Anonym bruker Skrevet 11. mai 2023 #1 Skrevet 11. mai 2023 Jeg lurer veldig på hva som skjer med gutten min. Han er 11 år, er under utredning for autisme blant annet. Han virker ELSKER å spille på nettbrett. Når jeg sier han må avslutte fordi han må legge seg, da blir han ekstremt rasende! Kaller meg stygge ting. Han slår seg selv og sier at jeg ikke bryr meg om han. Han spenner og slår på alt mulig. Møbler, vegger osv. Han er rett og slett en annen person. Han sier at han ønsker å dø! Når han har roet seg da blir han på en måte veldig lettet og glad. Da sier han at det som skjedde var en drøm. Og han kan ikke forklare hva som skjer. Dette skjer flere ganger i uken. Noen som har noen tips til hva det kan være? Anonymkode: 48661...cec
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2023 #2 Skrevet 11. mai 2023 Han må få hjelp til å lære seg å kontrollere følelsene sine så han ikke skader seg selv. Vil anbefale seg å spørre den behandleren som utreder ham om dette. Det finnes terapi for følelsesregulering. Mas det på deg fort, før tenårene kommer. Mas, mas mas! Ikke gi deg. ❤️ Anonymkode: d5ae0...6d5
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2023 #3 Skrevet 11. mai 2023 Hvis vi blir veldig opptatt av noe, så kaller vi det oppslukt. Det er ganske sterk følelse hvor vi forsvinner inn i det vi er oppslukt av. Å bli forstyrret mens vi er i den tilstanden medfører oftest at vi blir irriterte, skuffet eller føler på stress. Hvis gutten din har autisme så er den følelsen han har veldig mye sterkere og han forsvinner mer inn i en behagelig sfære. Noen mennesker med ADHD kan også få slike intense oppheng når de først finner noe de kan konsentrere seg om. Når de blir tatt fra den følelsen eller opphenget reagerer de mye sterkere, og med autisme veldig sterk frustrasjon. Så sterk at det på en måte skjer en bevisshetsforstyrrelse der og da, og derfor føles det som en drøm for ham. Han mister altså kontrollen og får skyhøyt adrenalin. Anonymkode: fd4f1...808
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2023 #4 Skrevet 11. mai 2023 Anonym bruker skrev (53 minutter siden): Han må få hjelp til å lære seg å kontrollere følelsene sine så han ikke skader seg selv. Vil anbefale seg å spørre den behandleren som utreder ham om dette. Det finnes terapi for følelsesregulering. Mas det på deg fort, før tenårene kommer. Mas, mas mas! Ikke gi deg. ❤️ Anonymkode: d5ae0...6d5 Takk for svar. Men jeg føler på en måte at han kommer inn i en boble hvor han virkelig ikke er seg selv. Det er som om han skifter personlighet. Han er ellers en rolig, sindig gutt ❤️ Hi Anonymkode: 48661...cec
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2023 #5 Skrevet 11. mai 2023 Anonym bruker skrev (51 minutter siden): Hvis vi blir veldig opptatt av noe, så kaller vi det oppslukt. Det er ganske sterk følelse hvor vi forsvinner inn i det vi er oppslukt av. Å bli forstyrret mens vi er i den tilstanden medfører oftest at vi blir irriterte, skuffet eller føler på stress. Hvis gutten din har autisme så er den følelsen han har veldig mye sterkere og han forsvinner mer inn i en behagelig sfære. Noen mennesker med ADHD kan også få slike intense oppheng når de først finner noe de kan konsentrere seg om. Når de blir tatt fra den følelsen eller opphenget reagerer de mye sterkere, og med autisme veldig sterk frustrasjon. Så sterk at det på en måte skjer en bevisshetsforstyrrelse der og da, og derfor føles det som en drøm for ham. Han mister altså kontrollen og får skyhøyt adrenalin. Anonymkode: fd4f1...808 Hi her Kan det være noe sånt ja? Bup har ikke reagert på noe av dette når jeg har nevnt det. Skal ta det opp med de igjen. Tusen takk for svar ❤️ Anonymkode: 48661...cec
