Gå til innhold

Jeg vil veldig gjerne høre tips til (veldig) enkel mat nå som jeg er motivert til å gå ned i vekt


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Først vil jeg si, jeg trener ikke, og ikke er jeg god til å lage mat. Jeg gidder heller ikke telle kalorier og styre. Vil ha det så lett som mulig😅

Jeg vil egentlig bare ha tips til enkel mat jeg kan spise hver dag for å gå ned i vekt. For eksempel knekkebrød til frokost med smøreost eller frokost blanding. Og enkel middag som omtrent lager seg selv. 

Altså en veldig enkel diett for meg som ikke kan lage mat. 

Anonymkode: 37a6c...556

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Knekkebrød er spm du skriver enkelt. Men det er lett å gå i fella og spise bare to, siden man gjerne spiser to skiver. Og da er det lett å kompensere med å spise mer middag enn man hadde tenkt. Jeg spiser tre eller fire knekkebrød avhengig av hvilket pålegg.

Middag: fiskefilet eller kyllingfilet med wokgrønnsaker og kaøorifattig saus.

Supper

 

Anonymkode: 16cdc...2cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Pariserpizza. Kun 1 stk. 350 kcal. 

Anonymkode: c1940...b4e

Vanlig pizza da? Sånn rusticca. Frossenpizza hver dag😅

Anonymkode: 37a6c...556

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egg er sunt og næringsrikt

Frokost :

- lage opp eggmuffins/omelettmuffins og ha i kjøleskapet noen dager eller i fryseren.

- kjøleskapsgrøt, lag opp for noen dager og sett i kjøleskapet

- havregryn med melk, toppet med f.eks, rosiner, hakkede nøtter, banan, bær
 

Middag :

- omelett med grønnsaker er enkelt og raskt, perfekt for rester og slappe grønnsaker - f.eks løk, paprika, brokkoli, spinat og noen striper med tubeost. Du kan og bruke frosne grønnsaker, f.eks ferdigkuttet løk og paprika. - frese litt i panna og helle eggeblanding over. Har du noe kjøttpålegg så kan du strimle noen skiver og ha i. Du kan og lage det i langpanne så kan du ha det i flere dager, evt fryse det.

-  stekte egg med en ferdigkuttet salat

- stekt laks/ørret med ferdigkuttet råkost mix eller super grønnkål mix og fullkornscouscous

- wok med strimlet kylling, en eller annen ferdigblanding med wokgrønnsaker og saus

- fiskekaker i tortillalefse  https://detgladekjokken.no/oppskrift/fiskekaker-i-wrap/

 

Anonymkode: b8dc9...978

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Egg er sunt og næringsrikt

Frokost :

- lage opp eggmuffins/omelettmuffins og ha i kjøleskapet noen dager eller i fryseren.

- kjøleskapsgrøt, lag opp for noen dager og sett i kjøleskapet

- havregryn med melk, toppet med f.eks, rosiner, hakkede nøtter, banan, bær
 

Middag :

- omelett med grønnsaker er enkelt og raskt, perfekt for rester og slappe grønnsaker - f.eks løk, paprika, brokkoli, spinat og noen striper med tubeost. Du kan og bruke frosne grønnsaker, f.eks ferdigkuttet løk og paprika. - frese litt i panna og helle eggeblanding over. Har du noe kjøttpålegg så kan du strimle noen skiver og ha i. Du kan og lage det i langpanne så kan du ha det i flere dager, evt fryse det.

-  stekte egg med en ferdigkuttet salat

- stekt laks/ørret med ferdigkuttet råkost mix eller super grønnkål mix og fullkornscouscous

- wok med strimlet kylling, en eller annen ferdigblanding med wokgrønnsaker og saus

- fiskekaker i tortillalefse  https://detgladekjokken.no/oppskrift/fiskekaker-i-wrap/

 

Anonymkode: b8dc9...978

Takk, men tror ikke du fikk med deg alt jeg skrev😅 Lettest mulig. Kan ikke lage mat, dette er jo altfor innviklet og tidskrevende. 

Anonymkode: 37a6c...556

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

Takk, men tror ikke du fikk med deg alt jeg skrev😅 Lettest mulig. Kan ikke lage mat, dette er jo altfor innviklet og tidskrevende. 

Anonymkode: 37a6c...556

Hva er vanskelig  og tidkrevende med dette? 

Anonymkode: b8dc9...978

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nutrilett suppe. Veldig god og Veldig effektiv og næringsbalansert, pluss at du blir mett. 

Anonymkode: ed87b...b81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Anonym bruker skrev (På 7.1.2023 den 9.21):

Først vil jeg si, jeg trener ikke, og ikke er jeg god til å lage mat. Jeg gidder heller ikke telle kalorier og styre. Vil ha det så lett som mulig😅

Jeg vil egentlig bare ha tips til enkel mat jeg kan spise hver dag for å gå ned i vekt. For eksempel knekkebrød til frokost med smøreost eller frokost blanding. Og enkel middag som omtrent lager seg selv. 

Altså en veldig enkel diett for meg som ikke kan lage mat. 

Anonymkode: 37a6c...556

Jeg gikk ned typ 8 kilo på et år, uten noe spesiel trening.. Selvom det med kcal kanskje  virker som folk tror er det eneste man må tenke på, er det ikke det. Protein er også viktig.  Jeg kan ikke si eksakt hva du burde spise, fordi jeg vet ikke hvor høy du er, hva du veier, hvor aktiv du er osv. men om du velger å spise 350kcal på en dag, er det relativt laft, og selvom du mister vekt fort, kommer den til å komme kjapt tilbake. Her er et eksempel på hva du kan spise

frokost: 

knekkebrød med kokt egg, vann, og et glass eplejuice ( ferskpresset uten tilsatt sukker ) 

lunsj: 

grove rundstykker med gulost. ( gulost tenker mange er usunt, og selvom det har litt mer kcal i seg inneholder den fortsatt viktige ting for kroppen. ) 

middag: 

grove wrapps. Her kan du kutte opp feks en hel paprika og legge i lufttett boks og bruke til flere middager. Med kylling/kjøtt for proteiner osv. 

kvelds:

her er det om å gjøre å spise minst. Så et enkelt eple og en joghurt ( uten tilsatt sukker ) kan være løsningen.

~

tips:

- Drikk ALLTID et glass vann før du begynner å spise. Du vil føle metthetsfølelse lettere.


- alltid ha tilgang på vann eller drass med deg en vannflaske. Vann er kjempeviktig hvis du vil miste vekt!

  
- prøv å gå over 8000 skritt hver dag. Jeg går 10k+ men jeg har en aktiv jobb. 

- lag gjerne forskjellige lufttette bokser som ligger i kjøleskapet med frukt, dette kan du enkelt ta, og snackse på

- prøv å ukeshandle! Dette sparer deg tid, penger og du slepper å gå mere inn på butikken, og bli fristet av det som er der. Å bestille fra oda er også smart!

 

( JEG ER INGEN LEGE, SÅ DETTE ER BARE MIN OPPLESE OG MINE ERFARINGER )
 

Anonymkode: 60bdf...016

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rå grønnsaker. Det er enkelt, bare å vaske og spise dem. Og du kan ete så mye du vil.

Anonymkode: 19b23...489

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Her er det jeg spiser:

Frokost: youplait 0% yoghurt med musli

Lunsj: to knekkebrød med pålegg og tomat/agurk/urter

Middag: vanlig middag med familien, men litt mindre enn før

Prøver å ikke spise noe særlig mellom middag og frokost. Blir det for ille eller suge blir for stort tar jeg en mandarin eller en liten bit 70% sjokolade.

Anonymkode: 28d87...8a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Min favorittkvelds er veldig enkel: Halv boks med vanilje Cottage Cheese 🤪 Slenger du oppi 30g Granola (en god spiseskje hvis du ikke vil veie) så knaser det godt også. Elsker det.

Vanlig magerkesam blandet med funsaft er også veldig enkelt og veldig deilig. 
 

til andre måltider spiser jeg vanlig mat men tenker først og fremst på mengde 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...