Gå til innhold

Hadde du turt å bytte jobb i min situasjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en jobb jeg trives veldig godt i. Elsker oppgavene og mestrer de. Har veldige gode ordninger med hjemmekontor. Har jobb der ivertfal til august 2024. MEN er 3,5 mil dit.

Jeg har sett en jobb bare 1 km unna. Men jeg aner ikke om jeg kommer til å mestre jobben. Jeg blir litt usikker. Det er bare et vikariat på 6 mnd. Men med mulighet for forlengelse. Ingen hjemmekontor løsning..

Anonymkode: f7a5a...d05

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det ikke er ufattelig rushtidskø hadde  jeg ikke gjort det. Medmindre du kan få perm fra nåværende? 35 km er ikke langt.

Anonymkode: 1eff6...1c1

Skrevet
Anonym bruker skrev (51 minutter siden):

Hvis det ikke er ufattelig rushtidskø hadde  jeg ikke gjort det. Medmindre du kan få perm fra nåværende? 35 km er ikke langt.

Anonymkode: 1eff6...1c1

Det er rush, men jeg har pleid å kjøre utenom rushen. Det er bare 3 dager i uken jeg må på fysisk jobb. Har hjemmekontor 2 dager i uken. Kommer ikke til å få perm pga er ikke fast ansatt 

Skrevet

Jeg har 4,8 mil til jobb, elsker de 40 minuttene alene i bilen til jeg kommer hjem. Byttet jobb der jeg brukte 15 min, trivdes ikke, fikk tilbake min gamle jobb, fant ut at å ha litt reisevei gjør meg ingenting.

Så jeg hadde nok ikke byttet pga det.

Lykke til.

Anonymkode: ffa5f...ebe

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg har 4,8 mil til jobb, elsker de 40 minuttene alene i bilen til jeg kommer hjem. Byttet jobb der jeg brukte 15 min, trivdes ikke, fikk tilbake min gamle jobb, fant ut at å ha litt reisevei gjør meg ingenting.

Så jeg hadde nok ikke byttet pga det.

Lykke til.

Så du kjører nesten 10 mil hver dag?

Jeg kjører 7 mil hver dag.. 

Men tusen takk ❤️

Skrevet

Jeg hadde ikke giddet å søke på noe annet enn faste stillinger. Hvorfor gi slipp på en jobb du trives i for et 6 mnds vikariat? 

Har du mulighet for fast jobb så kan du jo vurdere om oppgaver, reisevei, hjemmekontorløsning, lønn mm er verdt et jobbytte…

Anonymkode: ce044...3e5

Skrevet
Anonym bruker skrev (52 minutter siden):

Så du kjører nesten 10 mil hver dag?

Jeg kjører 7 mil hver dag.. 

Men tusen takk ❤️

Jepp, det gjør jeg. Trives så godt på jobben så det er verdt det. Når jeg hadde 15 min i rushen hjem så følte jeg at jeg ikke fikk pause fra jobb og hjem til 3 unger, mann og bikkje😂nå er jeg veldig glad i å kjøre bil og da.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jeg har en jobb jeg trives veldig godt i. Elsker oppgavene og mestrer de. Har veldige gode ordninger med hjemmekontor. Har jobb der ivertfal til august 2024. MEN er 3,5 mil dit.

Jeg har sett en jobb bare 1 km unna. Men jeg aner ikke om jeg kommer til å mestre jobben. Jeg blir litt usikker. Det er bare et vikariat på 6 mnd. Men med mulighet for forlengelse. Ingen hjemmekontor løsning..

Det å trives i en jobb er sååå viktig. Hadde aldri bytta om jeg stortrivdes. Og at du bare må fysisk til jobben noen dager i uka er luksus. Jeg hadde holdt på den og flyttet nærmere den om du synes kjøringen er et problem. Men så lenge det går med henting av barn osv så tenker jeg bli. Jeg har et stykke til jobb selv, men hører på podcast, drikker kaffe og storkoser meg egentlig i bilen alene. Skal sies at jeg aldri er alene ellers. 😂 

Skrevet

Henger meg på her..har en jobb hvor jeg trives, veldig fleksibel, bestemmer selv hvor mye eller lite hjemmekontor, en av ressurspersonene på avdelingen (kan alt pga erfaring og utdanning), har rom for å lage utfordringer/prosjekter selv osv. 20-30 min kjøring. En annen jobb er ca.100t mer i året, må pendle med tog og trikk ca.1,5t, kjedeligere arbeidsoppgaver og en del nytt å sette seg inn i. Usikkert om hjemmekontor, kanskje 1-2 dager fast, kanskje ingenting. Trenger råd 😅

Anonymkode: 52479...f9e

Skrevet
Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Henger meg på her..har en jobb hvor jeg trives, veldig fleksibel, bestemmer selv hvor mye eller lite hjemmekontor, en av ressurspersonene på avdelingen (kan alt pga erfaring og utdanning), har rom for å lage utfordringer/prosjekter selv osv. 20-30 min kjøring. En annen jobb er ca.100t mer i året, må pendle med tog og trikk ca.1,5t, kjedeligere arbeidsoppgaver og en del nytt å sette seg inn i. Usikkert om hjemmekontor, kanskje 1-2 dager fast, kanskje ingenting. Trenger råd 😅

Skjønner ikke hva som frister med den nye jobben? Du skriver bare om det negative ved ny jobb og det positive med eksisterende jobb. Prøv å beskrive det omvendte.

