Gå til innhold

Nå har jeg virkelig et dilemma!

Anbefalte innlegg

Hvorfor ikke bare bli med og ta det i ditt tempo? De er jo innforstått med at dette er noe du vanligvis ikke gjør.

Moro å prøve noe nytt, og er du skikkelig heldig blir du glad i natur og friluftsliv også. Det er virkelig ingen ulempe.

Anonymkode: 3c087...d8b

Fortsetter under...

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor ikke bare bli med og ta det i ditt tempo? De er jo innforstått med at dette er noe du vanligvis ikke gjør.

Moro å prøve noe nytt, og er du skikkelig heldig blir du glad i natur og friluftsliv også. Det er virkelig ingen ulempe.

Anonymkode: 3c087...d8b

Jeg har prøvd. Jeg syns natur er vakkert. På bilder. I fare for å virke enda mer koko nå, så får jeg litt uro av stillhet og idyll når jeg er midt i det. Den stillheten i skogen...den gjør meg litt nervøs. På fjellet får jeg noia. Har høydeskrekk også, og så er det liksom ingen utsikt hvor det "skjer noe" Bare himmel, områder med stein og andre fjelltopper. Jeg blir nervøs rett og slett. Sånn har det vært, og du skjønner at jeg ikke bør si sånt høyt blant kollegaer 😅 det er liksom å be om unødvendig oppmerksomhet. 

Så jeg skal være innstilt på å prøve likevel. Om vi er flere og det er litt "støy" Jeg hadde bare foretrukket et sted ved sjø eller vann først, for det liker jeg. Men jeg fikk gaven og skal prøve. Det KAN hende jeg skjønner greia. Men dette kom veldig brått på! 😟

Jeg skjønner ikke hvorfor du ikke kan si at du har astma. Mange har da astma og lever helt normale liv. Jeg har hatt astma siden jeg var barn, alltid holdt på med idrett, og gikk på idrettslinja. Men i voksen alder har jeg fått kulde astma, så for meg å gå på tur på vinteren går ikke. Men på sommerhalvåret kan jeg fint gå lange turer. Astmaen er jo ikke noe som hindrer meg mye i livet.

Anonymkode: 47d7a...436

Jeg hadde glatt sagt at noe dukket opp. At du er bedt med på julehandel med familie, og at du vil prioritere det siden det nå er siste helgen før julaften.

Er dette sånne folk som gir deg en slik gave, fordi de har tenkt å ha deg med på tur til stadighet? For da har du faktisk fått en problem 😛 Og da må du nok bare si det litt som det er etterhvert. Uansett, så ville jeg bare tatt en liten hvit løgn angående helgen, de fleste skjønner vel at man er opptatte sånn rett før jul, og ikke ønsker å prioritere en hel dag på skauen..... 

Endret av Sommerkroppen 2029

Annonse

Huff, jeg forstår deg godt. Jeg har sosial angst, noe jeg _ikke_ snakker med andre om, og får helt hetta når folk ber meg med på noe! Jeg har ikke lyst. Jeg vil ikke. Og jeg vil ikke snakke om det fordi da får jeg bare halvdårlige tips og råd om hvordan bli bedre, av folk som ikke aner hva de snakker om. 

Men, jeg vil likevel råde deg til å være såpass tøff at du sier takk for tilbudet, men nei takk. I verste fall drar du astmakortet og sier det er for kaldt ute for deg nå

Anonymkode: 1118b...91a

Problemet med å ha falt på isen og lignende unnskyldninger, er at da får du fort spørsmålet igjen om en uke eller tre.

Hvis du ser for deg å kunne prøve dette til sommeren, er det helt udramatisk å fortelle at du har kuldeutløst astma. Det er såpass hverdagslig at folk ikke vil forandre syn på deg og se deg som «syk». 

Ellers hadde anonym …366 en god formulering over her om at første turen måtte bli når det blir varmere. Kan hende vil de spørre om nøyaktig hvor det butter fordi de vil forsøke å tilrettelegge, men da går det an å bare gjenta at du vil vente til varmere tider. 

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Jeg skjønner ikke hvorfor du ikke kan si at du har astma. Mange har da astma og lever helt normale liv. Jeg har hatt astma siden jeg var barn, alltid holdt på med idrett, og gikk på idrettslinja. Men i voksen alder har jeg fått kulde astma, så for meg å gå på tur på vinteren går ikke. Men på sommerhalvåret kan jeg fint gå lange turer. Astmaen er jo ikke noe som hindrer meg mye i livet.

De som kjenner meg godt vet det jo, men det har så lett for å bli fokus på sykdommer i likhet med diagnoser. Jeg gidder ikke sånn : kan du klappe hunden du som har astma? Plager dette deg siden du har astma? Hvorfor går du ut i regnvær når du har astma, min blir verre i det været!" Right? Jeg streiker mentalt av sånt. 

Sommerkroppen 2029 skrev (19 minutter siden):

Jeg hadde glatt sagt at noe dukket opp. At du er bedt med på julehandel med familie, og at du vil prioritere det siden det nå er siste helgen før julaften.

Er dette sånne folk som gir deg en slik gave, fordi de har tenkt å ha deg med på tur til stadighet? For da har du faktisk fått en problem 😛 Og da må du nok bare si det litt som det er etterhvert. Uansett, så ville jeg bare tatt en liten hvit løgn angående helgen, de fleste skjønner vel at man er opptatte sånn rett før jul, og ikke ønsker å prioritere en hel dag på skauen..... 

Jeg skal si at jeg tror jeg må stå over nå.. Da holder jeg meg til sannheten. Og ja. Jeg er redd jeg har fått et problem her 😅

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Huff, jeg forstår deg godt. Jeg har sosial angst, noe jeg _ikke_ snakker med andre om, og får helt hetta når folk ber meg med på noe! Jeg har ikke lyst. Jeg vil ikke. Og jeg vil ikke snakke om det fordi da får jeg bare halvdårlige tips og råd om hvordan bli bedre, av folk som ikke aner hva de snakker om. 

Men, jeg vil likevel råde deg til å være såpass tøff at du sier takk for tilbudet, men nei takk. I verste fall drar du astmakortet og sier det er for kaldt ute for deg nå

Anonymkode: 1118b...91a

Takk for forståelsen og ditto! Ja, det er det med "råd" også. Hjelp...sier jeg bare. 

Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Ikke alle syns det er greit å spre helseopplysninger om seg selv. Derfor er det taushetsbelagt i helsevesenet. Og der skiller de heller ikke på om det er astma eller klamydia de holder hemmelig, altså. 

Anonymkode: c6fa3...864

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Kanskje de prøver å fortelle deg at du er feit?🤪

Anonymkode: f8865...614

Hvis de har så dårlig syn så vil jeg i hvertfall ikke på tur med dem opp en fjellside!! 

Endret av NotNaomi

Annonse

NotNaomi skrev (11 timer siden):

De vil jo bare at jeg skal "oppdage" hvor fint det er da. Ja jeg er voksen. Og det er dessverre drama i hodet mitt nå. Men jeg får ihvertfall svar her som jeg kan vurdere. Det roer meg litt. Jeg bruker ikke krisemaksimere. Absolutt ikke. Men nå gjør jeg det. 

Jeg sa jo at jeg ikke hadde planer. Men det kan hende jeg kommer på noe jeg har "glemt" at jeg skal gjøre. Jeg liker bare ikke å lyve, men det er verre om jeg plutselig stopper på turen og ikke kan gå lenger. Eller få angstanfall. Det ville vært verre for dem også, så det kan jeg jo unnskylde med kanskje. 

Ja du har rett i alt her 🙂 fikk roet meg ned med å skrive og få svar her også nå. Holdt på å gå på veggen her, og hater å miste kontroll sånn. Heregud 😅

Dette er faktisk bare noe du må stå i som voksen. Slutt å tenk ut løgner og unnskyldninger, de vil bare bite deg i ræva senere. Vær ærlig fra første stund, si at du ikke vil gå i fjellet. Du er voksen, du bestemmer selv hva du skal delta på og dette er mennesker som kjenner og setter pris på deg, de vil verdsette ærligheten mye mer enn om de oppdager at du lyver og lurer deg unna. 

Gro noen baller!

Anonymkode: 6c8d8...c07

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Kjør på, det kan hende du setter pris på det

Anonymkode: f8865...614

Ikke i morhen. Men ja, jeg skal gi det et forsøk. Har tenkt ut at jeg tar initiativ neste gang, sånn over nyttår. Og da kan jeg foreslå et sted på flatmark uten skog. Ved vannet eller noe. 

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Dette er faktisk bare noe du må stå i som voksen. Slutt å tenk ut løgner og unnskyldninger, de vil bare bite deg i ræva senere. Vær ærlig fra første stund, si at du ikke vil gå i fjellet. Du er voksen, du bestemmer selv hva du skal delta på og dette er mennesker som kjenner og setter pris på deg, de vil verdsette ærligheten mye mer enn om de oppdager at du lyver og lurer deg unna. 

Gro noen baller!

Jeg syns ikke første setning er et godt argument altså 🙂

Jeg vil ikke være negativ og sær. Det er det jeg må jobbe med... Og ta det litt etter litt. Det var en fin gave og en fin tanke. Så jeg vil prøve å finne god løsning på dette. 

Problemet med å komme med alskens unnskyldninger og løgner istedetfor å si sannheten er jo at du bare får spørsmålet på nytt senere. For min del hadde jeg lett grepet tak i astmaen- det er en relativt vanlig greie som mange sliter med, ikke skambelagt eller spesielt intimt, og noe de fleste kan forstå og godta. Så selv hadde jeg nok bare sagt noe om det.

Selv har jeg også helsemessige utfordringer som tilsier at jeg ikke kan gå så langt og lenge i tungt terreng, med rygg- og bekkenproblemer, og jeg sier bare det de gangene det arrangeres turer på jobb som blir for utfordrende for meg. Jeg går ikke i detalj, men sier bare at helsa mi ikke tillater den typen turer. Tror ikke jeg har blitt spurt om å legge noe mer ut om det, altså, og alle har forståelse for det. 

Alternativt kan du jo bare si det andre du EGENTLIG føler- at friluftsliv på denne tiden av året ikke er noe du har spesielt utbytte av, men at du heller kan bli med på en liten "kosetur" til sommeren, eller noe. 

Gjest NotNaomi
LillaGorilla♥♥ skrev (6 minutter siden):

Problemet med å komme med alskens unnskyldninger og løgner istedetfor å si sannheten er jo at du bare får spørsmålet på nytt senere. For min del hadde jeg lett grepet tak i astmaen- det er en relativt vanlig greie som mange sliter med, ikke skambelagt eller spesielt intimt, og noe de fleste kan forstå og godta. Så selv hadde jeg nok bare sagt noe om det.

Selv har jeg også helsemessige utfordringer som tilsier at jeg ikke kan gå så langt og lenge i tungt terreng, med rygg- og bekkenproblemer, og jeg sier bare det de gangene det arrangeres turer på jobb som blir for utfordrende for meg. Jeg går ikke i detalj, men sier bare at helsa mi ikke tillater den typen turer. Tror ikke jeg har blitt spurt om å legge noe mer ut om det, altså, og alle har forståelse for det. 

Alternativt kan du jo bare si det andre du EGENTLIG føler- at friluftsliv på denne tiden av året ikke er noe du har spesielt utbytte av, men at du heller kan bli med på en liten "kosetur" til sommeren, eller noe. 

Jeg skjønner at astma er vanlig osv. Det er liksom ikke det. Jeg vil bare ikke si noe om det på jobb. Jeg står ute med de som røyker, jeg klapper hunden til ene kollegaen, det er folk med parfyme osv osv. Så dermed blir det for dem å "ta hensyn" 

Det siste avsnittet ditt er  absolutt noe jeg kan si!

NotNaomi skrev (4 minutter siden):

Jeg skjønner at astma er vanlig osv. Det er liksom ikke det. Jeg vil bare ikke si noe om det på jobb. Jeg står ute med de som røyker, jeg klapper hunden til ene kollegaen, det er folk med parfyme osv osv. Så dermed blir det for dem å "ta hensyn" 

Det siste avsnittet ditt er  absolutt noe jeg kan si!

Men du trenger jo ikke forklare deg noe mer enn det? De fleste skjønner vel forskjellen på å klappe en hund og å delta på en lengre tur? Jeg har selv et barn med astma, og han tåler fint å klappe hunder :) Uansett skylder du ikke dine kolleger noen lang forklaring på din helsetilstand, selv om du skulle fortelle at du har astma. 

Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Gro noen baller!

NotNaomi skrev (33 minutter siden):

Jeg vil ikke være negativ og sær. Det er det jeg må jobbe med... Og ta det litt etter litt. Det var en fin gave og en fin tanke. Så jeg vil prøve å finne god løsning på dette. 

Det var vel det eneste og beste argumentet som du har fått her. 

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Det var vel det eneste og beste argumentet som du har fått her. 

Jeg syns jeg har fått mange fine svar her. Faktisk så falt hodet litt på plass på grunn av det. 

NotNaomi skrev (1 time siden):

Det står du jo fritt til å mene. Jeg blir litt matt av voksne folk som ikke evner å stå opp for seg selv, de er utrolig vanskelige å forholde seg til. De sier ja og ha, utsetter og bortforklarer til man føler seg som verdens mest masete person. Dette er folk som vil deg vel, de hadde nok blitt ordentlig lei seg om de skjønte hvor vanskelig de gjør det for deg. Jeg syns det er dårlig gjort og at du er en dårlig venn/kollega som ikke respekterer dem nok til å være ærlig. Og du blåser opp dette med astmaen til tåpelige høyder, det er da ingen som lager styr over voksne folk med en sykdom, man regner med at de kan styre seg selv. Tåler de ikke røyk får de unngå å oppsøke folk som røyker osv. 

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Det står du jo fritt til å mene. Jeg blir litt matt av voksne folk som ikke evner å stå opp for seg selv, de er utrolig vanskelige å forholde seg til. De sier ja og ha, utsetter og bortforklarer til man føler seg som verdens mest masete person. Dette er folk som vil deg vel, de hadde nok blitt ordentlig lei seg om de skjønte hvor vanskelig de gjør det for deg. Jeg syns det er dårlig gjort og at du er en dårlig venn/kollega som ikke respekterer dem nok til å være ærlig. Og du blåser opp dette med astmaen til tåpelige høyder, det er da ingen som lager styr over voksne folk med en sykdom, man regner med at de kan styre seg selv. Tåler de ikke røyk får de unngå å oppsøke folk som røyker osv. 

Det er jo situasjonsbetinget da. Å stå opp for seg selv på noen måter, å unngå ubehageligheter andre ganger. Det er ikke "alltid" eller "aldri". Hvis noen er frekke eller respektløse så har jeg ikke akkurat store problemer med å si fra. Men jeg er veldig høflig på mange måter, så når de legger ut om naturopplevelser og sånne ting så hører jeg jo etter og sier det høres fint ut. Og det gjør jo det når de forteller. Jeg har bare sagt at " det er ikke helt noe for meg ". Jeg trenger jo ikke å legge ut om det jeg skriver her. Og så har de vel tenkt at de vil at jeg skal se det de ser da. Det er ikke alltid så lett å "si fra", selv om det er en frase som blir mye brukt. Vi liker ikke ubehagelige ting som å såre eller fornærme folk. De gir meg en fin gave, og da faller det meg mer naturlig å si at jeg skal prøve det ut, fremfor å se dumt på dem og si at jeg aldri vil dra på tur. Right? Da vil jeg virke tåpelig sær rett og slett.

Ang helserelaterte ting så har jeg forklart nå. Og du skriver jo akkurat slikt jeg heller ikke gidder å høre : tåler du ikke røyk får du unngå å oppsøke folk som røyker da. Du skrev nettopp sånt jeg ikke orker å forsvare eller forklare! Jeg plages ikke så sinnsykt mye og står ikke kun to cm fra dem. Jeg syns det er sosialt viktig og hyggelig å prate med folk. Punktum. Så tar jeg heller medisin når jeg reagerer. 

Du mener at jeg bør være ærlig for å vise respekt. Jeg mener jeg viser respekt ved å se dette an og prøve. Så det blir to forskjellige syn bare.

Endret av NotNaomi

Jeg tenker at det beste er å utfordre en så hemmende angst, eksponering er jo eneste måten å komme seg ut av kontrollerende og lammende angst.

Det går f.eks. an å si at du ikke er klar for høyder og fjelltur nå, men at du gjerne tar en enklere tur i nærheten av der dere bor, hvor terrenget er flatt og dere ikke trenger gå så langt, siden du sliter en del med kulden.

Og den stillheten i naturen, det er ikke den du er redd, det er bråket i deg selv som i en slik stillhet blir høyere. Og nettopp derfor trenger du naturen og alt den kan gi deg. https://forskning.no/angst-depresjon-ntnu/ja-en-tur-i-skogen-hjelper-faktisk-mot-angst-og-depresjon/2112223

Anonymkode: b9dbb...967

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...