Gå til innhold

Er du flink å bake? Suksessterte-råd trengs!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har jeg prøvd to ulike oppskrifter, men får samme problem: kremen smaker bare smør, og er ikke særlig gul heller. Konsistensen er perfekt, men smaker kun smør. Har prøvd å øke antall eggeplommer, men nei, fortsatt bare smørsmak. Og ikke gul krem. 
Men, jeg har brukt margarin, og ikke meierismør. Kan det være der jeg har bomma? 

Anonymkode: b23f3...3a0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mitt råd: bak noe helt annet. Suksessterte er sjelden en suksess.

Anonymkode: 283e4...6c8

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Mitt råd: bak noe helt annet. Suksessterte er sjelden en suksess.

Tydeligvis. Men mannen min er så glad i den kaka, så skulle jo gjerne fått den til 🙄

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Tydeligvis. Men mannen min er så glad i den kaka, så skulle jo gjerne fått den til 🙄

Mamma er supergod til de greiene der, og sier at denne er lett, men jeg tror hun bruker meierismør.

Skrevet

Bruker meierismør, margarin smaker ikke godt. Bruk oppskrift fra det søte liv.

Anonymkode: 2b850...677

Skrevet

Jeg har i smøret mens kremen enda er varm slik at det smelter inn, pisker det ikke i kaldt slik mange gjør. Kjølner kremen litt etterpå og har på kaka. Smaker ikke smør her. Jeg veksler mellom Melange og meierismør.

Skrevet

Bruk meierismør, margarin smaker ikke godt i den kremen. Mitt tips til å få en fin gulfarge er å bruke solegg, egg som gjerne har en mørkere eggeplomme.

Skrevet
LillaGorilla♥♥ skrev (22 minutter siden):

Jeg har i smøret mens kremen enda er varm slik at det smelter inn, pisker det ikke i kaldt slik mange gjør. Kjølner kremen litt etterpå og har på kaka. Smaker ikke smør her. Jeg veksler mellom Melange og meierismør.

Pisker du får hånd eller med mixer? Det sto i oppskriften at man måtte vente til kremen var helt avkjølt, ellers kunne kremen skille seg. Men da skal jeg prøve din metode. Takk for tips 👍

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Pisker du får hånd eller med mixer? Det sto i oppskriften at man måtte vente til kremen var helt avkjølt, ellers kunne kremen skille seg. Men da skal jeg prøve din metode. Takk for tips 👍

Jeg gjør det samme, min mann er også veldig glad i denne kaka, men når du pisker inn smøret i kald smør/fløteblanding blir det en helt annen konsistens som ikke han heller liker like godt.

Men ikke pisk inn smøret i kokende væske da, avkjør litt, men ikke vent til det blir helt kaldt. Da smelter smøret når du pisker det inn. Jeg bruker en ballongvisp i metall, da blir det ikke klumper. Har heller aldri opplevd at den skiller seg.

Anonymkode: ec9d8...e9f

Skrevet

Jeg har brukt melange flere ganger med godt hell, avkjøler blandingen litt før jeg pisker inn smøret. Altså så det smelter uten å bli rennende.. kan tenke meg at det jeg venter til det er ca 40-50 grader. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Pisker ikke direkte, jeg har det som sagt bare oppi gryta mens kremen enda er lunken slik at det smelter inn og rører bare med den samme vispen jeg bruker til å røre oppi gryta med.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nei, den trenger ikke være helt avkjølt, det kan være lunkent. Men de to bestanddelene må ha samme temperatur. 

Skrevet
Annesmiltillivet skrev (53 minutter siden):

Jeg har brukt melange flere ganger med godt hell, avkjøler blandingen litt før jeg pisker inn smøret. Altså så det smelter uten å bli rennende.. kan tenke meg at det jeg venter til det er ca 40-50 grader. 

Dette gjør jeg også. Blir alltid bra. Hvis det er helt kald blir det jo nesten som vanlig smørkrem og det liker jeg ikke

Anonymkode: 918ae...369

Skrevet

Bruk meierismør. Det er jo meningen at kremen skal smake mye smør, det er jo det som gjør den god og gul sammen med eggeplommer fra f. eks solegg. Melange smaker virkelig ikke godt. 

Anonymkode: 3bf3f...afb

Skrevet

Jeg bruker 1/3 av det som står skal brukes av smør ca. Tilsett litt og litt, smak. Da blir den kjempe god. Smørsmak er ikke godt. 

Anonymkode: 74b01...0bb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...