Gå til innhold

Syns dere vi har «for mye» lån?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er to voksne og to tenåringer og har 5.6 i lån. Vi tjener 1.7 tilsammen. Altså har vi lån på mer enn 3x inntekt. Ville dere vært bekymret nå? Helt nytt lån, så vet ikke hvordan det blir fremover.

Anonymkode: 01625...076

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge dere klarer å betjene det er det vel greit.

Vi har rett over 3 i lån og rett over 800.000 i inntekt, så når vi klarer oss gjør nok dere det også.

Anonymkode: 69fe2...e31

Skrevet

Jeg hadde ikke fått sove med så høyt lån, men jeg (vi) har heller ikke særlig til inntekt for tiden. 

Det er masse penger å være skyldig, men hvis dere betjener det greit, også med ytterligere renteøkninger, så er ikke lånet "for høyt". 

Anonymkode: 9fa4c...c21

Skrevet

Vi har omtrent samme summene, men har utleieinntekt på 11 000 kr i måneden i tillegg, og en del i fond. Vi er derfor ikke bekymret i det hele tatt. Renten kommer nok til å flate ut nå uansett, så det ordner seg.

Anonymkode: 82adb...adc

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Vi har omtrent samme summene, men har utleieinntekt på 11 000 kr i måneden i tillegg, og en del i fond. Vi er derfor ikke bekymret i det hele tatt. Renten kommer nok til å flate ut nå uansett, så det ordner seg.

Vi har 9.000 i utleieinntekt, det glemte jeg å ta med.

Skrevet

Det er umulig for oss å svare på når vi ikke vet hvilke andre utgifter dere har, eller nedbetalingstiden på lånet deres.
Er stor forskjell på om man er avhengig av å ha flere biler, eller om man kan gå til jobb, om man har et hus som trenger masse oppusning, eller noe som er helt nytt, om man har andre lån og så videre.

Det dere må se på er hvor mye penger har dere til overs hver måned, og vil dere klare en renteoppgang, hvor går smerteterskelen deres?
I tillegg, er det på noen områder dere har et overforbruk som gjør at dere kan spare inn dersom det skulle begynne å knipe?

Anonymkode: e2a33...f21

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Vi har 9.000 i utleieinntekt, det glemte jeg å ta med.

Da går det jo veldig fint. Vi betaler ned rundt 5000 kr ekstra i måneden på lånet, og selv om renten har gått opp, har vi jo fortsatt en lav reell sum vi betaler inn i måneden. Er vel i utgangspunktet på 27 000 kr i mnd nå, minus 12 000 kr er 15 000 kr i mnd, og så skattefradrag som gir rundt 13 000 kr I måneden. Det er jo ikke spesielt mye egentlig når man har inntekt på 1.7-1.8 millioner i året. 

Skrevet

Vi har lignende inntekt og lån, synes det er ubehagelig med så store endringer ila så kort tid, men det er ingen krise. Vi klarer å betjene det, men bil bruke lenger tid på nedbetaling selvsagt.

Anonymkode: 898ab...719

Skrevet

Nei, tre ganger inntekt er ikke mye, og dere har vel egentlig mindre enn det også om du regner med utleieinntekten. Det bare høres mye ut fordi dere har så høy inntekt.

Anonymkode: 695d4...7ab

Skrevet

Jeg er alene om ett lån på 3,2 millioner, men ettersom jeg har en årslønn på 1,7 millioner, mottar 7000 kr i barnebidrag (1 barn) og 2104 kr i barnetrygd (utvidet barnetrygd) så er det helt uproblematisk.

Anonymkode: 9cce7...078

Skrevet

Vi har også mye lån, men høy inntekt og belåningsgrad på ca 45% av boligens verdi.

Den største risikoen er om en eller begge mister jobben. Vi har da en mulighet til å leie ut deler av boligen en periode hvis det skulle skje. 

Anonymkode: c6f15...73e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...