du er såpass inne i gamle rollemønstre at du bruker nettopp benevnelsen "guttejente" Du burde selvfølgelig heller ikke hatt på kjole (??) og du kan godt ta et kompliment for hva det er uten å lage en problemstilling ut av det. Jeg bruker ikke jeans, men lånte venninnen min sin fordi jeg måtte en gang vi var en hel gjeng sammen. Samtlige sa at jeg burde begynne å bruke det. Det handlet ikke om plagget alene i ditt tilfelle- det handlet om at det var kledelig på kroppen din. Når det er sagt, så er det ganske rart å lese her inne at kjoler er det ultimate selskapsantrekk for kvinner. At alle jentene må få bunad til konfirmasjonen og også alle kjoletråder her. Men det handler om miljø og alder, mest sannsynlig. Lite spørsmål, i lys av denne Pride måneden. Pride handler om retten til å ha hvilken legning man føler man har, retten til å kalle seg det kjønnet man føler man har, retten til å gå i de klærne man selv ønsker (trans). Dersom jeg føler meg som en guttjente, og har alltid gjort det, hvorfor kaller du det avleggs? Har ikke jeg den samme retten? HI Anonymkode: 2472d...2a8
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2023 #13 Skrevet 15. juni 2023 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Jeg har alltid vært guttjente. Når jeg var liten hadde jeg bare guttevenner, lekte cowboy og indianer, med biler og lego. Hadde et par dukker, men de lekte jeg ikke med. Ute var jeg først opp fjellet, klatret høyest opp i trærne og elsket å fiske. Tok jegerprøven når jeg var 16. Her i går kom vi hjem etter skoleavslutningen på det ene barnet vårt som er ferdig på ungdomsskolen. Var en høytidelig seremoni og alle hadde kledd seg opp. Jeg hadde selvfølgelig på meg er kjole. Liker virkelig IKKE å gå i kjole, men gjør det når anledningen tilsier jeg skal. På vei hjem møtte jeg noen naboer som syns det bare var så koselig å se meg i en kjole for en gangsskyld. Det var noe jeg visstnok burde bruke oftere. Sa som sant var at jeg føler meg ukomfortabel i kjole og liker det ikke. De svarte bare at det må jeg bare vende meg til, jeg ser jo så flott ut i kjole. Hvorfor er det slik at vi kvinner absolutt MÅ like å gå i kjole? Anonymkode: 2472d...2a8 Du må ikke like det. De forsøkte bare å gi deg et kompliment om at du så fin ut. Anonymkode: 7e345...56d
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2023 #14 Skrevet 15. juni 2023 ReneRene skrev (3 timer siden): Du har aldri vært guttejente da det ikke er noe som heter det ( lengre) Du har vært en jente som har hatt andre interesser enn jentene du visste om. Jeg tror heller ikke at du ble satt ut av kommentaren siden du er såpass inne i gamle rollemønstre at du bruker nettopp benevnelsen "guttejente" Du burde selvfølgelig heller ikke hatt på kjole (??) og du kan godt ta et kompliment for hva det er uten å lage en problemstilling ut av det. Jeg bruker ikke jeans, men lånte venninnen min sin fordi jeg måtte en gang vi var en hel gjeng sammen. Samtlige sa at jeg burde begynne å bruke det. Det handlet ikke om plagget alene i ditt tilfelle- det handlet om at det var kledelig på kroppen din. Når det er sagt, så er det ganske rart å lese her inne at kjoler er det ultimate selskapsantrekk for kvinner. At alle jentene må få bunad til konfirmasjonen og også alle kjoletråder her. Men det handler om miljø og alder, mest sannsynlig. Hvor ble det av kampen din om at folk skal få være den de er, hvordan kan du si at hun ikke er guttejente. Anonymkode: e334b...185
ReneRene Skrevet 15. juni 2023 #15 Skrevet 15. juni 2023 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Hvor ble det av kampen din om at folk skal få være den de er, hvordan kan du si at hun ikke er guttejente. Anonymkode: e334b...185 Det forklarte jeg.
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2023 #16 Skrevet 15. juni 2023 ReneRene skrev (Akkurat nå): Det forklarte jeg. Du er en hykler altså med andre ord. Anonymkode: e334b...185
ReneRene Skrevet 15. juni 2023 #17 Skrevet 15. juni 2023 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Lite spørsmål, i lys av denne Pride måneden. Pride handler om retten til å ha hvilken legning man føler man har, retten til å kalle seg det kjønnet man føler man har, retten til å gå i de klærne man selv ønsker (trans). Dersom jeg føler meg som en guttjente, og har alltid gjort det, hvorfor kaller du det avleggs? Har ikke jeg den samme retten? HI Anonymkode: 2472d...2a8 Fordi det er et uttrykk som ble brukt da det var tydelig forskjell på gutter og jenter, og at noe var typisk guttete og typisk jentegreie. Det er ikke en betegnelse som blir brukt lengre.
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2023 #18 Skrevet 15. juni 2023 ReneRene skrev (1 minutt siden): Det forklarte jeg. Men dersom JEG føler MEG som en guttjente, og ALLTID har gjort det da burde vel jeg ha samme rett til å kalle meg selv det på samme måte som at andre har rett til å kalle seg andre ting? HI Anonymkode: 2472d...2a8
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2023 #19 Skrevet 15. juni 2023 ReneRene skrev (1 minutt siden): Fordi det er et uttrykk som ble brukt da det var tydelig forskjell på gutter og jenter, og at noe var typisk guttete og typisk jentegreie. Det er ikke en betegnelse som blir brukt lengre. Samme som med klær, likevel blir gutter som går i jenteklær kalt trans... Anonymkode: 2472d...2a8
ReneRene Skrevet 15. juni 2023 #20 Skrevet 15. juni 2023 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Men dersom JEG føler MEG som en guttjente, og ALLTID har gjort det da burde vel jeg ha samme rett til å kalle meg selv det på samme måte som at andre har rett til å kalle seg andre ting? HI Anonymkode: 2472d...2a8 Hm. Interessant. Hva er det som er tradisjonelt typisk jente ved deg da, og hvordan er forholdet ditt til kvinner? Du trenger selvsagt ikke svare, og ja, kall deg guttejente. Be my guest.
ReneRene Skrevet 15. juni 2023 #21 Skrevet 15. juni 2023 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Samme som med klær, likevel blir gutter som går i jenteklær kalt trans... Anonymkode: 2472d...2a8 Ja, kall sønnen din eller sønnen til venninna di for jentegutt...
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2023 #22 Skrevet 15. juni 2023 ReneRene skrev (2 minutter siden): Hm. Interessant. Hva er det som er tradisjonelt typisk jente ved deg da, og hvordan er forholdet ditt til kvinner? Du trenger selvsagt ikke svare, og ja, kall deg guttejente. Be my guest. Hvordan jeg forholder meg til andre kvinner. Ikke så mye. Jeg liker ikke mamnakvelder som arrangeres av skolen siden jeg ikke syns de er så lette å prate med. I sammenhenger med menn og kvinner sammen pleier jeg mest å prate med mennene siden jeg har mange flere felles interesser med dem og de er lettere å prate med. Har heller ikke et typisk kvinne yrke og jobber best sammen med menn. HI Anonymkode: 2472d...2a8
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2023 #23 Skrevet 15. juni 2023 ReneRene skrev (16 minutter siden): Fordi det er et uttrykk som ble brukt da det var tydelig forskjell på gutter og jenter, og at noe var typisk guttete og typisk jentegreie. Det er ikke en betegnelse som blir brukt lengre. Klapp igjen. Anonymkode: dc1e1...18c
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2023 #24 Skrevet 15. juni 2023 ReneRene skrev (25 minutter siden): Fordi det er et uttrykk som ble brukt da det var tydelig forskjell på gutter og jenter, og at noe var typisk guttete og typisk jentegreie. Det er ikke en betegnelse som blir brukt lengre. Igjen tar du feil. Fasinerende. Anonymkode: 2e59c...7ee
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2023 #25 Skrevet 15. juni 2023 Du trenger vel ikke gå med kjole om du ikke vil? Finnes utrolig flotte andre antrekk.. Jeg var nok litt lik deg i interessene som barn. Den som klatret høyest og den som satte først utfor. Men jeg hadde både gutte-venner og jente-venner. En av de tingene jeg liker best ved å være meg, er at hva andre mener ikke betyr noe. Så mitt råd er å gi litt mer f… i hva andre synes og mener. Anonymkode: f4059...628
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå