Gjest Danida Skrevet 10. mars 2023 #26 Skrevet 10. mars 2023 prekæs skrev (6 timer siden): Det bør bli ganske månelyst. Når butikkene opplever at foreldrene møter opp for å forsvare gullungens nasking, er det ikke sikkert "snakke rolig om det" har rette virkningen. Jeg hadde neppe klart å forholde meg rolig, i alle fall.
prekæs Skrevet 10. mars 2023 #27 Skrevet 10. mars 2023 Danida skrev (21 minutter siden): Jeg hadde neppe klart å forholde meg rolig, i alle fall. Ikke jeg heller. Et paradoks at barn skal oppfordres til å spille på hele følelsesregisteret, men de skal ikke oppleve at foreldrene har negative følelser. Å være "flat" i alle situasjoner som oppstår med barn, kan umulig være bra for ungen.
Gjest Danida Skrevet 10. mars 2023 #28 Skrevet 10. mars 2023 prekæs skrev (1 minutt siden): Ikke jeg heller. Et paradoks at barn skal oppfordres til å spille på hele følelsesregisteret, men de skal ikke oppleve at foreldrene har negative følelser. Å være "flat" i alle situasjoner som oppstår med barn, kan umulig være bra for ungen. I verste fall lærer man dem jo opp til at de skal kanalisere ut alt, helt fritt, men likevel møtes med at andre tar imot totalt rolig og bare fungerer som "polstret celle" for deres utagering. Hva lærer man om følelser da, liksom?
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2023 #29 Skrevet 10. mars 2023 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Min datter stjal på kjøpesenteret. Hadde aldri gjort sånt før, men var med ei ganske "shady" venninne. Jeg ble ringt etter, og jeg var rasende da jeg måtte hente henne hos vaktene. Hun satt der med denne venninna og datteren min sa "jammen hun..." jeg brøla tilbake at jeg driter en lang marsj i hva hun gjorde, og at hun selv er ansvarlig for hva hun gjør. Jeg spurte vaktene om de kunne ha henne til dagen etter, men da syns de jeg ble for sint... Ja, så sint blir jeg faktisk når barnet mitt stjeler!! Butikken hun stjal fra hadde en policy, de måtte i mekling, og mitt barn måtte inn i butikken med en konvolutt med 200 kroner, som hun skulle gi til sjefen. Sjefen sa i samtale med mekler at dette var preventivt og de hadde merket en ekstremt økt nedgang i stjeling når de innførte dette som straff. Anonymkode: a8c79...1a7 Herreegud….du måtte brøle? Mange veier til mål, men den oppførselen din er flau Anonymkode: c91be...0a0
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2023 #30 Skrevet 10. mars 2023 prekæs skrev (7 timer siden): Det bør bli ganske månelyst. Når butikkene opplever at foreldrene møter opp for å forsvare gullungens nasking, er det ikke sikkert "snakke rolig om det" har rette virkningen. Det sier seg selv. Anonymkode: 2dcb4...37b
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2023 #31 Skrevet 10. mars 2023 prekæs skrev (2 timer siden): Ikke jeg heller. Et paradoks at barn skal oppfordres til å spille på hele følelsesregisteret, men de skal ikke oppleve at foreldrene har negative følelser. Å være "flat" i alle situasjoner som oppstår med barn, kan umulig være bra for ungen. Vi viser jo følelser på ulike måter, jeg hadde også blitt rasende (og antagelig lei meg) - men da kan jeg bli helt kald og rasjonell. Her har vi heldigvis ikke opplevd akkurat dette, men jeg hadde antakelig dratt med meg poden i butikken og bedt ham forklare seg og spørre hva han kunne gjøre for å rette opp i dette. Anonymkode: 88eda...806
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2023 #32 Skrevet 10. mars 2023 Min stjal en sjokolade i butikken da hun var 8 år. Venninnen på 9 var også med. Tok penger hun hadde spart opp, tok henne med til butikken og betalte de 6 kronene den kostet. Hun har aldri stjålet igjen. Venninnens foreldre forsvarte henne. Hun hadde hatt en vanskelig dag nemlig. Det var det vennskapet Anonymkode: dbe3c...1ed
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2023 #33 Skrevet 10. mars 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Vi viser jo følelser på ulike måter, jeg hadde også blitt rasende (og antagelig lei meg) - men da kan jeg bli helt kald og rasjonell. Her har vi heldigvis ikke opplevd akkurat dette, men jeg hadde antakelig dratt med meg poden i butikken og bedt ham forklare seg og spørre hva han kunne gjøre for å rette opp i dette. Anonymkode: 88eda...806 Jeg er likedan. Har aldri brølt til noen i hele mitt liv, selv om jeg har vært både forbanna, frustrert og urettmessig behandlet. For jeg er også skrudd sammen slik at om noen er saklig og rasjonell, når det virkelig inn hos meg også. Hvis noen er rasende og brøler/skriker, berettiget eller ei, så tuner jeg i grunn litt ut. Anonymkode: 16e53...0bd
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2023 #34 Skrevet 10. mars 2023 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Jeg er likedan. Har aldri brølt til noen i hele mitt liv, selv om jeg har vært både forbanna, frustrert og urettmessig behandlet. For jeg er også skrudd sammen slik at om noen er saklig og rasjonell, når det virkelig inn hos meg også. Hvis noen er rasende og brøler/skriker, berettiget eller ei, så tuner jeg i grunn litt ut. Anonymkode: 16e53...0bd Over til tråden og spørsmålet, postet litt kjapt. Jeg ble tatt for nasking som liten, straffen var at jeg måtte gi fra meg oppsparte penger jeg hadde jobbet hardt for. Den skammen å gå tilbake for å betale for det jeg nasket, den satt. Ingen forbanna voksne der, tror til og med hun jeg nasket fra begynte å grine etterpå fordi hun var litt lettrørt type. Men det holdt, for å si det sånn. Nå er det individuelt hvordan folk reagerer, for noen er det mer enn nok straff å gjøre opp/stå inne for det en har gjort. Andre må nok holdes i ørene lenge. Du vet best hvordan ditt barn fungerer her. Anonymkode: 16e53...0bd
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2023 #35 Skrevet 10. mars 2023 Anonym bruker skrev (17 timer siden): En konsekvens kommer av seg selv. Det du virker til å ønske tips om er derimot straff. For mitt barn ville det vært straff nok at jeg var ekstremt skuffet. Anonymkode: e572e...740 Du må jo ikke finne på å la ditt barn stå til ansvar for dine følelser. Det er ikke hennes skyld at du blir skuffet. Det er din følelse, og ikke noe barnet skal få skylden for. Anonymkode: 372f5...84f
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2023 #36 Skrevet 10. mars 2023 Anonym bruker skrev (16 timer siden): Ingenting. Absolutt ingenting. Hadde hun nasket for titusen annen hver uke, hadde det vært en annen sak. Barn og ungdom gjør dumme ting. Hun har gjort noe dumt én gang. Hun skjønner nok godt selv hvor dumt det var. Bare snakk rolig og åpent om det. Holder i massevis. Jeg har en ungdomssøster. Hun har stjålet én gang sammen med noen venninner. Hun har aldri gjort noe galt før i hele sitt liv. De ble tatt på senteret. Det var så flaut å bli tatt. De ringte foreldrene og ba de komme. Hun fikk ikke kjeft. Bare :"Bare aldri gjør det der igjen." Holder. Hun har aldri gjort noe sånt igjen. Man må få feile og gjøre seg erfaringer. Hjelper ikke det spøtt å bli fratatt goder og lignende. Snakk rolig med ungdommen. Vis heller forståelse, og at man gjør feil og lærer av dem. DET er gode foreldre tenker jeg. Og barna tør å komme til deg med vansker. Anonymkode: 9e853...9be Det er forskjell på dumme ting og på lovbrudd. Jeg er så inderlig glad for at mine barn og ungsom ikke er så hjerneskadde at de tror det er tøft å gjøre seg til tyv. Anonymkode: d9635...548
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2023 #37 Skrevet 10. mars 2023 Mer lommepenger kanskje? Anonymkode: d7a8a...b0f
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2023 #38 Skrevet 10. mars 2023 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Det er forskjell på dumme ting og på lovbrudd. Jeg er så inderlig glad for at mine barn og ungsom ikke er så hjerneskadde at de tror det er tøft å gjøre seg til tyv. Anonymkode: d9635...548 Så fint for deg da, inderlig godt du kom med ett så nyttig innspill. Anonymkode: 16e53...0bd
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2023 #39 Skrevet 10. mars 2023 Anonym bruker skrev (42 minutter siden): Det er forskjell på dumme ting og på lovbrudd. Jeg er så inderlig glad for at mine barn og ungsom ikke er så hjerneskadde at de tror det er tøft å gjøre seg til tyv. Anonymkode: d9635...548 For et nydelig innspill 🙄 Anonymkode: 252ec...a14
kruttgutta4 Skrevet 10. mars 2023 #40 Skrevet 10. mars 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Mer lommepenger kanskje? Anonymkode: d7a8a...b0f Høres lurt ut. Barnet gjør en kriminell handling og blir belønnet med penger. Vi må for guds skyld ikke la barna våre stå til ansvar for deres handlinger. De må dulles med, og strykes med hårene. Kan nok bli noen tøffe møter med virkeligheten i voksenlivet.
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2023 #41 Skrevet 10. mars 2023 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Herreegud….du måtte brøle? Mange veier til mål, men den oppførselen din er flau Anonymkode: c91be...0a0 Herregud…. Det var alt du fikk ut av det? Jeg _brøla_ ikke i form av at jeg sto å vræla til hu, jeg snakka høyt og bestemt! Du får syns det er så flaut du bare orker, JEG syns det var flaut å hente ungen min hos vekterne på kjøpesenteret. Og det tok hun ingen skade av å få vite! Anonymkode: a8c79...1a7
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2023 #42 Skrevet 10. mars 2023 Gå til butikken for å betale fir varen og be om unnskyldning , nok konsekvens det Anonymkode: 252ec...a14
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2023 #43 Skrevet 10. mars 2023 Anonym bruker skrev (21 timer siden): Hadde det vært sønnen min, hadde han måttet gå å be om unnskyldning og tilby seg å jobbe som pakkehjelp førstkommende helg. Ja, det er straff. Jeg tenker ikke å go easy første gang og gi rom for gjentakelse. Stjeling tolerer jeg ikke. Anonymkode: 38390...0f1 👏👏👏 Anonymkode: a35d4...9b1
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2023 #44 Skrevet 10. mars 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Gå til butikken for å betale fir varen og be om unnskyldning , nok konsekvens det Anonymkode: 252ec...a14 ☝️this Anonymkode: a35d4...9b1
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2023 #45 Skrevet 10. mars 2023 kruttgutta4 skrev (2 timer siden): Høres lurt ut. Barnet gjør en kriminell handling og blir belønnet med penger. Vi må for guds skyld ikke la barna våre stå til ansvar for deres handlinger. De må dulles med, og strykes med hårene. Kan nok bli noen tøffe møter med virkeligheten i voksenlivet. Bare tulla, altså😊 Men hvis det er slik at denne ungdommen får 20 kroner i uka og de andre får 200 kroner, så kan det jo være en idé. Anonymkode: d7a8a...b0f
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2023 #46 Skrevet 10. mars 2023 Anonym bruker skrev (22 timer siden): Hun ble tatt i å stjele en Pepsi Max og en sjokolade i butikken. Har aldri lagt trøbbel før, er flink på skolen og er ellers en uproblematisk ungdom. Er alene med henne. Hva bør passende konsekvens være? Anonymkode: acfc9...2f9 Stakkars! Konsekvens? Du må heller kjøpe nok pesi Max og sjokolade så ville dette aldri hendt. Her har du sviktet på alle plan. Konsekvensen bør være at du kjøper inn lager så hun får det hun trenger hjemme. Si unnskyld til henne og spør om HUN kan tilgi deg. Anonymkode: a0a29...608
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2023 #47 Skrevet 11. mars 2023 Anonym bruker skrev (14 timer siden): Du må jo ikke finne på å la ditt barn stå til ansvar for dine følelser. Det er ikke hennes skyld at du blir skuffet. Det er din følelse, og ikke noe barnet skal få skylden for. Anonymkode: 372f5...84f Det at foreldre blir skuffet er jo en konsekvens av at man bryter loven. Det er absolutt barnet sitt ansvar. Konsekvensen av å bli tatt i å stjele er at man mister tillit. Straffen her hadde blitt hvitglødende raseri, tilbakebetaling til butikken av egne penger og beklagelse til innehaver. Og til dere som hevder så bastant at måten dere reagerte på gjorde at barnet aldri stjal mer - er dere nå helt sikre på det? Å ikke bli tatt og å ikke stjele mer er to forskjellige ting. Anonymkode: 03313...3e7
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2023 #48 Skrevet 11. mars 2023 Takk til dere som svarte saklig. Vi fikk ordnet alt på en grei måte. Viste seg at det var en challange på skolen, så syns det var bra hun ble tatt. Så fikk hun lære på den harde måten. Anonymkode: acfc9...2f9
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2023 #49 Skrevet 11. mars 2023 Anonym bruker skrev (På 10.3.2023 den 15.38): Venninnens foreldre forsvarte henne. Hun hadde hatt en vanskelig dag nemlig. Klassisk ubrukelige foreldre. Anonymkode: 2dcb4...37b
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2023 #50 Skrevet 11. mars 2023 Anonym bruker skrev (42 minutter siden): Viste seg at det var en challange på skolen, Hva er en challenge? Anonymkode: 2dcb4...37b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå