Anonym bruker Skrevet 26. februar 2023 #1 Skrevet 26. februar 2023 Vi er jevngamle og venner fra barndommen. Vi skilte først vei da vi begynte å studere, men gjenopptok nær kontakt etter at vi var ferdig utdannet og begge flyttet tilbake til hjembyen vår. Så fikk vi barn og da startet problemene på grunn av forskjellig syn på hva som var best for barna. Jeg sa at siden vi bare valgte det vi begge mente var best, så ingen grunn til store diskusjoner. Vi har mye annet felles som bøker, fjellturer og friluft generelt, og også interesse for mat og reiser. Vi har tilbragt mye tid sammen på ferier og måltider i god stemning. Nå har barna gått noen år på barneskole, og jeg har veldig begrenset skjermtid for mine, toppen en time på hverdag, kanskje tre i helger. Vi er mye sammen og de har interesser som bøker, musikk og kunst hvor en driver med å lære kunstmaling og den andre med tekstil. De er også med i en organisasjon hvor de treffes minst to ganger i måneden og tiden de bruker på skjerm går stort sett med til dette. Vi og de alene er aktive i friluftsaktiviteter. De kjeder seg mao ikke, og har aldri nevnt at de savner å være på internett mer enn de er. Min venn sier at hun føler at hun blir en slapp mor i sammenligning fordi hun lar barna se mye på skjerm. De er også aktive i idrett så det sier jeg jo er fint, og at de har jo andre interesser også. Da har hun også kommentert at aktiviteter mine driver med koster mye mer og hun ikke har mulighet til det. Hun sier også at fordi hennes status er som den er, hadde hun ikke kunnet ta valg om å nekte barna skjermtid fordi de ville blitt sett rart på, mens mine ikke blir det. Derfor føler hun at vi ikke kan ha den samme kontakten mer fordi hun føler at forskjellene blir for store og tunge. Jeg respekterer at hun er ærlig, men lurer veldig på om hun har rett i dette? Ville noen her gjort det samme etter mange års vennskap og så mye tid med felles interesser sammen? Anonymkode: ec538...7ef
Twintipp Skrevet 26. februar 2023 #3 Skrevet 26. februar 2023 Nei… Og jeg tror de aller fleste er som din venninne. Og hva kan være bedre enn å drive med idrett spør du meg.
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2023 #4 Skrevet 26. februar 2023 Hun er vel lei av at du sitter på den moralske overhøyheten, da. Hvis du selv ikke føler at det er det du gjør, og hvis du selv ikke soler deg i egen "status", så kan du jo si dette til henne. At du ikke dømmer hennes valg omkring barna osv. Anonymkode: b3016...2a7
sug lut Skrevet 26. februar 2023 #5 Skrevet 26. februar 2023 (endret) Jeg dropper folk som har utålelige barn, masete og grinete og sutrete, dersom det er forventet at man skal være sammen som familie. Men din venninne føler nok at dere har vokst fra hverandre, det er jo en ærlig sak, og hun har har tydeligvis mindreverdighetskomplekser siden hun har resignert som forelder og velger skjermmodellen mens du gjør jobben ordentlig. Endret 26. februar 2023 av sug lut
Twintipp Skrevet 26. februar 2023 #6 Skrevet 26. februar 2023 Venninnen din synes ikke barna dine er litt sære og spesielle da? Kunstmaling og tekstil, bøker og musikk. Av alle barn og ungdom jeg omgås ville dette blitt ansett som uvanlig og sært!
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2023 #7 Skrevet 26. februar 2023 sug lut skrev (8 minutter siden): Jeg dropper folk som har utålelige barn, masete og grinete og sutrete, dersom det er forventet at man skal være sammen som familie. Men din venninne føler nok at dere har vokst fra hverandre, det er jo en ærlig sak, og hun har har tydeligvis mindreverdighetskomplekser siden hun har resignert som forelder og velger skjermmodellen mens du gjør jobben ordentlig. Hadde hun gitt uttrykk for at vi hadde vokst fra hverandre, så hadde jeg skjønt begrunnelsen bedre. Vi har vært mye sammen på middager og turer, senest forrige helg hvor jeg fikk følelsen av at vi begge jo hadde det veldig fint. Vi bytter bøker og snakker mye sammen om slike ting og også vanlig hverdagsprat på telefonen. Hun nevnte bare dette med oppdragelse og jeg syns det var både sårt men mest overraskende. Anonymkode: ec538...7ef
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2023 #8 Skrevet 26. februar 2023 Twintipp skrev (1 minutt siden): Venninnen din synes ikke barna dine er litt sære og spesielle da? Kunstmaling og tekstil, bøker og musikk. Av alle barn og ungdom jeg omgås ville dette blitt ansett som uvanlig og sært! Javel? Jeg har jobbet i skolen i mange år. Det er da ikke sært å ha disse interessene. Anonymkode: b0633...17c
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2023 #9 Skrevet 26. februar 2023 Twintipp skrev (1 minutt siden): Venninnen din synes ikke barna dine er litt sære og spesielle da? Kunstmaling og tekstil, bøker og musikk. Av alle barn og ungdom jeg omgås ville dette blitt ansett som uvanlig og sært! Det er ikke barna mine hun er venninne med. Anonymkode: ec538...7ef
Twintipp Skrevet 26. februar 2023 #10 Skrevet 26. februar 2023 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Javel? Jeg har jobbet i skolen i mange år. Det er da ikke sært å ha disse interessene. Anonymkode: b0633...17c Tekstil og kunstmaling? Det er vel ikke de mest normale fritidsaktivitetene til barn og unge.
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2023 #11 Skrevet 26. februar 2023 Twintipp skrev (Akkurat nå): Tekstil og kunstmaling? Det er vel ikke de mest normale fritidsaktivitetene til barn og unge. Det er MANGE unge som er interesserte i kunstmaling, jo. Anonymkode: b0633...17c
Twintipp Skrevet 26. februar 2023 #12 Skrevet 26. februar 2023 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Det er MANGE unge som er interesserte i kunstmaling, jo. Anonymkode: b0633...17c Skjerp deg!
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2023 #13 Skrevet 26. februar 2023 Twintipp skrev (Akkurat nå): Skjerp deg! Hvorfor skal jeg skjerpe meg? Hva er det for et svar? Anonymkode: b0633...17c
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2023 #14 Skrevet 26. februar 2023 Twintipp skrev (1 minutt siden): Tekstil og kunstmaling? Det er vel ikke de mest normale fritidsaktivitetene til barn og unge. Det er ikke kun for mine det holdes slike kurs! Det er mange barn med på disse aktivitetene, og det må også være et visst antall påmeldte for at kursene blir startet, det sier seg selv. De som driver kursene må ha en inntjening på dette. Anonymkode: ec538...7ef
Twintipp Skrevet 26. februar 2023 #15 Skrevet 26. februar 2023 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Det er ikke kun for mine det holdes slike kurs! Det er mange barn med på disse aktivitetene, og det må også være et visst antall påmeldte for at kursene blir startet, det sier seg selv. De som driver kursene må ha en inntjening på dette. Anonymkode: ec538...7ef Det kan godt være. Men, vanlig, det er det ikke! Derfor synes jeg det er merkelig av venninnen din, for idrett er jo noe de fleste driver med. Så er det noen som burde følt på utenforskap mtp barna er det jo heller deg enn henne.
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2023 #16 Skrevet 26. februar 2023 Twintipp skrev (4 minutter siden): Det kan godt være. Men, vanlig, det er det ikke! Derfor synes jeg det er merkelig av venninnen din, for idrett er jo noe de fleste driver med. Så er det noen som burde følt på utenforskap mtp barna er det jo heller deg enn henne. Det er mulig det, for det er nok riktig at idrett er mest utbredt og vanlig å drive med, men barna til begge oss har både venner og er inkluderte i skolemiljø. Kanskje jeg syns det vanskeligere å forstå siden det er sånn også. Jeg begynner å lure på om det er en annen grunn, men vi har hatt såpass åpent forhold at det virker rart at hun skal dikte opp en grunn som dette. Anonymkode: ec538...7ef
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2023 #17 Skrevet 26. februar 2023 Syntes du kan virke litt ovenifra og ned. Er vel de signalene hun plukker opp. Mulig du ikke er klar over signalene du sender ut. Hadde jeg vært venninnen din hadde jeg ikke påpekt det men bare faset deg ut. Anonymkode: aaabc...bb3
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2023 #18 Skrevet 26. februar 2023 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Syntes du kan virke litt ovenifra og ned. Er vel de signalene hun plukker opp. Mulig du ikke er klar over signalene du sender ut. Hadde jeg vært venninnen din hadde jeg ikke påpekt det men bare faset deg ut. Anonymkode: aaabc...bb3 Kan du forklare hva slags signaler jeg sender ut? Hvis jeg gjør det så er det isåfall helt ubevisst og en ting jeg ikke kjenner meg igjen i, for jeg ser aldri ned på noen. Jeg jobber også med mennesker som har kommet skjevt ut i samfunnet, så det jeg burde fått tilbakemeldinger på tenker jeg. Jeg ser at du skriver at det likevel virker sånn så da er det mulig jeg gir slike signaler uten å være klar over det, så hvis du vil forklare så setter jeg pris på det. Anonymkode: ec538...7ef
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2023 #19 Skrevet 26. februar 2023 Foreldre som begrenser skjermtid er gjerne litt nedlatende til de som ikke gjør det. Kanskje ikke helt meningen, men det kan oppfattes slik i diverse kommentarer eller kroppsspråk. Så kan hende du har gjort noe ubevisst nå som gjør at hun føler på dette. Det er lettere for henne å nå bryte med deg enn å gå og kjenne på du synes du gjør ting bedre. Jeg personlig mener min sønn har blitt det geniet han er nettopp pga mye skjermtid. Okei litt lite sporty og litt sosialt klønete, men har en enorm klokskap, og vil nok oppnå å få seg en god fremtid. Det er ikke fasit på hva som er "best", men har selv irritert meg på de som har kommentert min sønns skjermtid. De har vært veldig nedlatende uten å si det med alt for rene ord. Man leser mye av kroppsspråk. Så gå i deg selv en runde til du 😏 Anonymkode: ea20d...786
