Anonym bruker Skrevet 9. mars 2023 #1 Skrevet 9. mars 2023 Hun ble tatt i å stjele en Pepsi Max og en sjokolade i butikken. Har aldri lagt trøbbel før, er flink på skolen og er ellers en uproblematisk ungdom. Er alene med henne. Hva bør passende konsekvens være? Anonymkode: acfc9...2f9
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2023 #2 Skrevet 9. mars 2023 At hun ikke får gå ut. Rett hjem og bli inne. Anonymkode: ec879...ffe
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2023 #3 Skrevet 9. mars 2023 Ikke gå i butikker uten følge av deg. Anonymkode: e7813...928
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2023 #4 Skrevet 9. mars 2023 Jeg forstår ikke spørsmålet. En konsekvens er selvsagt alltid passende, det er det som gjør det til en konsekvens. Men du mener kanskje straff? Anonymkode: 05a88...01d
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2023 #5 Skrevet 9. mars 2023 Du må finne ut hva problemet er. Barn som vanligvis stjeler som barn kan gjøre sånn mer vanlig, gjør det fra foreldre og søsken. Så dette er et signal om at noe er feil. Du må heller tenke på hva det bunner i enn straff. Konsekvensen er at dere kommer til kjernen i dette. Ta det på alvor, for stjeling og vold er de tydeligste signalene ved siden av passivitet som er farevarsler. Anonymkode: d6ded...e67
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2023 #6 Skrevet 9. mars 2023 Hvorfor så opptatt av konsekvens og straff? Det er jo «lett», men fungerer det? Det viktige er å lytte og prøve å forstå. Snakke med henne om det i betydningen at du lytter til det hun har å fortelle. Vis at du lytter og er der for henne og bryr deg om henne. Spør deretter om hun noen ganger ønsker seg noe hun ikke har råd til. Spør hvordan det føles. Snakk litt rundt det. I slutten av en god samtale der du føler at hun har senker skuldrene og guard’en, kan du ta opp på en rolig og fin måte at du ble skuffet over stjelingen, og at det ikke er greit å stjele. Anonymkode: c7f56...c2c
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2023 #7 Skrevet 9. mars 2023 Anonym bruker skrev (35 minutter siden): Hun ble tatt i å stjele en Pepsi Max og en sjokolade i butikken. Har aldri lagt trøbbel før, er flink på skolen og er ellers en uproblematisk ungdom. Er alene med henne. Hva bør passende konsekvens være? Anonymkode: acfc9...2f9 Få henne til å gå og levere tilbake/betale og si unnskyld - kan hende det er så kleint at hun stopper. Skru av varmen, og heller bruke masse varme og ros når du «tar henne» i å gjøre noe bra. Så er det viktig å bli ferdig med det og tilbake til normalen, ikke gnåle i en evighet og fryse henne ut med det. om det er engangstilfelle så blir det å overanalysere å «lytte og forstå». Er helt normalt og aldersadekvat å teste grenser, søke spenning og utforske/gjøre noe badboy-aktig… om dette er gjentagende så er det gode råd her i tråden om å lytte og prøve å forstå hva som ligger bak atferden. Anonymkode: a35d4...9b1
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2023 #8 Skrevet 9. mars 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Hun ble tatt i å stjele en Pepsi Max og en sjokolade i butikken. Har aldri lagt trøbbel før, er flink på skolen og er ellers en uproblematisk ungdom. Er alene med henne. Hva bør passende konsekvens være? Anonymkode: acfc9...2f9 Du mener straff? Tenk å måtte inn her fordi du ikke evner å tenke selv. Det gidder jeg faktisk ikke svare på. "Mother of the year" sier jeg bare. Anonymkode: 2dcb4...37b
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2023 #9 Skrevet 9. mars 2023 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Du mener straff? Tenk å måtte inn her fordi du ikke evner å tenke selv. Det gidder jeg faktisk ikke svare på. "Mother of the year" sier jeg bare. Anonymkode: 2dcb4...37b Hmm, men så gadd du visst å svare alikevel... Anonymkode: acbc8...751
