Gå til innhold

Er jeg en altfor ettergivende mor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min hater å vaske håret, han er 5 år. Han er livredd når jeg vasker håret i dusjen. Nå har vi funnet en løsning som fungerer helt supert.

Han står lent over vasken, jeg vasker håret som en frisør og alt går knirkefritt.

Far mener at jeg ikke skal la han få bestemme dette. Han mener jeg må tvinge han til å dusje håret som normale mennesker 

Anonymkode: b6f2a...61d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Far har feil. Fortsett med det som fungerer for gutten 🙂 

Skrevet

Jeg tenker at vi velger våre kamper. Vi vasket håret til begge guttene ved at de satt på gulvet i dusj/badekar og lente hodet langt tilbake, mens de selv holdt en klut for å være sikre på å ikke få vann/såpe i øynene. Det går over, og jeg husker det som et ikke-problem.

Anonymkode: 83ef5...37f

Skrevet

Har vel ingen betydning hvordan det blir gjort så lenge det blir gjort.

Anonymkode: 737ca...b00

Skrevet

Jeg tenker at dette er en kamp man ikke trenger ta. Han vil neppe vaske håret på den måten i veldig mange år 😉 

Noen kamper må man ta, om alt fra tannpuss til folkeskikk. Denne kampen trenger du ikke ta.

Anonymkode: 622f4...547

Skrevet

Han er fem år. Far kan ta seg ei bolle. Dette kommer til å gå seg til etter hvert som han blir større. Om han vasker håret i dusjen de neste 80 åra eller bare de neste 75 åra spiller jo ingen rolle. 

Skrevet

Så godt å høre ❤️

Da følger jeg bare mammahjertet mitt. Far er veldig streng. Han er svært opptatt av å ikke bli kontrollert. Han er veldig sånn militær ovenfor barna

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Så godt å høre ❤️

Da følger jeg bare mammahjertet mitt. Far er veldig streng. Han er svært opptatt av å ikke bli kontrollert. Han er veldig sånn militær ovenfor barna

Stå på krava, og vær den mammaen du ønsker.

Man kan ikke oppdra barn på militærvis, de er forskjellig og trenger forskjellige ting, de er også unge og mye sartere enn voksne.

Det er litt synd om du blir ekstra ettergivende for å kompensere for hans strenghet, en mellomting hvor begge gir og tar litt er det beste.

Barn tar ikke skade av litt strenghet og strikse regler så lenge de samtidig føler seg sett, hørt og elsket.

Anonymkode: 622f4...547

Skrevet

Jeg måtte ha klut over øynene og mamma helte vann over håret mitt med litermål da jeg var liten. Etterhvert som jeg ble større og ordnet selv og dusjet, hold jeg fortsatt en klut over øynene, dette ga seg etterhvert. Det er ikke så uvanlig. Du har rett, far tar feil, dette er ikke en viktig kamp å tvinge barnet til. 

Anonymkode: 18dbf...c07

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Så godt å høre ❤️

Hvilken ironi fra din manns side... Han er svært opptatt av å ikke bli kontrollert selv. Og er militært kontrollerende ovenfor barna... Antar han forsøker å være kontrollerende mot deg også?

Jeg hadde bedt ham bli med på et kurs som en over linket til, ang. trygghetssirkelen, for så steil som han er risikerer han å ødelegge egne barn på samme måte som noe tydeligvis gikk galt i hans egen oppvekst. Selv om han sikkert ikke fikk trygghet så trenger han ikke overføre det til egne barn.

Om mannen ikke vil bli med på kurs så ville jeg fått ham med i parterapi, for jeg hadde ikke akseptert en militær holdning til barna. Foreldre skal ha kontroll på det man må ha kontroll på, og ellers skal man skape trygghet nok til at barna vokser opp til trygge og stabile personer. Slik militær holdning som han fører gir utrygge barn som tviler på seg selv, eller som faker for å tilfredsstille far... eller som blir like avstumpet som han fremstår.

Barnet reagerer instinktivt og normalt når det er redd for å få såpe i øynene. Det er helt vanlig å finne måter å trygge barnet på i situasjonen inntil det får kontroll på hvordan unngå å få såpe i øynene selv.

Anonymkode: 41b86...831

Skrevet

Du har funnet en god løsning, dere får vasket håret hans på en måte som ikke er for slitsomt for dere og ikke innebærer tvang og en kamp for gutten. Det betyr ikke at du er ettergivende, du er forståelsesfull og løsningsorientert og det vil gjøre at han kommer raskere over denne hårvask-skrekken enn han ville gjort om du presset og tvang han. 

Anonymkode: ca917...862

Skrevet

Far tar feil, du har rett. På din måte får dere vasket håret uten kamp og uten gråt og skrik. På fars måte ville hårvask blitt et mareritt for gutten. Så stå på ditt. 

Skrevet

Dere er så gode.

Tusen takk dere ❤️ er godt å få denne bekreftelsen ❤️

Jeg og far bor ikke sammen av nettop denne grunnen. Jeg vil ikke ha et militære her hjemme. Han har barna heldigvis veldig lite

Skrevet

Jeg måtte ha en klut foran øyene når jeg vasket håret til jeg var 8-9 år. Er glad for at jeg fikk det og ikke ble tvingt til å få vann i øyene 

Anonymkode: 7e6d3...67e

Skrevet

Viktigste er vel at ungen får vaska håret. Jeg ville jo selvsagt parallelt øvd på å få vann i hodet i dusjen da. I dag skal du dusje håret bak på hodet. Utfordret gradvis mer og mer. I kun vaske håret i vasken uten noen som helst form for øving er latskap og idioti. Så om det er din manns grunnlag for å uttale seg så holder jeg litt med han. 

Anonymkode: 3135b...7b5

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Gutten min hater å vaske håret, han er 5 år. Han er livredd når jeg vasker håret i dusjen. Nå har vi funnet en løsning som fungerer helt supert.

Han står lent over vasken, jeg vasker håret som en frisør og alt går knirkefritt.

Far mener at jeg ikke skal la han få bestemme dette. Han mener jeg må tvinge han til å dusje håret som normale mennesker 

Si at du tuller.... Blir helt kvalm. Han mannen der har ikke forstått ett kvekk. 

Vær så snill å fort slik du gjør. ❤️❤️❤️❤️Du er en god mor. Absolutt ikke ettergivende. Er han glad i gutten?? Er det hans sønn? Siden han er så rar. 

Anonymkode: efc7f...ead

Skrevet

Kommer snn på om det er sliki mange sammenhenger eller nesten bare denne. 

Om det bare er i denne sammenhengen syns jeg det er helt innafor. Også hadde jeg etterhvert prøvd i dusjen, slik at han etterhvert hadde funnet ut st det går greit og lærer seg det selv. Jeg vasker håret til min 20 åring i dusjen. Da sitter hun på en krakk med hodet bakover. (Hun har fått ME og hårvasken spiser energien hennes. Så en løsning slik st hun slipper å sove flere timer etter en dusj) Dette fungerer veldig bra sier hun, bedre enn i vasken som vi prøvde på, men nå har hun langt hår og det regner jeg ikke med din sønn har. 

Anonymkode: 72db9...299

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Så godt å høre ❤️

Da er spørsmålet mitt... Hvorfor lar du far være slik? Det er så usunt og ødeleggende for barna at jeg ikke har ord. Han må lære seg om trygghetssirkelen bla. Og mye annet. Fikk helt vondt inni meg jeg. Han ødelegger barna. Rett og slett. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (50 minutter siden):

Viktigste er vel at ungen får vaska håret. Jeg ville jo selvsagt parallelt øvd på å få vann i hodet i dusjen da. I dag skal du dusje håret bak på hodet. Utfordret gradvis mer og mer. I kun vaske håret i vasken uten noen som helst form for øving er latskap og idioti. Så om det er din manns grunnlag for å uttale seg så holder jeg litt med han. 

Anonymkode: 3135b...7b5

Selvsagt øver vi. Gutten er redd for vann i ørene og i øynene. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Si at du tuller.... Blir helt kvalm. Han mannen der har ikke forstått ett kvekk. 

Vær så snill å fort slik du gjør. ❤️❤️❤️❤️Du er en god mor. Absolutt ikke ettergivende. Er han glad i gutten?? Er det hans sønn? Siden han er så rar. 

Tusen takk ❤️

Ja, han er veldig glad i sønnen sin. Men han har asperger. Så det er ikke lett å diskutere noe med han. Så da blir jeg usikker på om det faktisk er jeg som er helt på jordet. Han er jo så bastant !

Skrevet
Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

Da er spørsmålet mitt... Hvorfor lar du far være slik? Det er så usunt og ødeleggende for barna at jeg ikke har ord. Han må lære seg om trygghetssirkelen bla. Og mye annet. Fikk helt vondt inni meg jeg. Han ødelegger barna. Rett og slett. 

Far har asperger. Så det er svært utfordrende å komme til enighet om barneoppdragelse! Nytter ikke å diskutere noe. Vi bor ikke sammen av samme grunn 

Skrevet

Men altså - barnets far "liker ikke å bli kontrollert", men skal selv drive kontroll og kadaverdisiplin overfor små barn? Tror han DE liker det? Han scorer nok ganske lavt på empati, da.

Jeg har ellers aldri hørt om noen voksne som ikke klarer å dusje og vaske håret, selv om jeg kjenner til mange barn som har hatet det. Så jeg tror vi kan slå fast at dette er et problem som løser seg selv, på linje med å ikke tisse i buksa mer. Å bli utsatt for tvang på veien dit, vil bare komplisere prosessen.

Anonymkode: 94209...83d

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 30.1.2023 den 17.34):

Far har asperger. Så det er svært utfordrende å komme til enighet om barneoppdragelse! Nytter ikke å diskutere noe. Vi bor ikke sammen av samme grunn 

Da er det vel liten grunn til å ta til deg hans meninger om deg som mor.

Anonymkode: 94209...83d

Skrevet

Vi brukte slik dusjskjerm som vi satte på barnas hode. Da får de ikke noe vann i fjeset når de vasker håret. Min yngste brukte den til han var 8 år. Bare et tips.

Er for øvrig helt enig med deg! 

Anonymkode: a2510...59a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...