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2023 #20 Skrevet 26. februar 2023 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Foreldre som begrenser skjermtid er gjerne litt nedlatende til de som ikke gjør det. Kanskje ikke helt meningen, men det kan oppfattes slik i diverse kommentarer eller kroppsspråk. Så kan hende du har gjort noe ubevisst nå som gjør at hun føler på dette. Det er lettere for henne å nå bryte med deg enn å gå og kjenne på du synes du gjør ting bedre. Jeg personlig mener min sønn har blitt det geniet han er nettopp pga mye skjermtid. Okei litt lite sporty og litt sosialt klønete, men har en enorm klokskap, og vil nok oppnå å få seg en god fremtid. Det er ikke fasit på hva som er "best", men har selv irritert meg på de som har kommentert min sønns skjermtid. De har vært veldig nedlatende uten å si det med alt for rene ord. Man leser mye av kroppsspråk. Så gå i deg selv en runde til du 😏 Anonymkode: ea20d...786 Det var en som skrev at jeg virker ovenfra og ned, men jeg fikk ingen forklaring på hvordan? Venninnen min er den som snakker mest om barna sine, og hvor lite hun altså føler hun strekker til. Jeg har sagt at hun er en flink mamma og lyttet mye. Jeg bryr med svært lite om hvor mye skjermtid andres barn har, for jeg har igrunnen nok med å følge opp egne barn. Jeg ser også at du forsvarer skjermbruk og det behøver du ikke å gjøre! Jeg har ikke kritisert noen for dette eller spurt hvor ofte deres barn bruker skjerm og hva resultatet er. Anonymkode: ec538...7ef
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2023 #21 Skrevet 26. februar 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Kan du forklare hva slags signaler jeg sender ut? Hvis jeg gjør det så er det isåfall helt ubevisst og en ting jeg ikke kjenner meg igjen i, for jeg ser aldri ned på noen. Jeg jobber også med mennesker som har kommet skjevt ut i samfunnet, så det jeg burde fått tilbakemeldinger på tenker jeg. Jeg ser at du skriver at det likevel virker sånn så da er det mulig jeg gir slike signaler uten å være klar over det, så hvis du vil forklare så setter jeg pris på det. Anonymkode: ec538...7ef Ingen her kjenner deg jo eller vet hvordan du opptrer med replikker, kroppsspråk og blikk i det daglige, da. Anonymkode: b3016...2a7
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2023 #22 Skrevet 26. februar 2023 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Jeg bryr med svært lite om hvor mye skjermtid andres barn har, for jeg har igrunnen nok med å følge opp egne barn. Jeg ser også at du forsvarer skjermbruk og det behøver du ikke å gjøre! Jeg har ikke kritisert noen for dette eller spurt hvor ofte deres barn bruker skjerm og hva resultatet er. Anonymkode: ec538...7ef Da er det jo veldig rart at du vet en hel del om hvor mye skjermtid de har.... Anonymkode: b3016...2a7
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2023 #23 Skrevet 26. februar 2023 Hele innlegget ditt oser av overlegenhet, måten du velger og forholde deg til skjermbruk, hvilke finkulturelle interesser barna dine har, du får til og med frem at du er bedre økonomisk bemidlet. Så ja, ei slik "venninne" hadde jeg nok faset ut. Folk med slike tanker er litt kjedelige å omgås, de er gjerne så høye på seg selv, og det er kleint når de hele tiden får frem hvor vellykkede de er. Liksom uten å si det direkte.... Anonymkode: ac4a8...ddb
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2023 #24 Skrevet 26. februar 2023 Du virker veldig nedlatende ut i hovedinnlegget ditt, så om hun føler det sånn skjønner jeg at hun ikke orker å være så mye sammen med deg. All kred til henne som faktisk forteller deg det da, de fleste ville nok bare faset ut vennskapet uten å si så mye. Nå finnes det mange flere slike familier som hennes enn slike som din da, så hun har ingen grunn til å føle seg liten sammen med deg, men det gjør hun og da er det sikkert best å ikke være sammen med deg. Hun beskytter seg selv, sin familie, sin selvtillit osv ved å trekke seg vekk. Det har hun all rett til å gjøre. Anonymkode: 938f5...f50
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2023 #25 Skrevet 26. februar 2023 Jeg setter pris på svar, og skjønner at dette da altså handler om mindreverdighetskomplekser. Det er veldig trist at når vi har vært venninner så lenge så hun føler sånn, men hvis det de fleste her skriver handler om tanker og følelser venninnen min har så er det ingen vekstvilkår for videre vennskap. Anonymkode: ec538...7ef
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå