Gå til innhold

Bruker altfor mye penger på mat 🤔

Anbefalte innlegg

Skrevet

To voksne og tre barn på 8,12 og 13 år bruker stort sett 14000-15000 per mnd (det er inkludert husholdningsart). Har sett på min økonomi i nettbanken for det siste året og har vore på butikken 25-30 gonger per mnd- det er jo helt vilt.  Har kun Joker her, men prøver å ta stor handelen der jeg jobber på Coop extra. Før handla jeg 1-2 gonger i veka men nå har det glidd helt ut. F eks brød og pålegg blir det fort tomt for, og då kjøper jeg ofte en pepsi Max +++ i tillegg ....tips?

Anonymkode: 4ad5c...d53

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har dere tilgang på Oda der dere bor?

Anonymkode: 9597b...e59

Skrevet

Syns det er veldig typisk problem for mange. For det første så bør det jo litt planlegging til, det er ikke verre enn det. Folk klager også på priser på ulike produkter, så da må en jo sette seg ned og finne ut hva som er bra og lønnsomt fremfor hva en får og har lyst på til enhver tid. Bruk rester og kjøp pålegg som varer. Store oster og unngå småpakker med kjøttpålegg osv. Det er også lurt å pynte brødskiver litt med tomater, agurk, rødbeter og div, fordi det vil mette litt mer.

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Oda?

Skrevet
ReneRene skrev (1 minutt siden):

Syns det er veldig typisk problem for mange. For det første så bør det jo litt planlegging til, det er ikke verre enn det. Folk klager også på priser på ulike produkter, så da må en jo sette seg ned og finne ut hva som er bra og lønnsomt fremfor hva en får og har lyst på til enhver tid. Bruk rester og kjøp pålegg som varer. Store oster og unngå småpakker med kjøttpålegg osv. Det er også lurt å pynte brødskiver litt med tomater, agurk, rødbeter og div, fordi det vil mette litt mer.

Er egentlig flink på planlegging, skriver ukesmeny hver søndag kveld for neste veke. Men skriv den før jeg ser hva som er på tilbud i butikken. HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Garantert ikke 🤔 HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Er egentlig flink på planlegging, skriver ukesmeny hver søndag kveld for neste veke. Men skriv den før jeg ser hva som er på tilbud i butikken. HI

Men hvis du allerede planlegger, hvordan kan du være innom butikken hver dag?😅

Skrevet
Optatium skrev (4 minutter siden):

Men hvis du allerede planlegger, hvordan kan du være innom butikken hver dag?😅

Ja, det kan du si. Kanskje fordi jeg lager plan søndag og har f eks fri mandag. Må jeg handle litt på Joker mandag. På tirsdag er jeg på jobb og handler på Coop. Har f. eks plutselig glemt å kjøpe noe og må innom butikken onsdag og fredag handler jeg til helg forhåpentligvis på Coop, evt joker. Og kjører en del bil i jobb og er veldig lettvint å gå innom butikk utenom og. 

Skrevet

I tillegg er jo Coop og Joker to veldig dyre butikker og da. 

Anonymkode: 18d1c...c0c

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

I tillegg er jo Coop og Joker to veldig dyre butikker og da. 

Anonymkode: 18d1c...c0c

Er Coop extra og dyrt? Joker er kjempe dyrt, men er lite alternativer. Har og Bunnpris, handler litt der og men mest på Coop extra. Bor på landet i lita bygd, to timer til nærmeste by. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Er Coop extra og dyrt? Joker er kjempe dyrt, men er lite alternativer. Har og Bunnpris, handler litt der og men mest på Coop extra. Bor på landet i lita bygd, to timer til nærmeste by. 

Har dere ikke Kiwi? Det er jo overalt😅

Anonymkode: 941de...99b

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Nei.🤔

Skrevet

For det første så er Joker svindyre. Her kostet en pakke pasta på Joker en tier mer enn den koster på Meny, så selv om det er nærbutikken vår så bruker vi den kun til å kjøpe melk om den som er i kjøleskapet skulle ha blitt sur. Så dropp å handle der. Om du handler mye på Coop så skaff deg appen og sett deg på søndag og lag en plan som tar utgangspunkt i kundeavisa og tilbudene. Jeg er ikke flink til å ukeshandle, men jeg får til å handle to ganger i uka. Se om det kan fungere for deg. En annen ting er: Rydd kjøleskap og fryser og få en oversikt over hva dere har. Det blir kjempedyrt om det ligger mat i fryseren som blir dårlig. Eller om du handler inn pålegg som dere glemmer og så blir det muggent. Dropp dyre ting som ferdigskivet og ferdigrevet ost, begynn å bake brød og hold deg til planen. Om det er sånn at du koser deg med Pepsi max innimellom, så blir ikke det heller så dyrt om du kjøper en 8 pk på tilbud og har den i boden. 

Anonymkode: 67729...ec0

Skrevet

Ein time til nærmeste Kiwi. 

Skrevet

For det første så er Joker svindyre. Her kostet en pakke pasta på Joker en tier mer enn den koster på Meny, så selv om det er nærbutikken vår så bruker vi den kun til å kjøpe melk om den som er i kjøleskapet skulle ha blitt sur. Så dropp å handle der. Om du handler mye på Coop så skaff deg appen og sett deg på søndag og lag en plan som tar utgangspunkt i kundeavisa og tilbudene. Jeg er ikke flink til å ukeshandle, men jeg får til å handle to ganger i uka. Se om det kan fungere for deg. En annen ting er: Rydd kjøleskap og fryser og få en oversikt over hva dere har. Det blir kjempedyrt om det ligger mat i fryseren som blir dårlig. Eller om du handler inn pålegg som dere glemmer og så blir det muggent. Dropp dyre ting som ferdigskivet og ferdigrevet ost, begynn å bake brød og hold deg til planen. Om det er sånn at du koser deg med Pepsi max innimellom, så blir ikke det heller så dyrt om du kjøper en 8 pk på tilbud og har den i boden. 

Takk for tips 👍 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Men sparer vi mye på å bake brød selv? Tavel timeplan og ikke veldig glad i og flink i gjærbakst. HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Ja, det kan du si. Kanskje fordi jeg lager plan søndag og har f eks fri mandag. Må jeg handle litt på Joker mandag. På tirsdag er jeg på jobb og handler på Coop. Har f. eks plutselig glemt å kjøpe noe og må innom butikken onsdag og fredag handler jeg til helg forhåpentligvis på Coop, evt joker. Og kjører en del bil i jobb og er veldig lettvint å gå innom butikk utenom og. 

Var ikke meningen å være ufin altså😅

Du må nok stramme inn på antall turer til butikken først og fremst, hold deg til planen din. 
Dernest er det kanskje lurt å se over hva man handler. Jeg kjøper lite drikke, det er dyrt og ofte unødvendig. Vi har juice og brus i helgene, ellers er det vann. I min husholdning er det forskjell på hverdag og helg/fest, vi liker det 😅

Skrevet
Optatium skrev (5 minutter siden):

Var ikke meningen å være ufin altså😅

Du må nok stramme inn på antall turer til butikken først og fremst, hold deg til planen din. 
Dernest er det kanskje lurt å se over hva man handler. Jeg kjøper lite drikke, det er dyrt og ofte unødvendig. Vi har juice og brus i helgene, ellers er det vann. I min husholdning er det forskjell på hverdag og helg/fest, vi liker det 😅

Samme her, jeg gjør ukens handel i forbindelse med helg, juice, brus osv kjøper jeg inn for den helgen, da gjør det ikke noe når en går tom. 

Har også fast middagsplan, de samme middagene etter ukedag. Siste middag før ny handel er derfor en typisk rett hvor jeg ikke må ha varer som lett går tomt. F eks potet og kjøttkaker, da spiller det ingen rolle om noen har tatt resten av melken eller du mangler salat. Middag i helgen er gjerne mer råvarer som ikke tåler å ligge, som salat og avocado. 

Er det tomt, så er det tomt. 

Anonymkode: ec0de...d1b

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Samme her, jeg gjør ukens handel i forbindelse med helg, juice, brus osv kjøper jeg inn for den helgen, da gjør det ikke noe når en går tom. 

Har også fast middagsplan, de samme middagene etter ukedag. Siste middag før ny handel er derfor en typisk rett hvor jeg ikke må ha varer som lett går tomt. F eks potet og kjøttkaker, da spiller det ingen rolle om noen har tatt resten av melken eller du mangler salat. Middag i helgen er gjerne mer råvarer som ikke tåler å ligge, som salat og avocado. 

Er det tomt, så er det tomt. 

Anonymkode: ec0de...d1b

Jeg mistenker at mange nordmenn har mye p hente i det siste du sier her; kjøleskapet må ikke være fullstappet og fresht hele tiden. Er det tomt, så er det tomt. Det går fint. 

Skrevet

Tilbudsappen er veldig fin. Der legges det ut tilbudsaviser for alle dagligvarekjedene ila søndagen.

Jeg planlegger alltid ukemeny. Etter at vi fikk mer fryseplass har jeg blitt flinkere til å lage brød selv og fryse ned. Kjøper kjøtt/fisk nesten bare på tilbud. Kjøttdeig/karbonadedeig husker jeg ikke når jeg kjøpte til vanlig pris sist. Hygieneartikler kjøpes også på tilbud.

Anonymkode: af58b...020

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Men sparer vi mye på å bake brød selv? Tavel timeplan og ikke veldig glad i og flink i gjærbakst. HI

Ja. Her koster et godt, grovt brød mellom 45 og 50 kroner. Jeg baker brød som koster ca. 8,-, inkl. strøm. Det tar virkelig ikke lang tid. Jeg setter en deig om morgenen, bruker lite gjær og da står den og hever til godt ut på ettermiddagen, baker ut brødene, etterhever og steker. I aktivt arbeid er det ikke mer enn 30 minutter til sammen. Så om dere spiser mye brød så får du 5-6 brød for prisen av ett i butikken. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Ca 7000 i året rundt regnet med din størrelse på familien. Og Extra er kjempedyrt. 

Anonymkode: f7651...358

Skrevet

Helt ærlig så er du lat og kravstor i matveien.

-handle en gang i uka. Hvis dere går tom for noe spiser dere noe annet til neste handlevogn.

-godta å smøre matpakke og ta med kaffe på termos. 

-sjekk hva dere har før dere handler og lag en meny så dere får brukt restene godt

-kjøp datovarer og frys ned

-lag mat fra bunnen

-bruk sesongvarer 

-reduser kjøttbruken og bruk mer bønner  linser og grønnsaker

-velg kylling og svin heller enn storfekjøtt 

-sei er billig og utmerket i gryter ol

Anonymkode: d3285...3f9

Skrevet

Første bud er å ikke sette dine bein på Joker, Bunnpris eller Coop Prix med mindre de har noen veldig bra tilbud. Handle alt annet på Coop Extra. Slutt å handle på joker på mandager, de er jo svindyre.

Slutt å skriv middagsmeny og handleliste før du har sjekket tilbudene, skriv den evt på mandager, sånn at du får sjekket tilbud

Kjøp billigere brød, xtra grovbrød f.eks.. Jeg husker ikke helt hvor mye det koster nå, men 12-15 kroner eller noe sånt kanskje.

Gå på matbutikk max 2 ganger pr uke.

Og ikke minst siden du handler så mye på coop, har du coop medlemskap?

Anonymkode: 7de5f...388

Skrevet

Vi er to voksne og to barn, bruker 7000 i mnd på mat. Spiser variert, men lager alt fra bunnen. Det er mye billigere i lengden. Og handler bare på Kiwi.. 

Anonymkode: 94e92...519

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...