Gå til innhold

Hvem har rett? Jeg blir kalt for grådig nå!!!?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er offentlig ansatt og gjennom jobben har jeg tilgang til å passe barn. Barna jeg passer er 9 og 11 år. I starten ble det sagt at jeg skulle få samme lønn som jeg har som offentlig ansatt. Det ble kr 160,- per time. Jeg får dekket kost og losji, fri tilgang til taxi. Vi reiser gjerne med tog til ulike fornøyelsesparker. Det har også hendt at jeg har overnattet på hotell, sammen med barna. Har ikke fakturert for sovende barn. Jeg har nå steget i lønn og sendte faktura på kr 280,- per time pluss fakturerte for sovende barn. Foreldrene er rasende og kaller meg for grådig. De mener at denne type jobb ikke skal være over kr 160,- per time. Avtalen var jo at jeg skulle få samme lønn og når jeg da stiger i lønn, blir det jo nødvendigvis dyrere. Liker ikke å bli kalt for grådig og tenker at jeg må tre ut av dette nå 🤔. Hva ville dere ha gjort?

Anonymkode: 877d2...cae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er offentlig ansatt og gjennom jobben har jeg tilgang til å passe barn. Barna jeg passer er 9 og 11 år. I starten ble det sagt at jeg skulle få samme lønn som jeg har som offentlig ansatt. Det ble kr 160,- per time. Jeg får dekket kost og losji, fri tilgang til taxi. Vi reiser gjerne med tog til ulike fornøyelsesparker. Det har også hendt at jeg har overnattet på hotell, sammen med barna. Har ikke fakturert for sovende barn. Jeg har nå steget i lønn og sendte faktura på kr 280,- per time pluss fakturerte for sovende barn. Foreldrene er rasende og kaller meg for grådig. De mener at denne type jobb ikke skal være over kr 160,- per time. Avtalen var jo at jeg skulle få samme lønn og når jeg da stiger i lønn, blir det jo nødvendigvis dyrere. Liker ikke å bli kalt for grådig og tenker at jeg må tre ut av dette nå 🤔. Hva ville dere ha gjort?

Anonymkode: 877d2...cae

Man avklarer jo lønn med den som skal betale? Og når du øker prisen må du informere om det. 

Anonymkode: 227b3...2ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo ikke bare sende faktura uten å først informere om prisøkning. Selvfølgelig er de rasende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da et voldsomt hopp i pris. Ble du så mye flinkere over natta siden du økte timesprisen med 120,-?

Ang. fakturering natt. Er det noe som aldri har vært gjort kan du ikke plutselig gjøre det. Det må informeres om før neste avtale, så må hver og en få vurdere om de fremdeles ønsker å kjøpe tjenestene dine.

Anonymkode: 11b6c...c21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Jeg er offentlig ansatt og gjennom jobben har jeg tilgang til å passe barn. Barna jeg passer er 9 og 11 år. I starten ble det sagt at jeg skulle få samme lønn som jeg har som offentlig ansatt. Det ble kr 160,- per time. Jeg får dekket kost og losji, fri tilgang til taxi. Vi reiser gjerne med tog til ulike fornøyelsesparker. Det har også hendt at jeg har overnattet på hotell, sammen med barna. Har ikke fakturert for sovende barn. Jeg har nå steget i lønn og sendte faktura på kr 280,- per time pluss fakturerte for sovende barn. Foreldrene er rasende og kaller meg for grådig. De mener at denne type jobb ikke skal være over kr 160,- per time. Avtalen var jo at jeg skulle få samme lønn og når jeg da stiger i lønn, blir det jo nødvendigvis dyrere. Liker ikke å bli kalt for grådig og tenker at jeg må tre ut av dette nå 🤔. Hva ville dere ha gjort?

Anonymkode: 877d2...cae

Hæ?! Du har fri kost og losji, og tror du skal ha 280 per time utbetalt i tillegg? Det er til info ikke vanlig at sovende nattevakter lønnes for mer enn hver tredje time fra 23- 06. 

Anonymkode: c50e1...ce6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer jo at du er grådig og du følger heller ikke god forretningsskikk. Du kan ikke gjøre korrigeringer på en avtale uten å ha en dialog med din oppdragsgiver. De må bli forelagt dine nye krav og ha muligheten til å tre ut av avtalen før du fakturerer de etter nye priser og at du fakturere for sovende barn. En ting jeg lurer på er hvordan du har hoppet fra 160 kr i timen til 280 kr i timen? Har du byttet jobb? Hvis så er tilfelle så kan du ikke legge ny lønn som grunnlag for denne aktuelle jobben. Her må du se på tilsvarende stillinger i barnehage mm og se på hvor mye de har steget i lønn og så gi beskjed om at økning i timepris er i henhold til økning på tilsvarende stillinger i det offentlige. 

Anonymkode: 18683...0e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (21 timer siden):

Det stemmer jo at du er grådig og du følger heller ikke god forretningsskikk. Du kan ikke gjøre korrigeringer på en avtale uten å ha en dialog med din oppdragsgiver. De må bli forelagt dine nye krav og ha muligheten til å tre ut av avtalen før du fakturerer de etter nye priser og at du fakturere for sovende barn. En ting jeg lurer på er hvordan du har hoppet fra 160 kr i timen til 280 kr i timen? Har du byttet jobb? Hvis så er tilfelle så kan du ikke legge ny lønn som grunnlag for denne aktuelle jobben. Her må du se på tilsvarende stillinger i barnehage mm og se på hvor mye de har steget i lønn og så gi beskjed om at økning i timepris er i henhold til økning på tilsvarende stillinger i det offentlige. 

Anonymkode: 18683...0e0

Jeg studerte og fikk ny jobb, dermed dette lønnshoppet. Så lenge avtalen er at lønnen er den samme som på jobben min, må de ta høyde for lønnsendringer, det er jo det som er grunnen til at jeg nå fakturerer mer! De har jo vært klar over at jeg kom til å stige i  lønn ved ny jobb!

Anonymkode: 877d2...cae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Jeg studerte og fikk ny jobb, dermed dette lønnshoppet. Så lenge avtalen er at lønnen er den samme som på jobben min, må de ta høyde for lønnsendringer, det er jo det som er grunnen til at jeg nå fakturerer mer! De har jo vært klar over at jeg kom til å stige i  lønn ved ny jobb!

Anonymkode: 877d2...cae

Da burde du informert om hvor mye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var veldig dårlig håndtert av deg. Det er en stor kostnadsøkning for dem som de får i fanget uten sjanse til å ta vurderinger på bakgrunn av den. Selv om du antakelig har jussen på din side, trenger du ikke være kjip. 

Anonymkode: a0cda...a01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De visste jo ikke at du hadde steget i den andre jobben din. De må jo ha fått sjokk når de fikk faktura. 
vet ikke om du er grådig akkurat, men dette var utrolig frekt gjort av deg. 

Anonymkode: 7fcd5...8bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var utrolig dårlig håndtert av deg, og du er frekk som fy! Du burde ha tatt en samtale med dem i forkant før du startet på den nye jobben din slik at de kunne vurdert om de fortatt ville bruke deg spesielt når det er så store endringer. Jeg hadde blitt rimelig sint om jeg fikk en slik faktura som du har sendt ut nå. 

Anonymkode: 6574e...b43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett kunne jeg jo ha benyttet tiden min på alternativ jobb! Jeg valgte å passe disse barna fordi foreldrene enten ba meg om det, eller jeg tilbudte meg det. Jeg er alltid på tilbudssiden og de benytter seg jo av meg. Jeg har gjort mye gratis arbeid også, ovenfor denne familien.

Anonymkode: 877d2...cae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Uansett kunne jeg jo ha benyttet tiden min på alternativ jobb! Jeg valgte å passe disse barna fordi foreldrene enten ba meg om det, eller jeg tilbudte meg det. Jeg er alltid på tilbudssiden og de benytter seg jo av meg. Jeg har gjort mye gratis arbeid også, ovenfor denne familien.

Anonymkode: 877d2...cae

Det er ingen som sier at du ikke skal ta betalt. Kun at du ikke kan legge på prosen så drastisk uten å si ifra på forhånd.

Anonymkode: 11b6c...c21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (På 10.6.2023 den 8.24):

Det er ingen som sier at du ikke skal ta betalt. Kun at du ikke kan legge på prosen så drastisk uten å si ifra på forhånd.

Anonymkode: 11b6c...c21

Jeg har sagt ifra! Jeg  fortalte dem før forrige lønn at jeg nå har steget i lønn!  De spurte ikke etter ny lønn og da jeg kom med faktura med konkret beløp, ble de altså rasende! Nå virker det som om de ikke vil betale meg i det hele tatt! 

Jeg ble lovet lønn forrige uke men ingenting har skjedd.

What to do?

Anonymkode: 877d2...cae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg har sagt ifra! Jeg  fortalte dem før forrige lønn at jeg nå har steget i lønn!  De spurte ikke etter ny lønn og da jeg kom med faktura med konkret beløp, ble de altså rasende! Nå virker det som om de ikke vil betale meg i det hele tatt! 

Jeg ble lovet lønn forrige uke men ingenting har skjedd.

What to do?

Anonymkode: 877d2...cae

Så du har en årslønn på 680 000 i din nye kommunale jobb? 

Anonymkode: c50e1...ce6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Jeg har sagt ifra! Jeg  fortalte dem før forrige lønn at jeg nå har steget i lønn!  De spurte ikke etter ny lønn og da jeg kom med faktura med konkret beløp, ble de altså rasende! Nå virker det som om de ikke vil betale meg i det hele tatt! 

Jeg ble lovet lønn forrige uke men ingenting har skjedd.

What to do?

Anonymkode: 877d2...cae

"De spurte ikke etter ny lønn" er ikke det samme som å si ifra. Utrolig uprofesjonelt å ikke sjekke at det er greit når det er så stor prisøkning. Du burde sagt konkret hvor mye det er snakk om, med eksempler, og spurt direkte om dette er greit. 

Dette må du ta på egen kappe. Forandre fakturaen slik at du tar betalt tidligere timebeløp, men si rett at fra nå av tar du betalt x kr og betalt for sovende barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (På 10.6.2023 den 0.12):

Uansett kunne jeg jo ha benyttet tiden min på alternativ jobb! Jeg valgte å passe disse barna fordi foreldrene enten ba meg om det, eller jeg tilbudte meg det. Jeg er alltid på tilbudssiden og de benytter seg jo av meg. Jeg har gjort mye gratis arbeid også, ovenfor denne familien.

Anonymkode: 877d2...cae

Men fortsatt så må du gi beskjed i forkant om timeøkningen. Jeg driver mitt eget firma, og det er helt uaktuelt å øke timelønnen jeg tar for mine ansatte uten at kunden informeres i god tid. Slik du har gjort det er så håpløst det kan bli, og de du har fakturert har all rett til å reagere. Det er også meget spesielt å gå utfra at du får den samme lønnen når lønnshoppet er så stort, og din utdannelse sannsynligvis ikke har en direkte fordel i jobben som barnepasser. Her må du faktisk gå i dialog med de, og du bør forvente at de ikke ønsker å bruke deg lenger.

Anonymkode: 18683...0e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du vært svært uryddig. Ved prisøkning må du konkret varsle i god tid, informere om den nye prisen og dette skal gjøres skriftlig. Du selger en tjeneste og da må du forholde deg til lovverket

Anonymkode: 8c7d7...f9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser jeg får kritikk her. Har mottatt nå, men mistet jobben. Synd, jeg likte jobben, men innser at jeg har blandet roller her. Hatt en ordentlig prat med familien dette vedrører og de hadde mange klager på meg 😑. Ble ordentlig lei meg. De driver butikk og beskyldte meg for å gjøre forsøk på å "stjele i kassa". De sa: Det er det samme for oss om noen stjeler penger, eller om noen forsøker å stjele, det er det samme. Jeg sa jeg var uenig, men de stod på sitt. Har sagt til dem at jeg gjorde en feil og at jeg ikke med vilje prøvde å ta mer i timen, men de tror ikke på meg. 

Jeg synes dette har blitt veldig leit, og jeg har problemer med å sove for tiden. Jeg tror ikke jeg skal ta i mot slik jobb igjen 😌

Anonymkode: 877d2...cae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...