Gå til innhold

Jeg har fått en øyeåpner.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en helt alminnelig tobarnsmor med en helt alminnelig jobb. Har mann som er mye borte pga jobb så det praktiske i hverdagen havner på meg (planlagt, avtalt og helt greit). 

Pga reisevei må jeg dra før barna om morgenen, men lager niste og passer på at passende tøy og utstyr er på plass. Så kommer de hjem til tom hus, henholdsvis kl 13 og 14, finner seg mat og venter på meg som kommer kl 16. Da er det middag, lekser hvis de ikke har gjort dem, aktiviteter, kvelds og natta. I løpet av mine ca 16 våkne timer har jeg altså tid til å være sammen med barna i to-tre av dem på en vanlig hverdag (trukket fra skole, fritidsaktivitet og middagslaging).

Nå har jeg vært sykemeldt siden november og himmel for en forskjell! Vi spiser frokost sammen før jeg følger dem ut, jeg er hjemme og klar med sunn lunsj når de kommer fra skolen. Lekser blir gjort i ro og mak før de ofte hjelper til med middag. Da er ettermiddagen ledig for aktiviteter og vi har overskudd til å avslutte dagen på en god måte. 

Jeg kommer forhåpentligvis tilbake på jobb om en måneds tid, men her skal det bli forandringer. Jeg har søkt meg ned i stillingsprosent, for når jeg har sett hvor god kvalitet det blir på hverdagen når jeg har LITT bedre tid (trenger ikke være hjemme morgen og ettermiddag hver dag), så blir det nærmest umulig å gå tilbake til det hamsterhjulet vi levde i før. Disse viktige årene sammen med barna er for viktige til å la dem drukne i alt vi må. 

Så får vi heller skjære ned på forbruk og sparing. Livet er her og nå, hvem vet om man engang rekker å bli pensjonist. 

Anonymkode: c417d...863

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Godt tenkt! Folk flest lever dagene sine med tanke på å få en god pensjonisttilværelse. 
Man glemmer at man også lever nå, i aller høyeste grad. 
Når vi er pensjonert, er barna voksne for lenge siden, og i gang med sine egne hamsterhjul. 

Anonymkode: 0322f...ab7

Skrevet

Jeg er også en av dem som er lei av maset om å spare opp mest mulig til pensjonisttilværelsen. Tenk om man aldri blir pensjonist engang? Eller om man er frisk nok til å dra på ferier og farte rundt når man er rundet 70. 

All den tiden fram til da skal jo også nytes! Jeg har en mann og en vennekrets som er veldig opptatt at det der med pensjons-sparing, og jeg kjenner at jeg vil spy noen ganger. 

Synes for øvrig at du tenker klokt og gjør en bra valg for deg og din familie! 

Anonymkode: 13806...9b0

Skrevet

Åh, så hyggelige tilbakemeldinger🥰jeg var sikker på at jeg skulle få huden full for å gå i kvinnefellen😅det er ingen felle når man tar et kalkulert valg. 

hi

Skrevet

Gratulerer. 

Livet er her og nå, ingen vet når de skal dø. Det er en merkverdig greie dette med nordmenn og pensjon.

For det første, det du taper i inntekt som pensjonist er småpenger sammenlignet med hva du sier fra deg i dag.

For det andre, eneste du med sikkerhet kan styre er kostnadene dine. Reduser de og du får en helt fin pensjonstid om det eksisterer den dagen vi går av.

For det tredje, ingen har noensinne angret ved dødsleiet på at de brukte mer eller for mye tid med familien.

For det fjerde, jeg er ikke så overbevist om at det er en pensjon å snakke om 20-30 år frem i tid. Lev livet mens du har gode år og vet hva du har.

For det femte, hvor faen havner alle pensjonsmidlene til de som går bort underveis? Noen tjener grovt med penger på en meget rigid spareform. Spar heller i aksje/fond du eller familien kan ta ut selv/arve/disponere som det passer dere. 

Anonymkode: cdc23...362

Skrevet

Så fint at du gjør grep som bedrer hverdagen din!

Jeg har etter lang tid endelig kommet opp i full jobb og synes det er fantastisk å jobbe 100% igjen.

Anonymkode: 5b738...39a

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Jeg er en helt alminnelig tobarnsmor med en helt alminnelig jobb. Har mann som er mye borte pga jobb så det praktiske i hverdagen havner på meg (planlagt, avtalt og helt greit). 

