Gå til innhold

Barn og unge bar en uforholdsmessig stor byrde på grunn av tiltakene, skriver barneombudet


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Bra noen tar i dette. Virker som hele den norske befolkning later som hysteriet aldri skjedde. Nakstad burde få gjennomgå for måten han jobbet for enda strengere tiltak for barn og unge enn de syke tiltakene vi hadde. I etterkant dysser han det hele ned. Skammelig og pinlig.

Men folk er så dumme. Nå roper alle på Erna som var så trygg og god under pandemien. Glemt er alle de lite gjennomtenkte og skadelige tiltakene. Glemt er det faktum at det den tidligere regjeringens hodeløse pengebruk som gjør at vi står i den krisen vi står i nå.

Men folk flest er sauer og stein stokk dumme. Det ble bevist så til de grader under koronatiden. 

Anonymkode: beca2...e44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Bra noen tar i dette. Virker som hele den norske befolkning later som hysteriet aldri skjedde. Nakstad burde få gjennomgå for måten han jobbet for enda strengere tiltak for barn og unge enn de syke tiltakene vi hadde. I etterkant dysser han det hele ned. Skammelig og pinlig.

Men folk er så dumme. Nå roper alle på Erna som var så trygg og god under pandemien. Glemt er alle de lite gjennomtenkte og skadelige tiltakene. Glemt er det faktum at det den tidligere regjeringens hodeløse pengebruk som gjør at vi står i den krisen vi står i nå.

Men folk flest er sauer og stein stokk dumme. Det ble bevist så til de grader under koronatiden. 

Anonymkode: beca2...e44

I min verden var det to saueflokker. De som hørte på myndigheten og de som ikke gjorde det. Det er fascinerende å observere de sinte koronafornekterne som kritiserer saueflokken som lot seg vaksinere når faktum er at alle argumenterte på samme tynne grunnlag. Det er saueflokk det også.
For at et samfunn skal fungere så kreves det til en viss grad at befolkningen går i takt. 
Når det er sagt, nedstengningen var en skandale ovenfor de unge.  

Anonymkode: a0ec4...bba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

I min verden var det to saueflokker. De som hørte på myndigheten og de som ikke gjorde det. Det er fascinerende å observere de sinte koronafornekterne som kritiserer saueflokken som lot seg vaksinere når faktum er at alle argumenterte på samme tynne grunnlag. Det er saueflokk det også.
For at et samfunn skal fungere så kreves det til en viss grad at befolkningen går i takt. 
Når det er sagt, nedstengningen var en skandale ovenfor de unge.  

Anonymkode: a0ec4...bba

Kritiske røster med gode argumenter ble avfeid som konspirasjonsteorietikere. Det er vel derfor du oppfatter det slik. Bare fordi noen dro motstanden for langt, betyr ikke det at alle som var kritiske til tiltakene ikke tok innover seg realitetene. Din kommentar her, er egentlig det som gjorde hele situasjonen så skremmende: alle som ytret kritikk mot tiltakene ble satt i den båsen du beskriver her. Det er virkelig livsfarlig at det skapes én sannhet, der alle som motsier den blir stemplet som gale. 

Anonymkode: beca2...e44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Kritiske røster med gode argumenter ble avfeid som konspirasjonsteorietikere. Det er vel derfor du oppfatter det slik. Bare fordi noen dro motstanden for langt, betyr ikke det at alle som var kritiske til tiltakene ikke tok innover seg realitetene. Din kommentar her, er egentlig det som gjorde hele situasjonen så skremmende: alle som ytret kritikk mot tiltakene ble satt i den båsen du beskriver her. Det er virkelig livsfarlig at det skapes én sannhet, der alle som motsier den blir stemplet som gale. 

Anonymkode: beca2...e44

Jeg var ikke overbevist om noe som helst under pandemien, men jeg opplevde ekstremister fra begge leire. Det krevdes full lojalitet fra begge hold, så jeg ble stående med noen få andre som tilslutt lot være å si noe som helst. Vi unnlot å opplyse om vaksine og hvilke forholdsregler vi tok, og innad gjorde vi også forskjellige ting og hadde ikke samme syn på alt. Men vi var moderate og søkte informasjon fra flere hold, og vi hadde det helt greit med samtaler og info vi delte. Vi opplevde at flere var i samme situasjon.

Så ikke skyld på en leir. Begge sider drev propaganda i høy stil og tålte ikke spørsmål, særlig ikke kritiske. Dette var utbredt i samfunnet, og den polariseringen har bredt  seg til flere felt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Kritiske røster med gode argumenter ble avfeid som konspirasjonsteorietikere. Det er vel derfor du oppfatter det slik. Bare fordi noen dro motstanden for langt, betyr ikke det at alle som var kritiske til tiltakene ikke tok innover seg realitetene. Din kommentar her, er egentlig det som gjorde hele situasjonen så skremmende: alle som ytret kritikk mot tiltakene ble satt i den båsen du beskriver her. Det er virkelig livsfarlig at det skapes én sannhet, der alle som motsier den blir stemplet som gale. 

Anonymkode: beca2...e44

Helt enig!

Anonymkode: c02b3...bd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Så mye pisspreik.

Anonymkode: 6368d...aa2

Pisspreik fra barneombudet? Utdyp gjerne. 

Anonymkode: c02b3...bd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Bra noen tar i dette. Virker som hele den norske befolkning later som hysteriet aldri skjedde. Nakstad burde få gjennomgå for måten han jobbet for enda strengere tiltak for barn og unge enn de syke tiltakene vi hadde. I etterkant dysser han det hele ned. Skammelig og pinlig.

Men folk er så dumme. Nå roper alle på Erna som var så trygg og god under pandemien. Glemt er alle de lite gjennomtenkte og skadelige tiltakene. Glemt er det faktum at det den tidligere regjeringens hodeløse pengebruk som gjør at vi står i den krisen vi står i nå.

Men folk flest er sauer og stein stokk dumme. Det ble bevist så til de grader under koronatiden. 

Anonymkode: beca2...e44

Nei. Folk var ikke stein stokk dumme. De var redde og iblant bokstavelig talt livredde. Det med god grunn også, for det var tydelig at de hørte på de som var ledere i dette ( som ikke hadde oversikt og kontroll ) De gjorde for all del sitt beste og ikke alt var feil, men folk flest hadde jo selvfølgelig tillit til dem. Det er vi vant til at vi kan ha her. Så var det de som var mot og som brukte din taktikk ved å kalle folk dum saueflokk. Hvordan får du folk til å lytte når du ikke engang forstår hvorfor de reagerte som de gjorde? 

Dere gjorde store feil på begge sider med hat og sinne, stygg latterligjøring og hets mot hverandre. Ingen var bedre enn dem andre.

Vi som var moderate ble avvist fra begge sider. Det var krig. Og du ser at coronaforumet tilogmed fremdeles er adskilt fra resten av forumet. Så mer tydelig bevis får du ikke. 

Endret av ReneRene
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ReneRene skrev (8 timer siden):

Nei. Folk var ikke stein stokk dumme. De var redde og iblant bokstavelig talt livredde. Det med god grunn også, for det var tydelig at de hørte på de som var ledere i dette ( som ikke hadde oversikt og kontroll ) De gjorde for all del sitt beste og ikke alt var feil, men folk flest hadde jo selvfølgelig tillit til dem. Det er vi vant til at vi kan ha her. Så var det de som var mot og som brukte din taktikk ved å kalle folk dum saueflokk. Hvordan får du folk til å lytte når du ikke engang forstår hvorfor de reagerte som de gjorde? 

Dere gjorde store feil på begge sider med hat og sinne, stygg latterligjøring og hets mot hverandre. Ingen var bedre enn dem andre.

Vi som var moderate ble avvist fra begge sider. Det var krig. Og du ser at coronaforumet tilogmed fremdeles er adskilt fra resten av forumet. Så mer tydelig bevis får du ikke. 

De fleste var moderate, dere var ikke en liten og eksklusiv gruppe, altså. De fleste fulgte myndighetenes råd, men var likevel søkende og kritiske. Men de fleste skjønte også at ingen visste hva som var riktig og nødvendig og var derfor enig i føre var prinsippet. 
 

Koronaforumet ble skilt fra forumet pga av at emnet tok over for alt annet, så den konspirasjonsteorien din er bare tåpelig. Det var svært få som anså pandemien som en krig. 

Anonymkode: 91102...a29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

De fleste var moderate, dere var ikke en liten og eksklusiv gruppe, altså. De fleste fulgte myndighetenes råd, men var likevel søkende og kritiske. Men de fleste skjønte også at ingen visste hva som var riktig og nødvendig og var derfor enig i føre var prinsippet. 
 

Koronaforumet ble skilt fra forumet pga av at emnet tok over for alt annet, så den konspirasjonsteorien din er bare tåpelig. Det var svært få som anså pandemien som en krig. 

Anonymkode: 91102...a29

Nei, de fleste var langt fra moderate! Hvis du engasjerte deg i dette, så er det bare å lese overskrifter og kommentarfelt pluss inlegg på nettopp forum. Du vet også at flesteparten vaksinerte seg og at vi som ikke gjorde det ble både truet og dømt. Ikke nekt for det vær så snill. Det var helt vilt alt sammen, og tilogmed i butikkene forsvarte folk at noen ble kjeftet på hvis de fks ikke brukte munnbind. Jeg fatter ikke hvordan du liksom skal benekte dette, men jeg har utallige meld og kommentarer som viser hvor svart -hvity dette var, og du kan de første meld her også. Men på forum fikk ikke de som var mot plass i det hele tatt, for det var ikke lov til å dele såkalte konspirasjonsteorier, selv om noen i ettertid viser seg å være helt rett. Hvordan forklarer du det at de ble nektet å skrive ting? Det var ekstremt fra begge sider, og det er virkelig ingenting å nekte for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er interresant. Jeg håper dette kan brukes til lærdom, for spørsmålet er ikke om vi får en ny pandemi, men når. 
 

Innen den tid håper jeg de har kartlagt litt mer enn kun overdødelighet, vi trenger ett større perspektiv. Jeg har respekt for at fasiten først kommer etterpå og situasjoner kan vurderes feil. Tror vi skal være glad Sverige turte å gå en annen vei enn resten, det gir oss mye bedre sammenligningsgrunnlag for hva vi gjør neste gang. Er det publisert noe i forhold til hvordan det gikk med svensk ungdom? 

Anonymkode: 33453...a40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ReneRene skrev (17 minutter siden):

Nei, de fleste var langt fra moderate! Hvis du engasjerte deg i dette, så er det bare å lese overskrifter og kommentarfelt pluss inlegg på nettopp forum. Du vet også at flesteparten vaksinerte seg og at vi som ikke gjorde det ble både truet og dømt. Ikke nekt for det vær så snill. Det var helt vilt alt sammen, og tilogmed i butikkene forsvarte folk at noen ble kjeftet på hvis de fks ikke brukte munnbind. Jeg fatter ikke hvordan du liksom skal benekte dette, men jeg har utallige meld og kommentarer som viser hvor svart -hvity dette var, og du kan de første meld her også. Men på forum fikk ikke de som var mot plass i det hele tatt, for det var ikke lov til å dele såkalte konspirasjonsteorier, selv om noen i ettertid viser seg å være helt rett. Hvordan forklarer du det at de ble nektet å skrive ting? Det var ekstremt fra begge sider, og det er virkelig ingenting å nekte for. 

Chill.  

Anonymkode: 6368d...aa2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ReneRene skrev (2 timer siden):

Nei, de fleste var langt fra moderate! Hvis du engasjerte deg i dette, så er det bare å lese overskrifter og kommentarfelt pluss inlegg på nettopp forum. Du vet også at flesteparten vaksinerte seg og at vi som ikke gjorde det ble både truet og dømt. Ikke nekt for det vær så snill. Det var helt vilt alt sammen, og tilogmed i butikkene forsvarte folk at noen ble kjeftet på hvis de fks ikke brukte munnbind. Jeg fatter ikke hvordan du liksom skal benekte dette, men jeg har utallige meld og kommentarer som viser hvor svart -hvity dette var, og du kan de første meld her også. Men på forum fikk ikke de som var mot plass i det hele tatt, for det var ikke lov til å dele såkalte konspirasjonsteorier, selv om noen i ettertid viser seg å være helt rett. Hvordan forklarer du det at de ble nektet å skrive ting? Det var ekstremt fra begge sider, og det er virkelig ingenting å nekte for. 

Nå er jo du like kategorisk som de som anklager folk for å være en saueflokk. Med dette innlegget tippet du over fra påstått moderat til konspirasjon

Anonymkode: b9fbd...fbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Nå er jo du like kategorisk som de som anklager folk for å være en saueflokk. Med dette innlegget tippet du over fra påstått moderat til konspirasjon

Anonymkode: b9fbd...fbf

Nei, jeg blir provosert når folk benekter fakta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ReneRene skrev (Akkurat nå):

Nei, jeg blir provosert når folk benekter fakta. 

Det er ingenting med innlegget ditt som sier at du er moderat. Veldig mange mennesker var moderate, dere var ingen liten eksklusiv gruppe, det er fakta.

Anonymkode: b9fbd...fbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Det er ingenting med innlegget ditt som sier at du er moderat. Veldig mange mennesker var moderate, dere var ingen liten eksklusiv gruppe, det er fakta.

Anonymkode: b9fbd...fbf

Hvordan i all verden kan du med det jeg skriver påstå at jeg ikke var moderat mht pandemi og tiltak egentlig? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ReneRene skrev (3 timer siden):

Hvordan i all verden kan du med det jeg skriver påstå at jeg ikke var moderat mht pandemi og tiltak egentlig? 

 

Les hva jeg skriver da menneske.

Anonymkode: b9fbd...fbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Les hva jeg skriver da menneske.

Anonymkode: b9fbd...fbf

Du har ikke skrevet ett ord om det jeg spør om i det hele tatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ReneRene skrev (2 minutter siden):

Du har ikke skrevet ett ord om det jeg spør om i det hele tatt. 

Og da er vi der igjen. Denne gang på kortere tid enn på lenge.

Anonymkode: 6368d...aa2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ReneRene skrev (14 minutter siden):

Du har ikke skrevet ett ord om det jeg spør om i det hele tatt. 

Les igjen. Jeg orker ikke å kverulere med deg bare fordi du ikke forstår hva jeg skriver.

Anonymkode: b9fbd...fbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (På 28.3.2023 den 21.09):

Kritiske røster med gode argumenter ble avfeid som konspirasjonsteorietikere. Det er vel derfor du oppfatter det slik. Bare fordi noen dro motstanden for langt, betyr ikke det at alle som var kritiske til tiltakene ikke tok innover seg realitetene. Din kommentar her, er egentlig det som gjorde hele situasjonen så skremmende: alle som ytret kritikk mot tiltakene ble satt i den båsen du beskriver her. Det er virkelig livsfarlig at det skapes én sannhet, der alle som motsier den blir stemplet som gale. 

Anonymkode: beca2...e44

Jeg setter ingen i bås. Men om noen som er uenig i mitt valg sier jeg går i flokk så er det lov å spørre hvordan det står til i den flokken de står. 
Jeg har tatt mine valg og trenger ikke godkjenning eller kommentar. Når jeg kritiseres for å være en sau så lurer jeg på hvorfor man har behov for å si slikt. Mitt argument for eget valg er at jeg stoler på myndighetene. Og de som ikke stoler på de tar egne valg. 
Argumentene til de mest høyrøstede var jo identiske da, så de er jo ikke de frittenkende individene de liker å tro de er. 
Jeg har forresten null problemer å følge flokken, stort sett er jeg et flokkdyr. 

Anonymkode: a0ec4...bba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...