Anonymkode: 0c9b9...dbb

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Skjønner ikke hva som frister med den nye jobben? Du skriver bare om det negative ved ny jobb og det positive med eksisterende jobb. Prøv å beskrive det omvendte.

Den nye er ca.100 000 mer i årslønn 

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Den nye er ca.100 000 mer i årslønn 

Hvordan vet du at den er kjedeligere?

Skrevet
Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Hvordan vet du at den er kjedeligere?

Fordi den nye organisasjonen er vår samarbeidspartner, og jeg vet at arbeidsoppgavene i den nye stillingen er kun saksbehandling, lovbestemt forvaltning. Sammenliknet med faglig frihet som jeg har nå, er jeg redd den nye blir kjedelig i lengden ..

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Fordi den nye organisasjonen er vår samarbeidspartner, og jeg vet at arbeidsoppgavene i den nye stillingen er kun saksbehandling, lovbestemt forvaltning. Sammenliknet med faglig frihet som jeg har nå, er jeg redd den nye blir kjedelig i lengden ..

Hadde ikke byttet i ditt tilfelle. Er så klart litt forskjell om du går fra 300-400.000 enn om du går fra 700-800.000. Én ekstra time pendling hver vei hver dag er mye for en jobb som attpåtil er kjedelig. 

Anonymkode: cc4ed...1cf

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Behold jobben du har 👌👌 er det en 100% stilling forresten? 

Skrevet

Behold den du har. Du trives kjempegodt og har frihet. Det betyr veldig mye! 

Anonymkode: 9b6f8...f03

Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Veldig sant. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Behold jobben du har 👌👌 er det en 100% stilling forresten? 

100 fast, ja. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (51 minutter siden):

Ja, og ikke minst gode kollegaer. Har egentlig mulighet for litt privat virksomhet ved siden av, men flere arbeidstimer gikk ikke tidligere opp i familiekabalen med små barn, sykdom, korona++kanskje få det i gang nå, barna er blitt større.. Det er kun lønn det egentlig står på

Skrevet

Frihet er like viktig som kort vei. Det at du trives så godt er tungen på vektskålen. Ville ikke skiftet. Vent heller til den rette jobben dukker opp eller vikariatet går ut, hvis du ikke blir videre ansatt. 

Jeg har 8 min gange fra jobb, skal ikke nekte for at det er luksus, den alenetiden i bilen får du med kaffekoppen i hånda ruslende ned til jobb også. Men verdien er først full klaff nå gangavstand til jobb innebærer at du kan selge bilen 🤩

Anonymkode: a1aec...167

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Ja, og ikke minst gode kollegaer. Har egentlig mulighet for litt privat virksomhet ved siden av, men flere arbeidstimer gikk ikke tidligere opp i familiekabalen med små barn, sykdom, korona++kanskje få det i gang nå, barna er blitt større.. Det er kun lønn det egentlig står på

Prøv å forhandle lønnen opp, du har jo et reelt tilbud fra annen arbeidsgiver 

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 3.5.2023 den 6.15):

Jeg hadde ikke byttet. 100 000 ekstra i året høres mye ut, men regn ut hvor mye ekstra du vil sitte igjen med i måneden etter skatt. Er de pengene nok til at de veier opp for reisetiden og 7,5 t med kjedelige arbeidsoppgaver hver dag?  

Skrevet
Tipp topp skrev (3 timer siden):

Jeg hadde ikke byttet. 100 000 ekstra i året høres mye ut, men regn ut hvor mye ekstra du vil sitte igjen med i måneden etter skatt. Er de pengene nok til at de veier opp for reisetiden og 7,5 t med kjedelige arbeidsoppgaver hver dag?  

Akkurat dette! La oss si lønnen er rundt trinnskatt 3, det gir en marginalskatt på 43,4 %. Da er netto lønn kr 56 600, 4 717 kr ekstra pr mnd. Det spises fort opp av pendling, pendle er dyrt. Hvis tiden til pendling ikke er lønnet tid, kan du like gjerne jobbe litt ekstra der du er, tenker jeg. En kan jo regne på timelønnen hvor en tar med tiden til pendling. Ikke sikkert det blir noe bedre. 

Anonymkode: a1aec...167

Skrevet

Tusen takk )) gode refleksjoner, har også tenkt litt på de 4-5000 ekstra som vil bli spist i transport- bare månedskort kommer til å være 1500kr hver mnd 😕  og jeg vil ikke kunne opparbeide avspasering som i dag, og blir nødt til å ta noe ulønnet eller redusere stillingsprosent hvis det er oppstår noe på hjemmebanen 

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Tusen takk )) gode refleksjoner, har også tenkt litt på de 4-5000 ekstra som vil bli spist i transport- bare månedskort kommer til å være 1500kr hver mnd 😕  og jeg vil ikke kunne opparbeide avspasering som i dag, og blir nødt til å ta noe ulønnet eller redusere stillingsprosent hvis det er oppstår noe på hjemmebanen 

Men har du prøvd å forhandle opp lønnen din der du er nå?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...