Gå til innhold

Moderering?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Nettopp ble flere sider i en tråd moderert bort.

I den forbindelse ble det også moderert bort flere svar som forhold seg til HIs tema, og begrunnelsen er "brukerdebatt og avsporinger".

Når HI starter med å kritisere andre (som sliter) og så følger opp med å fortelle hvordan dette påvirker henne, at hun ikke forstår de som skriver det hun ikke liker osv. - da må det være mulig å svare på dette, forklare hvordan folk flest oppfatter slike svar andre skriver, og også kommentere det hun selv tar opp om egen reaksjon på slike ting.

Hvofor blir slike innlegg slettet som brukerdebatt, når Hi selv velger å gjøre seg selv til fokus i egen tråd?

 

Anonymkode: 3a34a...bf6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Egentlig butde vel hele tråden blitt slettet, da den legger opp til brukerdebatt, hvor hi bruker konkrete eksempler fra brukere.

Anonymkode: 104ac...53d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi

Det var ikke brukerdebatt. Jeg spurte om noe som skjer i tråder både jeg har lagd og andre har skrevet. Eksemplene jeg kom med kunne ikke gjenkjennes av noen spesielle, det la jeg vekt på. Det er helt lovlig ift reglene her å ta opp slike ting. Og jo, det ble mye brukerdebatt i tråden og avsporinger. Selv om flere svarte helt saklig også. 

 

Endret av NotNaomi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NotNaomi skrev (4 timer siden):

Det var ikke brukerdebatt. Jeg spurte om noe som skjer i tråder både jeg har lagd og andre har skrevet. Eksemplene jeg kom med kunne ikke gjenkjennes av noen spesielle, det la jeg vekt på. Det er helt lovlig ift reglene her å ta opp slike ting. Og jo, det ble mye brukerdebatt i tråden og avsporinger. Selv om flere svarte helt saklig også. 

 

Du skrev helt spesifikt om en annen bruker her inne som lett gjenkjennes.

Og du la selv opp til brukerdebatt i hovedinnlegget ditt med å rakke ned på andre og så gjøre deg selv og dine egne følelser til hovedfokus.

Jeg tar opp de svarene som ble slettet som ikke var brukerdebatt.

Anonymkode: 3a34a...bf6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Egentlig butde vel hele tråden blitt slettet, da den legger opp til brukerdebatt, hvor hi bruker konkrete eksempler fra brukere.

Anonymkode: 104ac...53d

Enig. Det er håpløst, for det er tydelig ulike regler for brukerne av forumet. Alt som genererer klikk.

Men de taper på sikt av det, for slik det er nå vil mange brukere bruke tid på å komme med svar, som så blir slettet. Det ødelegger forumet, og det stimulerer på ingen måte til å gi annet enn korte svadasvar.

Anonymkode: 3a34a...bf6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Du skrev helt spesifikt om en annen bruker her inne som lett gjenkjennes.

Og du la selv opp til brukerdebatt i hovedinnlegget ditt med å rakke ned på andre og så gjøre deg selv og dine egne følelser til hovedfokus.

Jeg tar opp de svarene som ble slettet som ikke var brukerdebatt.

Anonymkode: 3a34a...bf6

Nei det gjorde jeg overhodet ikke. Tråden handlet om hvordan flere svarer i trådene jeg nevnte. Hvis du skulle kjenne noen igjen på det jeg skrev, så er det mildt sagt tilfeldig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

NotNaomi skrev (1 time siden):

Nei det gjorde jeg overhodet ikke. Tråden handlet om hvordan flere svarer i trådene jeg nevnte. Hvis du skulle kjenne noen igjen på det jeg skrev, så er det mildt sagt tilfeldig. 

Jo, det gjorde du. Og det å nekte for det blir virkelig for dumt, når både 53d og jeg husker det samme. Men beleilig for deg at det nå er slettet av moderator...

Anonymkode: 3a34a...bf6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Jo, det gjorde du. Og det å nekte for det blir virkelig for dumt, når både 53d og jeg husker det samme. Men beleilig for deg at det nå er slettet av moderator...

Anonymkode: 3a34a...bf6

Slutt nå. Tråden står med hele HI. I tråden var det noen som spurte om jeg mente henne og kom med sitt eksempel. Jeg avkreftet det og visste heller ikke hvem hun var og hvor hun hadde skrevet det. 

Du må slutte å komme med så mye piss som du ikke kan henvise til og dikter opp. Det her helt greit at du misliker ting jeg skriver, men du fremstår utrolig dum når du juger for å liksom ha et poeng. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når innlegg slettes for regelbrudd vil også påfølgende svar som ikke kan stå på egne ben slettes som avsporinger. Brukerdebatt er ikke lov ifølge våre regler, om man ikke greier å føre en debatt med en person uten å ty til brukerdebatt anbefaler vi å ignorere personen og ikke svare i trådene det gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Admin skrev (På 7.12.2022 den 12.21):

Når innlegg slettes for regelbrudd vil også påfølgende svar som ikke kan stå på egne ben slettes som avsporinger. Brukerdebatt er ikke lov ifølge våre regler, om man ikke greier å føre en debatt med en person uten å ty til brukerdebatt anbefaler vi å ignorere personen og ikke svare i trådene det gjelder.

Da må dere faktisk klargjøre hvor grensene går.

En person forteller om seg selv og sitt, egne følelser og reaksjoner og lurer på hva som er best for henne - og det å diskutere det er... ikke lov, fordi det er brukerdebatt?

Det var flere innlegg i den nevnte tråden som absolutt stod for seg selv og ikke var avsporinger eller som gikk utover det temaet Hi selv tok opp i hovedinnlegget.

Nå har dere gjort lignende i tråden om hvor lenge kattunge kan være alene - slettet innlegg som påpekte hva lovverket rundt dette sier og som ga linker til dette. Er det virkelig den linjen Egmont ønsker seg?

 

Anonymkode: 3a34a...bf6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en bruker legger opp til debatt rundt egen person vil det være lov å diskutere dette da vi i vår regelverk kun har lagt ned regler mot negativ brukerdebatt. Tråden som er nevnt her var ikke brukerdebatt i hovedinnlegget, men ett innlegg med fokus på hvorfor det alltid skal kommenteres det negative. Det ville dermed vært fullt mulig å diskutere sak uten at man drar inn negativ brukerdebatt og brukerangrep. Om man ikke greier å holde seg til regelverket vårt er det aller best å ikke svare da regelbrudd vil kunne føre til advarsel og utestengelse.

Når det gjelder innlegget om katten ble det ryddet for tekst med opphavsrett samt svar til dette. Innleggene som fulgte var avsporinger og ble derfor slettet. De ville ikke kunne stått på egne ben uten at det ville ført til en avsporing ifra trådens opprinnelige tema.

 

Som vanlig, er det brukere man ikke ønsker kontakt med, eller bare krangler med anbefaler vi å blokkere disse personene eller overse deres innlegg. Om man ikke greier dette og deretter bryter regelverket så vil det kunne føre til advarsel og utestengelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Admin skrev (17 minutter siden):

Om en bruker legger opp til debatt rundt egen person vil det være lov å diskutere dette da vi i vår regelverk kun har lagt ned regler mot negativ brukerdebatt. Tråden som er nevnt her var ikke brukerdebatt i hovedinnlegget, men ett innlegg med fokus på hvorfor det alltid skal kommenteres det negative. Det ville dermed vært fullt mulig å diskutere sak uten at man drar inn negativ brukerdebatt og brukerangrep. Om man ikke greier å holde seg til regelverket vårt er det aller best å ikke svare da regelbrudd vil kunne føre til advarsel og utestengelse.

Når det gjelder innlegget om katten ble det ryddet for tekst med opphavsrett samt svar til dette. Innleggene som fulgte var avsporinger og ble derfor slettet. De ville ikke kunne stått på egne ben uten at det ville ført til en avsporing ifra trådens opprinnelige tema.