Pga reisevei må jeg dra før barna om morgenen, men lager niste og passer på at passende tøy og utstyr er på plass. Så kommer de hjem til tom hus, henholdsvis kl 13 og 14, finner seg mat og venter på meg som kommer kl 16. Da er det middag, lekser hvis de ikke har gjort dem, aktiviteter, kvelds og natta. I løpet av mine ca 16 våkne timer har jeg altså tid til å være sammen med barna i to-tre av dem på en vanlig hverdag (trukket fra skole, fritidsaktivitet og middagslaging).

Nå har jeg vært sykemeldt siden november og himmel for en forskjell! Vi spiser frokost sammen før jeg følger dem ut, jeg er hjemme og klar med sunn lunsj når de kommer fra skolen. Lekser blir gjort i ro og mak før de ofte hjelper til med middag. Da er ettermiddagen ledig for aktiviteter og vi har overskudd til å avslutte dagen på en god måte. 

Jeg kommer forhåpentligvis tilbake på jobb om en måneds tid, men her skal det bli forandringer. Jeg har søkt meg ned i stillingsprosent, for når jeg har sett hvor god kvalitet det blir på hverdagen når jeg har LITT bedre tid (trenger ikke være hjemme morgen og ettermiddag hver dag), så blir det nærmest umulig å gå tilbake til det hamsterhjulet vi levde i før. Disse viktige årene sammen med barna er for viktige til å la dem drukne i alt vi må. 

Så får vi heller skjære ned på forbruk og sparing. Livet er her og nå, hvem vet om man engang rekker å bli pensjonist. 

Så enig med deg 😊 Skjønner deg så godt. Jeg jobbet 90 % som sykepleier, men etter jeg ble gravid med nr 3 har jeg kun jobbet 50 % og det er jammen nok. Føler i mye mindre grad jeg lever i hamsterhjulet og det er så deilig å ha bedre tid. Kommer aldri til å jobbe full stilling. Livet er her og nå. Er også begynt med nettverksmarkedsføring og tjener litt penger på det, så det kan jeg bygge opp over tid 

Skrevet

Det høres ut som et godt valg, HI. Hvor gamle er barna dine? 

Anonymkode: b7b41...004

Skrevet

Jeg har jobbet 80% siden gutten min begynnte i barnehagen, har fri en dag i uken. Når han gikk i barnehagen var han nesten alltid hjemme sammen med meg når jeg hadde fri, vi koste oss masse, savner det. Nå går han på skolen, og jeg synes fortsatt det er fantastisk med en fridag midt i uka. Henter når skolen er ferdig, lager ofte noe godt vi kan spise, har god tid til lekser 🙂. Skal mye til for at jeg går opp i 100%, selv om jeg taper penger på det. Jobber som barn og ungdoms arbeider så har ikke den beste lønnen fra før, men vi greier oss 🙂. 

Anonymkode: fcc99...c93

Skrevet

Jobbet 90 % det siste året til begge mine i bhg. Var godt og kunne være hjemme sammen med de. Hadde det ikke vært for at vi trenger 2 x100% lønn så hadde jeg nok godt ned til 80-90% 

Anonymkode: 207e9...77b

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jobbet 90 % det siste året til begge mine i bhg. Var godt og kunne være hjemme sammen med de. Hadde det ikke vært for at vi trenger 2 x100% lønn så hadde jeg nok godt ned til 80-90% 

Gått

Anonymkode: deacd...1a4

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Gått

Jepp . Der ble det en feil.

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Gått

Så godt for deg å få rette på det😅litt sånn mestringsfølelse. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 7.1.2023 den 9.22):

Det høres ut som et godt valg, HI. Hvor gamle er barna dine? 

Anonymkode: b7b41...004

De er 9 og 10 år. Tiden flyr og plutselig er det ikke stas at mamma venter hjemme etter skoledagen. Jeg vil ha tid til barna nå, og jeg gremmer meg over at vi ikke har tatt dette valget før!

hi

Skrevet

Vi har gode jobber med fleksitid og gangavstand til jobb og skole. Går å organisere livet sitt slik at man både kan jobbe fullt og få tid sammen.

Anonymkode: 5b419...a7d

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Vi har gode jobber med fleksitid og gangavstand til jobb og skole. Går å organisere livet sitt slik at man både kan jobbe fullt og få tid sammen.

Da er dere heldige. Den muligheten har ikke vi, derfor tar vi rev i seilene og legger inn en endring i vår hverdag. 

hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Da er dere heldige. Den muligheten har ikke vi, derfor tar vi rev i seilene og legger inn en endring i vår hverdag. 

hi

Hvorfor har dere ikke det? Man velger da hvor man bosetter seg og hva man vil jobbe med.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor har dere ikke det? Man velger da hvor man bosetter seg og hva man vil jobbe med.

Ja, det gjør man. Vi har valgt å bosette oss i min hjemby siden mannen min reiser mye og jeg har hele slekten min her. Man må prioritere, og vi valgte altså nærhet til familie på bekostning av litt lengre reisevei for meg. Det er bare snakk om 20-30 min i bil, men med full arbeidsdag så er jeg borte både når barna går til og kommer hjem fra skolen. Derfor velger vi nå at jeg jobber redusert noen år, siden vi ikke vil flytte eller skifte jobb. I mitt yrke er heller ikke fleksitid særlig praktisk, pasientene må liksom ha et fast klokkeslett å forholde seg til. 

hi

Skrevet

Støtter dette veldig. Jeg byttet jobb for et år siden, pga nettopp dette. Orket ikke lenger så mye tid borte fra familien. Gikk en del ned i lønn, men det er så verdt det. 
Jeg husker ei jobbet med for en del år siden, hun skulle pensjonere seg samtidig som mannen sin, de så frem til reising og alt det der, virkelig leve livet. Fire mnd før de skulle pensjonere seg, døde han brått. De hadde jobbet for å spare opp til pensjonstilværelsen hele livet. Helt fælt. 

Anonymkode: 35ea1...44c

Skrevet

Gjorde det samme, jobbet 60%. Nå er jeg dessverre ufør og har mye tid med barna. Ikke mye penger,  men mye tid 🥰

Tiden får vi aldri igjen. 

Anonymkode: 2f4c8...afd

Skrevet

Lykke til, det låter hyggelig! 

Selv er jeg frilanser og jobber mye kveld, så jeg har hatt det som dette de siste 6 åra: smører matpakke med ungene om morgenen, får dem på skolen, gjør litt forberedelser til egen jobb, tar imot dem kl 14.30 etter skolen, da får de en kopp kakao eller en brødskive. Så kan de roe ned litt her hjemme, eller starte på lekser, før vi har middag litt utpå ettermiddagen. Så starter jeg med jobben min rundt kl 1800. 

Anonymkode: c6423...1a3

Skrevet

Jeg håper dere damer som jobber redusert sparer til egen pensjon fra familiens fellesinntekt. Ved samlivsbrudd og generelt når dere blir pensjonister vil dere merke at dere får mindre pensjon.

Anonymkode: 46a90...8b3

Skrevet
Anonym bruker skrev (51 minutter siden):

Jeg håper dere damer som jobber redusert sparer til egen pensjon fra familiens fellesinntekt. Ved samlivsbrudd og generelt når dere blir pensjonister vil dere merke at dere får mindre pensjon.

Mindre pensjon er verd mer tid sammen med barna. Vi ordner oss på beste økonomiske måte for vår familie. 

Skrevet

Tenkte bare det er smart å tenke på det, så man ikke får seg en annen type øyeåpner om en del år.

Jeg ville spart i fond til pensjon ved siden av, et lite beløp pr mnd kan vokse seg stort. For eksempel med ordningen IPS som også gir deg lavere skatt.

Skrevet
Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Mindre pensjon er verd mer tid sammen med barna. Vi ordner oss på beste økonomiske måte for vår familie. 

Og likevel er det så mange innlegg om kvinner som egentlig vil gå fra partner, men ikke har økonomi til det. Eller innlegg med spørsmål om «hva har jeg krav på av stønader» osv.

50% av ekteskap (og enda flere samboerforhold) ender i brudd. Kvinner burde insistere på at menn også bidro til familien. I stedet for at mor jobber 80% og far 100% kunne begge jobbet 90%. Nesten ingen menn reduserer sin stilling.

Tror mange tenker at det er det verdt, for å få seg en kraftig overraskelse når de ser hvor dårlig pensjonen faktisk blir.

Anonymkode: 5b738...39a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...