Gå til innhold

Foreldre med barn som har forsinket psykomotorisk utvikling

Anbefalte innlegg

Skrevet

I mangel på å finne likesinnede foreldre med små barn/babyer som er forsinket psykomotorisk, håper jeg kanskje å finne noen her inne.

Har forsøkt å finne noen via Løvemammaene, men har bare kommet i kontakt med foreldre med større barn eller barn som har en kjent diagnose.

Mye, og varierende bekymringer i hverdagen er tyngende, særlig når man føler seg helt alene. Barnehagestart i august oppleves å komme så alt for brått på. Frykten for at lillegutt (10 mnd) ikke vil kunne åle seg, krabbe, eller komme seg rundt på noen måte innen august er veldig reell, og det gjør ordentlig vondt. Er det noen som kjenner seg igjen eller som har erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klem til deg! Hvor er han motorisk i det hele tatt i dag? Er han også lydlig forsinket? Hva sier helsestasjon/lege/fysio?

Jeg vet det ikke er en god trøst, men jeg har flere barn, ingen av dem med diagnoser, men yngste krabbet ikke før han var 13 måneder, da krabbet han og satte seg opp i løpet av en uke.

Anonymkode: d53d1...d55

Skrevet

Jeg har en datter som mangler en arm, hun krabbet aldri, og reiste seg ikke for å gå før hun var 16-17 mnd gammel.

Det gikk helt fint med barnehagestart likevel altså, det er ikke første gang de tar imot ettåringer som ikke kommer seg rundt enda.

Ønsker deg lykke til og prøv å puste med magen, ofte er frykten på forhånd verre enn å faktisk stå i det når det kommer. Datteren min er skolejente nå og har klart seg veldig fint.

Anonymkode: ec698...fb9

Skrevet

Har tatt imot barn i bhg som ikke har gått eller krabbet. 

Anonymkode: 994d6...479

Skrevet

Hei! Ta gjerne kontakt med meg på privat melding. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Klem til deg! Hvor er han motorisk i det hele tatt i dag? Er han også lydlig forsinket? Hva sier helsestasjon/lege/fysio?

Jeg vet det ikke er en god trøst, men jeg har flere barn, ingen av dem med diagnoser, men yngste krabbet ikke før han var 13 måneder, da krabbet han og satte seg opp i løpet av en uke.

Anonymkode: d53d1...d55

Han er 10 mnd gammel, men er kanskje motorisk rundt 5 mnd. Han ligger i hovedsak i mageleie på dagtid, men bruker ikke armene aktivt. Han er ikke «motivert» til å strekke ut armene for å komme seg opp i krabbestilling, eller å åle seg fremover. Han synes det er helt ok der han er og motiveres ikke av å måtte strekke seg etter feks. leker. Han kan ikke sitte selv, da han har null styrke i sidene. Dog rygg, mage og hals har blitt betydelig sterkere de siste månedene etter mye trening.

Han hører og ser godt, dette er sjekket ut. Han har i tillegg tatt MR hvor det er avkreftet skader på hjernen. 
Jeg klarer bare ikke helt slappe av mtp fremtiden og all usikkerhet. Av alt helsepersonell får man inntrykk av at vi bare må vente og se. Men for oss som foreldre går dette så alt for tregt og all trening vi gjør med viser så lite resultat. Fysioterapaut på helsestasjonen sier ikke noe konkret, annet enn at det går sakte fremover 😞 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Jeg har en datter som mangler en arm, hun krabbet aldri, og reiste seg ikke for å gå før hun var 16-17 mnd gammel.

Det gikk helt fint med barnehagestart likevel altså, det er ikke første gang de tar imot ettåringer som ikke kommer seg rundt enda.

Ønsker deg lykke til og prøv å puste med magen, ofte er frykten på forhånd verre enn å faktisk stå i det når det kommer. Datteren min er skolejente nå og har klart seg veldig fint.

Anonymkode: ec698...fb9

Det er godt å høre at barnehage har erfaring med barn som ikke krabber ved oppstart. Frykten er at guttungen bare skal ligge på en matte mens alle andre barn løper rundt han. 

Prøver virkelig å puste med magen, selv om det er veldig vanskelig til tider! 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Har tatt imot barn i bhg som ikke har gått eller krabbet. 

Anonymkode: 994d6...479

Så godt å høre! 
Håper virkelig bare han i det minste åler seg rundt innen august 🤞🏼

Skrevet
Aditm87 skrev (9 minutter siden):

Det er godt å høre at barnehage har erfaring med barn som ikke krabber ved oppstart. Frykten er at guttungen bare skal ligge på en matte mens alle andre barn løper rundt han. 

Prøver virkelig å puste med magen, selv om det er veldig vanskelig til tider! 

Jeg har jobbet 17 år i bhg, mye med småbarn og 4 år med et barn med særskilte behov. Mange bhg bruker nå bæreseler, bæresjal eller meis til barn som ikke er mobile enda. På den måten er de med selv når det er nok gulvtid. 

Ute brukes ofte vogn, for de aller minste eller barn som ikke kommet seg rundt selv blir fort slitne og lei av å ligge/sitte på bakken eller i sandkassa. Også for å skåne ansatte mot altfor mye bæring. 

Så ser du barnet ditt ofte i vogn ute, tenk først at det er gjort til det beste for barnet. Blir det vel mye, er det absolutt lov å spørre rundt praksisen. 

Jeg vil også anbefale dere å ta tidlig kontakt med bhg og ha en god og åpen dialog med leder og primærkontakt/støttepedagog. Vær ærlig om bekymringer og luft tanker rundt feks. aktivitet. 

Besøk gjerne bhg flere ganger før oppstart, om mulig. Lek på uteområdet i ferien, så blir barnet tryggere ved oppstart. 

Masse lykke til! Det går nok kjempebra ☺️

Skrevet
Tekla123 skrev (11 timer siden):

Jeg har jobbet 17 år i bhg, mye med småbarn og 4 år med et barn med særskilte behov. Mange bhg bruker nå bæreseler, bæresjal eller meis til barn som ikke er mobile enda. På den måten er de med selv når det er nok gulvtid. 

Ute brukes ofte vogn, for de aller minste eller barn som ikke kommet seg rundt selv blir fort slitne og lei av å ligge/sitte på bakken eller i sandkassa. Også for å skåne ansatte mot altfor mye bæring. 

Så ser du barnet ditt ofte i vogn ute, tenk først at det er gjort til det beste for barnet. Blir det vel mye, er det absolutt lov å spørre rundt praksisen. 

Jeg vil også anbefale dere å ta tidlig kontakt med bhg og ha en god og åpen dialog med leder og primærkontakt/støttepedagog. Vær ærlig om bekymringer og luft tanker rundt feks. aktivitet. 

Besøk gjerne bhg flere ganger før oppstart, om mulig. Lek på uteområdet i ferien, så blir barnet tryggere ved oppstart. 

Masse lykke til! Det går nok kjempebra ☺️

Tusen takk for oppløftende lesing! Jeg er så forferdelig redd for at han vil bli «glemt» i alt som skjer i løpet av en barnehagedag, eller at han bare vil bli lagt på en matte i et hjørne for seg selv og bli liggende der. Men jeg vet også hvor glad han er i andre barn og lyser opp rundt de, så håper han vil ha godt av å være i barnehagen.

Tar til meg alle tips jeg kan få før barnehagestart. Må nok etterspørre et møte med barnehagen og pedagogisk leder i avdelingen han skal starte i. Håper bare barnehagen får hjelp av ekstra padagog eller ansatt som kan ha fokus på han. Også håper jeg han i det minste åler seg litt rundt innen august måned 🤞🏼 

😊

Skrevet

Hei, 

Jeg har en gutt som kan minne om ditt barn ved samme alder. Han er i dag 4 år. Fortsatt sen motorisk på alle områder, men følger sin egen kurve og når milepæler en etter en. Går, løper, skriver og prater som en foss. Men man kan se at bevegelsesmønsteres er unormalt. Utredet ute funn.

God oppfølging i barnehage har vært uvurdelig. Vi opplevde ett hopp i motorisk utvikling etter barnehagestart. Og han ble utrolig godt tatt vare på og inkludert. 

Ta gjerne kontakt på privat melding om du ønsker. Jeg kjenner bekymringene dine så alt for godt.

Skrevet
drhyd skrev (12 timer siden):

Hei, 

Jeg har en gutt som kan minne om ditt barn ved samme alder. Han er i dag 4 år. Fortsatt sen motorisk på alle områder, men følger sin egen kurve og når milepæler en etter en. Går, løper, skriver og prater som en foss. Men man kan se at bevegelsesmønsteres er unormalt. Utredet ute funn.

God oppfølging i barnehage har vært uvurdelig. Vi opplevde ett hopp i motorisk utvikling etter barnehagestart. Og han ble utrolig godt tatt vare på og inkludert. 

Ta gjerne kontakt på privat melding om du ønsker. Jeg kjenner bekymringene dine så alt for godt.

Tusen takk, sender deg en pm :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...