Gå til innhold

Fikk avvist søknad om tilrettelegging som gravid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger bare et sted å lufte, for jeg er frustrert og litt lei meg i dag. 

Jeg er gravid student med termin i februar. Fra januar til april skal vi skrive bacheloroppgave, og i utgangspunktet i grupper på 3-5 stk. For litt siden søkte jeg, på vegne av meg selv og en medstudent, om å kun skrive sammen oss to. Jeg trodde egentlig at graviditet og fødsel var grunnlag nok for å få godkjent å være to stk. Jeg begrunnet dette med at det er vanskelig for meg å være fleksibel i en større gruppe i denne perioden, da jeg ikke kan møte på campus for å skrive, uforutsigbart med baby og amming osv. Ikke minst vil jeg føle mye på at jeg ikke får bidratt som ellers, og vil nødig lage konflikter i gruppa. Hun jeg søker om å skrive med er veldig klar over min livssituasjon, og er innforstått med at hun må skrive alene hvis jeg ikke klarer å fullføre. Dette passer godt for henne også da hun jobber mye og tar fag ved siden av studiet. 

Så jeg var altså i møte med skolen om dette i dag. Hvorfor jeg ble innkalt til møte vet jeg ikke, for det var allerede bestemt at det ikke ble godkjent. De argumenterte med at graviditet og fødsel ikke er grunnlag for tilrettelegging. Dersom vi hadde vært 2 stk, ville jeg satt partneren min i en sårbar situasjon hvis jeg falt fra. Jeg hadde jo allerede fortalt dem at hun heller kunne tenke seg å skrive alene enn i en større gruppe. Jeg spurte om konsekvensen hvis jeg falt fra i en gruppe på 3 stk. Da ville gruppen forbli 2 stk, og det var ikke noe problem. Jeg bare sliter med å forstå logikken her? Jeg spurte også om de samme reglene gjaldt hvis jeg søkte om å skrive alene, og det gjorde det. Jeg har ikke rett til å skrive oppgaven alene, men ble fortalt at jeg alltids kan søke permisjon og skrive oppgaven i gruppe senere. For "i arbeidslivet jobber man sjeldent alene" - dummeste argumentet jeg har hørt. 

Følte meg skikkelig motløs og nesten litt diskriminert i dette møtet. Jeg trodde vi hadde kommet lengre i 2023. Og jeg trodde det var en smal sak å la dette gå gjennom. Jeg forstår at det er litt mer jobb for dem å rette en oppgave som kun er skrevet av 2 stk, men det er mye mer jobb for meg å tilpasse meg i en større gruppe. Trodde kanskje de var villige til å strekke seg litt for å sikre studentene best mulighet til å fullføre studiet, men det var visst ikke så viktig. 

Anonymkode: 522b7...f14

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde jeg vært deg, hadde jeg tipset media. Da går det nok fort i orden....

Skrevet

Hvis oppgaven skal skrives i gruppe så vil det jo være merkelig om dere skulle fått innvilget å skrive den alene. Det gjelder jo både for deg og hun du skulle skrive sammen med. Hvis du ikke leverer og hun ikke får levert alene vil også hun stå uten vurdering. At det passer bra for henne p skrive alene pga andre fag og jobb er vel heller ingen god begrunnelse for å slippe en gruppeoppgave. 

Du har termin midt i oppgaveperioden. Det er jo ganske sannsynlig at du ikke vil få mulighet til å bidra så mye. Det er vel ganske naturlig at du søker permisjon fra studiet eller iallefall utsetter oppgaveskrivingen. Du får jo fullført studiet - du har bare et lite opphold med permisjon i forbindelse med fødsel og barsel. 

Anonymkode: 81dae...278

Skrevet

Forstår hvorfor du fikk avslag. Kjedelig for hun andre i gruppa di når du må ut i permisjon midt oppgaveskriving.

Anonymkode: df208...c22

Skrevet

Da ber du om å få vedtaket skriftlig, det har du krav på. Deretter klager du på vedtaket. Jeg synes skolen er vanskelig her, det er jo en større faglig prestasjon å skrive to sammen enn å være tre. 

Tipper faglærer vil ha færrest mulig grupper fordi det tar tid å veilede 🤭. Hilsen studieveileder. 

Anonymkode: ae95b...2c9

Skrevet

Forstår at du fikk avslag. De har nok sett det som et forsøk på å slippe gruppeoppgaven i det formatet som var tiltenkt. Når det er tenkt grupper på 3-5 så ligger det i det variable antallet at dere kan være fleksible innenfor det antallet. Det er ikke meningen at det skal være en oppgave for 2 stykker eller for én alene som det fort kan bli. Med fødsel midt i, er det jo en sjanse for at du ikke kan delta så mye. 

Fleksibiliteten i antall  i grunnen all tilrettelegging du trenger. Er dere en gruppe på 4 eller 5, kan de andre fint ta over din del av oppgaven i den perioden du ikke har mulighet til å bidra. Viser det seg at du kan bidra lite, så er gruppen fortsatt innenfor antall personer som var tiltenkt. En mer forventet tilpasninger i en slik gruppeoppgave er at du f.eks, deltar på færre fellesmøter eller deltar på Teams, at gruppen får et tema det er enkelt å tilpasse eller at det er åpent for at du trekker deg og at gruppen da bedømmes som at de var en mindre eller at det er greit at du også få karakter selv om du f.eks. bare bidrar 50% av tiden og at de da bare tenke på deg som en halv ressurs etc. 

Anonymkode: 3398b...450

Skrevet

Dere bryter formatet for oppgaven. Å skrive to er mye enklere enn tre, og din situasjon tilsier ikke at du nødvendigvis kan fullføre i det hele tatt, da ville din partner måttet levere alene. Hvilket igjen er mye enklere enn å være to. Hilsen bachelorveileder

Anonymkode: 5b820...e4d

Skrevet

Høyskolen i Oslo? Eller Oslo Met, heter den vel nå?

Da jeg gikk der var det bare rot og tull.

Det "formatet" som e4d snakker om kan nok stemme mange steder. Men da jeg gikk på Høyskolen i Oslo ble disse "formatene" endret stadig vekk. Hadde en tverrfaglig oppgave/eksamen på 10 vekttall som skulle skrives og forsvares i gruppe, vår gruppe skulle bestå av fem personer. To i gruppen gjorde ingenting. Vi tre andre forsøkte ALT, men ingenting nyttet. Etter noen uker ba vi om å få veiledning av... vel, vår veileder... og fikk bare beskjed om at det ikke var hans problem. Vi fortsatte i noen uker til, søkte om å få splitte gruppen siden det kun var tre av fem som bidro. Men nei, det var uaktuelt. Vi ba da på nytt om veiledning for gruppen og at de to som ikke gjorde noe burde få egen veiledning, men nei til det også. Da varslet vi både veileder og andre ved ledelsen om at vår oppgave kun ville bli skrevet av tre, at de to andre ikke bidro, og lurte på hvordan hvordan det ville gå siden vi på gruppeeksamen også ville bli vurdert samlet, men likevel ikke hadde lov å svare for andre. Nei, det var enten stod alle, eller så strøk alle. Vi satte de to andre til å pugge noen få setninger, og håpte de ville bli spurt om det. Og miraklenes tid var ikke forbi, de ble spurt om dette, og vi bestod. Med to gratispassasjerer.

Så kom bacheloroppgaven. Den fikk vi beskjed nesten et år i forveien om at vi kunne velge å skrive enten alene eller to sammen, og også de ulike kravene til lengde på oppgavene om man skrev alene eller to sammen. Vi var to som startet allerede på høsten med å samle informasjon, leste oss opp, hospiterte, samlet inn data som aldri var samlet inn før. Rett etter nyttår begynte vi å skrive. I februar fikk vi vite at neida, høyskolen hadde ombestemt seg, nå fikk vi ikke lenger skrive to sammen. Vi viste til all skriftlig informasjon vi hadde fått og søkte om å få skrive to sammen. Men nei, det fikk vi ikke, var visst ikke vår skyld at vi var så dumme å begynne på forhånd og gå på et så omfattende arbeid vi hadde valgt når vi kunne valgt å gjøre noe helt enkelt istedenfor. Nå greide vi å splitte den tiltenkte oppgaven i to og lage to problemstillinger av den opprinnelige, men det ble jo mye dårligere hver for seg enn sammen.

Så mye rot og ubestemthet når det kom til opplegget skal man lete lenge etter!

Uansett, jeg ville gjort som du har fått forslag om, HI - be om å få avslag skriftlig og begrunnet. Og så klager du med beskjed om at saken også er interessant for media. Du og hun andre legger jo opp til å skrive sammen, og det er langt enklere for to å finne tidspunkter enn flere.

Håper det ordner seg!

Anonymkode: e3871...fe5

Skrevet

Det er en gruppeoppgave som dere ikke vil gjøre i en gruppe. Vel - du får ta permisjon som andre gjør når de får barn. Synes ikke du har grunn til å være så oppgitt her.

Anonymkode: 8e85e...6ee

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det "formatet" som e4d snakker om kan nok stemme mange steder. Men da jeg gikk på Høyskolen i Oslo ble disse "formatene" endret stadig vekk. Hadde en tverrfaglig oppgave/eksamen på 10 vekttall som skulle skrives og forsvares i gruppe, vår gruppe skulle bestå av fem personer. To i gruppen gjorde ingenting. Vi tre andre forsøkte ALT, men ingenting nyttet. Etter noen uker ba vi om å få veiledning av... vel, vår veileder... og fikk bare beskjed om at det ikke var hans problem. Vi fortsatte i noen uker til, søkte om å få splitte gruppen siden det kun var tre av fem som bidro. Men nei, det var uaktuelt. Vi ba da på nytt om veiledning for gruppen og at de to som ikke gjorde noe burde få egen veiledning, men nei til det også. Da varslet vi både veileder og andre ved ledelsen om at vår oppgave kun ville bli skrevet av tre, at de to andre ikke bidro, og lurte på hvordan hvordan det ville gå siden vi på gruppeeksamen også ville bli vurdert samlet, men likevel ikke hadde lov å svare for andre. Nei, det var enten stod alle, eller så strøk alle. Vi satte de to andre til å pugge noen få setninger, og håpte de ville bli spurt om det. Og miraklenes tid var ikke forbi, de ble spurt om dette, og vi bestod. Med to gratispassasjerer.

Så kom bacheloroppgaven. Den fikk vi beskjed nesten et år i forveien om at vi kunne velge å skrive enten alene eller to sammen, og også de ulike kravene til lengde på oppgavene om man skrev alene eller to sammen. Vi var to som startet allerede på høsten med å samle informasjon, leste oss opp, hospiterte, samlet inn data som aldri var samlet inn før. Rett etter nyttår begynte vi å skrive. I februar fikk vi vite at neida, høyskolen hadde ombestemt seg, nå fikk vi ikke lenger skrive to sammen. Vi viste til all skriftlig informasjon vi hadde fått og søkte om å få skrive to sammen. Men nei, det fikk vi ikke, var visst ikke vår skyld at vi var så dumme å begynne på forhånd og gå på et så omfattende arbeid vi hadde valgt når vi kunne valgt å gjøre noe helt enkelt istedenfor. Nå greide vi å splitte den tiltenkte oppgaven i to og lage to problemstillinger av den opprinnelige, men det ble jo mye dårligere hver for seg enn sammen.

Uansett, jeg ville gjort som du har fått forslag om, HI - be om å få avslag skriftlig og begrunnet. Og så klager du med beskjed om at saken også er interessant for media. Du og hun andre legger jo opp til å skrive sammen, og det er langt enklere for to å finne tidspunkter enn flere.

Håper det ordner seg!

Hvorfor i alle dager skulle media hatt interesse av denne saken? Den er jo høyst irrelevant. «Student fikk avslag på en søknad om tilrettelegging» - hvor er nyhetsverdi? Er vi blitt SÅ lite vant til å få et nei altså? Søknad er nettopp en søknad, og det genererer ikke automatisk et ja.

Anonymkode: 0da66...eaf

Skrevet

Du har spurt, du har fått nei, da tar du det derfra. Gjør jobben som du har fått beskjed om eller utsett studiet. Jeg skjønner ikke hvorfor du forventer tilrettelegging. 

Anonymkode: 2e519...1c6

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor i alle dager skulle media hatt interesse av denne saken? Den er jo høyst irrelevant. «Student fikk avslag på en søknad om tilrettelegging» - hvor er nyhetsverdi? Er vi blitt SÅ lite vant til å få et nei altså? Søknad er nettopp en søknad, og det genererer ikke automatisk et ja.

Gravid student fikk avslag på søknad om tilrettelegging - det er interessant. Spesielt siden Hi kom med en løsning for hvordan hun og en annen kunne greie å samkjøre gruppearbeid mellom seg.

Dette handler om like muligheter. Det skal svært gode grunner til for å forsvare at et gruppearbeid med tre er sååå mye bedre enn et gruppearbeid med to, at de gir en gravid avslag på tilrettelegging til gruppe med en annen.

Og helt ærlig, men så mye rot og inkonsekvens som er ved mange høgskoler når det kommer til slike ting, så tror jeg ikke de greier å begrunne det godt nok til å ikke gå med på en tilrettelegging.

Skrevet
Anonym bruker skrev (58 minutter siden):

Gravid student fikk avslag på søknad om tilrettelegging - det er interessant. Spesielt siden Hi kom med en løsning for hvordan hun og en annen kunne greie å samkjøre gruppearbeid mellom seg.

Dette handler om like muligheter. Det skal svært gode grunner til for å forsvare at et gruppearbeid med tre er sååå mye bedre enn et gruppearbeid med to, at de gir en gravid avslag på tilrettelegging til gruppe med en annen.

Og helt ærlig, men så mye rot og inkonsekvens som er ved mange høgskoler når det kommer til slike ting, så tror jeg ikke de greier å begrunne det godt nok til å ikke gå med på en tilrettelegging.

Å ha et gruppearbeid med tre er ikke stort vanskeligere enn å ha et gruppearbeid med to.

Anonymkode: be3fa...b39

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Å ha et gruppearbeid med tre er ikke stort vanskeligere enn å ha et gruppearbeid med to.

Anonymkode: be3fa...b39

Nettopp, og derfor er det heller ikke en gyldig grunn å avslå søknad om å få skrive oppgaven i gruppe på to. Når årsaken til søknaden i tillegg er at Hi er gravid er det bare regelrytteri og ikke annet som gjør at de nekter HI å få gjøre det på denne måten.

En ting til, HI - klag, og be om RASKT svar, da det er avgjørende for deg pga. snarlig termin å komme raskt igang med oppgaven.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

I arbeidslivet hadde hun vært pålagt permisjon både før og etter fødsel. Som student har hun krav på permisjon, så kan hun skrive bacheloroppgaven når hun er ferdig med permisjonen. 

Anonymkode: 4e626...19b

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Nettopp, og derfor er det heller ikke en gyldig grunn å avslå søknad om å få skrive oppgaven i gruppe på to. Når årsaken til søknaden i tillegg er at Hi er gravid er det bare regelrytteri og ikke annet som gjør at de nekter HI å få gjøre det på denne måten.

En ting til, HI - klag, og be om RASKT svar, da det er avgjørende for deg pga. snarlig termin å komme raskt igang med oppgaven.

Man kan ikke bruke graviditeten som en unnskyldning for å få en annen oppgaveform enn de andre. Skal man få tilrettelegging som gravid så må det være en grunn for det, spesielt om det endrer oppgaveform for en annen student som ikke trenger tilrettelegging. Er oppgaveformen å skrive en oppgave i en gruppe på 3-5 er dette mer enn nok fleksibilitet til at HI og medstudenten kan inngå i en slik gruppe. Både gruppen og HI er mindre sårbar om gruppen er på 4-5 personer og HI ender opp med å måtte trekke seg om det blir for mye fravær med graviditet og fødsel. Må HI trekke seg inngår medstudenten fortsatt i en gruppe som er innenfor kravene i stedet for at medstudenten som eneste student får en annen oppgaveform enn de andre ved at denne studenten da får skrive oppgaven alene. 

Anonymkode: 3398b...450

Skrevet

Fysisk tilrettelegging i form av oppmøte via teams etc, kan jeg forstå du kan trenge. Alt annet gjør deg bare vanskelig. Alternativet er permisjon og utsettelse av oppgaven. Vil du fullføre til normert tid må du følge studieformatet som er satt. 

Anonymkode: 0b76d...bde

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Tull og tøys. Dette er ikke interessant for noen.
Det er ingenting ved his graviditet som skulle tilsi at to studenter skal få godkjent å skrive sammen. Det er ingenting ved selve formatet for eksamenen som skulle gjøre det vanskeligere for hi å gjennomføre oppgaveskrivingen på grunn av graviditeten. I tillegg blir den andre studenten langt mer sårbar om hun kun skriver sammen med hi.

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Håper det ordner seg!

Vekttall? Hvor mange år er dette siden? 25?

Anonymkode: 162d5...a0c

Skrevet

De kan jo ikke gi deg tilrettelegging når det samtidig kan bety at en annen student ikke får levert oppgaven og dermed ikke godkjent. Du har termin mens oppgaven skal skrives, stor risiko for at du ikke kan bidra. Den andre studenten kan ikke levere en gruppeoppgave skrevet av én person..

Anonymkode: 251f4...614

Skrevet

Den tilretteleggingen kunne du selv ha sørget for ved å ikke bli gravid som student. Det er helt og fullt DITT ansvar.

Anonymkode: 5b820...e4d

Skrevet

Tilrettelegging er en fint ting, men det finnes grenser. Så du skal liksom få karakter på noe som en annen person har gjort? Jeg synes gruppeoppgaver / eksamener er noe dritt, men det er jo en grunn til at det er nettopp gruppeoppgaver, og da skal den ikke gjøres av en (eller en og en halv / to) personer.  Tilrettelegging i arbeidslivet er heller ikke sånn at du selv slipper å bidra, og at andre gjør jobben og gir deg. Det er at du gjør en annen jobb enn det du pleier å gjøre eller får hjelpemidler til å gjøre jobben. (Men hjelpemidler er ikke en assistent som gjør jobben mens du ikke er tilstede)

Anonymkode: 63d75...41a

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Tilrettelegging er en fint ting, men det finnes grenser. Så du skal liksom få karakter på noe som en annen person har gjort? Jeg synes gruppeoppgaver / eksamener er noe dritt, men det er jo en grunn til at det er nettopp gruppeoppgaver, og da skal den ikke gjøres av en (eller en og en halv / to) personer.  Tilrettelegging i arbeidslivet er heller ikke sånn at du selv slipper å bidra, og at andre gjør jobben og gir deg. Det er at du gjør en annen jobb enn det du pleier å gjøre eller får hjelpemidler til å gjøre jobben. (Men hjelpemidler er ikke en assistent som gjør jobben mens du ikke er tilstede)

For deg skulle det stått. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Helt enig. Og jeg ser argumentet til skolen om at dersom det viser seg at noe skjer som gjør at ting ikke går som planlagt for hi (ikke uvanlig ved graviditet og fødsel, hi kan feks få kolikkbarn), så setter hun din partner i en umulig situasjon. 

Dette får dere til ved å bruke teams i stor grad hi. 

Anonymkode: d2207...69f

Skrevet

Dette synes jeg det var veldig merkelig av deg å forvente.

Noe tilrettelegging, som bruk av teams istedenfor fysisk oppmøte osv er greit, men at de skulle endre hele oppgaveformen for din skyld er da langt mer enn forventet tilrettelegging.

Anonymkode: b876f...c81

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...