Gå til innhold

Hvordan orker folk å ha hund i sengen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller katt, for den saks skyld. 

Vi har verdens herligste og fineste hund som er et familiemedlem på lik linje med oss alle. Men å ha han i sofa og seng er bare helt uaktuelt. Han røyter, fiser og slikker seg, som alle andre hunder. Å ha det i rene sengeklær er så ekkelt at jeg klarer knapt å tenke på det. 

Jeg er med på diverse facebooksider med hund, og der fremstår det som at det er mer vanlig å ha hunden under dynen enn ikke. Er det så vanlig som jeg har innrykk av? Og dere som har det, hvordan orker dere? 

Anonymkode: 23429...24d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Virker som det har blitt veldig vanlig ja, men jeg er som deg. Jeg er khempeglad i dyr og mener de skal behandles med kjærlighet og respekt, men i senga har de ingenting å gjøre, det er så uhygienisk at jeg orker ikke tanken. Hunden går i grøftekanter, ruller seg på bakken, røyter og i senga vil jeg ha det rent. 

Anonymkode: 2f1ba...791

Skrevet

Jeg har rett og slett ikke bakteriefobi. Det har selvfølgelig ikke du heller, ikke i medisinsk terminologi, men du tåler mye dårligere tanken på det enn meg. Jeg er nøye på hygienen på de områdene som er mest viktig, som å vaske hendene etter toalettbesøk, før jeg lager mat og spiser ol., men ellers er jeg utrolig lite opptatt av, eller plaget av, tanken på skit og bakterier ol. Jeg kan ha sex rett på sofaen, plages ikke av å sitte på en trapp der det går masse folk, sette meg ned på toalettringen på offentlig toalett, eller å ha hunden i sofaen ved siden av meg. 

Jeg har dog ikke hunden i sengen min, men det er mest fordi jeg er sensitiv overfor bevegelse og allerede sover dårlig og lett fra før av. Jeg klarte knapt å sove om ungene lå i sengen da de var små og hadde mareritt, så hund er uaktuelt. 

Anonymkode: a7c31...68f

Skrevet

Du går på det gulvet hunden er på? Hvor gjør du av føttene når du legger deg? Du tar på tingene i huset der hunden oppholder seg? Tror du lurer deg selv ganske mye...

Der er varmt og trygt å ha hunden min i senga. Har ingen problem med det. 

Anonymkode: 2a47d...cef

Skrevet

Fordi hunden er en del av familien. Han er lett i senga vår om natta. Kjempekos. Eneste minuset er han er nokså stor så han tar masse plass 😅

Anonymkode: 51dbc...3a1

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Du går på det gulvet hunden er på? Hvor gjør du av føttene når du legger deg? Du tar på tingene i huset der hunden oppholder seg? Tror du lurer deg selv ganske mye...

Der er varmt og trygt å ha hunden min i senga. Har ingen problem med det. 

Eh? Jeg går på gulvet med tøfler eller sokker. Føttene mine (og resten av kroppen) er rene når jeg legger meg. Jeg vasker hender etter at jeg har tatt på lekene eller matskålen hans. Jeg vasker hender før jeg spiser eller lager mat. Ingenting av dette overbeviser meg om at det er hygienisk å ha hund i sengen. 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Fordi hunden er en del av familien. Han er lett i senga vår om natta. Kjempekos. Eneste minuset er han er nokså stor så han tar masse plass 😅

Anonymkode: 51dbc...3a1

Barna er også en del av familien, de sover likevel stort sett i egne senger. De kan heller ikke sammenlignes med dyr mtp hygiene. 

hi

Skrevet

Koselig, mykt, og godt og varmt. 

Anonymkode: c589a...ee1

Skrevet

Helt enig med deg HI , kjempe rart å ha hund i sengen. Har selv hatt hund i mange år, men har aldri hatt den i sengen🤨

Anonymkode: 45594...1c9

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Eh? Jeg går på gulvet med tøfler eller sokker. Føttene mine (og resten av kroppen) er rene når jeg legger meg. Jeg vasker hender etter at jeg har tatt på lekene eller matskålen hans. Jeg vasker hender før jeg spiser eller lager mat. Ingenting av dette overbeviser meg om at det er hygienisk å ha hund i sengen. 

Barna er også en del av familien, de sover likevel stort sett i egne senger. De kan heller ikke sammenlignes med dyr mtp hygiene. 

hi

Jeg skjønte ikke at dette var en kampanje for å overbevise deg om at det var hygienisk å ha hund I seng. Poenget mitt var jo nettopp det motsatte. Hundehold i seg selv er ikke hygienisk, som du ønsker det. De vil alltid slikke seg, røyte og fise. Dere vil alltid ha kontaktflater der hunden har vært. 

Det er hundrevis av hull i sokker, de er ikke en barriere.

Skrevet
Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

hi

Altså, ikke for å ødelegge for deg, men føttene dine er absolutt ikke rene selv om du har sokker på dem. Hadde sokker hatt så god beskyttelse overfor skit, bakterier og virus, hadde vi ikke hatt behov for munnbind ol, da kunne vi jo bare brukt et tøystykke. Derimot gjør det ingenting. Så lenge du ikke sleiker på sofaen din eller sutter på sengetøyet, så er det ikke farlig at det ikke er helt sterilt, tvert imot. 

Skrevet

Det er jo kjempe koselig å ha pusen i sengen :) Å når jeg har angst om kveld/natt så hoppet hun oppi sengen min å kommer bort å koser med meg,maler og legger seg ned på dynen min. Da roer jeg meg helt ned å angsten forsvinner. Hun ligger i min seng hver natt.

Anonymkode: 77286...859

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Jeg skjønte ikke at dette var en kampanje for å overbevise deg om at det var hygienisk å ha hund I seng. Poenget mitt var jo nettopp det motsatte. Hundehold i seg selv er ikke hygienisk, som du ønsker det. De vil alltid slikke seg, røyte og fise. Dere vil alltid ha kontaktflater der hunden har vært. 

Det er hundrevis av hull i sokker, de er ikke en barriere.

Jeg er klar over at et hus ikke er sterilt, det overbeviser meg likevel ikke om at det ikke er skikkelig ekkelt å ha et pelsdyr der man ligger og puster inn i pute og dyne. Det holder liksom med mitt eget kroppslig avfall om jeg ikke skal ha oppi han som snuser på andres bæsj, slikker seg i rumpa og mister mye hår også. 

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Altså, ikke for å ødelegge for deg, men føttene dine er absolutt ikke rene selv om du har sokker på dem. Hadde sokker hatt så god beskyttelse overfor skit, bakterier og virus, hadde vi ikke hatt behov for munnbind ol, da kunne vi jo bare brukt et tøystykke. Derimot gjør det ingenting. Så lenge du ikke sleiker på sofaen din eller sutter på sengetøyet, så er det ikke farlig at det ikke er helt sterilt, tvert imot. 

Jeg vet jo at føttene ikke blir rene av å ha på sokker, du store tid! Men det er likevel en barriere mellom hud og gulvflate. Jeg dusjer før jeg legger meg, så føttene er rene når jeg kryper under dyna. 

Det er virkelig ekkelt å ha dyr i sengen. 

hi

Skrevet

Du vil møte på de som trekker de merkeligste konklusjoner her. Men ja, enig med deg, det er ekkelt og uhygienisk. De jeg kjenner som gjør det er også de som er litt «ekle» ellers også.

Anonymkode: 117fd...da1

Skrevet

Noen synes det er ekkelt. Andre synes det er hyggelig.

Det er faktisk ikke verre enn det.

Anonymkode: d2547...caa

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Noen synes det er ekkelt. Andre synes det er hyggelig.

Det er faktisk ikke verre enn det.

Anonymkode: d2547...caa

Jeg ser jo at det er hyggelig, spesielt barna har lyst å ha han i sengen. Det trumfer likevel ikke hvor ekkelt og uhygienisk det er. Det er vel slik som en over her skriver, at de som syns det er greit med dyr i senga som regel er litt ekle på andre områder også. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Helt enig med deg HI , kjempe rart å ha hund i sengen. Har selv hatt hund i mange år, men har aldri hatt den i sengen🤨

Anonymkode: 45594...1c9

Det ikke rart, det er utrolig ekkelt og uhygienisk. 

Anonymkode: 4aaaa...e99

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Jeg ser jo at det er hyggelig, spesielt barna har lyst å ha han i sengen. Det trumfer likevel ikke hvor ekkelt og uhygienisk det er. Det er vel slik som en over her skriver, at de som syns det er greit med dyr i senga som regel er litt ekle på andre områder også. 

Det samme tenker jeg. Hygiene er nok ikke så viktig for dem. 

Anonymkode: 4aaaa...e99

Skrevet

Har i tillegg vært tilfeller, der en person som har katten/hunden sin i senga, som har blitt uforklarlig syk. Etter en stund og mange tester , fant de ut av personen var smittet av flått, sannsynligvis fra dyret. 
Har hørt fra flere at de har funnet flått i senga etter hunden har vært der….

Anonymkode: bbb44...64e

Skrevet

Hunden vår får være i sofaen. Jeg vil ikke ha henne i sengen, men for barnet som har blitt mobbet har hun vært en fantastisk trygghet og støtte, så hun får sove i hans seng. Da bytter vi heller oftere på sengen. 
Vår hund promper så godt som aldri, men hvis hunden din sliter med luft og røyting; kanskje du burde vurdere et annet for?

Anonymkode: 86db8...78d

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Så du går der? Hersketeknikk? De som ikke er enig i at dyr i sengen er ekkelt er ekle mennesker generelt... Jaja, det sier jo ganske mye om deg også da. Jeg er på ingen måte ekkel av meg selv om jeg har et langt mer avslappet forhold til skit og bakterier enn det du har. Vi har det ryddig og rent hjemme, jeg dusjer hver dag, har rene klær, vasker hender etter toalettbesøk og før jeg spiser osv. Jeg er helt normal sånn sett, jeg bare går ikke rundt og synes hunder i sofa og seng er ekkelt. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hunden vår får være i sofaen. Jeg vil ikke ha henne i sengen, men for barnet som har blitt mobbet har hun vært en fantastisk trygghet og støtte, så hun får sove i hans seng. Da bytter vi heller oftere på sengen. 
Vår hund promper så godt som aldri, men hvis hunden din sliter med luft og røyting; kanskje du burde vurdere et annet for?

Anonymkode: 86db8...78d

Alle pattedyr promper. Tilogmed vi promper hver dag.

Alle hunder som ikke er røytfri, røyter. Mer og mindre, men igjen som mennesker så mister de litt hår hele tiden. 

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Så du går der? Hersketeknikk? De som ikke er enig i at dyr i sengen er ekkelt er ekle mennesker generelt... Jaja, det sier jo ganske mye om deg også da. Jeg er på ingen måte ekkel av meg selv om jeg har et langt mer avslappet forhold til skit og bakterier enn det du har. Vi har det ryddig og rent hjemme, jeg dusjer hver dag, har rene klær, vasker hender etter toalettbesøk og før jeg spiser osv. Jeg er helt normal sånn sett, jeg bare går ikke rundt og synes hunder i sofa og seng er ekkelt. 

Det er ikke hersketeknikk å gi uttrykk for et inntrykk. Det er min mening at de som ikke har genser mellom mennesker og dyr ofte har en litt vel avslappet holdning til hygiene. 

hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Alle pattedyr promper. Tilogmed vi promper hver dag.

Alle hunder som ikke er røytfri, røyter. Mer og mindre, men igjen som mennesker så mister de litt hår hele tiden. 

Det er ikke hersketeknikk å gi uttrykk for et inntrykk. Det er min mening at de som ikke har genser mellom mennesker og dyr ofte har en litt vel avslappet holdning til hygiene. 

hi

Det er stor forskjell på å ha et avslappet forhold overfor en del skit og bakterier, og til ekkel, altså. Du kan mene at en hund i en seng er ekkelt fordi du føler det slik, men det er et sprang derfra og til å mene at alle som er uenige med deg er ekle. Hygiene innebærer rent nok til å forebygge sykdommer og smitte, og etter 42 år med et "avslappet forhold til hygiene", som du pent kaller det, er det liten tvil om at jeg med null fravær fra jobb ikke utsettes spesielt mye for sykdommer og smitte selv om jeg har hunden i sofaen og på besøk oppi sengen innimellom. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det er stor forskjell på å ha et avslappet forhold overfor en del skit og bakterier, og til ekkel, altså. Du kan mene at en hund i en seng er ekkelt fordi du føler det slik, men det er et sprang derfra og til å mene at alle som er uenige med deg er ekle. Hygiene innebærer rent nok til å forebygge sykdommer og smitte, og etter 42 år med et "avslappet forhold til hygiene", som du pent kaller det, er det liten tvil om at jeg med null fravær fra jobb ikke utsettes spesielt mye for sykdommer og smitte selv om jeg har hunden i sofaen og på besøk oppi sengen innimellom. 

Jeg sier at de ofte er litt ekle på andre områder også. 

Jeg har egentlig et avslappet forhold til hygiene, men å ha dyr i samme seng som jeg legger meg nydusjet i er så langt utenfor komfortsonen som det går. Jeg syns det er direkte ekkelt, ja. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg sier at de ofte er litt ekle på andre områder også. 

Jeg har egentlig et avslappet forhold til hygiene, men å ha dyr i samme seng som jeg legger meg nydusjet i er så langt utenfor komfortsonen som det går. Jeg syns det er direkte ekkelt, ja. 

Og jeg synes det er hysterisk 🤷‍♀️

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Og jeg synes det er hysterisk 🤷‍♀️

Heller det enn ekkel. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...