Gå til innhold

Menn som bruker navnet ditt når de snakker med deg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er greia? Og gjør de det også når de snakker med andre menn?

Anonymkode: 3b7b3...b36

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg liker ikke overdrevent bruk av navnet mitt i samtale. Opplever det som en form for herskerteknikk

Anonymkode: 87b5f...c68

Skrevet

Det er typisk selgere eller andre som jobber i en "hypet" service-bransje som gjør sånn. De er sånn med alle, uavhengig av kjønn, og det kan bli ganske anmasende i lengden... 

Anonymkode: 57bd2...cf2

Skrevet

Det kommer an på situasjonen. Jeg liker ikke helt når de sier navnet mitt hver gang de sier hei. Sånn "hei Rene, hvordan har du det!" Føler det blir mer upersonlig enn om de bare åpner med kun "hei"

Men hvis de vil poengtere noe så føles det naturlig. Sånn "men Rene, det jeg egentlig mener er .."

Ellers blir det som en over skriver litt selgertendenser for å liksom skape en unaturlig personlig tilknytning til meg. 

Skrevet

Noen gjør det fordi det er lettere å huske navn hvis man gjentar dem. 

Anonymkode: a3621...ca5

Skrevet

Hvis folk jeg kjenner gjør det så føler jeg meg sett, hvis fremmede, som selgere osv gjør det oppfatter jeg det som falskt og blir irritert. 

Anonymkode: aa1a0...28a

Skrevet

Overdrevent bruk er teit. Jeg føler ikke det er hersketeknikk men et forsøk på å komme nærmere meg, skape en slags kommunikasjons-intimitet. Rett og slett manipulasjon. Det er dog et såpass «billig triks» at det kanskje får motsatt effekt. 

Anonymkode: 33c2f...8d0

Skrevet

Var ikke det en slik piick up artist greie? Som med negs, der det var om å gi "negativa komplimenter" ("jeg vet at ikke alle liker så sterke farger, men jeg synes du kler det, virkelig!", "de fleste synes ikke det er pent med kort hår på kvinner, men jeg synes du er virkelig fin med det altså!"). I tillegg skulle de bruke ens navn ofte.

Anonymkode: 4e5a7...daa

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Hva er greia? Og gjør de det også når de snakker med andre menn?

Anonymkode: 3b7b3...b36

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Jeg liker ikke overdrevent bruk av navnet mitt i samtale. Opplever det som en form for herskerteknikk

Anonymkode: 87b5f...c68

Vil du at de skal kalle deg noe annet? Hersketeknikk?🤣

Anonymkode: 947bb...9e9

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Det er en kjent hersketeknikk. Litt som enkelte snakker ned små barn. 

Anonymkode: d498c...a1b

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Hvis folk jeg kjenner gjør det så føler jeg meg sett, hvis fremmede, som selgere osv gjør det oppfatter jeg det som falskt og blir irritert. 

Enig.

Anonymkode: bf14e...6f4

Skrevet

Jeg føler det klamt og invaderende. Å bruke navnet mitt i annenhver setning er kun passende hvis personen har en veldig nær relasjon til meg.

Anonymkode: 9977a...f66

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 timer siden):

"Du" er mer enn bra nok. Helt unødvendig å si "Anette".

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

"Du" er mer enn bra nok. Helt unødvendig å si "Anette".

Jeg sliter med å se hva som gjør det til en hersketeknikk? At en selger eller fremmed gjør det blir som et tåpelig forsøk på å være kompis, men at en man kjenner gjør det er da ikke feil på noen måte? 

Skrevet

Hersketeknikk

Anonymkode: d0eb4...d9f

Skrevet
Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Hersketeknikk

På hvilke måte?

Skrevet
Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

På hvilke måte?

Det høres hyggelig ut, og nært ut, noe som gjør at du letter er enig med personen som bruker det, eller lettere tror at personen har gode intensjoner. Dette er ren pedagogikk, og derfor er det også ofte brukt som et bevisst virkemiddel av selgere, og andre som vil ha noe av deg. 
At noen hersker betyr ikke at de kjefter og kontrollerer deg, men at de kan bruke dette som et bevisst grep for å få deg mer positiv til deres intensjoner.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det høres hyggelig ut, og nært ut, noe som gjør at du letter er enig med personen som bruker det, eller lettere tror at personen har gode intensjoner. Dette er ren pedagogikk, og derfor er det også ofte brukt som et bevisst virkemiddel av selgere, og andre som vil ha noe av deg. 
At noen hersker betyr ikke at de kjefter og kontrollerer deg, men at de kan bruke dette som et bevisst grep for å få deg mer positiv til deres intensjoner.

Selvsagt ikke i en setting hvor det er brukt som kjælenavn, som Lise-min og sånn da.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

På hvilke måte?

I en diskusjon i et møte, f.eks., kan det være en hersketeknikk fordi avsenderen tvinger deg til å lytte gjennom noe så intimt som å bruke fornavnet ditt. «Det du må forstå, Lise, er at min måte vil være mest hensiktsmessig fordi…». Man hører det ofte i politiske debatter. 

Anonymkode: 86a75...469

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 timer siden):

Det er en kjent hersketeknikk. Litt som enkelte snakker ned små barn. 

Anonymkode: d498c...a1b

Nei, det er klassisk sutring fra kvinner med elendig selvbilde. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Nei, det er klassisk sutring fra kvinner med elendig selvbilde. 

Anonym bruker skrev (18 timer siden):

Jeg sliter med å se hva som gjør det til en hersketeknikk? At en selger eller fremmed gjør det blir som et tåpelig forsøk på å være kompis, men at en man kjenner gjør det er da ikke feil på noen måte? 

Da bør dere lese denne: Hersketeknikk - en slags håndbok | ARK Bokhandel

Der blir akkurat det med navnebruk nevnt som en av flere mulige hersketeknikker. Og da dreier det seg om ulike måter å bruke det på. Gjenta det stadig vekk som om dere var intime bekjente er bare en av måtene. Men man kan også skape avstand ved å bruke fornavn OG etternavn, eller bare etternavn, da er det en teknikk som er kjent fra det militære. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...