Gå til innhold

Jeg har lyst til å lære meg å bake...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kan bake litt.

Jeg kan bake langpanne sjokoladekake, boller/kanelboller og nan-brød, men der stopper det.
Har virkelig lyst til å lære meg å bake på ordentlig.
Hva bør jeg starte med, hvor bør jeg starte, hva bør jeg kunne?

Anonymkode: 2a44d...fd4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Glemte, kan også bake pizzabunn.

HI

Skrevet

Sukkerbrød! Og så er du på god vei med gjærbakst. Da er det bare å øve! Når det gjelder sukkerbrød, er cluet pisking! La mixmaster gå 20-30 minutter, vend melet lett inn med slikkepott. Med sukkerbrød har du utgangspunkt for mange forskjellige kaker. Når det gjelder gjærbakst er lite hvetemel cluet. La deigen være klissete, la heller maskinen arbeide deigen seig. Jo mindre mel, mykere bakverk. Og bruk svakere varme på væske, la heller deigen heve lenger. Og ikke stek for hardt og lenge.

Anonymkode: 58336...132

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Sukkerbrød! Og så er du på god vei med gjærbakst. Da er det bare å øve! Når det gjelder sukkerbrød, er cluet pisking! La mixmaster gå 20-30 minutter, vend melet lett inn med slikkepott. Med sukkerbrød har du utgangspunkt for mange forskjellige kaker. Når det gjelder gjærbakst er lite hvetemel cluet. La deigen være klissete, la heller maskinen arbeide deigen seig. Jo mindre mel, mykere bakverk. Og bruk svakere varme på væske, la heller deigen heve lenger. Og ikke stek for hardt og lenge.

Anonymkode: 58336...132

Tusen takk :)

HI

Skrevet

Naboen ga meg to råd når jeg var mindre ang bollebaking: la den heve dobbelt så lenge som oppskriften sier og pensle med melk med engang de er tatt ut av ovnen. 
Når du pensler med melk når de er glovarme får du en blank overflate, den blir sprø men ikke tørr slik som veldig mye gjærbakst blir. Jeg syns også at de da holder seg bedre, altså ikke blir tørre før de rekker å bli kalde. Like gode dagen etter. Jeg pensler gjerne bunnen også, mulig det har noe å si, det aner jeg egentlig ikke. Det har bare blitt en vane. Så baker jeg kanelboller der jeg ikke kan pensle toppen tar jeg bunnen osv. 

Bakte lussekatter i år, fant en oppskrift på det søte liv. Jeg syns lussekatter er tørre før de nesten er stekt. Det skulle egentlig være 2g safran i de, noe jeg ikke var villig til å betale for. Hadde en pose som er litt inder ett gram og slang i litt gurkemeie. Pensla de ikke før jeg stekte de, men pensla de med melk over og under når de var glovarme. Disse ble merkelig nok ekstremt saftige og når jeg tok de med på jobb dagen etter lurte de på hvor tidlig jeg hadde stått opp for de smakte helt nylaga. Det var jeg faktisk enig i og jeg liker vsrm gjærbakst eller lunka. Når de blir kalde så er jeg vanligvis ikke så glad i det, men disse var skikkelig gode dagen etter. 

I gjærbakst så skal en ikke være gjerrig med kardemomme syns jeg. Ta heller det dobbelte enn litt mindre. Det kan igrunn ikke bli for mye, det er noe mange ofte er veldig gjerrige med. Noe som gjør ekstremt mye med smaken. 

Jeg har gitt opp å lage sukkerbunn. Enten blir den knallbra eller katastrrofe. Er ingen mellomting uansett hvor likt jeg prøver å gjøre det og samme oppskrift. Som ungene sier: det er ikke din kake. Du blir så grinete hver gang du feiler, så lag heller andre kaker. 

Når en skal lage kaker der du skal piske egg og sukker til eggedosis, pisk og pisk og pisk litt til. Begge ungene har lært å lage eggedosis på skolen, men kan bare si at de ikke har lært det riktig. Jeg dro frem boka dere og leste oppskriften for jeg lurte på om det stemte det de sa. Der sto det hvor mange minutter de skulle piske, det sto ikke noe om at den skal skifte farge feks. Den skal gå ifra gul til hvit. Det er når den blir hvit den blir skikkelig luftig og da kakene blir luftige. Så ikke ta tiden på dette for det er stor forskjell ifra hvem maskin du bruker, størrelsen på eggs, varmen på egga og ikke minst mengden. Så se st den skifter farge også lar du den piske enstund til. Den kan ikke bli pisket for lenge slik som en kan gjøre med krem. ( vi er tre sta og stridige jenter, så vi hadde en heftig diskusjon her i heimen. Vi laga en kake men delte oppskriften i to. Vi laga en del der ungene laga eggidosisen slik de hadde lært og en som jeg mente var riktig. Resultatet ble mer overraskende enn jeg trodde. Det var veldig stor forskjell på de. Min ble kjempe luftig og myk, ungenes ble flat og ble tørr i konsistensen. Alt var likt utenom eggidosisen, de ble også stekt samtidig i ovnen.)

Anonymkode: 1460c...e74

Skrevet

Romtempererte egg gir et bedre resultat en når eggene brukes rett fra kjøleskapet,

Finn deg en oppskrift på en god smørkrem/ostekrem og du har en perfekt base du kan eksprimenterer litt med etterhvert. Kan brukes som topping på muffins og kaker og som fyll i sjokoladekaker feks.

Vanilje! Vaniljefrø eller en dyr vaniljeessens- bruk det! ;)

Kjøp skikkelig bakeutstyr fra feks Wilton. Det blir såååå mye bedre resultat av det.

Og bruk muffinsbrett og muffinsformer (fra Wilton) når du baker muffins. 

Bruk meierismør istedenfor margarin og ekte rømme istedenfor lettrømme. AlfaOmega.

Anonymkode: 172ba...930

Skrevet

Sats ALLTID på oppskrifter som inneholder rømme eller kefir. ;)

Det blir et mye saftigere resultat.

Anonymkode: 172ba...930

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Jeg har gitt opp å lage sukkerbunn. Enten blir den knallbra eller katastrrofe. Er ingen mellomting uansett hvor likt jeg prøver å gjøre det og samme oppskrift. Som ungene sier: det er ikke din kake. Du blir så grinete hver gang du feiler, så lag heller andre kaker. 

Trikset med sukkerbunn er å vispe eggedosisen dobbelt så lenge som du tror det trengs... 
Dessuten blir den best hvis du har minst halvparten potetmel. Jeg tror min har 1 dl hvetemel, 1,5 dl potetmel. 

Og så må bakebollen være helt rein når man går i gang med å vispe. Er det rester av fett i den, kan det virke inn på hvor stiv røra blir.

Etter steking slår man av ovnen, setter den på gløtt og lar kaka stå i 5 min før man tar ut.

Anonymkode: b022d...f9f

Skrevet

Anonymkode: 87638...6c7

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Nå snakker jeg om å bake uten å bruke pose, du vet, sånn på ordentlig

HI

Skrevet

Det høres sikkert banalt ut, men se på tv-serier der deltakerne baker (masse gode tips, og de ser teknikkene de bruket), og så øve mye. Du kan kjøpe inn små kakeformer og halvere oppskriften, det går an å bare bake 4-5 boller og ikke 20 osv. Da kan du prøve, feile, øve og lykkes uten at det koster for mye hverken økonomisk eller kalorimessig. 

Anonymkode: 13973...124

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Nå snakker jeg om å bake uten å bruke pose, du vet, sånn på ordentlig

HI

Selvfølgelig. Men den er fortsatt morsom.

Uansett, som de andre sier her, begynn i det små. Begynn med å bake noen boller. Begynn med enkle oppgaver. Det handler om å bygge opp både selvtillit og kunnskap. Og husk, ingen er ekspert første gangen. Husker du da du tok førerkortet? Husker du hvor usikker du var bak rattet første gangen du kjørte bil? I dag kan du kjøre uten å tenke over hva du gjør en gang. Slikt kommer av trening og selvtillit.

Begynn med små bakverk. "Enkle" boller. Ikke gå rett over til mer komplisert med en gang du har klart noe enklere. Gjør flere enklere bakverk flere ganger. Så kan du utvide, gjøre oppskriftene mer utvidede, kompliserte.

Og ingenting smaker så godt som selvbakt. Selv når det ikke er perfekt så smaker det likevel mange ganger bedre enn det du får kjøpt på butikken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...