Anonym bruker Skrevet 30. mars 2023 #51 Skrevet 30. mars 2023 Danida skrev (49 minutter siden): Sto det at jeg sier alle kan sy bunad...? Eller sto det kanskje noe annet? Men hvis alle kan løfte vekter, gi meg et innblikk da. Hva må jeg huske på ved markløft? Hvor mange kilo skal jeg starte på? Hvilke muskler trener jeg ved et markløft? Hvor mange repetisjoner bør jeg ta? Når skal jeg legge på mer vekt, og hvor mye av gangen? Hva kan skje hvis jeg ikke følger instruksen? De aller fleste vanlige folk som løfter, løfter bare altså. 😅 Anonymkode: 3ce77...099
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2023 #52 Skrevet 30. mars 2023 Anonym bruker skrev (48 minutter siden): Alle greier jo å sy en bunad om de øver nok. Om de har de fysiske forutsetningene for det. Hvorfor tror du det er vanskeligere enn å kjøre utfor eller komme opp en klatrevegg? Anonymkode: 23f9d...201 Fordi det er mer komplisert rett og slett. Mine barn greide å både kjøre utfor og klatre i vegg før de begynte på skolen. Men ingen av de greier sy bunad selv nå på ungdomsskolen til tross for flere år med kunst og håndverk. Fysisk aktivitet kan vi jo bare. Vi beveger på oss fra vi blir født. Å lære ferdigheter som å sy, nye språk, spille instrumenter osv krever mer av oss. Det kommer ikke av seg selv bare ved å vokse opp. Og er ikke noe alle kan. Tror du huleboerne var best på løping, hopping og løfting eller bunadssøm? Noe er instinkter, og må knapt læres, det er allemanns"eie", det kaller ikke jeg ferdighet. Anonymkode: 3ce77...099
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2023 #53 Skrevet 30. mars 2023 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Fordi det er mer komplisert rett og slett. Mine barn greide å både kjøre utfor og klatre i vegg før de begynte på skolen. Men ingen av de greier sy bunad selv nå på ungdomsskolen til tross for flere år med kunst og håndverk. Fysisk aktivitet kan vi jo bare. Vi beveger på oss fra vi blir født. Å lære ferdigheter som å sy, nye språk, spille instrumenter osv krever mer av oss. Det kommer ikke av seg selv bare ved å vokse opp. Og er ikke noe alle kan. Tror du huleboerne var best på løping, hopping og løfting eller bunadssøm? Noe er instinkter, og må knapt læres, det er allemanns"eie", det kaller ikke jeg ferdighet. Anonymkode: 3ce77...099 Jeg kan både løpe og sy. Løping er bare et ben forran det andre og en kort svevdassse mellom (det er faktisk veldig krevende å lære, men vi trener far vi er galt små). Å dy er bare å stikke en mål gjennom stoff. Det er heller ikke vanskelig. Å løpe langt og raskt derimot eller å sy pent det krever mye trening. Personlig trenger jeg mye mer trening for å kunne løpe en maraton på 4 timer enn for å sy en bunad på anstendig vis. Anonymkode: 6e9df...376
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2023 #54 Skrevet 30. mars 2023 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Fordi det er mer komplisert rett og slett. Mine barn greide å både kjøre utfor og klatre i vegg før de begynte på skolen. Men ingen av de greier sy bunad selv nå på ungdomsskolen til tross for flere år med kunst og håndverk. Fysisk aktivitet kan vi jo bare. Vi beveger på oss fra vi blir født. Å lære ferdigheter som å sy, nye språk, spille instrumenter osv krever mer av oss. Det kommer ikke av seg selv bare ved å vokse opp. Og er ikke noe alle kan. Tror du huleboerne var best på løping, hopping og løfting eller bunadssøm? Noe er instinkter, og må knapt læres, det er allemanns"eie", det kaller ikke jeg ferdighet. Anonymkode: 3ce77...099 Men da er jo barna dine treige. Neida, veldig få 15 åringer syr bunad, jeg trodde vi snakket om voksne folk. De fleste kan hoppe, klatre og springe uten å øve på det. Men om de vil bli gode, bedre, så må det øves på. Da kan det bli en hobby om man setter pris på slikt. Anonymkode: 23f9d...201
Sommerkroppen 2029 Skrevet 30. mars 2023 #55 Skrevet 30. mars 2023 (endret) Anonym bruker skrev (3 timer siden): Tror du disser ganske mange hvis du mener at alle kan sy bunad. Alle greier løfte vekter så sant de ikke har fuæysiske utfordringer. Få greier sy bunad. Det er litt forskjell der altså. Anonymkode: 3ce77...099 Jeg tror de fleste kan sy bunad jo. Du går jo på kurs for å lære det. Personlig liker jeg ikke å sy men jeg skulle jo fått det til gjennom et slikt kurs. Eller videoer på You tube😄 Endret 30. mars 2023 av Sommerkroppen 2029
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2023 #56 Skrevet 30. mars 2023 Anonym bruker skrev (40 minutter siden): Jeg kan både løpe og sy. Løping er bare et ben forran det andre og en kort svevdassse mellom (det er faktisk veldig krevende å lære, men vi trener far vi er galt små). Å dy er bare å stikke en mål gjennom stoff. Det er heller ikke vanskelig. Å løpe langt og raskt derimot eller å sy pent det krever mye trening. Personlig trenger jeg mye mer trening for å kunne løpe en maraton på 4 timer enn for å sy en bunad på anstendig vis. Anonymkode: 6e9df...376 Men igjen, vi snakker hobby. Ikke proff noe som helst. Og tråden handlet om å lære noe NYTT... Anonymkode: 3ce77...099
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2023 #57 Skrevet 30. mars 2023 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Men igjen, vi snakker hobby. Ikke proff noe som helst. Og tråden handlet om å lære noe NYTT... Anonymkode: 3ce77...099 Det er ingen andre enn deg som maser om proff? Anonymkode: 23f9d...201
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2023 #58 Skrevet 30. mars 2023 Sommerkroppen 2029 skrev (36 minutter siden): Jeg tror de fleste kan sy bunad jo. Du går jo på kurs for å lære det. Personlig liker jeg ikke å sy men jeg skulle jo fått det til gjennom et slikt kurs. Eller videoer på You tube😄 Ja, nettopp. Da lærer man noe nytt. En ny ferdighet. Å lære å løpe lenger er ikke det samme, da repeterer man jo bare en "fetdighet" man alt har. Anonymkode: 3ce77...099
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2023 #59 Skrevet 30. mars 2023 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Det er ingen andre enn deg som maser om proff? Anonymkode: 23f9d...201 Det er kun jeg som prøver å si at vi ikke snakker om proff. Folk drar jo inn maratonløping, og det å bli veldig god i ting, da er vi utenfor scope på hobby. Anonymkode: 3ce77...099
Sommerkroppen 2029 Skrevet 30. mars 2023 #60 Skrevet 30. mars 2023 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Ja, nettopp. Da lærer man noe nytt. En ny ferdighet. Å lære å løpe lenger er ikke det samme, da repeterer man jo bare en "fetdighet" man alt har. Anonymkode: 3ce77...099 Nei ved å trene på nye løpeteknikker eller lære seg nye treningsformer så lærer man seg noe nytt. Ser du ikke den?
prekæs Skrevet 30. mars 2023 #61 Skrevet 30. mars 2023 Bunadkurs er ikke en hobby. Det er et kurs. Gjentagene søminteresse og sømkreativitet over år er en hobby. Et klatrekurs er heller ingen hobby, men et kurs. Gjentagende interesse og utøving av klatring over flere år er en hobby.
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2023 #62 Skrevet 30. mars 2023 Anonym bruker skrev (11 timer siden): Ferdigheter i hva da? Løpe? Løfte en vekt? Anonymkode: 3ce77...099 Jeg danser. Fra jeg startet til nå er jeg blitt sterkere, mykere, mer fleksibel og flinkere. Jeg danser på et høyere nivå og langt vanskeligere koreografi enn da jeg begynte. Så ja, økte ferdigheter. Anonymkode: 2a4c9...e4d
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2023 #63 Skrevet 30. mars 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Ja, nettopp. Da lærer man noe nytt. En ny ferdighet. Å lære å løpe lenger er ikke det samme, da repeterer man jo bare en "fetdighet" man alt har. Anonymkode: 3ce77...099 Å lære å danse da? Å lære å spille håndball? Å lære yoga? Å lære å bokse? Å lære judo? Å lære å stupe? Anonymkode: 23f9d...201
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2023 #64 Skrevet 30. mars 2023 Sommerkroppen 2029 skrev (1 time siden): Nei ved å trene på nye løpeteknikker eller lære seg nye treningsformer så lærer man seg noe nytt. Ser du ikke den? Nei, hvitvin ikke er på silly walk nivå så er virkelig løping løping altså. En helt ny idrettsgren er jo noe nytt, men det kalles neppe trening. Jeg trener ikke når jeg går på skøyter, kjører slaom osv. Trening er jo som regel repetisjon av øvelser man har brukt mye. Anonymkode: 3ce77...099
Gjest Danida Skrevet 30. mars 2023 #65 Skrevet 30. mars 2023 Anonym bruker skrev (5 timer siden): De aller fleste vanlige folk som løfter, løfter bare altså. 😅 Anonymkode: 3ce77...099 De bare griper fatt i det første de ser og løfter det? Hvor høyt? På strak arm eller bare opp over gulvet? Du, hvis dette er hva du tror, så har du virkelig ikke vært inne i et treningssenter... de går til verket med stort alvor og megen finesse.
Gjest Danida Skrevet 30. mars 2023 #66 Skrevet 30. mars 2023 (endret) Anonym bruker skrev (1 time siden): Nei, hvitvin ikke er på silly walk nivå så er virkelig løping løping altså. En helt ny idrettsgren er jo noe nytt, men det kalles neppe trening. Jeg trener ikke når jeg går på skøyter, kjører slaom osv. Trening er jo som regel repetisjon av øvelser man har brukt mye. Anonymkode: 3ce77...099 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Det er kun jeg som prøver å si at vi ikke snakker om proff. Folk drar jo inn maratonløping, og det å bli veldig god i ting, da er vi utenfor scope på hobby. Anonymkode: 3ce77...099 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Ja, nettopp. Da lærer man noe nytt. En ny ferdighet. Å lære å løpe lenger er ikke det samme, da repeterer man jo bare en "fetdighet" man alt har. Anonymkode: 3ce77...099 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Men igjen, vi snakker hobby. Ikke proff noe som helst. Og tråden handlet om å lære noe NYTT... Anonymkode: 3ce77...099 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Fordi det er mer komplisert rett og slett. Mine barn greide å både kjøre utfor og klatre i vegg før de begynte på skolen. Men ingen av de greier sy bunad selv nå på ungdomsskolen til tross for flere år med kunst og håndverk. Fysisk aktivitet kan vi jo bare. Vi beveger på oss fra vi blir født. Å lære ferdigheter som å sy, nye språk, spille instrumenter osv krever mer av oss. Det kommer ikke av seg selv bare ved å vokse opp. Og er ikke noe alle kan. Tror du huleboerne var best på løping, hopping og løfting eller bunadssøm? Noe er instinkter, og må knapt læres, det er allemanns"eie", det kaller ikke jeg ferdighet. Anonymkode: 3ce77...099 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Ferdigheter er å lære å spille et instrument, lære å strikke, lære et nytt språk, fotografere, male eller noe. Det er jo både kunnskap og noe en får til å gjøre. De fleste greier løpe, hoppe og løfte fra før, så å trene er jo kun repetisjon av det en kan. Men blir sterkere og mer utholdende, men det er ikke ferdigheter. Anonymkode: 3ce77...099 Det må være utrolig krevende for deg å bevege deg rundt i et samfunn der ordene som brukes har helt andre betydninger enn dem du tillegger dem. Til nå har jeg sett 4-5 diskrepanser bare her i tråden. Og da vil jeg minne om at de faktisk har en leksikalsk betydning, det er ikke sånn at man kan fylle dem med fritt valgt innhold. Du tar feil i hva trening er, hva ferdigheter betyr, hva som er innholdet i ordet proff, og hva hobby innebærer. Og da er det jo ikke rart at tråden blir seende ut som den blir. Men det er altså sånn at det du mener ligger i ordet "trening", det er det de fleste andre legger i ordet "øving". Og det du legger i ordet "ferdigheter" er ca kun halvparten av det andre mennesker kaller ferdigheter. I tillegg blander du med andre ting, som jeg ville ha kalt kunnskap. Man bruker f eks ordet "språkkunnskaper" når man beskriver folk som kan flere språk. Man sier ikke at de har "språkferdigheter". Dessuten går det fint an å ha både triathlon, maraton og ultraløp som del av hobbyene sine, man er ikke proff selv om man driver med idrett på dette nivået og bruker masse treningstid på det. Proff blir man først når man slutter i jobben og bare driver med løping, og tjener pengene sine på det. Du mener også at for å kalle noe en hobby, må det innebære å lære noe nytt. Det er helt feil. Jeg kan ha hagearbeid som hobby og likevel aldri lære meg noe nytt, bare vanne og luke de samme bedene som i fjor. Selv om HIs venninne mener at hobbyer skal innebære lærdom, så er ikke det riktig bruk av ordet. Som en annen påpeker over her, det er et kurs hvis du bare gjør det i løpet av kursets gang. Det blir en hobby når du fortsetter å drive med det i lang tid etterpå. Misforståelsene vil bli mange hvis du insisterer på å bruke ord som ikke matcher det innholdet du ønsker å uttrykke. Endret 30. mars 2023 av Danida
