Anonym bruker Skrevet 27. mars 2023 #1 Skrevet 27. mars 2023 Min mor er 74 år. Alt hun snakker om er avføringen, naboene (når de starter bilene, at de har hatt besøk, hvordan hagene ser ut ol). Ellers går det i hva kassadama på butikken sier, medisiner og sykdommer eller sladder om barnebarna til venninner 😅. Spennende temaer. Føler jeg bare sier «jah, uff da, ja det er mye man skal igjennom». Er deres eldre like interessante ? Anonymkode: 3e62a...8ef
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2023 #2 Skrevet 27. mars 2023 haha, nei, mine foreldre i på 80 er mye mer interessant. her snakkes det om litteratur, kunst, film og politikk, samt alt mulig annet om livet og hverdagen. Jeg har verdens aller beste, klokeste, snilleste og morsomste foreldre, håper de blir hundre, minst. Anonymkode: c2470...fc2
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2023 #3 Skrevet 27. mars 2023 Sånn er ikke mine foreldre. De er 75 år og jobber begge fortsatt en del. Vi snakker politikk, aktuelle hendelser, familie og hverdagslige saker. Lite naboer og andres barnebarn. Anonymkode: 1a7dd...9af
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2023 #4 Skrevet 27. mars 2023 Nei huff. Men hun var neppe interessant som yngre heller? Anonymkode: 405c0...f03
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2023 #5 Skrevet 27. mars 2023 Nei, men mange er slik. Hun har kanskje ikke så mye å snakke om. ❤️ Snakket akkuart med mamma på tlf, jeg er kronisk syk og mye hjemme. Ingenting som skjer, så jeg vet at noen av tingene jeg fortalte er totalt uinteressante for henne. Men hun er grei og lytter, og jeg prøver å holde det kort ihvertfall. Anonymkode: fa3c7...9c6
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2023 #6 Skrevet 27. mars 2023 Nei, det er de ikke. Men det er antageligvis fordi de er forholdsvis friske og raske og har både familie, venner, naboer og helse til å fremdeles leve at innholdsrikt liv. Selvfølgelig har det også med personlighet å gjøre, men ofte er det nok helse, ensomhet og andre sånn ting som spiller inn. Opplever man lite, har man lite å snakke om og man kan bli deprimert som også går utover det man har å snakke om. Anonymkode: 45001...b44
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2023 #7 Skrevet 27. mars 2023 Anonym bruker skrev (49 minutter siden): Min mor er 74 år. Alt hun snakker om er avføringen, naboene (når de starter bilene, at de har hatt besøk, hvordan hagene ser ut ol). Ellers går det i hva kassadama på butikken sier, medisiner og sykdommer eller sladder om barnebarna til venninner 😅. Spennende temaer. Føler jeg bare sier «jah, uff da, ja det er mye man skal igjennom». Er deres eldre like interessante ? Anonymkode: 3e62a...8ef Men hva vil du at hun skal snakket om da? Hva gjør du for å få i gang "den gode samtalen"? Anonymkode: 45001...b44
Ledda Skrevet 27. mars 2023 #8 Skrevet 27. mars 2023 Min mor er akkurat sånn. Hun har vært hjemmeværende store deler av livet og lite stimulert. Eneste kunnskapen hun tilegner seg er gjennom lokalavisa og God morgen Norge. Jeg forsøker å diskutere samfunnsaktuelle temaer, men da kan hun jo ikke delta. Blir mye om naboer, helse og vær. Jeg dør!
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2023 #9 Skrevet 27. mars 2023 Jepp, svigers er sånn. De snakker bare om seg selv, og etter de ble pensjonister er det lite innhold, selv om de reiser litt og sånn. De er ikke interessert i barnebarna en gang, selv når de er her vil de bare fortelle lange historier om naboens nye garasje. Anonymkode: 2838d...d41
LillaGorilla♥♥ Skrevet 27. mars 2023 #10 Skrevet 27. mars 2023 Nei, min far på 80 holder seg godt oppdatert på alle nyheter, sport, politikk og teknologi, så her snakkes det mest om det. Sykdom liker han ikke så godt å snakke om, med unntak av litt klaging på gikta iblant
ReneRene Skrevet 27. mars 2023 #11 Skrevet 27. mars 2023 Hva snakket hun om tidligere? Det er jo spørsmålet. Jeg tror ikke folk forandrer seg så mye på grunn av alder, og ihvertfall ikke når de "kun" er 74. Jeg tenker at de som er interessert i samfunn og fks nyheter ikke slutter å være interessert i det, ofte tvert i mot. Hvis moren din alltid har snakket om sine opplevelser og det som dreier seg om henne selv, så er det jo mer naturlig at hun fortsetter i det sporet, men at det som skjer rundt henne foregår i mindre sirkel og at det som skjer med henne er mer helserelatert? Det er ikke alle voksne som deler så mye med barna sine. Da går det mer på familierelaterte ting og hverdagslige ting, mens de utenfor rollen som forelder har en litt annen personlighet som kommer mer til syne. Min mor er et godt eksempel på det. Når venninnene hennes snakker om henne høres ut veldig interessant ut. Når jeg snakker med henne går det i mer personlige hverdagslige ting. Jeg vet bare at hun er engasjert i mye mer, men det har hun aldri delt noe særlig av med meg. Kan tenke meg at jeg får mer av det andre syns er uinteressant.
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2023 #12 Skrevet 27. mars 2023 Noen blir veldig passive, handler nok mer om hvor mye som skjer i livet og hvilke inntrykk man har. Hvor lett noen har for å sette seg til varierer nok etter personlighet. Mine foreldre er mye på farten, samme med svigers. Det er konserter, ut å spise, bobil og hytte, reiser på besøk. Da har de mye mer å snakke om også. Eneste jeg merker forskjell er svigerfar, som har blitt i overkant engasjert i strømpris og vindmøller etter pensjon, plutselig 50 timer ekstra i uka å reflektere over hva han synes om det 😆 Har ei venninne som knapt vet hvem Vedum er og hvilket parti som styrer, så hvor mye en henger med på hva som skjer, det varierer i alle aldre. Anonymkode: bc861...085
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2023 #13 Skrevet 27. mars 2023 Mamma har ikke fylt 69 enda, men snakker stort sett om hundene sine og sykdom... Går an å ha andre samtaler med henne også da, hender hun snakker om matpriser, strikking osv. Men det er ikke så veldig mange dype samtaler nei. Anonymkode: f1db9...55f
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2023 #14 Skrevet 27. mars 2023 Svigermor er litt sånn. Hun er veldig glad i å snakke om sykdom, egen eller andres, om folk (aldri noe pent, av en eller annen grunn), TV-programmer og om "fæle" ting som har hendt, som at stabbursnøkkelen til sønnen til broren til kona til tremenningen hennes, han som bor rett ved siden av han som drev og gikk på ski og nesten kom på landslaget i 1983 og som er gift med hun pene som var på TV i det showet som gikk på lørdagene før, vet du, med han med krøllene, og de har forresten ei jente som er så flinkt til å danse og har søkt på balletutdanning og de er så spente på om hun kommer inn...og hvor var jeg? Jo den nøkkelen ble borte i snøen så nå kommer de ikke inn i stabburet før til våren... (Sterkt forkortet versjon. Originalversjon tar ca. 15 minutter.) Mine foreldre snakker om mangt og mye. Sport, nyheter, litteratur, hage, politikk, kunst og selvsagt litt om familie og venner. Anonymkode: 561c0...0cb
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2023 #15 Skrevet 27. mars 2023 Og jeg hadde nettopp en fin samtale med mormor på 90 år om veldig mange ulike temaer, inkludert politikk, litteratur og en felles hobby. Men joda, eldre mennesker har flere kroppslige plager enn yngre, og det er klart det opptar dem en del, samt at mange ikke har overskudd til all verden og derfor for en mer begrenset opplevelseshorisont og dele fra. Anonymkode: 5fd82...288
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2023 #16 Skrevet 27. mars 2023 Moren min er 68 og kan snakke om alt mulig. Selvsagt snakker hun om ting som opptar henne også, men for det meste kan vi snakke om alt mulig. Faren min er ensporet. Hvis det ikke handler om noe han er interessert i, så snakker vi ikke sammen Anonymkode: 13252...de0
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2023 #17 Skrevet 27. mars 2023 Svigermor er sånn. Deg handler jo i bunn og grunn om at hun er lite stimulert. Men orker ikke/gidder ikke…. Men skjønner ikke hvorfor barnebarna synes det er kjedelig å snakke om «den vonde rygge til han Per som bodde borti svingen, ja han med siden av Larsen vettu. Viste du at han har fått seg ny hund? Larsen altså? Den kjørte de 10 MIL for å hente. Og så liker de ikke å kjøre bil en gang. Hverken kona eller hunden» Anonymkode: da8dc...ceb
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2023 #18 Skrevet 27. mars 2023 Anonym bruker skrev (15 timer siden): Min mor er 74 år. Alt hun snakker om er avføringen, naboene (når de starter bilene, at de har hatt besøk, hvordan hagene ser ut ol). Ellers går det i hva kassadama på butikken sier, medisiner og sykdommer eller sladder om barnebarna til venninner 😅. Spennende temaer. Føler jeg bare sier «jah, uff da, ja det er mye man skal igjennom». Er deres eldre like interessante ? Anonymkode: 3e62a...8ef Virker som at hennes verden har blitt veldig liten? Siden det mest er de helt hverdagsnære tingene hun vil snakke om. Mamma er 78 men nevner aldri sin avføring,altså. Hun snakker heller ikke om sykdommer, medisiner, sladder om andres barnebarn eller hva kassadamene pludrer om når hun gjør innkjøp. Men det hender hun snakker om naboenes rutiner, da. Dem får man rikelig tid til å beskue når man er pensjonist. Utover det snakker hun om politikk, været, kulturopplevelser hun har hatt, slektninger, aktiviteter hun holder på med, nyheter og egentlig alt mulig annet. Anonymkode: dfd0f...e01
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå