Gå til innhold

Hvordan forholde seg til ungdom som vil drikke alkohol?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet (gjennom andre foreldre) at mange av vennene har begynt å drikke. De går i 10. klasse, så det er tidlig? 

mitt barn er ganske åpen, og jeg skjønner på henne at hun ikke har prøvd, men har lyst til å gjøre det snart. Hvordan forholder man seg best mulig til sånt? Jeg synes det er for tidlig og ønsker ikke at det skjer, men kan jo ikke låse henne inne… og ønsker at hun skal fortsette å være åpen og stole på meg. 

hvordan takler andre dette?

Anonymkode: 0d9fb...de3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du sier at det er for tidlig og at du ikke ønsker at det skjer. Og så må du begrunne det.

Hva er begrunnelsen? 

Skrevet

Du sier at det er for tidlig og at hun ikke får lov, men at hun uansettkan ringe dere mår dom helst for å bli hentet eller hvis hun trenger hjelp med noe.  Deretter later du som om du er litt blindere enn du er.

Anonymkode: df242...d3e

Skrevet

Vi satt oss ned og snakket sammen om ulempene med å drikke alkohol så ung. Når man er midt i pubertet og ungdomstid så er sjansene større for at man gjør dumme ting man angrer på og tar beslutninger som kan være direkte helsefarlige. De har selv fått med seg fra avisene russ som ble alvorlig skadet pga dårlige beslutninger/uforsiktighet.  I tillegg er det lett å bli ganske dårlig fordi det er vanskelig å vite hva man tåler.  

Ungdommene her er ganske reflekterte så de vet selv at ungdom ikke tar de beste avgjørelsene som det er. Vi fikk også litt hjelp da de traff på ungdommer de kjente ravende rundt midt på dagen og kastet også opp foran barnefamilier. Ungdommen her ble ganske sjokkert og det bekreftet det vi hadde sagt. 

Samtidig har jeg sagt at om de eller vennene er dårlig eller trenger hjelp så er det bare å ringe så skal vi komme. Foreløpig drikker ikke de nærmeste vennene og det gjør det nok litt enklere.  

Anonymkode: f57f6...855

Skrevet

Jeg har tatt en «jeg ønsker ikke at du drikker men gjør du det så ring hjem»  tilnærming. Hun har ikke min velsignelse, og jeg kjøper ikke noe for henne, men om hun kommer hjem småpussa på to cider så vet hun at det går bra. Hun har drukket én gang som jeg vet om, avslutningen på 10.ø. Hun ble søt og fnisete, akkurat som meg 😂 Nå har det vært så stille sosialt i 1. vgs. at jeg nesten er mer bekymret for mangelen på festligheter, hun sliter litt med å finne sine folk. Det kan være ganske brutalt å gå fra masse venner på u.skolen til veldig få på vgs., vært litt uheldig med klassen.

Anonymkode: 7f58c...d7b

Skrevet

Jeg er på min 3. tenåring nå. Jeg har sagt at jeg ikke synes det er greit, men at jeg heller ikke er dummere enn at jeg har skjønt at det skjer. Vi har snakket om konsekvenser og "greia" med det.

Hovedbudskapet har vært ring meg, uansett. Det har de også gjort, men ikke for sin egen del. Jeg har plukket opp fulle venner av dem og kjørt de hjem. Mine har vært greie, jeg har vært våken til de har kommet, eller jeg har hentet dem.

Sistemann har foreløpig ikke drukket noen gang. Han fyller straks 17.

Anonymkode: dec3a...d36

Skrevet

Her har vi hatt en god samtale om egne valg, gruppepress og ansvar for seg selv. Jeg har sagt at det ikke er greit å drikke før man blir 18. har gitt beskjed at viss hun likevel velger å drikke alkohol vil jeg ha beskjed i forkant. Er ho på fest og bestemmer seg for å drikke må ho sende meg en melding. Dette for at jeg da kan følge opp de gangene og slippe bekymre meg hver helg.

Vi har gitt klar beskjed at sprit ikke er akseptert. I tillegg vet hun og venninnene at de alltid kan ringe oss om det er noe. Vi henter når som helst på døgnet. 

Vi ønsker åpenhet om hvor hun er og drikking så vi slipper å ikke vite og at hun lurer seg på fest uten vi vet. Det viktigste er å ha gode samtaler rundt temaet.

Anonymkode: c526c...834

Skrevet

Jeg har, som flere over her skriver, vært tydelig på at det ikke er greit å drikke før man er 18 år, men også at dersom de likevel skulle bli beruset- ring! Vi har hatt flere samtaler om både alkohol og andre rusmidler, og de er veldig klar over både risikoer, press man kan utsettes for osv. Det viktigste for meg er at de tør å ringe meg, uansett, og er tilgjengelig på mobilen. Nå er det kun eldste så langt (21, 18 og 15 år) som har prøvd seg på alkohol før han ble 18 år, og da valgte vi helt bevisst å late som om vi ikke merket noe da han noen få ganger som 16-åring kom hjem til avtalt tid og var lett brisen. Han har i ettertid fortalt at han aldri drakk mer enn 2-3 enheter, og egentlig ikke synes det var så gøy uansett. Nå som voksen drikker han sjeldent alkohol, og da gjerne bare én cider el. 

Anonymkode: c5d50...026

Skrevet

Vi later ikke som vi er dummere enn vi er. Her har 17-åringen blitt «tatt» hver gang av de 5-6 han har drukket. Han får ikke kjeft, men en alvorsprat om følgene av drikking. For eksempel ifbm båtkjøring, og vår bekymring mtp hva som kan skje. Nå er det et halvt år siden sist han drakk litt, (aldri vært full), og han er reflektert i samtaler om temaet.

Hos oss er det «lov» med alkohol fra året de fyller 18. Vi har sommerbarn, men godtar at det drikkes når like gamle venner begynner å fylle 18. 

Anonymkode: e3863...e67

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Jeg er på min 3. tenåring nå. Jeg har sagt at jeg ikke synes det er greit, men at jeg heller ikke er dummere enn at jeg har skjønt at det skjer. Vi har snakket om konsekvenser og "greia" med det.

Hovedbudskapet har vært ring meg, uansett. Det har de også gjort, men ikke for sin egen del. Jeg har plukket opp fulle venner av dem og kjørt de hjem. Mine har vært greie, jeg har vært våken til de har kommet, eller jeg har hentet dem.

Sistemann har foreløpig ikke drukket noen gang. Han fyller straks 17.

Anonymkode: dec3a...d36

Dette! 👆

Eldstemann her har prøvd, og han ringte hjem. Pappa'n dro og henta. Gutten var flau i flere dager, enda han bare var litt brisen. Nå er han sjelden ute, men ute med venner akkurat i kveld. Er egentlig russ, men uten særlig deltakelse, annet enn en veldig ren og pen russedress. For ren, synes jeg egentlig. 

Nr to er nettopp fylt 18 og er helt anti-alkohol. Stakk opp på hytta i ettermiddag, skal jobbe med skole i morgen og torsdag! Hen har en bestevenn av samme sorten. 

Begge mine er høyst aktive idrettsungdommer, og prioriterer trening og konkurranser høyt. (Det har de i alle fall ikke fra sin mor, altså meg!)

Anonymkode: 3df96...892

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...