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2023 #6 Skrevet 12. mai 2023 Søk opp sinnetics. Ellers er det viktig å ha en langsom prosess her. Begynn med å si "Nå er det en halvtime igjen til du må avslutte", og så "Nå er det et kvarter igjen til du må avslutte" osv. Siste gangen må du gjerne presisere at Nå er det bare noen minutter igjen, så nå må han ikke begynne på en ny runde/brett/prosjekt el. Min erfaring er at det kan være best for alle parter å være litt raus med tiden det tar å faktisk avslutte også. Heller si "ok, greit, 5 minutter til, men bare 5!" og ikke kommentere at det egentlig gikk 10 minutter når de faktisk ble ferdig, enn tre kvarter med raserianfall og påfølgende dårlig stemning. Anonymkode: 233be...457
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2023 #7 Skrevet 12. mai 2023 Har han vært vant med å få grenser eller «nei»? For noen barn blir det et sjokk om de ikke er vant med det, hvis de har kunne skrike for å få det som de vil. Noen foreldre er redde for å sette grenser fordi barna da kan bli lei seg, og så når det plutselig er noe foreldre e ikke gir seg på, har barna blitt så store at de ikke har lært seg å regulere dette. Da må ann ta det steg for steg, og forklare reglene i fredstid, altså når det ikke er noen konflikt, og gjerne ha veldig rigide regler. Skru av kl 17 for eksempel. Om han da er midt i et spill blir det ubehagelig. Neste dag har han lært at han må ha avsluttet og ikke starte noe nytt slik at han ikke er ferdig før kl 17. Det krever tålmodig voksen og nye oppfølging og samtaler, spesielt om barnet har noen utfordringer, men det er fullt mulig. Anonymkode: 34c0f...6d7
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2023 #8 Skrevet 12. mai 2023 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Jeg lurer veldig på hva som skjer med gutten min. Han er 11 år, er under utredning for autisme blant annet. Han virker ELSKER å spille på nettbrett. Når jeg sier han må avslutte fordi han må legge seg, da blir han ekstremt rasende! Kaller meg stygge ting. Han slår seg selv og sier at jeg ikke bryr meg om han. Han spenner og slår på alt mulig. Møbler, vegger osv. Han er rett og slett en annen person. Han sier at han ønsker å dø! Når han har roet seg da blir han på en måte veldig lettet og glad. Da sier han at det som skjedde var en drøm. Og han kan ikke forklare hva som skjer. Dette skjer flere ganger i uken. Noen som har noen tips til hva det kan være? Anonymkode: 48661...cec Autistisk meltdown. Anonymkode: 1c231...15c
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2023 #9 Skrevet 12. mai 2023 Når han skal legge seg.. Avbryter du midt i spillet? Midt der han er? Anonymkode: 83148...81b
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2023 #10 Skrevet 12. mai 2023 Du må gi han tid til å avslutte. Gjerne 30 min før, så 20 min osv.. Han blir snart tenåring og har sikkert mye hormoner som han ikke skjønner noe av. Bli enig om noen regler i fredstid, gjerne skriv de ned og heng de opp på feks soveromsdøra hans så han får påminnelse ofte uten at det blir mas. Autister må ofte få forklart ting mange ganger for at det skal sitte. Har selv en 16 åring med adhd og Aspergers og tenårene kan være veldig tøffe år. Anonymkode: 6f83d...d7a
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2023 #11 Skrevet 12. mai 2023 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Du må gi han tid til å avslutte. Gjerne 30 min før, så 20 min osv.. Han blir snart tenåring og har sikkert mye hormoner som han ikke skjønner noe av. Bli enig om noen regler i fredstid, gjerne skriv de ned og heng de opp på feks soveromsdøra hans så han får påminnelse ofte uten at det blir mas. Autister må ofte få forklart ting mange ganger for at det skal sitte. Har selv en 16 åring med adhd og Aspergers og tenårene kan være veldig tøffe år. Anonymkode: 6f83d...d7a Jeg gir beskjed i gooooo tid. Mange ganger... Anonymkode: 48661...cec
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2023 #12 Skrevet 12. mai 2023 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Når han skal legge seg.. Avbryter du midt i spillet? Midt der han er? Anonymkode: 83148...81b Jeg gir beskjed om at snart leggetid. Gjør runden ferdig. Men han blir rasende uansett Anonymkode: 48661...cec
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå