Gå til innhold

Er virkelig ikke trening en hobby?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg stusser mest over at dere snart er femti. Er der selv snart og slike diskusjoner er jo helt meningsløst. Og det er forunderlig at du må spørre her. 
For meg er ikke trening hobby, det er noe jeg må. 
En hobby er noe man liker å gjøre, for deg er det en hobby, for meg er det jobb. 

Anonymkode: 123c5...ed3

Trening er en hobby hvis man liker det, et nødvendig kunde hvis man hater det. Jeg elsker å trene (min hobby) Hvis jeg hadde måttet scrapbooke eller brodere hadde jeg følt at jeg døde en langsom død og hatet hvert sekund (motsatt av hobby)

Hvorfor må dere være enig i hva som er en hobby? 

Anonymkode: 7e045...0d6

Gjest Danida
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Ferdigheter i hva da? Løpe? Løfte en vekt? 

Anonymkode: 3ce77...099

Fysiske ferdigheter er også ferdigheter. Kunnskap og ferdigheter er to ulike ting. Kunnskap er hva du kan, ferdigheter er hva du får til (å gjøre). 

Gjest Danida
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

For meg er ikke det ferdigheter. Men samma det. 

Da er det veldig rart at folk engasjerer personlige trenere til å hjelpe dem med å utvikle sine ferdigheter. Selv løfter jeg innimellom vekter, og det er MYE å lære der også. Hadde ikke kunnet utvikle meg på det feltet hvis jeg ikke hadde hatt en rådgiver med meg.

Gjest Danida
Anonym bruker skrev (52 minutter siden):

Trening er en hobby hvis man liker det, et nødvendig kunde hvis man hater det. Jeg elsker å trene (min hobby) Hvis jeg hadde måttet scrapbooke eller brodere hadde jeg følt at jeg døde en langsom død og hatet hvert sekund (motsatt av hobby)

Hvorfor må dere være enig i hva som er en hobby? 

Det siste der lurer jeg også på. 

Egentlig virker det som om HIs venninne er en bedrevitende snerpe som vil fremheve hvor mye mer utviklende og høyverdig hennes hobby er. 

Annonse

For dem som liker det kan trening absolutt være en hobby, men de fleste trener nok fordi de syns de må/bør, ikke fordi de har lyst, og da er det ikke noe videre til hobby. På samme måte kan matlaging være en hobby, men ikke når man gjør det kun for at familien skal få noe å spise.

Jeg tipper venninna er av typen som ikke liker trening og derfor ikke tenker på det som en hobby eller noe hyggelig å holde på med.

Anonymkode: f0882...8ab

Selv jeg, som anser trening mer som et nødvendig onde, har ikke problemer med å se at trening absolutt kan være en hobby. Og bra for å opprettholde de kognitive evnene også, selvsagt! 

Noe som er en hobby for noen kan se komplett meningsløst ut for andre. 

Men det synes jeg hun der venninna til Hi skal slutte å bry seg med. 

Danida skrev (3 timer siden):

Fysiske ferdigheter er også ferdigheter. Kunnskap og ferdigheter er to ulike ting. Kunnskap er hva du kan, ferdigheter er hva du får til (å gjøre). 

Ferdigheter er å lære å spille et instrument, lære å strikke, lære et nytt språk, fotografere, male eller noe. Det er jo både kunnskap og noe en får til å gjøre. De fleste greier løpe, hoppe og løfte fra før, så å trene er jo kun repetisjon av det en kan. Men blir sterkere og mer utholdende, men det er ikke ferdigheter. 

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Ferdigheter er å lære å spille et instrument, lære å strikke, lære et nytt språk, fotografere, male eller noe. Det er jo både kunnskap og noe en får til å gjøre. De fleste greier løpe, hoppe og løfte fra før, så å trene er jo kun repetisjon av det en kan. Men blir sterkere og mer utholdende, men det er ikke ferdigheter. 

Så du mener at Johaug og Warholm ikke har fysiske ferdigheter utover det mannen i gata har?

Anonymkode: ea47e...d33

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Så god teknikk i utøvelse av feks løping eller vektløfting er ikke en ferdighet? Det å kunne stå raskt ned en bakke på ski er ikke en ferdighet?

tante grusom master of law skrev (3 minutter siden):

Så god teknikk i utøvelse av feks løping eller vektløfting er ikke en ferdighet? Det å kunne stå raskt ned en bakke på ski er ikke en ferdighet?

Man lærer ikke noe nytt nei, det var jo det poenget er var? Å lære noe nytt. 

Annonse

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jo du utvikler jo blant annet teknikken hele tiden, og det er jo å lære noe nytt. 

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Ligger mye kunnskap og ferdighet i å utføre en del idrett/trening riktig. Alt fra teknikk til kosthold til kunnskap om muskler, koordinasjon, avhengig av hvor engasjert en er og hva en gjør. Nok informasjon å ta av til en PhD om du vil. Så det var ironisk nok en kunnskapsløs kommentar du kom med der. 

Anonymkode: a0944...0f1

Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Ligger mye kunnskap og ferdighet i å utføre en del idrett/trening riktig. Alt fra teknikk til kosthold til kunnskap om muskler, koordinasjon, avhengig av hvor engasjert en er og hva en gjør. Nok informasjon å ta av til en PhD om du vil. Så det var ironisk nok en kunnskapsløs kommentar du kom med der. 

Anonymkode: a0944...0f1

Nå var det hobby som var saken, ikke toppidrettsutøver eller professor i faget🙄

Danida skrev (4 timer siden):

Det siste der lurer jeg også på. 

Egentlig virker det som om HIs venninne er en bedrevitende snerpe som vil fremheve hvor mye mer utviklende og høyverdig hennes hobby er. 

Helt enig 😄 Skikkelig irriterende. 

Gjest Danida
Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Nå var det hobby som var saken, ikke toppidrettsutøver eller professor i faget🙄

HIs venninne skal neppe skrive en PhD om bunadsøm heller, hun skal sannsynligvis øve på å brodere til privat bruk. Men ferdigheter skal hun jo likevel skaffe seg. Det er ikke forskjellen på nivå som avgjør om noe er en ferdighet eller ikke.

Og selv om vi kan mange "hverdagsbevegelser" intuitivt fordi vi har brukt dem i lek som barn, så betyr ikke det at vi kan ramle inn på et treningssenter og begynne å løfte på alt vi ser. Uten kunnskap, ferdigheter og rett teknikk, vil vi da pådra oss skader. Så det er bare overflatisk å si "alle kan jo løpe, hoppe og løfte fra før". Alle kan stikke nåla gjennom stoffet også, det betyr ikke at de kan sy bunad.

Gjest Danida
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg ville måtte lære veldig mye nytt dersom jeg skulle stå raskt ned en bakke på ski og fortsatt ha alle beina i kroppen intakt etterpå... Jeg kan ikke gå på ski om det så var for å berge livet.

Danida skrev (2 minutter siden):

HIs venninne skal neppe skrive en PhD om bunadsøm heller, hun skal sannsynligvis øve på å brodere til privat bruk. Men ferdigheter skal hun jo likevel skaffe seg. Det er ikke forskjellen på nivå som avgjør om noe er en ferdighet eller ikke.

Og selv om vi kan mange "hverdagsbevegelser" intuitivt fordi vi har brukt dem i lek som barn, så betyr ikke det at vi kan ramle inn på et treningssenter og begynne å løfte på alt vi ser. Uten kunnskap, ferdigheter og rett teknikk, vil vi da pådra oss skader. Så det er bare overflatisk å si "alle kan jo løpe, hoppe og løfte fra før". Alle kan stikke nåla gjennom stoffet også, det betyr ikke at de kan sy bunad.

Tror du disser ganske mange hvis du mener at alle kan sy bunad. Alle greier løfte vekter så sant de ikke har fuæysiske utfordringer. Få greier sy bunad. Det er litt forskjell der altså. 

Gjest Danida
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Tror du disser ganske mange hvis du mener at alle kan sy bunad. Alle greier løfte vekter så sant de ikke har fuæysiske utfordringer. Få greier sy bunad. Det er litt forskjell der altså. 

Sto det at jeg sier alle kan sy bunad...? Eller sto det kanskje noe annet?

Men hvis alle kan løfte vekter, gi meg et innblikk da. Hva må jeg huske på ved markløft? Hvor mange kilo skal jeg starte på? Hvilke muskler trener jeg ved et markløft? Hvor mange repetisjoner bør jeg ta? Når skal jeg legge på mer vekt, og hvor mye av gangen? Hva kan skje hvis jeg ikke følger instruksen?

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Alle greier jo å sy en bunad om de øver nok. Om de har de fysiske forutsetningene for det. Hvorfor tror du det er vanskeligere enn å kjøre utfor eller komme opp en klatrevegg?

Anonymkode: 23f9d...201

Danida skrev (44 minutter siden):

Sto det at jeg sier alle kan sy bunad...? Eller sto det kanskje noe annet?

Men hvis alle kan løfte vekter, gi meg et innblikk da. Hva må jeg huske på ved markløft? Hvor mange kilo skal jeg starte på? Hvilke muskler trener jeg ved et markløft? Hvor mange repetisjoner bør jeg ta? Når skal jeg legge på mer vekt, og hvor mye av gangen? Hva kan skje hvis jeg ikke følger instruksen?

Det er mulig du ikke har fått med deg at bunad er noe man ikke fakker med her inne 🤠

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...