Anonym bruker Skrevet 27. februar 2023 #1 Skrevet 27. februar 2023 Hjelper det med mye kjærlighet? Anonymkode: 82970...600
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2023 #2 Skrevet 27. februar 2023 Mat er vel det som skal til. Og at den ikke blir påkjørt av bil. Anonymkode: e474c...bfe
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2023 #3 Skrevet 27. februar 2023 Jevnlig oppfølging fra veterinær Aldersadekvat fôr Anonymkode: f392b...b1d
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2023 #4 Skrevet 28. februar 2023 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Hjelper det med mye kjærlighet? Anonymkode: 82970...600 Innekatter lever lengst. De blir ikke påkjørt, spiser bare det du gir dem og har færre fallskader, slåsskamper og infeksjoner. Anonymkode: 30f39...33e
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2023 #5 Skrevet 28. februar 2023 Godt spørsmål! Omtrent alle kattene i barndommen/ugdommem min, levde lykkelig til de ble 16-20 år. Nå bor jeg på landet, så de gikk fritt omkring. Vi kjente kattene til hverandre, og kattene kjente og besøkte hverandre. De fikk ormekur hvis vi såg bevis på at det trengtes, og hunkattene fikk p-piller. Og de spiste matrester og kattemat fra dagligvarebutikken. Vet ikke om noen som måtte til dyrlege med disse kattene. Selvfølgelig ble noen påkjørt, og noen få ble utekatter som ikke trivdes i hus, eller ble født ute og ble ville, men de fleste ble altså gamle og ikke syke. Nå for tiden hører jeg stadig om kreft, livmorbetennelse, keisersnitt og avliving av unge katter (under 10 år) pga sykdom. Hva har skjedd? Anonymkode: 528cb...969
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2023 #6 Skrevet 28. februar 2023 Har i voksen alder hatt 3 katter og de ble 17år. to av dem, og 19 den siste. De fikk selvsagt mye kos og kjærlighet. Ellers var de utekatter, fanget både fugl og mus (fikk ormekur kun ved påvist orm), fikk mat fra nærbutikken og spiste rester innimellom. Fikk de vaksinene de skulle ha og rent vann hver dag. De var alle frisk og rask Var jevnlig til sjekk hos veterinær og det feilet dem aldri noe. Hun ene var langhåret (rasekatt vi fikk på omplassering fra Dyrebeskyttelsen) og hun måtte vi innimellom klippe / barbere hos veterinæren. Og så ble hun sterilisert. Hankattene ble kastrert. Mye er nok bare flaks og uflaks. Men jeg tror vi har gjort noe riktig siden alle dem levde så lenge. Anonymkode: 4b7fb...005
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2023 #7 Skrevet 28. februar 2023 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Godt spørsmål! Omtrent alle kattene i barndommen/ugdommem min, levde lykkelig til de ble 16-20 år. Nå bor jeg på landet, så de gikk fritt omkring. Vi kjente kattene til hverandre, og kattene kjente og besøkte hverandre. De fikk ormekur hvis vi såg bevis på at det trengtes, og hunkattene fikk p-piller. Og de spiste matrester og kattemat fra dagligvarebutikken. Vet ikke om noen som måtte til dyrlege med disse kattene. Selvfølgelig ble noen påkjørt, og noen få ble utekatter som ikke trivdes i hus, eller ble født ute og ble ville, men de fleste ble altså gamle og ikke syke. Nå for tiden hører jeg stadig om kreft, livmorbetennelse, keisersnitt og avliving av unge katter (under 10 år) pga sykdom. Hva har skjedd? Anonymkode: 528cb...969 P-piller til katt er nesten garantert å gi jurkreft, så kattene dine var heldige om de slapp unna dét. Jeg har forøvrig hatt katt store deler av livet, først på landet der jeg vokste opp og senere i byen (innekatter). Min erfaring er den motsatte av din, det vil si at kattene sjeldent ble gamle når de gikk ute, de ble som regel påkjørt eller tatt av rev el.l. De rakk jo heller ikke å bli syke da. Som voksen har jeg hatt innekatter som har blitt rundt 15 år gamle, uten spesielle behov for veterinærhjelp. Anonymkode: 838ae...a66
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2023 #8 Skrevet 28. februar 2023 Jeg har 3 katter nå (en døde for mange år siden så vi fikk en ny for 2 år siden) Den som døde, var syk. Han hadde beinmargskreft, så ikke noe relatert til inne eller ute. De to andre er hhv 15 og 13 år, lever livets glade dager med katteluke og mat fra butikken. Anonymkode: c1c24...ad6
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2023 #9 Skrevet 28. februar 2023 Tenk heller at den skal leve et godt liv. Anonymkode: 70cba...683
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2023 #10 Skrevet 28. februar 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Tenk heller at den skal leve et godt liv. Anonymkode: 70cba...683 ❤️ jeg prøver. Han er 15 nå og jeg sørger allerede, vil at han skal leve evig. Anonymkode: 82970...600
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2023 #11 Skrevet 28. februar 2023 Anonym bruker skrev (3 timer siden): ❤️ jeg prøver. Han er 15 nå og jeg sørger allerede, vil at han skal leve evig. Anonymkode: 82970...600 er han syk da? Eller er det noe grunn til at du sørger? Min er og 15, men han lever i beste velgående og er frisk og rask Anonymkode: c1c24...ad6
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2023 #12 Skrevet 28. februar 2023 Et godt katteliv er å ha noen som ser etter en, gir en sunn og god mat, det som kreves av markkurer og vaksiner (nå er det kattepest på sørlandet), grer ut floker i pelsen, tar en til dyrlegen om det er småting galt osv. Det er vel kjærlighet? Men du kan ikke holde et dyr i live for din egen skyld. Dyrevelferd er å la det slippe når det ikke lenger kan leve et godt liv. Et kjæledyr skal slippe smerter, ubehag, vondter og sykdom fordi du ikke vil kjenne på savnet... Jeg har flere dyr selv, og er ufattelig glad i dem. Men jeg vet jo at de ikke lever like lenge som meg, og min kjærlighet til dem skal jeg uttrykke ved at de skal få leve glade, lykkelige dyreliv uten smerte, begrensninger og ubehag. Når de ikke kan det lenger må de få sovne og løpe videre på "de evige jaktmarker". Anonymkode: a10e9...b32
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2023 #13 Skrevet 28. februar 2023 Anonym bruker skrev (4 timer siden): er han syk da? Eller er det noe grunn til at du sørger? Min er og 15, men han lever i beste velgående og er frisk og rask Anonymkode: c1c24...ad6 Han er frisk og rask ❤️ men har jo hørt at katter ikke lever så mye lengre 😢 Anonymkode: 82970...600
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2023 #14 Skrevet 28. februar 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Han er frisk og rask ❤️ men har jo hørt at katter ikke lever så mye lengre 😢 Anonymkode: 82970...600 Da ville jeg hvertfall ikke tatt sorgene på forskudd! Siste katten jeg hadde hjemme ble 22! Anonymkode: c1c24...ad6
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2023 #15 Skrevet 28. februar 2023 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Han er frisk og rask ❤️ men har jo hørt at katter ikke lever så mye lengre 😢 Anonymkode: 82970...600 Den kan leve lenge enda. Min ble nesten 20 år før hun ble syk og jeg ble nødt til å avlive. Har en slektning som hadde en katt som var mange og tyve år, husker ikke eksakt tall. Anonymkode: 8409d...559
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2023 #16 Skrevet 28. februar 2023 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Da ville jeg hvertfall ikke tatt sorgene på forskudd! Siste katten jeg hadde hjemme ble 22! Anonymkode: c1c24...ad6 Så godt å høre ❤️ Anonymkode: 82970...600
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2023 #17 Skrevet 28. februar 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Den kan leve lenge enda. Min ble nesten 20 år før hun ble syk og jeg ble nødt til å avlive. Har en slektning som hadde en katt som var mange og tyve år, husker ikke eksakt tall. Anonymkode: 8409d...559 Awww så bra ❤️ Anonymkode: 82970...600
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2023 #18 Skrevet 28. februar 2023 Anonym bruker skrev (21 timer siden): Innekatter lever lengst. De blir ikke påkjørt, spiser bare det du gir dem og har færre fallskader, slåsskamper og infeksjoner. Anonymkode: 30f39...33e Innekatter lever nok ikke fullverdige liv heller. Jeg vil heller la kattene leve lykkelige og litt kortere liv og i tråd med egne instinkter og behov, enn å beholde dem i en kunstig boble for å forlenge livet deres. Våre katter går ut og inn som de vil, sløver i sola, raser rundt i skogen, klatrer i trær, jakter osv. I tillegg får de masse kos, spiser og sover innendørs, og får alt av vaksiner, ormekurer, tannstell osv hos veterinær. Anonymkode: f074b...651
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2023 #19 Skrevet 28. februar 2023 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Innekatter lever nok ikke fullverdige liv heller. Jeg vil heller la kattene leve lykkelige og litt kortere liv og i tråd med egne instinkter og behov, enn å beholde dem i en kunstig boble for å forlenge livet deres. Våre katter går ut og inn som de vil, sløver i sola, raser rundt i skogen, klatrer i trær, jakter osv. I tillegg får de masse kos, spiser og sover innendørs, og får alt av vaksiner, ormekurer, tannstell osv hos veterinær. Anonymkode: f074b...651 Det et dette jeg også gjør. Men nå på sine eldre dager så sover han inne på natta. Før var han alltid ute fordi han hylte mye inne. Jeg tror også at hjernen holder seg lengre og bedre med å få utforske litt. Katter kan også få demens o.l. Hi Anonymkode: 82970...600
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2023 #20 Skrevet 28. februar 2023 Anonym bruker skrev (25 minutter siden): Det et dette jeg også gjør. Men nå på sine eldre dager så sover han inne på natta. Før var han alltid ute fordi han hylte mye inne. Jeg tror også at hjernen holder seg lengre og bedre med å få utforske litt. Katter kan også få demens o.l. Hi Anonymkode: 82970...600 Da er vi enige om det. Så lenge katten har katteluke og kan gå ut og inn som den vil, og har nærhet til natur rundt huset så tenker jeg at den har det mye bedre enn en innekatt som kan klore på katteleker og gå på do i en plastkasse. 💛 Anonymkode: f074b...651
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2023 #21 Skrevet 28. februar 2023 Anonym bruker skrev (17 minutter siden): Da er vi enige om det. Så lenge katten har katteluke og kan gå ut og inn som den vil, og har nærhet til natur rundt huset så tenker jeg at den har det mye bedre enn en innekatt som kan klore på katteleker og gå på do i en plastkasse. 💛 Anonymkode: f074b...651 Nå går han både på do ute; og inne, i kasse. Aldri før... Han er mer engstelig nå. Redd ute. Virker som han har gitt opp å holde territoriumet sitt Hi Anonymkode: 82970...600
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2023 #22 Skrevet 1. mars 2023 Anonym bruker skrev (10 timer siden): Nå går han både på do ute; og inne, i kasse. Aldri før... Han er mer engstelig nå. Redd ute. Virker som han har gitt opp å holde territoriumet sitt Hi Anonymkode: 82970...600 Om han virker mer engstelig, men fortsatt frisk og rask, har du fått sjekket synet hans? Katter kan også få dårligere syn, som igjen kan påvirke adferd. De kan fortsatt ha god livskvalitet og mange gode år med litt tilrettelegging. Anonymkode: d032f...fb9
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2023 #23 Skrevet 1. mars 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Om han virker mer engstelig, men fortsatt frisk og rask, har du fått sjekket synet hans? Katter kan også få dårligere syn, som igjen kan påvirke adferd. De kan fortsatt ha god livskvalitet og mange gode år med litt tilrettelegging. Anonymkode: d032f...fb9 Skulle akkurat til å skrive det samme. Den forrige katten til mamma ble "rar". Mamma trodde han fikk dårlig balanse, bommet på stoler han ville hoppe opp på osv, så hun lurte på om han hadde fått svulst på hjernen eller noe, også viste det seg at han hadde veldig dårlig syn på sine gamle dager, ble nesten totalt blind etterhvert. Han ble 18 år da. Anonymkode: a10e9...b32
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2023 #24 Skrevet 1. mars 2023 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Om han virker mer engstelig, men fortsatt frisk og rask, har du fått sjekket synet hans? Katter kan også få dårligere syn, som igjen kan påvirke adferd. De kan fortsatt ha god livskvalitet og mange gode år med litt tilrettelegging. Anonymkode: d032f...fb9 Jeg har merket at han har fått litt dårlige hørsel. Men hva kan de gjøre med det? Han har alltid vært litt rar uansett 😅❤️❤️❤️ Anonymkode: 82970...600
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2023 #25 Skrevet 1. mars 2023 Anonym bruker skrev (20 minutter siden): Skulle akkurat til å skrive det samme. Den forrige katten til mamma ble "rar". Mamma trodde han fikk dårlig balanse, bommet på stoler han ville hoppe opp på osv, så hun lurte på om han hadde fått svulst på hjernen eller noe, også viste det seg at han hadde veldig dårlig syn på sine gamle dager, ble nesten totalt blind etterhvert. Han ble 18 år da. Anonymkode: a10e9...b32 Men hva kan de gjøre med det da? Han var nettopp på seniorsjekk. Alt bra. Men de sjekket sikkert ikke syn og hørsel Anonymkode: 82970...600
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå