Gå til innhold

Vi hadde en heidundrende romjulsfest i går

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Vennskap går begge veier. Yte for å nyte.

Anonymkode: a4e74...03f

Jeg hadde følt a jeg sto i gjeld til deg. Jeg hadde invitert noen jeg visste ikke hadde hatt tid til å sees, dårlig helse osv. Helt motsatt av din stil. 

Anonymkode: dc9d6...0f4

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Jeg hadde følt a jeg sto i gjeld til deg. Jeg hadde invitert noen jeg visste ikke hadde hatt tid til å sees, dårlig helse osv. Helt motsatt av din stil. 

Anonymkode: dc9d6...0f4

Du hadde gjort? Gjorde du det da? Hvor mange veldedighetsselskap holdt du i julen? Hvilke kriterier inviterte du etter? Hva serverte du?

Anonym bruker skrev (49 minutter siden):

Den holder jeg i hjertet. Hvem av våre venner bryr seg så mye om oss at de tar arbeidet og kostnaden med å åpne hjemmet sitt for oss.

Jeg skjønner ikke hvorfor det skulle provosere å invitere dem som selv inviterer. Dersom man aldri inviterer noen hjem til seg så er man vel ikke så glad i å treffes på den måten da? Eller vil man bare at andre skal ta arbeidet? 

Du er veldig enkel i tankegangen! Jeg har to venninner som er kronisk syke, og som aldri orker å invitere noen hjem til seg, og det har jeg stor forståelse for. Jeg inviterer de alltid når jeg har middagsselskap mm, og ikke engang har jeg tenkt at de ikke bør inviteres selvom jeg (som du legger så vekt på) må ordne til og betale alt hver gang. I vennskap yter man det man kan, og mine to venninner gir mye på andre områder som gode samtaler om så bare pr telefon.

Anonymkode: 4f7cd...2d8

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Du er veldig enkel i tankegangen! Jeg har to venninner som er kronisk syke, og som aldri orker å invitere noen hjem til seg, og det har jeg stor forståelse for. Jeg inviterer de alltid når jeg har middagsselskap mm, og ikke engang har jeg tenkt at de ikke bør inviteres selvom jeg (som du legger så vekt på) må ordne til og betale alt hver gang. I vennskap yter man det man kan, og mine to venninner gir mye på andre områder som gode samtaler om så bare pr telefon.

Du må lære deg å skille mellom å være uenig med deg, og å være enkel i tankegangen. Eller var det bare en billig hersketeknikk? 

Anonym bruker skrev (55 minutter siden):

Du hadde gjort? Gjorde du det da? Hvor mange veldedighetsselskap holdt du i julen? Hvilke kriterier inviterte du etter? Hva serverte du?

At du kaller det veldedighet sier det meste om deg.

Anonymkode: 5f342...f33

Annonse

Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Så greit når dere gjør det slik. Da trenger ikke de dere ikke inviterte å lure på om dere er ekte venner eller ikke, for det er dere ikke. 

Anonymkode: 5d5a1...812

Det er jo ulike måter å være venner på, er det flere her som tar til orde for. Da kan man vel fortsette å gå tur med/på kafé med osv og likevel være venner? Selv om man inviterer hjem de samme som man blir invitert til? For hvorfor skulle noen bli lei seg over å ikke bli invitert om de selv aldri inviterer? Da burde man vel kunne trekke konklusjonen at de setter mer pris på annet type samvær?

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Den holder jeg i hjertet. Hvem av våre venner bryr seg så mye om oss at de tar arbeidet og kostnaden med å åpne hjemmet sitt for oss.

Jeg skjønner ikke hvorfor det skulle provosere å invitere dem som selv inviterer. Dersom man aldri inviterer noen hjem til seg så er man vel ikke så glad i å treffes på den måten da? Eller vil man bare at andre skal ta arbeidet? 

Jeg kjenner på en oppriktig tilfredsstillelse over å vite at jeg ikke har deg i livet mitt.

Og jeg inviterer og steller til flere ganger gjennom året, helt uten å føre regnskap. 

Anonymkode: 6cf52...48a

Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Jeg kjenner på en oppriktig tilfredsstillelse over å vite at jeg ikke har deg i livet mitt.

Og jeg inviterer og steller til flere ganger gjennom året, helt uten å føre regnskap. 

Anonymkode: 6cf52...48a

Enig med deg. Ikke bare føres det regnskap, men det er så viktig at det må presenteres i et deilig, selvrettferdig innlegg på et mammaforum? Jeg blir helt svett.

Anonym bruker skrev (59 minutter siden):

Du må lære deg å skille mellom å være uenig med deg, og å være enkel i tankegangen. Eller var det bare en billig hersketeknikk? 

Jeg mener du er enkel i tankegangen, og ikke evner å se annet enn deg selv og din egne furtne følelse fordi flere av dine venner ikke inviterer deg på middager ol. Det er ikke hersketeknikk, det er ikke å være uenig i en diskusjon da jeg ikke diskuterer med deg, det er kun min subjektive oppfattelse av deg og min oppfattelse av deg er at du er veldig enkel i tankegangen og at du har veldig grunne verdier. 

Anonym bruker skrev (58 minutter siden):

Det er jo ulike måter å være venner på, er det flere her som tar til orde for. Da kan man vel fortsette å gå tur med/på kafé med osv og likevel være venner? Selv om man inviterer hjem de samme som man blir invitert til? For hvorfor skulle noen bli lei seg over å ikke bli invitert om de selv aldri inviterer? Da burde man vel kunne trekke konklusjonen at de setter mer pris på annet type samvær?

Her også viser du en eksepsjonell enkel tankegang, og evner ikke å se at det finnes mange grunner til at ett menneske ikke har kapasitet til å invitere venner på middag hjemtil seg. 

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Her også viser du en eksepsjonell enkel tankegang, og evner ikke å se at det finnes mange grunner til at ett menneske ikke har kapasitet til å invitere venner på middag hjemtil seg. 

Men har du da kapasitet til å gå i middagsbesøk? Og kan du forvente det? 

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

La meg omformulere da: hvor mange selskap holdt du i jula?

Ingen, fordi det er en forpliktelse jeg ofte ikke vil klare å gjennomføre pga sykdom, men så var det ikke meg du stilte spørsmålet til opprinnelig.

Jeg kan til dels forstå argumentene dine, men samtidig synes jeg det er merkelig å føre regnskap på den måten. For meg er vennskap veldig mye mer enn å invitere folk til middagsselskap. 

Anonymkode: 20425...0f4

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Men har du da kapasitet til å gå i middagsbesøk? Og kan du forvente det? 

Nå gjør du deg bare dum. At du ikke klarer å se att det er stor forskjell på å invitere til middag med alt det medfører av forbredelser og arbeid under middagen, og å møte opp til ett middagsselskap er egentlig vanskelig å tro på men det finnes sikkert folk som ikke klarer å se forskjellen. Og ja, vennskap går ikke utpå at man skal yte akkurat på samme måte så venner kan forvente invitasjoner selvom de ikke kan gi akkurat den gjenydelsen tilbake. 

Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Nå gjør du deg bare dum. At du ikke klarer å se att det er stor forskjell på å invitere til middag med alt det medfører av forbredelser og arbeid under middagen, og å møte opp til ett middagsselskap er egentlig vanskelig å tro på men det finnes sikkert folk som ikke klarer å se forskjellen. Og ja, vennskap går ikke utpå at man skal yte akkurat på samme måte så venner kan forvente invitasjoner selvom de ikke kan gi akkurat den gjenydelsen tilbake. 

Hvis du ikke kan invitere en venninne til middag en eneste gang i løpet av året, kan du ta feks ta deg av barn? De skal jo ha middag uansett. Hver eneste dag.

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Hvis du ikke kan invitere en venninne til middag en eneste gang i løpet av året, kan du ta feks ta deg av barn? De skal jo ha middag uansett. Hver eneste dag.

Du er ikke seriøs nå? 

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Skjønner nå at du bare troller.......jeg håper i hvert fall det.

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Skjønner nå at du bare troller.......jeg håper i hvert fall det.

Er det så usannsynlig for deg at noen mener man må gi for å få i et vennskap? Venner velger man. Og man kan velge bort når man ikke har noe igjen. 

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Er det så usannsynlig for deg at noen mener man må gi for å få i et vennskap? Venner velger man. Og man kan velge bort når man ikke har noe igjen. 

Så hvis en venn blir syk og ikke klarer å invitere folk hjem til seg, så droppes personen som en venn? Du får håpe at du aldri kommer i en situasjon hvor du ikke kan gi på den måten du forventer at man skal gi.

Anonym bruker skrev (59 minutter siden):

Du bare fortsetter å underbygge mine utsagn om at du er enkel og mangler evner til å forstå andres situasjon. Når det er sagt så må du gjerne fortsette som du gjør så blir du iallefall kvitt de menneskene i livet ditt som ikke er så overfladiske som deg, og for de sin skyld så er nok det ikke ett stort tap å "miste" deg. Personlig skal jeg fortsette i 2023 somalle tidligere år mdd å invitere alle menneskene jeg setter pris på, også de som jeg aldri blir invitert hjem til. Jeg skal også dra til mine to venninner når de er skikkelig dårlig og hjelpe de med husvask, matinnkjøp mm når de trenger det og jeg gjør det også med glede. 

Det er helt ok at du ikke inviterte meg i nyttårs selskapet ditt, jeg hadde ikke kost meg likevel. Grunnen for det er at vi har ikke en helt enkel hjemmesituasjon så tankene mine hadde nok likevel ikke vært i feststemning. Det har de nemlig ikke vært på 2-3 år. Mitt barns psykiske helse eller uhelse er svært krevende så jeg har ikke overskudd/tid til å pleie (u)venner som deg. Jeg har lyst å invitere folk hjem, men orker ikke at du skal dømme meg eller mitt barn. 

Mine venner derimot ringte og sendte melding om godt nytt år, selv folk jeg ikke har pratet med på årevis. Venner for meg er de jeg treffer på som jeg kan prate løst og fast om stort og smått uanstrengt selv om det har gått årsiden sist vi pratet. Ingen er fornærmet eller usikker. Vi er trygge på hverandre og vet at vi er glad i hverandre. Livet skjer selv om vi ikke prates ofte. 

Anonymkode: 4b737...c6c

*Miss Marple* skrev (1 time siden):

Du er ikke seriøs nå? 

Jeg er enig med HI. 

Det er hyggelig å bli invitert av og til, også om det bare er til en vanlig familiemiddag eller for å bestille pizza og se film en kveld. Klarer man ikke såpass i løpet av et helt år har jeg vanskelig for å forstå at man kan ta seg skikkelig av barn.

Anonymkode: 38032...a3d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...