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2023 #10 Skrevet 9. mars 2023 En konsekvens kommer av seg selv. Det du virker til å ønske tips om er derimot straff. For mitt barn ville det vært straff nok at jeg var ekstremt skuffet. Anonymkode: e572e...740
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2023 #11 Skrevet 9. mars 2023 Hadde det vært sønnen min, hadde han måttet gå å be om unnskyldning og tilby seg å jobbe som pakkehjelp førstkommende helg. Ja, det er straff. Jeg tenker ikke å go easy første gang og gi rom for gjentakelse. Stjeling tolerer jeg ikke. Anonymkode: 38390...0f1
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2023 #12 Skrevet 9. mars 2023 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Hadde det vært sønnen min, hadde han måttet gå å be om unnskyldning og tilby seg å jobbe som pakkehjelp førstkommende helg. Ja, det er straff. Jeg tenker ikke å go easy første gang og gi rom for gjentakelse. Stjeling tolerer jeg ikke. Anonymkode: 38390...0f1 Du hadde tatt feil teknikk. Hvis målet var å hjelpe ungen din. Men det var Kanskje ikke målet? Anonymkode: d6ded...e67
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2023 #13 Skrevet 9. mars 2023 Anonym bruker skrev (23 minutter siden): En konsekvens kommer av seg selv. Det du virker til å ønske tips om er derimot straff. For mitt barn ville det vært straff nok at jeg var ekstremt skuffet. Anonymkode: e572e...740 Hvis ungen din stjeler i butikk så er kanskje motivet å gjøre deg skuffet. Mål oppnådd. Anonymkode: d6ded...e67
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2023 #14 Skrevet 9. mars 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Hvorfor så opptatt av konsekvens og straff? Det er jo «lett», men fungerer det? Det viktige er å lytte og prøve å forstå. Snakke med henne om det i betydningen at du lytter til det hun har å fortelle. Vis at du lytter og er der for henne og bryr deg om henne. Spør deretter om hun noen ganger ønsker seg noe hun ikke har råd til. Spør hvordan det føles. Snakk litt rundt det. I slutten av en god samtale der du føler at hun har senker skuldrene og guard’en, kan du ta opp på en rolig og fin måte at du ble skuffet over stjelingen, og at det ikke er greit å stjele. Anonymkode: c7f56...c2c Jeg blir så glad for fornuftige svar! Anonymkode: d6ded...e67
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2023 #15 Skrevet 9. mars 2023 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Hun ble tatt i å stjele en Pepsi Max og en sjokolade i butikken. Har aldri lagt trøbbel før, er flink på skolen og er ellers en uproblematisk ungdom. Er alene med henne. Hva bør passende konsekvens være? Anonymkode: acfc9...2f9 Ingenting. Absolutt ingenting. Hadde hun nasket for titusen annen hver uke, hadde det vært en annen sak. Barn og ungdom gjør dumme ting. Hun har gjort noe dumt én gang. Hun skjønner nok godt selv hvor dumt det var. Bare snakk rolig og åpent om det. Holder i massevis. Jeg har en ungdomssøster. Hun har stjålet én gang sammen med noen venninner. Hun har aldri gjort noe galt før i hele sitt liv. De ble tatt på senteret. Det var så flaut å bli tatt. De ringte foreldrene og ba de komme. Hun fikk ikke kjeft. Bare :"Bare aldri gjør det der igjen." Holder. Hun har aldri gjort noe sånt igjen. Man må få feile og gjøre seg erfaringer. Hjelper ikke det spøtt å bli fratatt goder og lignende. Snakk rolig med ungdommen. Vis heller forståelse, og at man gjør feil og lærer av dem. DET er gode foreldre tenker jeg. Og barna tør å komme til deg med vansker. Anonymkode: 9e853...9be
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2023 #16 Skrevet 9. mars 2023 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Hvorfor så opptatt av konsekvens og straff? Det er jo «lett», men fungerer det? Det viktige er å lytte og prøve å forstå. Snakke med henne om det i betydningen at du lytter til det hun har å fortelle. Vis at du lytter og er der for henne og bryr deg om henne. Spør deretter om hun noen ganger ønsker seg noe hun ikke har råd til. Spør hvordan det føles. Snakk litt rundt det. I slutten av en god samtale der du føler at hun har senker skuldrene og guard’en, kan du ta opp på en rolig og fin måte at du ble skuffet over stjelingen, og at det ikke er greit å stjele. Anonymkode: c7f56...c2c Takk og lov at andre tenker som meg. Ser mange tror det hjelper å holde de unna venner feks. Anonymkode: 9e853...9be
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2023 #17 Skrevet 9. mars 2023 Anonym bruker skrev (48 minutter siden): Hadde det vært sønnen min, hadde han måttet gå å be om unnskyldning og tilby seg å jobbe som pakkehjelp førstkommende helg. Ja, det er straff. Jeg tenker ikke å go easy første gang og gi rom for gjentakelse. Stjeling tolerer jeg ikke. Anonymkode: 38390...0f1 Her i mailen holder det å snakke rolig om det. Blir ikke gjentakelse for det. 😊 Anonymkode: 9e853...9be
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2023 #18 Skrevet 9. mars 2023 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Her i mailen holder det å snakke rolig om det. Blir ikke gjentakelse for det. 😊 Anonymkode: 9e853...9be *Her i familien. Anonymkode: 9e853...9be
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2023 #19 Skrevet 10. mars 2023 Såpass store barn må vel leve med konsekvensen verden gir? Hun er vel uønsket i butikken en tid? Hvis hun ikke er det så ville jeg bedt butikksjefen utestenge henne et halvt år. Anonymkode: da140...aa6
prekæs Skrevet 10. mars 2023 #20 Skrevet 10. mars 2023 Det bør bli ganske månelyst. Når butikkene opplever at foreldrene møter opp for å forsvare gullungens nasking, er det ikke sikkert "snakke rolig om det" har rette virkningen.
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2023 #21 Skrevet 10. mars 2023 Hvem Bøe hun tatt av da? Ene sønnen min nasket to ganger. Andre gangen ble han tatt. Straffen var å sitte på kontoret i butikken sammen med en vekter til jeg kom og hentet han. Det ble anmeldt og han ble utestengt fra senteret i et år. Butikken var så lei av naskende ungdom at de pilitianmeldte konsekvent så han måtte også i avhør på politistasjonen (var snakk om en brus i matbutikken) Han følte seg så liten, ydmyket og teit. Skjønte godt at det var den dummeste avgjørelsen i livet hans. Jeg trengte ikke gjøre noe annet enn å være der, og la han ta straffen han naturlig fikk gjennom å bli tatt. Han nasket aldri igjen Anonymkode: 64224...180
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2023 #22 Skrevet 10. mars 2023 De fleste butikker anmelder jo dette. Og er ungdommen under kriminal lavalder blir det henvist til forebyggende enhet hos politiet. Det i seg selv er en straff. Og er også forebyggende. Anonymkode: 946aa...c57
sug lut Skrevet 10. mars 2023 #23 Skrevet 10. mars 2023 Her var det mye pusing og unnfallende overforståelse.
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2023 #24 Skrevet 10. mars 2023 Min datter stjal på kjøpesenteret. Hadde aldri gjort sånt før, men var med ei ganske "shady" venninne. Jeg ble ringt etter, og jeg var rasende da jeg måtte hente henne hos vaktene. Hun satt der med denne venninna og datteren min sa "jammen hun..." jeg brøla tilbake at jeg driter en lang marsj i hva hun gjorde, og at hun selv er ansvarlig for hva hun gjør. Jeg spurte vaktene om de kunne ha henne til dagen etter, men da syns de jeg ble for sint... Ja, så sint blir jeg faktisk når barnet mitt stjeler!! Butikken hun stjal fra hadde en policy, de måtte i mekling, og mitt barn måtte inn i butikken med en konvolutt med 200 kroner, som hun skulle gi til sjefen. Sjefen sa i samtale med mekler at dette var preventivt og de hadde merket en ekstremt økt nedgang i stjeling når de innførte dette som straff. Anonymkode: a8c79...1a7
Gjest Danida Skrevet 10. mars 2023 #25 Skrevet 10. mars 2023 Konsekvensen blir vel at folk ikke stoler på henne lenger. Straffen, derimot, må du jo tenke litt på, og finne ut om du klarer å avskrekke henne fra å gjøre det igjen. Mitt tips pleier å være å bli skikkelig forbanna.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå