Gå til innhold

Mannen min røykte hasj i går

Anbefalte innlegg

Skrevet

..og det for første gang i en alder av 41 år 🙈. Han var på et veldig fuktig utdrikningslag. Han ble visst veldig ute av dette, og angrer litt i dag. Jeg er egentlig ganske overrasket, men samtidig tenker jeg at det ikke er noen big deal så lenge det ikke blir en vane. 

Hvordan ville du ha reagert?

Anonymkode: 9ebb3...dce

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er så langt unna hva jeg hadde tolerert og det hadde jeg latt han høre. Mange ganger. Ofte. 

Skrevet

Om han ikke har planer om at det skal gjenta seg, hadde jeg ikke tenkt det var noe big deal. 

Anonymkode: 17609...e22

Skrevet

Seriøst er det ingenting å bry seg om. Det er helt vanlig, selv om interessen har gått ned fordi det er blitt mer harry og hippie ift bla kokain som er mer greia nå. Alkohol er det verste som i farligste rusmiddelet mtp helse, ved siden av pillemisbruk, så det kan du tenke på. Husk også at det er enorm forskjell på å bruke iblant og å misbruke, og her har han kun prøvd. 

Og så må jeg vel si at jeg personlig er mot all overdrivelse når det gjelder rusmidler, og at det er greit å bruke minimalt av alt sammen. 

Skrevet

Han angrer og det er vel lite sannsynlig han vil gjøre det igjen. Ville spurt om han kommer til å gjøre det igjen, og si at isåfall er det en deabreaker for samliv og familieliv, så han kan jo velge da....... 

Bare for å understreke hvor toskete sånt er, så han holder seg unna i fremtiden. Ville kanskje også åpnet øynene for ham når det gjelder valg av kompiser. Ja man velger venner selv, men kanskje er det lurt å ikke frekventere flere fester med disse om de driver med hasj stadig vekk. 

Anonymkode: 7614d...831

Skrevet
Tvillingmamma2020 skrev (9 minutter siden):

Det er så langt unna hva jeg hadde tolerert og det hadde jeg latt han høre. Mange ganger. Ofte. 

Dette! 👆

Anonymkode: 66367...5aa

Skrevet

Tror ikke jeg hadde hevd ett øyenbryn engang. Enig med RR

Anonymkode: f0e04...146

Skrevet

Hadde ikke brydd meg. Men jeg hadde sikkert syntes det var utrolig morsomt å mobbe ham for det. 

Anonymkode: f4122...1a7

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hvorfor så mange av dere tenker at dere kan bestemme dette over partneren. 

Du kan kanskje kreve at det ikke skjer eller oppbevares i deres felles hjem. 

Anonymkode: 49d5d...73d

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg skjønner ikke helt hvorfor så mange av dere tenker at dere kan bestemme dette over partneren. 

Kanskje kreve? Klart hun kan kreve det.

Anonymkode: c7a51...66d

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Det er ikke «kan kanskje kreve». Om min mann hadde røyka hasj hadde jeg ikke vært sammen med han. Hadde han oppbevart det/brukt det i felles hjem hadde jeg lagd et helvete 

Anonymkode: e9973...a44

Skrevet

Herregud, her var det mange med lite livserfaring. Jeg får inntrykk av at dere hele livet har beveget dere i veldig snevre og superordentlige miljøer, der ingen noen gang gjør noe som ligger litt utenfor de rigide normene. Jeg har aldri selv hatt sansen for hasj. Men da jeg var ung beveget jeg meg i miljøer der man stadig ble eksponert for det. Bortsett fra eksperimenteringen med rus var det gøyale miljøer, som utvidet horisonten min hva gjaldt kunst, musikk, utprøving av ulike sider ved livet. Jeg har selvsagt prøvd hasj en sjelden gang ( 10-20 ganger, fordelt over flere år, alle gangene for mer enn 20 år siden), men det var aldri noe for meg. Det er ikke sånn at hasj er noe man prøver én gang, og så er man hekta, liksom. Jeg satte grensen ved å eksperimentere med andre narkotiske stoffer, det har jeg aldri gjort. Men jeg har venner som har prøvd det også, og som lever helt vanlige, rusfrie liv i dag. Så om mannen min hadde røykt hasj én gang på fest hadde jeg ikke ment noe om det (kanskje bortsett fra litt godlynt erting for at han ikke var ferdig med denslags "barnsligheter"). Jeg kan ikke se at det ville påvirket meg eller barna nevneverdig. Det gir ingen spesielle effekter, antakelig mindre enn vanlig bakrus fra alkohol. Å begynne å røyke hasj regelmessig derimot er helt uaktuelt, fordi det ville påvirket hans væremåte og egenskaper som ektemann og far. Min erfaring er at de som dagligrøyker blir sløve og tiltaksløse, og det ville passet dårlig inn i vårt familieliv.

