Anonym bruker Skrevet 25. januar 2023 #1 Skrevet 25. januar 2023 Det får sønnen min ofte høre. Spesielt av skolen og på treninger. Han er stille, rolig, fokusert, pliktoppfyllende og gjør alt det han får beskjed om. Han følger alle regler. Og det er en grunn til det. Han er autist. Skolen vet det og trenere vet det. Likevel sier de dette. Han er litt under høytfungerende på spekteret. Han sliter daglig med å klare å forholde seg til andre mennesker. Han har skolevegring, men går på skolen fordi det er en regel. Han strever med alt han gjør av sosiale ting. Likevel sier «alle» dette til han. Han selv synes det er vanskelig å høre. For han sliter seg gjennom alt hver dag, og så sier de dette. Trenere kan tråkke i salaten for så vidt, men skolen bør vite bedre. Jeg vet de mener det som et kompliment, men jeg døler jeg har forklart i det uendelige at det er bra at de aller fleste ikke er som han. Jeg ber dem slutte å sundet til han, men uten effekt. Ville du sagt dette om en autist? Anonymkode: b3af1...2c5
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2023 #2 Skrevet 25. januar 2023 OM? TIL? Ja, jeg ville ikke ha lurt på om den personen var autist eller noe annet. Jeg kunne gjerne ha brukt dette som kompliment. Hvis alle var autister, ville verden ha vært mer autist-vennlig, og mer behagelig å leve i for autister. Anonymkode: f0d78...960
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2023 #3 Skrevet 25. januar 2023 Anonym bruker skrev (34 minutter siden): OM? TIL? Ja, jeg ville ikke ha lurt på om den personen var autist eller noe annet. Jeg kunne gjerne ha brukt dette som kompliment. Hvis alle var autister, ville verden ha vært mer autist-vennlig, og mer behagelig å leve i for autister. Anonymkode: f0d78...960 Til. Og hvis man vet så klart Anonymkode: b3af1...2c5
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2023 #4 Skrevet 25. januar 2023 Det er et kompliment. Deg betyr jo bare at de setter pris på hans måte å bære på. Anonymkode: 5ad5f...ca9
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2023 #5 Skrevet 25. januar 2023 Det betyr jo bare at de synes han er en kjernekar! Anonymkode: ebb03...6bc
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2023 #6 Skrevet 25. januar 2023 Det er et kompliment når det blir sagt, men det er et utrykk jeg aldri bruker når jeg snakker med unger, enten de har den ene eller den andre eller ingen diagnoser. Det er egentlig en forferdelig dårlig måte å uttrykke seg på. Det må da være mye bedre å si noe positivt direkte til den man snakker med. Anonymkode: 36d69...d4f
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2023 #7 Skrevet 25. januar 2023 Anonym bruker skrev (40 minutter siden): Det er et kompliment. Deg betyr jo bare at de setter pris på hans måte å bære på. Anonymkode: 5ad5f...ca9 Det er ikle egentlig et kompliment. Men det er ment sånn, det tviler jeg ikke på. Men det er ekle et kompliment når noen sier «hvis alle bare var autister.» Anonym bruker skrev (37 minutter siden): Det betyr jo bare at de synes han er en kjernekar! Anonymkode: ebb03...6bc De synes det er fint at han holder kjeft og gjør det han får beskjed om. Og det er jo greit nok. Men de sier egentlig at det ville vært så flott om alle var autister Anonym bruker skrev (23 minutter siden): Det er et kompliment når det blir sagt, men det er et utrykk jeg aldri bruker når jeg snakker med unger, enten de har den ene eller den andre eller ingen diagnoser. Det er egentlig en forferdelig dårlig måte å uttrykke seg på. Det må da være mye bedre å si noe positivt direkte til den man snakker med. Anonymkode: 36d69...d4f Det er nok ment positivt, men ender opp med å være negativt. Han kjenner på at livet generelt er vanskelig, og kan ikke forstå at noen skulle ønske flere hadde det sånn. Selv etter jeg har sagt fra. Takket for komplimentet, men bedt om at det ikke blir brukt fordi det er vanskelig for han, så fortsetter det likevel Anonymkode: b3af1...2c5
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2023 #8 Skrevet 25. januar 2023 Men det er jo ingen som mener « hvis alle bare hadde autisme». Det de mener er jo « tenk om alle hjalp til/ oppførte seg/ var konsentrerte/ gjorde som man ba dem om». Anonymkode: 4562a...006
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2023 #9 Skrevet 25. januar 2023 Du er sykt hårsår. Anonymkode: ebb03...6bc
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2023 #10 Skrevet 25. januar 2023 Anonym bruker skrev (21 minutter siden): Det er ikle egentlig et kompliment. Men det er ment sånn, det tviler jeg ikke på. Men det er ekle et kompliment når noen sier «hvis alle bare var autister.» De synes det er fint at han holder kjeft og gjør det han får beskjed om. Og det er jo greit nok. Men de sier egentlig at det ville vært så flott om alle var autister Det er nok ment positivt, men ender opp med å være negativt. Han kjenner på at livet generelt er vanskelig, og kan ikke forstå at noen skulle ønske flere hadde det sånn. Selv etter jeg har sagt fra. Takket for komplimentet, men bedt om at det ikke blir brukt fordi det er vanskelig for han, så fortsetter det likevel Anonymkode: b3af1...2c5 Slutt å analysere så voldsomt. Alle autister er ikke like. Selv om de liker din sønn betyr ikke det at de liker alle autister og at de liker at han er enkel å ha med å gjøre betyr ikke at de synes det er bra han er autist. Anonymkode: 5ad5f...ca9
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2023 #11 Skrevet 25. januar 2023 Det er ett komplimang veldig mange bruker, som jeg selv ikke liker for det er så mye av ett menneske andre ikke ser. Jeg hadde tatt dette opp med skolen. Hos oss hadde jeg tatt det helsesøster for jeg vet hun hadde tatt det videre på riktig måte. Hun vet nok også litt om akkurat dette, kan lærere lærene hvordan de bør og ikke bør gi komplimanger. Jeg tenker st om jeg tar det med lærer til mitt barn så blir det ofte bare delt med lærene som er oftes i klassen, ikke til alle. Om helsesøster eller rektor deler dette med alle så synker det også mere inn. Far til mine barn hadde kun samvær under oppsyn før (nå har begge blitt voksene) noe det var flere grunner til som jeg ikke trenger å utdype mer. Men mitt eldste barn syns det ble vanskelig når det i endel sammenhenger på skolen ble sagt at de skulle snakke med far, at disse tingene kan pappa hjelpe deg/dere med. Da fikk hun alltid en påminnelse at hun ikke hadde den trygge faren som flertallet av de andre hadde. Jeg merket det på henne hver gang noe lignende hadde blitt sagt på skolen. Så jeg tok en samtale med helsesøster som både mitt barn og jeg hadde snakket litt med før. Hun skjønte dette veldig godt og hun trodde dette ikke bare var hun som reagerte på siden det er mange som har ulike kombinasjoner av famlier nå. Noen har foreldre av samme kjønn, har kun en forelder, har en forelder som ikke er en god omsorgsperson som mitt barn hadde feks. Skolen hadde ett møte om dette og de endret hvordan de ordla seg. Istede for å si at dere kan spørre mamma eller pappa om dette, så sa de at du kan spørre en voksen hjemme om det. Litt forskjellige varianter, men de pressiserte ikke hvem siden det er så mange ulike familier. Mitt barn ble så glad første gang hun la merke til dette. For da kunne hun spøre bonusfar, da fikk hun følelsen av å være som alle andre og ikke bli påminnet at vår familie ikke var som alle andres og at det var vonde sår som ble rippet opp i. Så bare en liten ting som å ordlegge seg litt anderledes har stor betydning for flere og veldig mye for enkelte. Hos oss var det en liten samtale som fikk sving i endringen. Jeg ble møtt med forståelse og at dette var en enkel ting å endre på. Utifra hvor raskt de endret dette så kan det ikke ha vært storr protester fra lærerene og de klarte å endre vanene raskt. Som min datter sa så bommet de noen ganger, men det ble så sjeldent at det var helt greit. Jeg tror ikke jeg hadde sagt så mye til trenere, men det hadde kommet veldig ann på hvordan de var og hvordan tome jeg hadde med de. Det er ofte litt overivrige foreldre som er trenere når ungene er mindre, de er ikke kurset i det pedagogiske. Fotball trenerene til mitt barn kunne jeg tatt slikt opp med for de har jeg vært endel med utenom fotballen. Vi har litt lik humor og jeg vet hvordan jeg skal ta ting med de. Dirigenten til mitt andre barn hadde jeg ikke tatt det med, for der hsr jeg skjønt at alt blir tatt opp feil. Så da hadde jeg valgt å latt være siden utfallet kunnet blitt at mitt barn hadde fått det værre. Men skolen hadde jeg tatt det opp med uansett, der er barnet halve dagen og noe det må være på. Fotball, korps er ikke hver dag, kortere tid, barnet kan slutte om det vil og jeg kan ta endel ekstra prater med barnet mitt. Anonymkode: 09912...01e
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2023 #12 Skrevet 25. januar 2023 Et kompliment. Men om de faktisk hadde vist hva en sånn diagnose innebærer så håper jeg de faktisk ikke hadde sagt dette. Skryt er bra, men ikke dette. Han bruker nok masse tid og energi på å klare hverdagen. Har flere barn med diagnoser. En av dem pliktoppfyllende som bare det, snill og søt og gjør aldri noe galt. Dette er utenfor hjemmet. Noe helt annet når hun kommer hjem , siden hun har maskert og brukt opp all energien sin. Så håper virkelig ikke alle er og har det som henne. Anonymkode: 2cb36...079
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2023 #13 Skrevet 25. januar 2023 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Det er ikle egentlig et kompliment. Men det er ment sånn, det tviler jeg ikke på. Men det er ekle et kompliment når noen sier «hvis alle bare var autister.» De synes det er fint at han holder kjeft og gjør det han får beskjed om. Og det er jo greit nok. Men de sier egentlig at det ville vært så flott om alle var autister Det er nok ment positivt, men ender opp med å være negativt. Han kjenner på at livet generelt er vanskelig, og kan ikke forstå at noen skulle ønske flere hadde det sånn. Selv etter jeg har sagt fra. Takket for komplimentet, men bedt om at det ikke blir brukt fordi det er vanskelig for han, så fortsetter det likevel Anonymkode: b3af1...2c5 Det er jeg helt enig i deg med! Det er rett og slett et dårlig uttrykk å bruke i en sånn sammenheng. Folk som jobber i skole bør ha andre ord å bruke. Anonymkode: 36d69...d4f
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2023 #14 Skrevet 25. januar 2023 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Det er jeg helt enig i deg med! Det er rett og slett et dårlig uttrykk å bruke i en sånn sammenheng. Folk som jobber i skole bør ha andre ord å bruke. Anonymkode: 36d69...d4f Nemlig! Og mer kompetanse på akkurat dette. Anonymkode: 2cb36...079
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2023 #15 Skrevet 26. januar 2023 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Det er ikle egentlig et kompliment. Men det er ment sånn, det tviler jeg ikke på. Men det er ekle et kompliment når noen sier «hvis alle bare var autister.» De synes det er fint at han holder kjeft og gjør det han får beskjed om. Og det er jo greit nok. Men de sier egentlig at det ville vært så flott om alle var autister Det er nok ment positivt, men ender opp med å være negativt. Han kjenner på at livet generelt er vanskelig, og kan ikke forstå at noen skulle ønske flere hadde det sånn. Selv etter jeg har sagt fra. Takket for komplimentet, men bedt om at det ikke blir brukt fordi det er vanskelig for han, så fortsetter det likevel Anonymkode: b3af1...2c5 Barnet ditt er jo ikke bare autist, han er jo en person også. De gir komplimentet til personen ikke diagnosen han har. Jeg er enig om du har sagt fra tydelig nok, ikke bare i en bisetning, at det er dårlig når de fortsetter å si dette til han. Anonymkode: 32d82...6c5
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2023 #16 Skrevet 26. januar 2023 Autist eller ikke, nei! Dette er litt som jenter som får skryt hver gang de fikser mye mer enn de må, så flink du er liksom, rart hvordan flink pike ble ett syndrom. Ett kompliment som bygger oppunder selvutslettelse i form av å ikke være til bry, er vel aldri ett spesielt bra kompliment. Anonymkode: a0e4d...093
Mostly Harmless Skrevet 26. januar 2023 #17 Skrevet 26. januar 2023 Nei, det ville jeg ikke sagt til noen, verken med eller uten autisme. For det første, kan man finne noe positivt å si uten å sammenlikne barnet med andre. For det andre, virker det som det de setter pris på, er egenskaper som gjør ham lett å håndtere, men son ikke nødvendigvis er så lette for ham selv. Jeg har en stille, rolig og medgjørlig gutt, og det siste han trenger er å få forsterket følelsen av at det viktigste er å være stille og medgjørlig. Han trenger å støttes i at det er greit å si ifra, og lov å bli sint. Heldigvis har både skole og barnehage valgt å gi positiv respons de gangene han har turt å si ifra om noe, og unnlatt å legge vekt på hvor flink han er til å ikke lage bølger.
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2023 #18 Skrevet 26. januar 2023 Mostly Harmless skrev (6 timer siden): Nei, det ville jeg ikke sagt til noen, verken med eller uten autisme. For det første, kan man finne noe positivt å si uten å sammenlikne barnet med andre. For det andre, virker det som det de setter pris på, er egenskaper som gjør ham lett å håndtere, men son ikke nødvendigvis er så lette for ham selv. Jeg har en stille, rolig og medgjørlig gutt, og det siste han trenger er å få forsterket følelsen av at det viktigste er å være stille og medgjørlig. Han trenger å støttes i at det er greit å si ifra, og lov å bli sint. Heldigvis har både skole og barnehage valgt å gi positiv respons de gangene han har turt å si ifra om noe, og unnlatt å legge vekt på hvor flink han er til å ikke lage bølger. Så enig med deg! Anonymkode: a0e4d...093
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2023 #19 Skrevet 26. januar 2023 Skjønner at det er ment som et kompliment, at han er en snill og rolig gutt andre setter pris på, og det kan man være med eller uten diagnose. Også ganske enig i at dette er en kompliment som kan legge press på et barn (igjen, med eller uten diagnose!) og du som forelder ser jo at han strever mye og jobber hardt, at livet hans er langt fra et "drømmeliv" andre foreldre og barn burde ønske seg. Så enig med deg der. Anonymkode: f02a9...e15
ulenissen Skrevet 27. januar 2023 #20 Skrevet 27. januar 2023 Anonym bruker skrev (På 25.1.2023 den 21.06): Det er ett komplimang veldig mange bruker, som jeg selv ikke liker for det er så mye av ett menneske andre ikke ser. Jeg hadde tatt dette opp med skolen. Hos oss hadde jeg tatt det helsesøster for jeg vet hun hadde tatt det videre på riktig måte. Hun vet nok også litt om akkurat dette, kan lærere lærene hvordan de bør og ikke bør gi komplimanger. Jeg tenker st om jeg tar det med lærer til mitt barn så blir det ofte bare delt med lærene som er oftes i klassen, ikke til alle. Om helsesøster eller rektor deler dette med alle så synker det også mere inn. Far til mine barn hadde kun samvær under oppsyn før (nå har begge blitt voksene) noe det var flere grunner til som jeg ikke trenger å utdype mer. Men mitt eldste barn syns det ble vanskelig når det i endel sammenhenger på skolen ble sagt at de skulle snakke med far, at disse tingene kan pappa hjelpe deg/dere med. Da fikk hun alltid en påminnelse at hun ikke hadde den trygge faren som flertallet av de andre hadde. Jeg merket det på henne hver gang noe lignende hadde blitt sagt på skolen. Så jeg tok en samtale med helsesøster som både mitt barn og jeg hadde snakket litt med før. Hun skjønte dette veldig godt og hun trodde dette ikke bare var hun som reagerte på siden det er mange som har ulike kombinasjoner av famlier nå. Noen har foreldre av samme kjønn, har kun en forelder, har en forelder som ikke er en god omsorgsperson som mitt barn hadde feks. Skolen hadde ett møte om dette og de endret hvordan de ordla seg. Istede for å si at dere kan spørre mamma eller pappa om dette, så sa de at du kan spørre en voksen hjemme om det. Litt forskjellige varianter, men de pressiserte ikke hvem siden det er så mange ulike familier. Mitt barn ble så glad første gang hun la merke til dette. For da kunne hun spøre bonusfar, da fikk hun følelsen av å være som alle andre og ikke bli påminnet at vår familie ikke var som alle andres og at det var vonde sår som ble rippet opp i. Så bare en liten ting som å ordlegge seg litt anderledes har stor betydning for flere og veldig mye for enkelte. Hos oss var det en liten samtale som fikk sving i endringen. Jeg ble møtt med forståelse og at dette var en enkel ting å endre på. Utifra hvor raskt de endret dette så kan det ikke ha vært storr protester fra lærerene og de klarte å endre vanene raskt. Som min datter sa så bommet de noen ganger, men det ble så sjeldent at det var helt greit. Jeg tror ikke jeg hadde sagt så mye til trenere, men det hadde kommet veldig ann på hvordan de var og hvordan tome jeg hadde med de. Det er ofte litt overivrige foreldre som er trenere når ungene er mindre, de er ikke kurset i det pedagogiske. Fotball trenerene til mitt barn kunne jeg tatt slikt opp med for de har jeg vært endel med utenom fotballen. Vi har litt lik humor og jeg vet hvordan jeg skal ta ting med de. Dirigenten til mitt andre barn hadde jeg ikke tatt det med, for der hsr jeg skjønt at alt blir tatt opp feil. Så da hadde jeg valgt å latt være siden utfallet kunnet blitt at mitt barn hadde fått det værre. Men skolen hadde jeg tatt det opp med uansett, der er barnet halve dagen og noe det må være på. Fotball, korps er ikke hver dag, kortere tid, barnet kan slutte om det vil og jeg kan ta endel ekstra prater med barnet mitt. Anonymkode: 09912...01e Du brukte helsesøster som mellomledd? Hva var problemet med å ta dette opp med Lærerne selv? Snakk om å komplisere! Og familier i dag er så ulike at dette hadde vært en enkel ting å solgt inn. Hvordan jobber du med å gjøre jenten din robust? Til å akseptere at livet er urettferdig og at noen ting gjør vondt? Det var helt innenfor å si ifra, men samtidig må vi lære barna vår å ha vonde følelser og at livet noen ganger gir sitroner.
ulenissen Skrevet 27. januar 2023 #21 Skrevet 27. januar 2023 Anonym bruker skrev (På 25.1.2023 den 20.29): Det er ikle egentlig et kompliment. Men det er ment sånn, det tviler jeg ikke på. Men det er ekle et kompliment når noen sier «hvis alle bare var autister.» De synes det er fint at han holder kjeft og gjør det han får beskjed om. Og det er jo greit nok. Men de sier egentlig at det ville vært så flott om alle var autister Det er nok ment positivt, men ender opp med å være negativt. Han kjenner på at livet generelt er vanskelig, og kan ikke forstå at noen skulle ønske flere hadde det sånn. Selv etter jeg har sagt fra. Takket for komplimentet, men bedt om at det ikke blir brukt fordi det er vanskelig for han, så fortsetter det likevel Anonymkode: b3af1...2c5 Du definerer jo alt ved ditt eget barn som autisten! Han er da mer en bare en diagnose! Og når du definerer hva andre legger i komplimenter er du sykt hårsår. Er forøvrig enig med at «om bare alle var som deg» er et dårlig kompliment. Må da gå an å være mer konkret og ikke sette mennesker opp mot hverandre.
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2023 #22 Skrevet 27. januar 2023 Anonym bruker skrev (På 25.1.2023 den 20.29): Det er ikle egentlig et kompliment. Men det er ment sånn, det tviler jeg ikke på. Men det er ekle et kompliment når noen sier «hvis alle bare var autister.» De synes det er fint at han holder kjeft og gjør det han får beskjed om. Og det er jo greit nok. Men de sier egentlig at det ville vært så flott om alle var autister Det er nok ment positivt, men ender opp med å være negativt. Han kjenner på at livet generelt er vanskelig, og kan ikke forstå at noen skulle ønske flere hadde det sånn. Selv etter jeg har sagt fra. Takket for komplimentet, men bedt om at det ikke blir brukt fordi det er vanskelig for han, så fortsetter det likevel Anonymkode: b3af1...2c5 nei, de sier ikke at det er flott om alle var autister. De gir kompliment på oppførselen hans; at han er stille, hører etter og gjør som han får beskjed om. Hvis alle unger hadde oppført seg sånn i skolehverdagen, så hadde skolen fungert veldig mye bedre for veldig mange. Anonymkode: 40058...664
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2023 #23 Skrevet 27. januar 2023 ulenissen skrev (5 timer siden): Du definerer jo alt ved ditt eget barn som autisten! Han er da mer en bare en diagnose! Og når du definerer hva andre legger i komplimenter er du sykt hårsår. Er forøvrig enig med at «om bare alle var som deg» er et dårlig kompliment. Må da gå an å være mer konkret og ikke sette mennesker opp mot hverandre. Det er disse tingene ved han som definerer autismen. Og jeg er ikke hårsår. Det er baret selv som reagerer på det Anonym bruker skrev (4 timer siden): nei, de sier ikke at det er flott om alle var autister. De gir kompliment på oppførselen hans; at han er stille, hører etter og gjør som han får beskjed om. Hvis alle unger hadde oppført seg sånn i skolehverdagen, så hadde skolen fungert veldig mye bedre for veldig mange. Anonymkode: 40058...664 Denne delen er en stor del av autismen hans. Det er ytterst får som alltid gjør alt de blir bedt om. Hadde noen bedt han hoppe i døden, så kunne han gjort det om de argumenterte godt nok for det. Eller påstod han ikke kunne skade seg. Hvis alle barn hadde oppført seg sånn, så hadde verden vært et kjedelig sted Anonymkode: b3af1...2c5
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2023 #24 Skrevet 27. januar 2023 Anonym bruker skrev (29 minutter siden): Det er disse tingene ved han som definerer autismen. Og jeg er ikke hårsår. Det er baret selv som reagerer på det Denne delen er en stor del av autismen hans. Det er ytterst får som alltid gjør alt de blir bedt om. Hadde noen bedt han hoppe i døden, så kunne han gjort det om de argumenterte godt nok for det. Eller påstod han ikke kunne skade seg. Hvis alle barn hadde oppført seg sånn, så hadde verden vært et kjedelig sted Anonymkode: b3af1...2c5 Det der er en stor del av veldig mange barn altså! Du virker veldig hårsår Anonymkode: 40058...664
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2023 #25 Skrevet 27. januar 2023 Skolen burde vite bedre de er profesjonelle. Snakk med kontaktlærer og be dem ta det internt, og be kontaktlærer forklare hvorfor det er vanskelig for han at de sier sånne ting. Og til deg over som ikke har autistbarn, de kan ikke herdes robuste. Tvert i mot så gjør det dem svake.. Anonymkode: ed5af...346
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå