Gå til innhold

Overreagerer jeg?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Møtte nylig en behandler i tilknytning til abup, avdeling for barn og unge psykiske helse. Denne behandleren var så full av restylane i leppene at leppene ikke møttes når hun snakket. Hele ansiktet var uttrykksløst. Er dette virkelig ok i møte med barn og unge som sliter? Overreagerer jeg når jeg har lyst å gjøre avdelingen oppmerksom på konsekvensene av at barn kan oppleve uttrykksløse ansikt som distanserte og i verste fall skremmende? Jeg ønsker ikke å bli oppfattet som en "Karen", men denne syntes jeg var rimelig drøy. Hva tenker dere andre? 

Anonymkode: f8325...3b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Møtte nylig en behandler i tilknytning til abup, avdeling for barn og unge psykiske helse. Denne behandleren var så full av restylane i leppene at leppene ikke møttes når hun snakket. Hele ansiktet var uttrykksløst. Er dette virkelig ok i møte med barn og unge som sliter? Overreagerer jeg når jeg har lyst å gjøre avdelingen oppmerksom på konsekvensene av at barn kan oppleve uttrykksløse ansikt som distanserte og i verste fall skremmende? Jeg ønsker ikke å bli oppfattet som en "Karen", men denne syntes jeg var rimelig drøy. Hva tenker dere andre? 

Anonymkode: f8325...3b2

Hun ser garantert ikke ut. Jeg er enig med deg. Men hva kan man gjøre... 

Anonymkode: e2946...e23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge personen gjør jobben sin, så har ikke utseende noe å si. Så ja, du overreagerer.

Anonymkode: 45c95...343

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Så lenge personen gjør jobben sin, så har ikke utseende noe å si. Så ja, du overreagerer.

Anonymkode: 45c95...343

Men gjør hun egentlig jobben når kroppsspråk og ansiktsuttrykk er en så stor del av den non-verbale kommunikasjonen som foregår i en slik setting? Så lenge det kan påvirke negativt vil hun strengt tatt i verste fall kunne oppnå det motsatte av hensikten med samtalen?

Anonymkode: f8325...3b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner en som jobber med ungdom og rett og slett ser ut som en vandrende blowjob. Da lurer jeg litt på hva man tenker.

Anonymkode: 22423...f54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner at du reagerer, men du kommer nok ikke langt med å melde det inn. Det finnes tilstander som gjør at mennesker mangler mimikk, og om man har store ansiktsskader kan man også miste mye av mimikken. Og man kan ikke ha yrkesforbud for uttrykksløse mennesker. 

Anonymkode: 24b0a...3b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Jeg skjønner at du reagerer, men du kommer nok ikke langt med å melde det inn. Det finnes tilstander som gjør at mennesker mangler mimikk, og om man har store ansiktsskader kan man også miste mye av mimikken. Og man kan ikke ha yrkesforbud for uttrykksløse mennesker. 

Anonymkode: 24b0a...3b5

Ikke yrkesforbud nei. Men kanskje må man innse at man ikke har de personlige egenskapene til jobben

Anonymkode: c41ff...e98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men restylane i leppene gir jo ikke uttrykksløse ansikt?  Før vi klager på behandlere, så må vi heller kritisere mødre da. Det har faktisk vært bekymring knyttet til mødre med fks babyer som har fylt på i både rynker og lepper, men vi må jo ikke undervurdere uttrykk i blikk og kroppsspråk heller. Jeg kan godt reagere når de som jobber med ungdom har "pyntet" sånn på utseendet, mest fordi mange unge sliter med selvbildet. Men jeg reagerer mye mer på mødre som holder på og som også driver med slanking og er usikre. Det påvirker barna mye mye mer, så da må vi heller si fra når det gjelder foreldre. Men folk gjør som de vil uansett, og alle overdriver ikke heller. Klage vil ihvertfall ikke føre fram i ditt tilfelle. Det er fullstendig tabu å kritisere folk for hvordan de ser ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker ett sånt sted har såpass mange fagfolk til å ha plukka opp dersom det var ett problem allerede 

Anonymkode: d58ad...8ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig. Når man jobber med barn kan man ikke ha utrkksløst ansikt.  

Anonymkode: bf422...680

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

vandrende blowjob

Fantastisk skildring. Det skal jeg begynne å bruke. 

Anonymkode: e2946...e23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ReneRene skrev (56 minutter siden):

Men restylane i leppene gir jo ikke uttrykksløse ansikt?  Før vi klager på behandlere, så må vi heller kritisere mødre da. Det har faktisk vært bekymring knyttet til mødre med fks babyer som har fylt på i både rynker og lepper, men vi må jo ikke undervurdere uttrykk i blikk og kroppsspråk heller. Jeg kan godt reagere når de som jobber med ungdom har "pyntet" sånn på utseendet, mest fordi mange unge sliter med selvbildet. Men jeg reagerer mye mer på mødre som holder på og som også driver med slanking og er usikre. Det påvirker barna mye mye mer, så da må vi heller si fra når det gjelder foreldre. Men folk gjør som de vil uansett, og alle overdriver ikke heller. Klage vil ihvertfall ikke føre fram i ditt tilfelle. Det er fullstendig tabu å kritisere folk for hvordan de ser ut. 

Beklager, jeg formulerte meg nok ikke tydelig nok. Hele ansiktet var fullt av restylane(heter det kanskje botox?). Du så ikke rynker (vet alle ikke har rynker, men du ser likevel mimikk og bevegelse i hud, rynker ved hevede øyne osv). Dette som i at ansiktet var uttrykksløst. 

For all del, jeg er enig. Foreldre bør også tenke gjennom bruken av dette, men det er ganske langt mellom å fylle noe i sinnarynka mot å ha så hovne lepper at de ikke møtes. At det ikke er pent, som noen har nevnt, er det minste problemet, men når det påvirker kommunikasjon, spesielt i tilfeller der hvor maktrelasjonen er skjevfordelt og det ikke finnes en naturlig eller bygget relasjon, anser jeg dette som et større problem enn foreldre som er med barna sine daglig og hvor barna kjenner trygghet i den voksne også via nærhet, stemmeleie m.m.

Anonymkode: f8325...3b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Beklager, jeg formulerte meg nok ikke tydelig nok. Hele ansiktet var fullt av restylane(heter det kanskje botox?). Du så ikke rynker (vet alle ikke har rynker, men du ser likevel mimikk og bevegelse i hud, rynker ved hevede øyne osv). Dette som i at ansiktet var uttrykksløst. 

For all del, jeg er enig. Foreldre bør også tenke gjennom bruken av dette, men det er ganske langt mellom å fylle noe i sinnarynka mot å ha så hovne lepper at de ikke møtes. At det ikke er pent, som noen har nevnt, er det minste problemet, men når det påvirker kommunikasjon, spesielt i tilfeller der hvor maktrelasjonen er skjevfordelt og det ikke finnes en naturlig eller bygget relasjon, anser jeg dette som et større problem enn foreldre som er med barna sine daglig og hvor barna kjenner trygghet i den voksne også via nærhet, stemmeleie m.m.

Anonymkode: f8325...3b2

Hm. Ja, jeg skjønner som sagt reaksjonen. Men jeg er ikke enig i at foreldre ikke teller mye mer altså. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ReneRene skrev (1 minutt siden):

Hm. Ja, jeg skjønner som sagt reaksjonen. Men jeg er ikke enig i at foreldre ikke teller mye mer altså. 

Det er nok ikke mange som er uenige med deg i at foreldre er de viktigste, og fordi de har størst påvirkningskraft og er de viktigste rollemodellene for sine barn, har også deres valg ift botox, restylane, slanking, drittslenging, baksnakking osv størst påvirkning på barn generelt. Det er dog ikke dét jeg ønsket å diskutere her. 

Jeg nevner her en case som kan slå negativt ut på barn som allerede av ulike grunner sliter med sin psykiske (u)helse. Hva gjør det da med barnet og kommunikasjonen når non-verbal kommunikasjon påvirkes i så stor grad i en allerede sårbar situasjon? Hvordan påvirkes behandlingsresultatet av at behandler i stor grad mangler store deler av sitt kroppsspråk gjennom et frivillig valg? 

I enkelte yrker eller ved ulike bedrifter kan det finnes kleskoder og normer for fremtoning som bedriftens ansikt, ved f.eks. ingen synlige tatoveringer eller pierceringer i ansiktet, det kan være måteholden sminke osv. Burde ikke dette i aller høyeste grad gjelde behandlere rettet mot barn og unge?

Anonymkode: f8325...3b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Det er nok ikke mange som er uenige med deg i at foreldre er de viktigste, og fordi de har størst påvirkningskraft og er de viktigste rollemodellene for sine barn, har også deres valg ift botox, restylane, slanking, drittslenging, baksnakking osv størst påvirkning på barn generelt. Det er dog ikke dét jeg ønsket å diskutere her. 

Jeg nevner her en case som kan slå negativt ut på barn som allerede av ulike grunner sliter med sin psykiske (u)helse. Hva gjør det da med barnet og kommunikasjonen når non-verbal kommunikasjon påvirkes i så stor grad i en allerede sårbar situasjon? Hvordan påvirkes behandlingsresultatet av at behandler i stor grad mangler store deler av sitt kroppsspråk gjennom et frivillig valg? 

I enkelte yrker eller ved ulike bedrifter kan det finnes kleskoder og normer for fremtoning som bedriftens ansikt, ved f.eks. ingen synlige tatoveringer eller pierceringer i ansiktet, det kan være måteholden sminke osv. Burde ikke dette i aller høyeste grad gjelde behandlere rettet mot barn og unge?

Anonymkode: f8325...3b2

Men kleskoder blir noe annet. Å gå på selve utseendet tenker jeg er helt no go. Alle skal vekke tillit, og det er der jeg kan reagere. Men tror ikke det er riktig å klage her. 

Men. Det kan jo være at du starter en debatt om det. 

Endret av ReneRene
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde klaget på dette, på en saklig og seriøs måte.

Det hører ingen plass hjemme å jobbe så tett med mennesker og med vilje ha lammet egen ansiktsmimikk slik at man ikke uttrykker følelser gjennom mimikk. Det er nok forskning på dette til å reagere på det, for det påvirker relasjoner med andre, og det kan til og med gjøre at den som er så full av botox blir avflatet følelsesmessig selv. Forskning viser at det er vanskeligere å tolke hva de som har brukt botox forsøker å formidle, og det kan være vanskeligere å ta dem på alvor fordi det som sies ikke følges opp av mimikk.

Om det var en person som hadde fått skader etter en ulykke eller om det var en sykdom som gjorde dette, da hadde det vært noe helt annet - fordi det er noe man enkelt kan informere om. Det vil uansett sjelden bli maskeansikt på samme måte som det blir hos de med overdreven botoxbruk pga. forfengelighet. Men så mye fillers i lepper og ev. også ellers i ansiktet blir hun jo enda stivere i maska.

Slike bør ikke jobbe med barn og unge, heller ikke syke voksne.

Hun har all rett til å gjøre hva hun vil med seg selv, men hun er ikke egnet til denne jobben slik hun har ødelagt egen mimikk og ikke greier å formidle nyanser i kommunikasjon som er ekstra viktig for unge.

Jeg ville klaget, saklig og seriøst, og lagt ved det jeg fant av forskning. Og jeg ville bedt om en annen behandler, som har evne til å kommunisere normalt med ansiktet og øyne.

Anonymkode: c852f...a5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Så lenge personen gjør jobben sin, så har ikke utseende noe å si. Så ja, du overreagerer.

Anonymkode: 45c95...343

En stor del av jobben ligger i verbal og nonverbal respons...

Anonymkode: 6490d...1f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Møtte nylig en behandler i tilknytning til abup, avdeling for barn og unge psykiske helse. Denne behandleren var så full av restylane i leppene at leppene ikke møttes når hun snakket. Hele ansiktet var uttrykksløst. Er dette virkelig ok i møte med barn og unge som sliter? Overreagerer jeg når jeg har lyst å gjøre avdelingen oppmerksom på konsekvensene av at barn kan oppleve uttrykksløse ansikt som distanserte og i verste fall skremmende? Jeg ønsker ikke å bli oppfattet som en "Karen", men denne syntes jeg var rimelig drøy. Hva tenker dere andre? 

Anonymkode: f8325...3b2

Altså, kaster du ikke stein i glasshus? Du har en ungdom som trenger psykolog… 

Og ja, du er en Karen in du påpeker dette. Bruker du ofte å legge deg opp i diverse? Om vedkommende har null mimikk er det selvsagt uheldig (jeg mistenker du overdriver og henger deg opp i ting for å slippe og fokusere på de virkelige problemene) Men går utifra at ledelsen ved Abup har større kompetanse til å vurdere om dette har en vesentlig betydning for jobbutførelsen til personen, og hadde tatt tak i det om det var.

personlig synes jeg ikke overdreven bruk av Botox og Restylane er særlig pent- men legger meg virkelig ikke bort i det.

Anonymkode: 05c52...284

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Altså, kaster du ikke stein i glasshus? Du har en ungdom som trenger psykolog… 

Og ja, du er en Karen in du påpeker dette. Bruker du ofte å legge deg opp i diverse? Om vedkommende har null mimikk er det selvsagt uheldig (jeg mistenker du overdriver og henger deg opp i ting for å slippe og fokusere på de virkelige problemene) Men går utifra at ledelsen ved Abup har større kompetanse til å vurdere om dette har en vesentlig betydning for jobbutførelsen til personen, og hadde tatt tak i det om det var.

personlig synes jeg ikke overdreven bruk av Botox og Restylane er særlig pent- men legger meg virkelig ikke bort i det.

Anonymkode: 05c52...284

Hvordan kaster jeg stein i glasshus ved å påpeke et element som med sannsynlighet kan forsterke et barns utfordringer negativt? Ikke overdriver jeg, og strengt tatt er vel dette stikk motsatte reaksjon av å slippe og fokusere på de reelle problemene. 

Dessuten, du vet ikke barnas utfordringer denne behandleren møter. Du vet ikke om behandleren er psykolog eller har en annen profesjon. Du vet ikke om behandleren er tilknyttet poliklinikk, familieenhet eller ambulerende. Du vet heller ikke noe om meg eller min rolle i konteksten, om jeg er forelder, sosialarbeider, pedagog i mobilt team eller har en annen tilknytning til casen. Ut fra det er det vanskelig for meg å ta deg seriøst når du "mistenker jeg overdriver og flytter fokus for å slippe å ta tak i den egentlige utfordringen" (sitert etter egen husk). 

Og nei, jeg har ikke for vane verken å legge meg opp i andres business eller å henge meg opp i menneskers utseende. Merkelig kobling til casen. 

Anonymkode: f8325...3b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Anonym bruker skrev (På 24.5.2023 den 10.16):

Hvordan kaster jeg stein i glasshus ved å påpeke et element som med sannsynlighet kan forsterke et barns utfordringer negativt?

Det er deg selv som har oppdradd barnet som behøver psykolog…

Anonymkode: 3a1e3...aa2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...