Gå til innhold

Boliglån på uføretrygd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg får maks uføretrygd da jeg før tjente mye over 6G.

Kan jeg på en slik inntekt greie et boliglån på 2 mill alene? Jeg aner ikke hvordan økonomien blir når jeg går fra høy inntekt, den har jo gradvis blitt lavere ettersom AAP andel har gått opp, og når jeg blir alene etter brudd. Jeg har 3 barn på barneskolen som nok blir boende mest hos meg. Tror jeg kommer til å få lavere inntekt enn eksen på uføretrygd, så jeg slipper bidrag til ham slik det nok hadde blitt med min fulle lønn. 

Anonymkode: 51710...229

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg får maks uføretrygd da jeg før tjente mye over 6G.

Kan jeg på en slik inntekt greie et boliglån på 2 mill alene? Jeg aner ikke hvordan økonomien blir når jeg går fra høy inntekt, den har jo gradvis blitt lavere ettersom AAP andel har gått opp, og når jeg blir alene etter brudd. Jeg har 3 barn på barneskolen som nok blir boende mest hos meg. Tror jeg kommer til å få lavere inntekt enn eksen på uføretrygd, så jeg slipper bidrag til ham slik det nok hadde blitt med min fulle lønn. 

Jeg hadde ikke gitt deg lån hvis jeg var bank, du får jo bare maks 370 000,- i året og har tre barn som skal ha mat, klær og fritidsaktiviteter. Så kommer strøm, telefon, forsikringer, kommunale avgifter, internett, osv osv

Anonymkode: 64048...342

Skrevet

Undersøk muligheten for startlån hos Husbanken

Anonymkode: 3fc12...ee9

Skrevet

Jeg har boliglån på 1.6 og en årsinntekt på 304.000 (AAP). 3 barn i barneskolealder. Greier oss fint. Fikk ikke lån i vanlig bank, men husbanken da. Men din inntekt vil jeg tro du kan gå lån, men hør med flere. 

Anonymkode: 43f25...d6c

Skrevet

Ja, du vil klare et boliglån på 2 mill, litt avhengig av hvor du bor i landet, men de fleste steder vil det være billigere enn å leile en bolig med plass til tre barn.

Men mye avhenger av sikkerhet. Siden du "bare" vil låne 2 mill regner jeg med du har en del egenkapital? Det er ingen stor risiko for banken å låne til deg om du har mye egenkapital, betaler du ikke lånet blir eiendommen tvangssolgt og de får pengene sine. Det gjør at de er med villig til å ta en risiko.

Tre barn koster mye, og de blir dyrere jo eldre de blir, så i følge vanlige boliglånskalkulatorer får du ikke lånt noen ting. Men snakk med de personlig i banken, et boliglån på 25-30 år er mindre i måneden enn en husleie i leid bolig.

Det er selvfølgelig fint å kunne leie gjennom husbanken, men de har bare en viss mengde penger å låne ut hvert år, og det kan ta lang tid å få gjennom et boliglån der. Det samme gjelder startlån, det tar ofte lang tid.

Anonymkode: 17cac...d47

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Ja, du vil klare et boliglån på 2 mill, litt avhengig av hvor du bor i landet, men de fleste steder vil det være billigere enn å leile en bolig med plass til tre barn.

Men mye avhenger av sikkerhet. Siden du "bare" vil låne 2 mill regner jeg med du har en del egenkapital? Det er ingen stor risiko for banken å låne til deg om du har mye egenkapital, betaler du ikke lånet blir eiendommen tvangssolgt og de får pengene sine. Det gjør at de er med villig til å ta en risiko.

Tre barn koster mye, og de blir dyrere jo eldre de blir, så i følge vanlige boliglånskalkulatorer får du ikke lånt noen ting. Men snakk med de personlig i banken, et boliglån på 25-30 år er mindre i måneden enn en husleie i leid bolig.

Det er selvfølgelig fint å kunne leie gjennom husbanken, men de har bare en viss mengde penger å låne ut hvert år, og det kan ta lang tid å få gjennom et boliglån der. Det samme gjelder startlån, det tar ofte lang tid.

Anonymkode: 17cac...d47

Ja, jeg har litt over 2 mill i egenkapital. Leie her er veldig dyrt. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Ja, jeg har litt over 2 mill i egenkapital. Leie her er veldig dyrt. 

Da får du nok avslag i husbanken, men lån i vanlig bank

Anonymkode: 3fc12...ee9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...