Anonymkode: 30ace...24f

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Herregud, her var det mange med lite livserfaring. Jeg får inntrykk av at dere hele livet har beveget dere i veldig snevre og superordentlige miljøer, der ingen noen gang gjør noe som ligger litt utenfor de rigide normene. Jeg har aldri selv hatt sansen for hasj. Men da jeg var ung beveget jeg meg i miljøer der man stadig ble eksponert for det. Bortsett fra eksperimenteringen med rus var det gøyale miljøer, som utvidet horisonten min hva gjaldt kunst, musikk, utprøving av ulike sider ved livet. Jeg har selvsagt prøvd hasj en sjelden gang ( 10-20 ganger, fordelt over flere år, alle gangene for mer enn 20 år siden), men det var aldri noe for meg. Det er ikke sånn at hasj er noe man prøver én gang, og så er man hekta, liksom. Jeg satte grensen ved å eksperimentere med andre narkotiske stoffer, det har jeg aldri gjort. Men jeg har venner som har prøvd det også, og som lever helt vanlige, rusfrie liv i dag. Så om mannen min hadde røykt hasj én gang på fest hadde jeg ikke ment noe om det (kanskje bortsett fra litt godlynt erting for at han ikke var ferdig med denslags "barnsligheter"). Jeg kan ikke se at det ville påvirket meg eller barna nevneverdig. Det gir ingen spesielle effekter, antakelig mindre enn vanlig bakrus fra alkohol. Å begynne å røyke hasj regelmessig derimot er helt uaktuelt, fordi det ville påvirket hans væremåte og egenskaper som ektemann og far. Min erfaring er at de som dagligrøyker blir sløve og tiltaksløse, og det ville passet dårlig inn i vårt familieliv.

Jeg har også vært i miljøer der det er helt normalt å røyke hasj innimellom. Jeg har nå i voksen alder veldig mange i min krets som bruker kokain på fest. Det er ikke dermed sagt at jeg gjør det, eller godtar det. Jeg har aldri prøvd annet enn alkohol, og det må også være greit. 

Skrevet

Jeg hadde ikke reagert. Det var første gang og sikkert ikke noe han kommer til å sitte hjemme å røyke, ikke verdens undergang. 

Anonymkode: 382b9...e54

Skrevet

Jeg er ikke moren til mannen min, så jeg hadde spart reaksjonen. Hasjrøyking sjokkerer meg uansett sånn cirka 0%. 

Skrevet

Hadde ledd høyt. 

Anonymkode: 4acfe...a61

Gjest Danida
Skrevet
Tvillingmamma2020 skrev (3 timer siden):

Å herregud. 
Ja, for da vil ha sikkert fly tilbake i tid og gjøre om på det som skjedde i går...🙄

HI; gjort er gjort og spist er spist, han kommer vel neppe til å få dette som en ny vane. Det er heller ikke ditt valg hvilke rusmidler han skal bruke. Du kan si hva du selv mener om det, men dere mener jo tydeligvis det samme. Så hvilken misjon skal det ha å mase?

Gjest Danida
Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er ikke «kan kanskje kreve». Om min mann hadde røyka hasj hadde jeg ikke vært sammen med han. Hadde han oppbevart det/brukt det i felles hjem hadde jeg lagd et helvete 

Du hadde jo ikke vært sammen med ham, så da hadde du ikke hatt noe sted å lage det helvetet?

Skrevet
Danida skrev (1 minutt siden):

Du hadde jo ikke vært sammen med ham, så da hadde du ikke hatt noe sted å lage det helvetet?

Jeg hadde dumpa han ja, men hadde da klart å lage et helvete om det ble oppbevart hjemme. På samme måte som jeg dumpet mannen når han var utro, men lagde et helvete først. 

Gjest Danida
Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg hadde dumpa han ja, men hadde da klart å lage et helvete om det ble oppbevart hjemme. På samme måte som jeg dumpet mannen når han var utro, men lagde et helvete først. 

Det er sikkert viktig for deg å lage helvete, da. 

Skrevet

Han tik mer skade av alkoholen han inntok enn de få trekkene med hasj.

Hasj er skadelig når det blir et misbruk, først og fremst fordi det forsterker depresjon. 

Alkohol er skadelig for kroppen, både for hjerneceller og vitale organer. Og det er skadelig lenge før man snakker om misbruk, holder med jevnlig inntak en til to ganger i uka.

Anonymkode: d72e5...e29

Skrevet

Tror nok jeg hadde mistet litt respekt for han. Er man 41, har man bedre vett enn å teste et narkotisk stoff . Jeg hadde mistet litt respekt om han brukte så mye alkohol at han ble dørgende full, spydde i taxi, ravet hjem osv. Det må man og bli ferdig med på et tidligere stadie i livet.

Anonymkode: 8e181...81d

Skrevet

HI her- takk for alle svar!

Jeg jobber selv med rusbehandling, så jeg er godt kjent med mulige skadevirkninger av både alkohol og hasj. Jeg er mest av alt overrasket og litt skuffet, fordi mannen min ikke er typen til dette i det hele tatt. Men han har opplevd det som ubehagelig, og jeg er ikke noe redd for at det skal bli et mønster. 

Så da tenker jeg gjort er gjort, og prøver å ikke lage drama. 

Anonymkode: 9ebb3...dce

Skrevet

Stor forskjell på en joint hvert skuddår og daglig (mis-)bruk. 

Jeg hadde ikke brydd meg om en sånn engangshendelse. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Jeg har både hasjmisbruker og alkoholmisbruker i familien. Jeg har en venninne fra tenårene som har vært sprøytenarkoman i mange år, jeg har sett min del av brukere og misbrukere av hasj. Jeg har også vært på fester hvor folk har brukt kokain eller røykt hasj. Jeg har alltid vært motstander av alle narkotiske stoffer, inkludert hasj. Alkohol er noe jeg aksepterer i moderate mengder. Hadde min mann røykt hasj, kun en gang, hadde jeg seriøst vurdert å gå fra han.

Anonymkode: efaab...982

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...