Gå til innhold

Er virkelig ikke trening en hobby?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snakket med en venninne på telefonen i går. Vi er begge midt i livet, nærmer oss femti og begynner å få god tid siden vi begge har voksne barn nå. Vi snakket litt om hobbyer, og at det var en fin ting å bruke mer tid på det. Hun fortalte at hun hadde begynt på bunadskurs og sa at det var en fin hobby. Jeg burde også begynne med en hobby der jeg kunne lære noe nytt. 

Jeg er ingen håndarbeidsperson, noe hun også vet, så jeg svarte at ja det var sikkert lurt men at jeg brukte mer tid på trening nå. Det var ingen spesiell hobby mente hun. Nei, kanskje ikke svarte jeg, men det er det jeg liker. Fortalte at jeg bruker ca 6-10 timer i uken på ulike treningsformer. For meg så er det nok, etter en full uke på jobb, og med et stort hus og hjem å vedlikeholde. 

Hun holdt på det at det var viktig å lære noe nytt. Men må man ikke da ønske det selv, og velge det man trives med? Hva tenker dere? 

Anonymkode: 3f6ac...3f8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

At hun har rett. 

Anonymkode: 3ce77...099

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

At hun har rett. 

Rett i at det ikke er en hobby? Hvorfor tenker du det?

Skrevet

I min verden er trening absolutt en hobby. Når du bruker så mange timer i uken som du skriver at du gjør, så er det ikke så fryktelig mye tid til overs for alt mulig annet. 

Noen liker å lære nye språk, lære nytt håndarbeid, lære nye hageprosjekter, etc. Alt handler vel bare om interesse tenker jeg. Venninnen din har jo et poeng i at det er fint å lære seg noe nytt, men da må man også ønske å lære det. Jeg vil tro hun er interessert i søm, og har derfor meldt seg på et bunadskurs. Det koster sikkert en del, men det er nok noe venninnen din ønsker å gjøre. Vi er alle forskjellige, og selv om hun kanskje ikke liker å trene så mye, så gjør du det. Kanskje du kan lære deg nye treningsformer? Det er jo ditt interessefelt. Det viktigste her er å gjøre noe som gir mening for den det gjelder, og det er jo ikke noe andre mennesker kan legge føringer for. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Rett i at det ikke er en hobby? Hvorfor tenker du det?

Hun tenker på noe som er kognitivt utfordrende. Trening gjør jo "alle" og det er fysisk aktivitet. Hobbyer er ofte mer psykisk aktivitet, dvs man må bruke hodet også. Spesielt i den fasen i livet dere er i er det viktig å fortsette å utfordre hjernen, og det å lære nye ting, finne en hobby er ideelt til det. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hun tenker på noe som er kognitivt utfordrende. Trening gjør jo "alle" og det er fysisk aktivitet. Hobbyer er ofte mer psykisk aktivitet, dvs man må bruke hodet også. Spesielt i den fasen i livet dere er i er det viktig å fortsette å utfordre hjernen, og det å lære nye ting, finne en hobby er ideelt til det. 

Trening er ikke noe alle gjør. Det er kun jeg og en annen venninne i vår gjeng som aktivt trener forskjellige grener. Veldig mange går turer, men det anser jeg ikke som aktiv trening. 

Skrevet

Trening er da en hobby, både min og min mann har trening som hobby. Har både en bror og en søster som har det som hobby. Broren min driver med bodybuilding og min søster klatrer.  Det finnes mange former for trening og det kan absolutt være en hobby 😊

Anonymkode: d8d35...ceb

Skrevet

Venninnen din er rar.  Hun har funnet noe hun liker, du har funnet noe du liker. 

Jeg trener styrke og kondisjon på grunn av helsen.  Jeg synes ikke det er spesielt gøy men gjør det likevel.  Dermed er det ingen hobby for meg.  Derimot elsker jeg yoga og fjellturer, så det teller som hobbyer 🙂

Jeg prøver å lese fransk hver dag, det er en hobby som både gir meg glede og holder hjernen i gang.  Jeg prøver å bli flinkere til å strikke, det er en fin hobby for dager  med dårlig vær. 

Anonymkode: 11815...d6f

Skrevet

Det finnes ikke noe krav om at en hobby skal være mentalt krevende altså. F eks å danse eller stå på ski kan være noe man er spesielt interessert i, og ikke noe "alle" gjør. Å bevege seg presist kan forøvrig også sies å være mentalt krevende. 

Det er heller ikke noe galt i å gjøre noe alle gjør som hobby. F eks matlaging kan være en hobby. Alle spiser jo, men det er ikke alle som tar seg tid til å bli flink til å lage fancy retter, og slett ikke alle som liker å lage mat. 

Venninnen bestemmer ikke hva som er en gyldig hobby og hva som ikke er det. 

Skrevet

En hobby er en foretrukket aktivitet på fritiden som barn eller voksne engasjerer seg i, ofte nok til å kunne utvikle visse ferdigheter

Definisjon fra snl. Jeg mener klart trening faller inn under dette. 

Skrevet

Trening er hobby.

Venninnen din sa vel at du burde lære noe nytt, og jeg tror hun mente at det er å trene hjernen og/ eller til inspirasjon. Å bruke hodet rett og slett. Om du trenger å bruke hodet mer eller få ny inspirasjon jo en annen sak da. 

Skrevet

Trening er en hobby for dem som liker det. Det er en pine for dem som gjør det selv om de hater det

Anonymkode: 5a612...748

Skrevet

Jeg hater å trene men gjør det likevel fordi det er bra for kropp og helse. Dette er ikke hobby for meg. Derimot elsker jeg scrapbooking og strikking og dette er for meg hobby. 

Anonymkode: 609d0...a8e

Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Hvis du vil gjøre noe som forbedrer kognitive evner er trening noe av det aller beste du kan velge. 

Anonymkode: 88832...e8e

Skrevet

Trening er da absolutt en hobby. Den kan være sosial, du kan sette mål, oppleve mestring, utvikle ferdigheter, tømme hjernen etter en lang dag på jobb. Hvorfor skulle ikke det være en hobby? 

Anonymkode: a0944...0f1

Skrevet

Hvis du vil gjøre noe som forbedrer kognitive evner er trening noe av det aller beste du kan velge. 

Postet for fort. Vil legge til at hobbyer ikke på noen måte trenger å være kognitivt utfordrende, det viktige er å gjøre noe du trives med. Å se forballkamp med gjengen, game, bake og klatre i fjell er alle hobbyer. Og en av de aller beste hobbyene du kan ha for god psykisk og fysisk helse og kognitiv utvikling er fysisk trening. Hilsen motvillig midlertidig sofagris. 

Skrevet
tante grusom master of law skrev (1 time siden):

En hobby er en foretrukket aktivitet på fritiden som barn eller voksne engasjerer seg i, ofte nok til å kunne utvikle visse ferdigheter

Definisjon fra snl. Jeg mener klart trening faller inn under dette. 

Ferdigheter i hva da? Løpe? Løfte en vekt? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nei, det hjelper på psyken, hindrer angst og depresjon. Men det utvikler ikke det kognitive altså, om du ikke hele tiden gjør og lærer nye ting. 

Skrevet

Ja? Du skjønner at ferdighetene i løping og vektløfting bedres jo mer du trener?

Skrevet
tante grusom master of law skrev (2 minutter siden):

Ja? Du skjønner at ferdighetene i løping og vektløfting bedres jo mer du trener?

For meg er ikke det ferdigheter. Men samma det. 

Skrevet
tante grusom master of law skrev (5 minutter siden):

Her er jo ferdighetene inne. Dette handler om forbedring og utvikling i ferdigheter man allerede har. 

Skrevet

Vil absolutt sei trening er ein form for hobby . 

Anonymkode: 8e569...48c

Skrevet

Nei, det hjelper på psyken, hindrer angst og depresjon. Men det utvikler ikke det kognitive altså, om du ikke hele tiden gjør og lærer nye ting. 

Trening er topp for kongnitiv utvikling og hjernehelse. På enkleste nivå hjelper nye øvelser og trening i ulendt terreng. Men molekylært hjelper det også. Laktat kan krysse blod-hjernebarrieren, og bidrar til dannelse av både nye koblinger, angiogenese (utvikling av nye  blodårer) og som energikilde for nevroner. Les gjerne litt populærvitenskap her om du vil:

https://forskning.no/aldring-trening/hjerneforsker--hjernen-er-kanskje-det-organet-som-styrkes-mest-av-a-trene/1686351

Skrevet

Trening er så absolutt en hobby. 

Anonymkode: b0dea...114

Skrevet

Det finnes jo mange andre treningsformer enn kun løping og styrke? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...