Gå til innhold

Hvorfor ønsker et bhg barn kontroll i egen hverdag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun ønsker at jeg skal sitte på en bestemt måte, synge på en spesiell måte. Må ha akkurat samme rutiner på legging. Hvis ikke blir hun svært frustrert (sint) 

Hun får ikke lov å styre meg, det resulterer i mye frustrasjon hos henne

Anonymkode: 93800...156

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Autisme. 

Anonymkode: a8694...197

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Hun ønsker at jeg skal sitte på en bestemt måte, synge på en spesiell måte. Må ha akkurat samme rutiner på legging. Hvis ikke blir hun svært frustrert (sint) 

Har du snakket med bup om dette? Noen barn er mer opptatt av av rutiner enn andre barn. Det er ofte en grunn til det. Det kan være riktig for dette  barnet å ha mer tydelige rutiner på sang og legging enn det andre barn har.

Anonymkode: 22172...073

Skrevet

Det er ganske normalt.

Anonymkode: 9e60d...270

Skrevet

Kjedelig tråd …

Anonymkode: 4a80e...28d

Skrevet

Hvorfor skulle  et barn ikke ønske kontroll i hverdagen sin?? 

Tenk så lite barn kan bestemme. Ikke rart de blir litt opptatt av noen rutiner. Særlig i den alderen. 

Ikke sykeliggjør helt vanlig atferd 

Anonymkode: 60a32...a46

Skrevet

Ikke unormalt spesielt om hun er vant til å være litt sjef i hjemmet.

Anonymkode: fcbd8...150

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Kan være en fase i utviklingen. Kan også være angst eller utrygghet. 
Kan være en reaksjon på livsendringer eller omveltninger hun ikke er herre over, f eks skilsmisse, flytting, nye søsken eller ny avdeling i barnehage. 

Anonymkode: bbcc5...745

Skrevet

Er det så rart at ungen vil ha faste rutiner da? De fleste har vel det, voksne som barn. Fullstendig mangel på rutiner er vel verre, tenker jeg.

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Autisme. 

Anonymkode: a8694...197

Neida, dette er ganske normalt i en viss alder. Særlig min yngste var sånn en periode. Ingen autisme og godt fungerende barn på skolen både faglig og sosialt. Fortsatt en bestemt ung frøken.

Anonymkode: 2c460...da7

Skrevet

Du kan prøve å gi henne kontroll på andre områder, for å se om det gir bedring på de tingene du nevner. F.eks. kan du gi henne to valg til bestikk, velge hvilken tallerken hun vil ha, legge frem to-tre antrekk hun kan velge mellom osv.

Små barn er også egne individer, gi henne muligheten til kontroll på visse områder.

Anonymkode: 071e3...452

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Her må du lese deg opp. Noe veldig. 🙈 Helt normalt. Spesielt fra 4 - 6 år. Les alt av Hedvig Montgomery. Ingenting feil med barnet ditt. Helt normalt og sunt. Hvorfor blir du så trigget? Barnet kan være høy sensitiv. Du kan ikke bli sint, møt barnet på midten samtidig som du setter grenser for deg selv. 

Du bestemmer alt, så hvorfor tror folk at det er noe galt med en 4 åring som vil bestemme litt? 

Anonymkode: a86bd...456

Skrevet

La barnet få delta mer. Få mere ansvar. Få bestemme mer. Som nevnt over, gi barnet to valg ang gensere, jakker, glass, bestikk. Bare der kan barnet få lov til å bestemme 10 ting den dagen. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Her må du lese deg opp. Noe veldig. 🙈 Helt normalt. Spesielt fra 4 - 6 år. Les alt av Hedvig Montgomery. Ingenting feil med barnet ditt. Helt normalt og sunt. Hvorfor blir du så trigget? Barnet kan være høy sensitiv. Du kan ikke bli sint, møt barnet på midten samtidig som du setter grenser for deg selv. 

Du bestemmer alt, så hvorfor tror folk at det er noe galt med en 4 åring som vil bestemme litt? 

Hvor skrev jeg at jeg ble sint?

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

La barnet få delta mer. Få mere ansvar. Få bestemme mer. Som nevnt over, gi barnet to valg ang gensere, jakker, glass, bestikk. Bare der kan barnet få lov til å bestemme 10 ting den dagen. 

Hun vet akkurat hva hun vil gå med 😊 Det er ikke noe problem 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Hvor skrev jeg at det kanskje er noe galt med barnet?

Blir jeg trigget? 

Godt å høre at det er normalt, men ingen av de andre barna er sånn. Hun er nok sensitiv ja ❤️

Skrevet
prekæs skrev (1 time siden):

Er det så rart at ungen vil ha faste rutiner da? De fleste har vel det, voksne som barn. Fullstendig mangel på rutiner er vel verre, tenker jeg.

Ja, mangel på rutiner er ikke bra.

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Hvorfor skulle  et barn ikke ønske kontroll i hverdagen sin?? 

Tenk så lite barn kan bestemme. Ikke rart de blir litt opptatt av noen rutiner. Særlig i den alderen. 

Ikke sykeliggjør helt vanlig atferd 

Anonymkode: 60a32...a46

Jeg sykeliggjør ikke henne altså. Bare lurte på hva som kunne være årsaken 

Skrevet

Det kan være mange grunner.

-Et utviklingstrinn, hun tester ut både seg selv og deg for å sjekke hvor grensene går.

-En sterk vilje hos barnet, en del av personligheten rett og slett.

-At hun er veldig sensitiv for endringer og ønsker kontroll.

-At det skjer mye barnet ikke har kontroll på i livet hennes, f.eks skilsmisser o.l., så hun føler hun må ta kontroll der hun kan.

-At det er for lite struktur i livet hennes i forhold til personligheten hennes, så hun lager seg struktur selv.

-Det kan selvfølgelig også være en diagnose involvert.

Anonymkode: 497c5...3bb

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Det kan være mange grunner.

-Et utviklingstrinn, hun tester ut både seg selv og deg for å sjekke hvor grensene går.

-En sterk vilje hos barnet, en del av personligheten rett og slett.

-At hun er veldig sensitiv for endringer og ønsker kontroll.

-At det skjer mye barnet ikke har kontroll på i livet hennes, f.eks skilsmisser o.l., så hun føler hun må ta kontroll der hun kan.

-At det er for lite struktur i livet hennes i forhold til personligheten hennes, så hun lager seg struktur selv.

-Det kan selvfølgelig også være en diagnose involvert.

Anonymkode: 497c5...3bb

Takk for godt svar ❤️

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Takk for godt svar ❤️

Du fikk de samme svarene av meg. Hilsen usynlig. 

Anonymkode: bbcc5...745

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...