Gå til innhold

Flere som har begynt å tenke på hage, såing her? :)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Selv har jeg ikke hage, og minimalt med plass til å dyrke noe i potter. Men forsøker å finne smarte løsninger, for å se hvor mye jeg kan greie å dyrke på minimalt med plass i sommer.

Starter snart med et såbord med lokk som jeg tenkte å så i neste uke eller uka etterpå, legge på snø, og så få til tidlig start på salat ++

Håper også på å få tak i litt settehvitløk, tror det kan gå, hvis jeg setter dem i frossen jord, har lest at de trenger et par måneder med kulde for å spire.

Andre?

Anonymkode: 630d6...53a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er en deilig tid foran oss! Hittil har jeg bare bestilt frø, da. Å sitte med Impectakatalog er en fryd.

Anonymkode: bf6be...b03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er en deilig tid foran oss! Hittil har jeg bare bestilt frø, da. Å sitte med Impectakatalog er en fryd.

Anonymkode: bf6be...b03

Jeg er egentlig glad i vinter også, men etter en elendig sommer i fjor kjenner jeg at jeg har mindre tålmodighet med de siste vintermånedene ;) Derfor ble det mye hyggeligere å tenke hva jeg kan starte med allerede nå som gir glede vår og sommer.

Jeg har aldri forstått gleden ved å kikke i frøkataloger - men oppdaget det nå i år! :)

Hvilke frø har du bestilt? Har du hage eller dyrker du på veranda?

 

Anonymkode: 630d6...53a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Jeg er egentlig glad i vinter også, men etter en elendig sommer i fjor kjenner jeg at jeg har mindre tålmodighet med de siste vintermånedene ;) Derfor ble det mye hyggeligere å tenke hva jeg kan starte med allerede nå som gir glede vår og sommer.

Jeg har aldri forstått gleden ved å kikke i frøkataloger - men oppdaget det nå i år! :)

Hvilke frø har du bestilt? Har du hage eller dyrker du på veranda?

 

Anonymkode: 630d6...53a

Jeg har parsellhage. Har bestilt mye til snittblomster og en god del grønnsaker. Husker faktisk ikke helt, blir spennende når frøpakkene kommer.

Anonymkode: bf6be...b03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Jeg har parsellhage. Har bestilt mye til snittblomster og en god del grønnsaker. Husker faktisk ikke helt, blir spennende når frøpakkene kommer.

Anonymkode: bf6be...b03

Så kjekt med parsellhage - hvor stor plass har du i den?

Må være ekstra spennende når du ikke helt har oversikten over frøene nå.

Jeg har sett og lest litt om "succession planting". Vet ikke det norske ordet for det, men at man planter nytt med noe annet med en gang det første er høstet, og at man slik kan få tre avlinger. Jeg antar det er mulig i potter også, og det vil gjøre at jeg kan få mer ut av det lille jeg har, så forsøker å sette meg mer inn de enkelte grønnsakene, hvor lang tid fra såing til høsting og hvor mye kulde de tåler osv. Jeg er nesten helt grønn, så dette er en helt ny verden som åpner opp :)

Er sikkert deilig å ha mye snittblomster som du kan plukke med deg hjem :) Og godt for bier og andre insekter så lenge de står 🐝

Anonymkode: 630d6...53a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har frø på vei i posten og en eske med frø jeg høstet i fjor, så gjenstår det bare å vente på litt lysere tider. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Himmel og hav skrev (2 timer siden):

Jeg har frø på vei i posten og en eske med frø jeg høstet i fjor, så gjenstår det bare å vente på litt lysere tider. 

Hvilke er på vei i posten?

Høster du frø fra både grønnsaker og blomster?

Anonymkode: 630d6...53a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hvilke er på vei i posten?

Høster du frø fra både grønnsaker og blomster?

Anonymkode: 630d6...53a

Erteblomster, valmuer, sukkererter og litt annet er på vei i posten, og i esken min ligger ringblomster, jomfruen i det grønne, akeleier, chili, tomater og en del rester fra frø jeg har kjøpt de siste åra. Husker ikke alt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Himmel og hav skrev (20 minutter siden):

Erteblomster, valmuer, sukkererter og litt annet er på vei i posten, og i esken min ligger ringblomster, jomfruen i det grønne, akeleier, chili, tomater og en del rester fra frø jeg har kjøpt de siste åra. Husker ikke alt :D

Du har litt av hvert å glede deg til :)

Erteblomster lukter så godt!

Ringblomster tok jeg faktisk frø av i fjor sommer - når starter du dem? Må le litt, for jeg hadde flere år kjøpt ringblomstplanter, og hvert år trodde jeg sent på sesongen hadde fått noe dyr på seg, eller sykdom. I fjor kjøpte jeg en pakke frø... og oppdaget at de så ut slik den antatte sykdommen/skadedyrene hadde sett ut. (Jada, jeg burde bli flinkere å bruke lesebriller! :D ) Trodde ikke frø så slik ut, liksom. Vet jeg startet altfor sent med frø i fjor, så de ble spede. Så når setter du dine?

Måtte google jomfruen i det grønne - har aldri sett en slik. Den var kjempefin! :)

Sukkererter synes jeg at jeg aldri har fått til, har kommet så få, så jeg var klar til å gi dem opp. Men leste akkurat at man må plukke dem med det samme de er spiseklare, for det stimulerer til mer vekst og flere frukt. Jeg har "spart" på dem og slik også tydeligvis sendt signaler til planten om at nå har den gjort jobben sin og kan slutte å produsere. Man lærer så lenge man lever :D

Anonymkode: 630d6...53a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Du har litt av hvert å glede deg til :)

Erteblomster lukter så godt!

Ringblomster tok jeg faktisk frø av i fjor sommer - når starter du dem? Må le litt, for jeg hadde flere år kjøpt ringblomstplanter, og hvert år trodde jeg sent på sesongen hadde fått noe dyr på seg, eller sykdom. I fjor kjøpte jeg en pakke frø... og oppdaget at de så ut slik den antatte sykdommen/skadedyrene hadde sett ut. (Jada, jeg burde bli flinkere å bruke lesebriller! :D ) Trodde ikke frø så slik ut, liksom. Vet jeg startet altfor sent med frø i fjor, så de ble spede. Så når setter du dine?

Måtte google jomfruen i det grønne - har aldri sett en slik. Den var kjempefin! :)

Sukkererter synes jeg at jeg aldri har fått til, har kommet så få, så jeg var klar til å gi dem opp. Men leste akkurat at man må plukke dem med det samme de er spiseklare, for det stimulerer til mer vekst og flere frukt. Jeg har "spart" på dem og slik også tydeligvis sendt signaler til planten om at nå har den gjort jobben sin og kan slutte å produsere. Man lærer så lenge man lever :D

Anonymkode: 630d6...53a

Ja, ringblomstfrø ser ut som små aliens :D. Jeg sår dem på friland når frosten har gått sånn i april en gang, kanskje? Litt når jeg kommer på det. Det gjør jeg med jomfruen i det grønne også. Slenger bare en neve frø i ei krukke og så klarer de seg selv. Sukkererter har jeg ikke prøvd på mange år så jeg håper det blir moro. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Himmel og hav skrev (2 timer siden):

Ja, ringblomstfrø ser ut som små aliens :D. Jeg sår dem på friland når frosten har gått sånn i april en gang, kanskje? Litt når jeg kommer på det. Det gjør jeg med jomfruen i det grønne også. Slenger bare en neve frø i ei krukke og så klarer de seg selv. Sukkererter har jeg ikke prøvd på mange år så jeg håper det blir moro. 

Små aliens, det har du rett i :D

Vurderer å gå til hagesenteret og se meg om etter jomfruen i det grønne også :)

Sukkererter er så godt! Jeg har tro på større avling nå som jeg har forstått at noe av nøkkelen er å høste så fort som mulig ;)

Anonymkode: 630d6...53a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Himmel og hav skrev (19 timer siden):

Ringblomster tok jeg faktisk frø av i fjor sommer - når starter du dem? Må le litt, for jeg hadde flere år kjøpt ringblomstplanter, og hvert år trodde jeg sent på sesongen hadde fått noe dyr på seg, eller sykdom. I fjor kjøpte jeg en pakke frø... og oppdaget at de så ut slik den antatte sykdommen/skadedyrene hadde sett ut. (Jada, jeg burde bli flinkere å bruke lesebriller! :D ) Trodde ikke frø så slik ut, liksom. Vet jeg startet altfor sent med frø i fjor, så de ble spede. Så når setter du dine?

Jeg lar ca halvparten av  ringblomstfrøstandene bare rotes ned i jorda etterhvert som de blomstrer av, og høster  resten for å spre andre steder. De som overvintrer klarer seg flott.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sug lut skrev (27 minutter siden):

Jeg lar ca halvparten av  ringblomstfrøstandene bare rotes ned i jorda etterhvert som de blomstrer av, og høster  resten for å spre andre steder. De som overvintrer klarer seg flott.

Takk! :)

Jeg føler jeg har oppdaget en ny verden, så mye å lære, så mye å prøve, så mye glede og forventning :)

Har dyrket litt i potter tidligere, men ikke mye. I år skal det bli mer, selv om det bare er potter fremdeles. Det gikk plutselig opp for meg at selv om jeg ikke har hage, så kan jeg likevel lære meg mye om hage og dyrking, og prøve meg litt mer frem med hva jeg dyrker i potter. For om jeg får en hage en dag, så vil jeg være langt mer klar, istedenfor å da skulle sette meg inn i alt. Har man klave får man ku, lever jeg litt etter om dagen ;)

Anonymkode: 630d6...53a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...