Anonym bruker Skrevet 23. mai 2023 #176 Del Skrevet 23. mai 2023 ReneRene skrev (22 timer siden): Ja, det er barnslig og det er ikke minst fryktelig banalt under dette tema. Er det ikke like viktig å passe på å ta vare på alt det som er bra som å endre ting for at noe kanskje skal bli bedre? Anonymkode: 45e2a...188 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144440411-noen-som-blir-bekymret-for-norges-rennome-her/page/8/#findComment-149960782 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ReneRene Skrevet 23. mai 2023 Forfatter #177 Del Skrevet 23. mai 2023 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Er det ikke like viktig å passe på å ta vare på alt det som er bra som å endre ting for at noe kanskje skal bli bedre? Anonymkode: 45e2a...188 Det er absolutt viktig å ta vare på det som er bra! Jeg hadde hatt null problemer med å si positive ting om nordmenn og Norge som land, men jeg syns ikke at det som er feil skal bli ignorert fordi det er så mye bra. Noen ganger kan vi jo faktisk ha veldig mye positivt ved oss, men når det er en negativ side som ofte synes mer og tydeligere, så bør det jo tas tak i. Blant annet den uviljen til å ta selvkritikk og veldig ofte slå ned på annerledeshet fordi vi tror vi vet og kan best. Det er ikke en spesielt sjarmerende side, og det blir en selvgodhet som er ikke bare irriterende, men også skadelig for utvikling. Man vokser mye på ros, men man vokser minst like mye på kritikk. Når man altså tar den til seg. Jeg følger en kvinne på en kanal som er høyt utdannet og hun bor i en landsby i et fattig afrikansk land. Der bor de helt primitivt i forskjellige stammer, og hun sier at måten de lever på kan sjokkere og støte oss i i-land. De har selvsagt et helt annet levesett og helt annen moral, men hun har selvfølgelig møtt dem med respekt og toleranse. Ellers ville hun heller ikke vært istand til å bo der. Og så hjelper hun med å endre på ting som en del av befolkningen lider under. Hun vet jo fordi hun er såpass intelligent at det ikke handler om at "vi" er bedre, for det er bare en annerledeshet. Og det er den "vi lever i verdens beste land og vet best" jeg tror vi bør gå i oss selv på. Når bv faktisk blir dømt, så sitter jammen meg like el folk og ytrer "men jeg er glad vi er så gode på å ta vare på barn jeg" Helt ignorante til at brudd på menneskerettighetene er alvorlig. Hva med å tenke at vi kan være glade for det som funker for oss, og så tenke at andre har en annen kultur, uten at den er verre? Alt og absolutt alt handler om nettopp kultur, og det er ikke en skrift i universet som forteller oss hva som er sant og best. Så kanskje vi bør lære oss å jenke oss en smule før vi blir helt uspiselige? Vi lever ikke alene i verden, og vi må klare å skjønne at vi trenger velvillighet Og for å dra inn de tre bukkene suse igjen, så er det ingen her som forstår hvordan sånt blir oppfattet i andre land hvor fotball har en helt annen posisjon. Og vi kan lære oss å være litt mer høflige og ydmyke når vi drar til Sverige og andre land også. Gå inn på Flashback og se hvordan vi blir oppfattet? Og nå Expressen som kritiserer oss. Og Sanna. Alle tar ikke feil. Så kan vi fint dyrke det gode ved oss selv også, og være stolt av både fjell og fjorder og velferdssamfunnet. Det trenger ikke å være enten eller? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144440411-noen-som-blir-bekymret-for-norges-rennome-her/page/8/#findComment-149960791 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 23. mai 2023 #178 Del Skrevet 23. mai 2023 ReneRene skrev (53 minutter siden): Det er absolutt viktig å ta vare på det som er bra! Jeg hadde hatt null problemer med å si positive ting om nordmenn og Norge som land, men jeg syns ikke at det som er feil skal bli ignorert fordi det er så mye bra. Noen ganger kan vi jo faktisk ha veldig mye positivt ved oss, men når det er en negativ side som ofte synes mer og tydeligere, så bør det jo tas tak i. Blant annet den uviljen til å ta selvkritikk og veldig ofte slå ned på annerledeshet fordi vi tror vi vet og kan best. Det er ikke en spesielt sjarmerende side, og det blir en selvgodhet som er ikke bare irriterende, men også skadelig for utvikling. Man vokser mye på ros, men man vokser minst like mye på kritikk. Når man altså tar den til seg. Jeg følger en kvinne på en kanal som er høyt utdannet og hun bor i en landsby i et fattig afrikansk land. Der bor de helt primitivt i forskjellige stammer, og hun sier at måten de lever på kan sjokkere og støte oss i i-land. De har selvsagt et helt annet levesett og helt annen moral, men hun har selvfølgelig møtt dem med respekt og toleranse. Ellers ville hun heller ikke vært istand til å bo der. Og så hjelper hun med å endre på ting som en del av befolkningen lider under. Hun vet jo fordi hun er såpass intelligent at det ikke handler om at "vi" er bedre, for det er bare en annerledeshet. Og det er den "vi lever i verdens beste land og vet best" jeg tror vi bør gå i oss selv på. Når bv faktisk blir dømt, så sitter jammen meg like el folk og ytrer "men jeg er glad vi er så gode på å ta vare på barn jeg" Helt ignorante til at brudd på menneskerettighetene er alvorlig. Hva med å tenke at vi kan være glade for det som funker for oss, og så tenke at andre har en annen kultur, uten at den er verre? Alt og absolutt alt handler om nettopp kultur, og det er ikke en skrift i universet som forteller oss hva som er sant og best. Så kanskje vi bør lære oss å jenke oss en smule før vi blir helt uspiselige? Vi lever ikke alene i verden, og vi må klare å skjønne at vi trenger velvillighet Og for å dra inn de tre bukkene suse igjen, så er det ingen her som forstår hvordan sånt blir oppfattet i andre land hvor fotball har en helt annen posisjon. Og vi kan lære oss å være litt mer høflige og ydmyke når vi drar til Sverige og andre land også. Gå inn på Flashback og se hvordan vi blir oppfattet? Og nå Expressen som kritiserer oss. Og Sanna. Alle tar ikke feil. Så kan vi fint dyrke det gode ved oss selv også, og være stolt av både fjell og fjorder og velferdssamfunnet. Det trenger ikke å være enten eller? De sakene du tar opp i denne tråden gjør ikke noe med Norges renommé. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144440411-noen-som-blir-bekymret-for-norges-rennome-her/page/8/#findComment-149960800 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Admin Skrevet 23. mai 2023 #179 Del Skrevet 23. mai 2023 Tråden er ryddet for nedsettende kommentarer, negativ brukerdebatt samt svar til dette. Admin Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144440411-noen-som-blir-bekymret-for-norges-rennome-her/page/8/#findComment-149960826 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Danida Skrevet 23. mai 2023 #180 Del Skrevet 23. mai 2023 ReneRene skrev (16 timer siden): Selvfølgelig er det hersketeknikk. Det skrives jo rett ut her. "Du vet ikke dette og det kommer nok av at vi som er født og oppvokst her kan mer om disse sakene" Vel, som sagt så har jeg ikke sett at noen vet mer om meg har hverken når det gjelder kultur i Norge eller norsk historie. Du har ikke sett at noen vet mer enn deg om om kultur eller historie i Norge? Du spøker nå, sant...???? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144440411-noen-som-blir-bekymret-for-norges-rennome-her/page/8/#findComment-149961080 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå