Gå til innhold

Dette begynner å bli litt merkelig synes jeg.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber sammen med en veldig koselig dame. Hun er veldig misfornøyd med det meste på jobb, og prater mye om det. 

Nå er det blitt slik at når jeg er borte fra jobb, altså om jeg er syk eller har fri, så spammer hun meg med meldinger og oppdatering fra jobb. Hun skriver om alt som skjer og som irriterer henne. Og ikke minst hvor mye hun har å gjøre! Hun er stort sett aldri alene på jobb, men gud forby om hun er det en dag. Da stopper det liksom ikke opp med meldinger. Om hun ikke har tid til å sende meldinger mens hun er på jobb, så renner de inn på kvelden. Jeg er en vanlig ansatt som henne, så jeg har ingen ansvar utover det hun har. Jeg har vært så dum egentlig, å sagt meg enig i mye av det hun irriterer seg over. Men nå synes jeg det går litt vel langt. 

Er det vanlig å sende stadige oppdateringer og klagemeldinger til kollegaer når de ikke er på jobb? 

Anonymkode: 9ce44...d6a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Du får si pent at du ikke orker jobb på fritid eller når du er syk.

Anonymkode: d9405...afe

Skrevet

Jeg hadde blitt ganske lei av det. Svarer du når hun sender alle disse meldingene?

Skrevet
Blop skrev (Akkurat nå):

Jeg hadde blitt ganske lei av det. Svarer du når hun sender alle disse meldingene?

Jeg har pleid det, men har også sett dem og ikke svart alltid. 

Anonymkode: 9ce44...d6a

Skrevet

Jeg hadde prøvd meg som papegøye på alle meldinger: jeg er syk, så dette kan vi prate om når jeg kommer på jobb. 

evt: dette bør DU ta opp på personalmøtet, jeg kan hjelpe deg å huske det. 
når oersonalmøtet kommer så sier du at Turid du sendte meg jo en melding når jeg var syk på noe du ville ta opp? Viss ho benekter så sier du at jo jeg har det på melding fra deg her…. Og forteller hva som ble skrevet. Så smiler du og later som om du har hjulpet henne med noe viktig.

Anonymkode: 23540...efa

Skrevet

Eg ville bare sagt på ein fin måte at vist ho er så misfornøyd så burde ho kanskje sjå etter ein ny jobb . Livet er for kort til å gå å være misfornøyd heile tida. 

Anonymkode: 526ee...969

Skrevet

Hun føler nok at du er en alliert og at dere er enig. Hun irriterer seg nok over at det ikke skjer endringer og prøver å motivere deg til å bli aktiv også. Er det noen som enkelt kan endres med stor gevinst eller noe som bør endres fordi det er kritisk er det mer forståelig at hun er på enn om det er ting som gjelder smak og behag. 

En ting er at du kan gi beskjed om at du ikke ønsker å involverer deg i jobb når du har fri eller er syk, men jeg regner med at hun da fortsatt vil være ivrig på dette på kontoret. Du må rett og slett være tydelig på hvor mye du ønsker å involvere deg. At du ikke er interessert i den rollen som alliert som hun ønsker å gi deg. Dette selv om du er enig i noen av innvendingene hennes.  Du må nok tydelig fortelle hvor mye engasjement du har. Du kan si noe slikt som "Ja, jeg er enig i at det er mer praktisk at ytterdøren går i lås klokken 16 heller enn 15, men nå har vi hørt med ledelsen og de ønsket ikke å endre dette. Jeg synes ikke det er så viktig at jeg vil fortsette å forfølge dette. Jeg ønsker å legge den ballen død og kommer ikke til å involvere meg mer i dette. Du kan selvsagt ta dette videre selv, men jeg ønsker ikke å involvere meg mer." I tillegg kan du også være mer generell. Du kan si at "selv om det er forbedringspotensiale så kan man ikke snakke om dette hele tiden. Jeg er ikke interessert i alle disse negative samtalene så jeg ønsker ikke at du involverer meg mer i dette."

Anonymkode: 06057...bf9

Skrevet

Nei, det er ikke vanlig. Som du skriver så har du selv vært med på dette, så da er spørsmålet hvordan du kan komme deg ut av det. Jeg tror det beste er å ignorere meld, og hvis hun etterlyser svar så får du si at du ikke har sjekket telefonen. Som regel tar jo folk et hint, men hvis hun fortsetter så si noe sånt som at dere kanskje skal prøve å se mer positivt på ting osv. Eller at du har bestemt deg for å gjøre det. Jeg syns ikke at du skal irettesette henne, og ihvertfall ikke si noe om det på møte på jobb, for guds skyld. Dere er jo to om dette selv om hun er mer grenseløs og intens. 

Skrevet
ReneRene skrev (19 minutter siden):

Nei, det er ikke vanlig. Som du skriver så har du selv vært med på dette, så da er spørsmålet hvordan du kan komme deg ut av det. Jeg tror det beste er å ignorere meld, og hvis hun etterlyser svar så får du si at du ikke har sjekket telefonen. Som regel tar jo folk et hint, men hvis hun fortsetter så si noe sånt som at dere kanskje skal prøve å se mer positivt på ting osv. Eller at du har bestemt deg for å gjøre det. Jeg syns ikke at du skal irettesette henne, og ihvertfall ikke si noe om det på møte på jobb, for guds skyld. Dere er jo to om dette selv om hun er mer grenseløs og intens. 

Så løsningen er altså å lyve, hinte eller ignorere seg ut av situasjonen?  

HI, du må være direkte, og det kan du være på en hyggelig måte. Som f.eks dette:

Anonym bruker skrev (50 minutter siden):

Hun føler nok at du er en alliert og at dere er enig. Hun irriterer seg nok over at det ikke skjer endringer og prøver å motivere deg til å bli aktiv også. Er det noen som enkelt kan endres med stor gevinst eller noe som bør endres fordi det er kritisk er det mer forståelig at hun er på enn om det er ting som gjelder smak og behag. 

En ting er at du kan gi beskjed om at du ikke ønsker å involverer deg i jobb når du har fri eller er syk, men jeg regner med at hun da fortsatt vil være ivrig på dette på kontoret. Du må rett og slett være tydelig på hvor mye du ønsker å involvere deg. At du ikke er interessert i den rollen som alliert som hun ønsker å gi deg. Dette selv om du er enig i noen av innvendingene hennes.  Du må nok tydelig fortelle hvor mye engasjement du har. Du kan si noe slikt som "Ja, jeg er enig i at det er mer praktisk at ytterdøren går i lås klokken 16 heller enn 15, men nå har vi hørt med ledelsen og de ønsket ikke å endre dette. Jeg synes ikke det er så viktig at jeg vil fortsette å forfølge dette. Jeg ønsker å legge den ballen død og kommer ikke til å involvere meg mer i dette. Du kan selvsagt ta dette videre selv, men jeg ønsker ikke å involvere meg mer." I tillegg kan du også være mer generell. Du kan si at "selv om det er forbedringspotensiale så kan man ikke snakke om dette hele tiden. Jeg er ikke interessert i alle disse negative samtalene så jeg ønsker ikke at du involverer meg mer i dette."

Anonymkode: 06057...bf9

Og dette kan du gjøre på en hyggelig måte, HI, det handler ikke om skjelle ut kollegaen, bare gi beskjed om at selv om det er ting på jobb som de fleste andre steder som du kunne tenkt deg at var annerledes, så er det ikke noe du vil bruke tiden din på, verken hjemme eller på jobb. 

Anonymkode: e22f3...745

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

evt: dette bør DU ta opp på personalmøtet, jeg kan hjelpe deg å huske det. 
når oersonalmøtet kommer så sier du at Turid du sendte meg jo en melding når jeg var syk på noe du ville ta opp? Viss ho benekter så sier du at jo jeg har det på melding fra deg her…. Og forteller hva som ble skrevet. Så smiler du og later som om du har hjulpet henne med noe viktig.

Herregud nei, sånn gjør man virkelig ikke.

Anonymkode: dddb0...eaa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...