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2023 #67 Skrevet 31. mars 2023 Anonym bruker skrev (12 timer siden): Nå var det hobby som var saken, ikke toppidrettsutøver eller professor i faget🙄 Anonymkode: 3ce77...099 Det gikk over til kunnskap og utvikling i det du dro det inn som ett kriterie for hobby. Ja, du kan utvikle deg innen trening, derfor vi aldri kommer på nivå med Haaland, selv om vi klarer på sparke til en ball. Eller hoppe, løpe og løfte som du skrev. Med din logikk er ikke maling eller fotografering hobby, vi har da alle malt en strek på ett papir og knipset ett bilde i en konfirmasjon. Hva er det å utvikle liksom, ingen blir den nye Michelangelo. Anonymkode: a0944...0f1
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2023 #68 Skrevet 31. mars 2023 Danida skrev (5 timer siden): De bare griper fatt i det første de ser og løfter det? Hvor høyt? På strak arm eller bare opp over gulvet? Du, hvis dette er hva du tror, så har du virkelig ikke vært inne i et treningssenter... de går til verket med stort alvor og megen finesse. Vi har jo sett noen av de på treningssenter 😅 Som bare løfter vilkårlig på noe. Pleier å dukke opp en haug av de i januar. Anonymkode: a0944...0f1
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2023 #69 Skrevet 31. mars 2023 prekæs skrev (7 timer siden): Bunadkurs er ikke en hobby. Det er et kurs. Gjentagene søminteresse og sømkreativitet over år er en hobby. Et klatrekurs er heller ingen hobby, men et kurs. Gjentagende interesse og utøving av klatring over flere år er en hobby. Alt som sender deg i flytsonen, tilstanden som gjør at du glemmer til og sted. Om det er løping, strikking, male, game, yoga, spille gitar eller synge i kor, spiller ingen rolle. Hva enn som gir deg den pustepausen i hverdagen er gull. Hvis du kan oppleve mestring i tillegg, er det en innertier, uavhengig andres definisjon. Til trådstarter, kos deg med treningen, det er ikke venninnen din som skal leve livet ditt 🤩 Anonymkode: a0944...0f1
Sommerkroppen 2029 Skrevet 31. mars 2023 #70 Skrevet 31. mars 2023 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Nei, hvitvin ikke er på silly walk nivå så er virkelig løping løping altså. En helt ny idrettsgren er jo noe nytt, men det kalles neppe trening. Jeg trener ikke når jeg går på skøyter, kjører slaom osv. Trening er jo som regel repetisjon av øvelser man har brukt mye. Anonymkode: 3ce77...099 Nå gjør du deg bare vanskelig og snakker deg bort. Vi får bare være enige i at vi er uenige i denne saken😊
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2023 #71 Skrevet 31. mars 2023 Danida skrev (8 timer siden): De bare griper fatt i det første de ser og løfter det? Hvor høyt? På strak arm eller bare opp over gulvet? Du, hvis dette er hva du tror, så har du virkelig ikke vært inne i et treningssenter... de går til verket med stort alvor og megen finesse. Haha, det er virkelig ikke så avansert altså. De som sitter der med vektene limt fast i hendene stråler ikke akkurat intelligens. Anonymkode: 3ce77...099
tante grusom master of law Skrevet 31. mars 2023 #72 Skrevet 31. mars 2023 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Haha, det er virkelig ikke så avansert altså. De som sitter der med vektene limt fast i hendene stråler ikke akkurat intelligens. Anonymkode: 3ce77...099 Hahaha! For noe bull shit!
Gjest Danida Skrevet 31. mars 2023 #73 Skrevet 31. mars 2023 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Vi har jo sett noen av de på treningssenter 😅 Som bare løfter vilkårlig på noe. Pleier å dukke opp en haug av de i januar. Anonymkode: a0944...0f1 Ja, de kan neppe sies å ha trening som hobby - for dem er det trening som avlat! 😇
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå