Gå til innhold

Alt unge mennesker må passe på.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg var ung og fløy på byen var det ingen som hadde en tanke for å bli dopa, stukket med sprøyter eller slike ting på byen. Det verste som kunne skje når du gikk fra bordet for å danse var at noen drakk ølen din. Vi ba de fremmede på bordet ved siden av om å passe veskene våre og det gikk alltid bra. Nå er det fem russ som har fått dop i drinken, en bekjent ble stukket med sprøyte på et utested og datter til en nabo ble dopet på bar og en "vennlig mann" var på vei ut i taxi for å "hjelpe henne hjem" da venninnene fant henne og reddet henne. Hvor kommer alle disse syke menneskene fra som gjør slike ting? Hva får de ut av å dope fremmede på utesteder?

Anonymkode: 3fc22...862

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Folk ble dopa på byen på åttitallet også. Verden endrer seg lite.

Anonymkode: 7eb7e...c91

Skrevet

"Før" så var det seksuell trakasering, voldtekt og vold i like stor grad som nå, om ikke mer. Det var liksom ikke noe alle reagerte særlig på, og i ungdomsblader som fks "Romantikk" ble det beskrevet både overgrep og voldtekt uten at noen løftet et øyebryn. Faktisk.

Akkurat når det gjelder dop så er det bare at det er blitt flere rusmidler som det er lettere å dope ned folk på. Det florerer med rusmidler mens det tidligere gikk mest i alkohol og hasj blant folk flest. Og særlig alkohol. Slutt å glorifiser fortid og svartmale nåtiden. Folk var ikke bedre og snillere før. Jenter var like utsatt men dengang reagerte ikke folk så mye på diverse ting. 

Skrevet

Det er definitivt en annen tid vi lever i nå. Det er ikke lett å være ung og det er mye som er skummelt. Feks reiste jeg alene til utlandet som ung ungdom, det vil aldri mine få lov til. Vi er uansett kun produkter av vår egen tid og det er positive og negative aspekter ved hver enkelt tid.

Skrevet

Hva? Det med dop i drinken var definitiv et tema da jeg var ung og hersket på byen også.  Det tror jeg har eksistert i årtier. 

Anonymkode: 6f47e...420

Skrevet

Ble advart mot alt dette for et kvart århundre siden og, men den digitale tidsalder gjør nok at vi hører mer om det i media nå enn før.

Anonymkode: 70d2a...467

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Folk ble dopa på byen på åttitallet også. Verden endrer seg lite.

Anonymkode: 7eb7e...c91

Det endrer ikke det faktum at jeg og mine venner aldri hørte om dette, forholdt oss til dette eller var borti noen som det skjedde med. Da vi snakket om dette i lunsjen en dag var det samme erfaring blant dem, men en rask opptelling viser at vi alle kjente til jenter som var dopa på byen i løpet av de siste 3-4 årene. Det har helt klart blitt mer av det. 

Skrevet

Da jeg var ung og fløy på byen var det ingen som hadde en tanke for å bli dopa, stukket med sprøyter eller slike ting på byen. Det verste som kunne skje når du gikk fra bordet for å danse var at noen drakk ølen din. Vi ba de fremmede på bordet ved siden av om å passe veskene våre og det gikk alltid bra. Nå er det fem russ som har fått dop i drinken, en bekjent ble stukket med sprøyte på et utested og datter til en nabo ble dopet på bar og en "vennlig mann" var på vei ut i taxi for å "hjelpe henne hjem" da venninnene fant henne og reddet henne. Hvor kommer alle disse syke menneskene fra som gjør slike ting? Hva får de ut av å dope fremmede på utesteder?

Og hvilket tiår var du ung?

Folk ble dopa ned, ble frastjålet jakker og vesker, ble lurt, slått og voldtatt på 70- og 90 tallet også. 

Anonymkode: 0628d...b36

Skrevet

Når jeg var ung på 90 tallet ble folk dopet ned på byen. Og man gikk aldri fra drinken sin uten at noen passet på. Man ble frastjålet både vesker og jakker. Folk ble også slått ned. Så veldig mye bedre var det nok ikke før. 

Anonymkode: 4b354...c20

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Det endrer ikke det faktum at jeg og mine venner aldri hørte om dette, forholdt oss til dette eller var borti noen som det skjedde med. Da vi snakket om dette i lunsjen en dag var det samme erfaring blant dem, men en rask opptelling viser at vi alle kjente til jenter som var dopa på byen i løpet av de siste 3-4 årene. Det har helt klart blitt mer av det. 

Hvor bor dere? 

Anonymkode: 1e0ec...db8

Skrevet
Anonym bruker skrev (55 minutter siden):

Hvor bor dere? 

Anonymkode: 1e0ec...db8

Vi som snakket sammen i dag er fra flere ulike byer rundt i landet. 

Og hvilket tiår var du ung?

Folk ble dopa ned, ble frastjålet jakker og vesker, ble lurt, slått og voldtatt på 70- og 90 tallet også. 

Anonymkode: 0628d...b36

80- og 90-tallet.

Skrevet

Ble advart mot alt dette for et kvart århundre siden og, men den digitale tidsalder gjør nok at vi hører mer om det i media nå enn før.

Anonymkode: 70d2a...467

Ja, jeg tror det er det som er greia her. Man har mye lettere tilgang til informasjon og nyheter nå, enn hva vi hadde midt på 90-tallet. Men problemet var der da og, definitivt. 

Anonymkode: 6f47e...420

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...