 

Som vanlig, er det brukere man ikke ønsker kontakt med, eller bare krangler med anbefaler vi å blokkere disse personene eller overse deres innlegg. Om man ikke greier dette og deretter bryter regelverket så vil det kunne føre til advarsel og utestengelse.

Er det fremdeles slik at selv om man blokkerer vil brukeren være veldig synlig?

Anonymkode: e764d...2b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Admin skrev (4 timer siden):

Om en bruker legger opp til debatt rundt egen person vil det være lov å diskutere dette da vi i vår regelverk kun har lagt ned regler mot negativ brukerdebatt. Tråden som er nevnt her var ikke brukerdebatt i hovedinnlegget, men ett innlegg med fokus på hvorfor det alltid skal kommenteres det negative. Det ville dermed vært fullt mulig å diskutere sak uten at man drar inn negativ brukerdebatt og brukerangrep. Om man ikke greier å holde seg til regelverket vårt er det aller best å ikke svare da regelbrudd vil kunne føre til advarsel og utestengelse.

Når det gjelder innlegget om katten ble det ryddet for tekst med opphavsrett samt svar til dette. Innleggene som fulgte var avsporinger og ble derfor slettet. De ville ikke kunne stått på egne ben uten at det ville ført til en avsporing ifra trådens opprinnelige tema.

 

Som vanlig, er det brukere man ikke ønsker kontakt med, eller bare krangler med anbefaler vi å blokkere disse personene eller overse deres innlegg. Om man ikke greier dette og deretter bryter regelverket så vil det kunne føre til advarsel og utestengelse.

Det var HI selv som laget et poeng i den aktuelle tråden om hva hennes følelser var rundt det hun tok opp og lurte på hva som var best å gjøre. Å svare henne på ting hun selv faktisk spør om, det er da virkelig ikke persondebatt eller brukerangrep!

Om det er det må dere nesten spesifisere at kun overskriften kan svares på, ikke ev. andre spørsmål HI tar opp i hovedinnlegget eller i sine senere svar.

Dessuten, Hi selv kom med personangrep mot andre i den tråden flere ganger.

 

Innlegg i begge trådene kunne fint stå alene.

Å blokkere personer som spammer forumet har ingen effekt, for man får opp det de skriver når andre svarer dem. Men endrer dere dette, så vil jo blokkeringen ha en effekt, det har den ikke nå.

 

Anonymkode: 3a34a...bf6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

 

Er det fremdeles slik at selv om man blokkerer vil brukeren være veldig synlig?

Anonymkode: e764d...2b3

Ja, man vil se alt personen skriver så lenge noen svarer personen, så det har lite eller ingen hensikt å blokkere.

Anonymkode: 3a34a...bf6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Ja, man vil se alt personen skriver så lenge noen svarer personen, så det har lite eller ingen hensikt å blokkere.

Anonymkode: 3a34a...bf6

Ufattelig merkelig opplegg. Det ville vært helt på sin plass å få til en bedre løsning enn dette. Er det virkelig ikke noe å få gjort @Admin? Slik løsningen er nå, må dib virkelig ta sin del av skylda for stemninga på forumet når denne brukeren får herje. 

Anonymkode: e764d...2b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Ufattelig merkelig opplegg. Det ville vært helt på sin plass å få til en bedre løsning enn dette. Er det virkelig ikke noe å få gjort @Admin? Slik løsningen er nå, må dib virkelig ta sin del av skylda for stemninga på forumet når denne brukeren får herje. 

Anonymkode: e764d...2b3

Løsningen er innebygd i programvaren og ikke noe vi kan forandre på. Det enkleste da er og rett og slett å overse brukerene man ikke ønsker debatt med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Admin skrev (På 9.12.2022 den 11.36):

Løsningen er innebygd i programvaren og ikke noe vi kan forandre på. Det enkleste da er og rett og slett å overse brukerene man ikke ønsker debatt med.

Når visse brukere får lov å spamme forumet, får lov å spre feilaktige fakta +++ så gjør den manglende modereringen at det er umulig å bare overse, fordi det er i de fleste tråder, enten startet av personen selv med eller uten nick, eller at personen svarer med eller uten nick. Det er mange eksempler på begge deler om dagen.

Jeg venter forøvrig fremdeles på at admin skal presisere hva som er lov å svare på og ikke, når man i aktuell tråd tydeligvis kun har lov å svare på tittelen, og ikke kommentere det brukeren selv tar opp om både andre og seg selv i hovedinnlegget. Hvis det er slik at bare tittel skal kunne svares på, da må dette presiseres i forumregler.

Hvis det er slik at man ikke har lov å diskutere det Hi i en tråd skriver om seg selv, uten at det blir kalt brukerdebatt, da må dere virkelig presisere i forumreglene hva dere mener er lovlig og ikke. For pr. i dag er det to sett med regler. De reglene vi kjenner, hvor man kan diskutere det HI selv tar opp, selv når Hi i en tråd tar opp personlige ting om seg selv eller eget liv. Og de reglene som vi blir introdusert for med denne ene brukeren, hvor det ikke er lov å diskutere det denne brukeren tar opp når brukeren gjør seg selv, sine egne tanker og følelser og erfaringer til enten hovedtema eller deltema i hovedinnlegget, eller hvor hun selv gjør et poeng ut av disse personlige tingene utover i tråden. Med denne en brukeren er det altså ikke lov. Mens med andre brukere gjøres det absolutt hele tiden.

Kan Admin/forumeiere presisere hva som skal være lovlig? For pr. i dag slettes kommentarer som fint kan stå for seg selv, som ikke er brukerdebatt og ikke avsporinger - såsant denne ene brukeren er trådstarter eller har svart i andre tråder og gjort et stort poeng ut av seg selv og egen person.

 

 

Anonymkode: 3a34a...bf6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal ta en gjennomgang av regler og se om de burde oppdateres. Ellers var det generelle spørsmål i den nevnte tråden som kunne diskuteres uten at det ble debatt av trådstarter. Da må man evt vurdere om man ikke skal diskutere om nevnte bruker, men rett og slett overse.

Kommer brukeren med feilaktig fakta eller poster om annet er det såklart lov å diskutere dette, men veldig ofte blir det negativ debatt om brukerene, hva brukerene har gjort i andre tråder og hva de har sagt tidligere i en negativ tone med drittslenging, diskuteres det nøytralt er det ikke noe galt i å diskutere en bruker, men blir det ryddet så er det fordi det er i en negativ tone ala kom deg bort, slutt å svar, du er bare irriterende, ha deg vekk o.s.v. og en slik tone ønsker vi ikke her på forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Admin skrev (På 11.12.2022 den 22.33):

Vi skal ta en gjennomgang av regler og se om de burde oppdateres. Ellers var det generelle spørsmål i den nevnte tråden som kunne diskuteres uten at det ble debatt av trådstarter. Da må man evt vurdere om man ikke skal diskutere om nevnte bruker, men rett og slett overse.

Kommer brukeren med feilaktig fakta eller poster om annet er det såklart lov å diskutere dette, men veldig ofte blir det negativ debatt om brukerene, hva brukerene har gjort i andre tråder og hva de har sagt tidligere i en negativ tone med drittslenging, diskuteres det nøytralt er det ikke noe galt i å diskutere en bruker, men blir det ryddet så er det fordi det er i en negativ tone ala kom deg bort, slutt å svar, du er bare irriterende, ha deg vekk o.s.v. og en slik tone ønsker vi ikke her på forumet.

Når aktuell bruker selv stadig inviterer til diskusjon om seg selv, ved å spørre om ting som har med henne å gjøre, så skal man altså ikke kunne svare på det. Da burde det jo komme en regel om at ingen kan diskutere personlige ting her inne, ikke spørre om personlige ting. Kan ikke være slik at dere forventer at alle andre forumbrukere skal forholde seg til særbehandling av én bruker.

Mine svar i aktuell tråd, som ble slettet som personangrep inneholdt ikke noe som lignet på det du her gir som eksempler. Jeg holdt meg til det HI selv tok opp. Det samme gjaldt flere andre i tråden.

Men fint om dere kan gå gjennom reglene. Om dere ser på forumet om dagen så har det endret seg veldig, helt annen tone, mye drittslenging generelt.

 

Og samme bruker som omtales i HI,  i tråd om mer aktivitet på skolen: (skrevet til annen bruker enn meg)

"Du. Sånn helt seriøst, skjønner du egentlig hvor mye du avslører med dine kommentarer til meg? Jeg vet ikke hvorfor du føler deg så underlegen. Jeg vet ikke hvorfor du er så sykelig opptatt av en bruker du ikke har noe som helst med å gjøre med mindre du oppsøker den brukeren selv. Du stalker helt vilt. Og jeg blir bare sånn 🙄😏 hver eneste gang. Du gjør deg selv patetisk, og i verste fall ynkelig. Jeg bare sier det. Jeg FATTER ikke at du orker. Legg deg og sov nå. "

Når brukeren blir konfrontert med at den selv utallige ganger har hevdet å aldri bruke hersketeknikker på forumet og aldri går til personangrep på andre, så svarer brukeren:
 

" Det var ingen personangrep eller hersketeknikk. Det var vel seriøs oppriktig kommentar. Og der kom du også. Dere åsså. God natt 🙂"

Og disse personangrepene og hersketeknikkene er bare to eksempler i et tråd hvor vedkommende har gjort dette mot mange andre, helt fra begynnelsen av tråden. Brukeren avfeier fakta og forskning og fortsetter å latterliggjøre de som diskuterer temaet på en ordentlig måte. Det er andre i den tråden som er uenige, men hvor kommunikasjonen likevel foregår noenlunde greit, selv om temperaturen blir høy.

 

 

Dere bør innse at når en bruker stadig oppfører seg på denne måten, så ødelegges forumet. Andre brukere blir frustrerte, begynner å gi f..., fordi de ser at ulike brukere modereres svært ulikt, at enkeltbrukere i praksis synes å være fredet fra det som er uakseptabel adferd forumet. Dette er noe dere også bør ta opp, for selv om dere påstår at samme regler gjelder for alle, så er det ikke det som vises i praksis. Det er begrenset hvor lenge forumbrukerne orker dette når holdningene på forumet tillates forverret i så stor grad som det har blitt nå i nærmere et år.

Anonymkode: 3a34a...bf6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi

Øh. Så mye negativ brukerdebatt her? 

Er det ikke greit å ta alt dette i eventuell rapport til admin hvis det er klager på noe? 

Syns denne diskusjonen her blir helt feil når brukeren blir identifisert og diskutert negativt gjennom så mange innlegg. Negativ brukerdebatt er jo mot reglene, så denne tråden bør kanskje vurderes litt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NotNaomi skrev (5 timer siden):

Øh. Så mye negativ brukerdebatt her? 

Er det ikke greit å ta alt dette i eventuell rapport til admin hvis det er klager på noe? 

Syns denne diskusjonen her blir helt feil når brukeren blir identifisert og diskutert negativt gjennom så mange innlegg. Negativ brukerdebatt er jo mot reglene, så denne tråden bør kanskje vurderes litt? 

Brukeren ble ikke identifisert - brukeren valgte selv å identifisere seg selv i tråden og gjøre seg selv til fokus i tråden. Siden dette ligger på Ris og Ros og brukeren selv valgte å identifisere seg, antar jeg at det er innenfor reglene.

De svarene jeg refererte til over her er rapportert inn som personangrep og hersketeknikk fra denne brukeren, som de jo er gode eksempler på, så de vil forsvinne så snart moderator kommer på banen og får slettet disse regelbruddene. Men innleggene viser godt hvordan denne brukeren herjer på forumet.

Så lenge enkeltbruker, som stadig og konsekvent bryter en rekke forumregler blir moderert annerledes enn forumets andre brukere, så er det et så viktig tema å ta opp at jeg velger å bruke forumets Ris og ros-side for å ta opp problematikken.

Nå har Admin sagt at de skal vurdere forumreglene, siden de ikke gir moderator gode nok regler for de tilfellene som er tatt opp, så får vi se hva som skjer.

Anonymkode: 3a34a...bf6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Admin skrev (På 11.12.2022 den 22.33):

Vi skal ta en gjennomgang av regler og se om de burde oppdateres. Ellers var det generelle spørsmål i den nevnte tråden som kunne diskuteres uten at det ble debatt av trådstarter. Da må man evt vurdere om man ikke skal diskutere om nevnte bruker, men rett og slett overse.

Kommer brukeren med feilaktig fakta eller poster om annet er det såklart lov å diskutere dette, men veldig ofte blir det negativ debatt om brukerene, hva brukerene har gjort i andre tråder og hva de har sagt tidligere i en negativ tone med drittslenging, diskuteres det nøytralt er det ikke noe galt i å diskutere en bruker, men blir det ryddet så er det fordi det er i en negativ tone ala kom deg bort, slutt å svar, du er bare irriterende, ha deg vekk o.s.v. og en slik tone ønsker vi ikke her på forumet.

Ang. det å diskutere hva brukere har gjort i andre tråder.

Den aktuelle brukeren diskuterer stadig vekk hva andre sier i andre tråder, og tar stadig vekk opp hva brukeren selv påstår å ha gjort i mange andre tråder. Når det brukeren påstår er noe alle som er en del på forumet vet ikke stemmer, og det som brukeren feilaktig påstår gjerne går rett i den senere trådens tema, da blir det helt håpløst om andre brukere ikke kan påpeke at det brukeren påstår faktisk er feil og dokumenterte feil på forumet gjennom mange måneder.

Når forumreglene skal vurderes på nytt bør det også vurderes hva som skal gjøres når det er brukere som konsekvent nekter å ta til seg fakta, og stadig fortsetter å komme med feilaktige påstander i utallige sider videre i trådene. Dere kan ikke på alvor mene at andre brukere skal la slike feilaktige påstander få stå ukommentert - for da bidrar jo Egmont bevisst til spredning av "fake news". Skal det fortsatt bli kalt "brukerdebatt" når andre brukere påpeker slike feil, da blir det fritt frem for konspirasjoner og populistisk spredning av falsk informasjon på forumet. Jeg kan ikke med min beste vilje se at det går inn i Egmonts verdier, selv om romslighet er en av verdiene dere skal jobbe etter.

Vi så at dette var et problem da underforumet om krigen i Ukraina ble opprettet også. En eller et par brukere fikk herje fritt der, med mye feilinformasjon. Forumbrukere generelt rapporterte, men fikk sine egne svar slettet - svar som kom med korrekt informasjon og seriøse linker som tilbakeviste feilinformasjonen. Tross at mange brukere sa fra om dette over forholdsvis lang tid fikk praksisen fortsette. Riktignok ble modereringen på forumet etterhvert langt bedre - men det skjedde så sent at de fleste forumbrukerne ga opp "krigsforumet", fordi det ikke hadde noen hensikt å skrive der mer. For lite moderering over for lang tid ødela det underforumet mer eller mindre helt. Og det er merkelig om man sammenligner med koronaforumet, som levde godt lenge gjennom store deler av pandemien. Nå går den verste krigen i Europa siden andre verdenskrig, Norge blir påvirket på en rekke ulike måter, befolkningen i Norge blir direkte påvirket av mange av følgene av krigen. Og likevel er forumet så godt som helt dødt. Det er definitivt ikke fordi folk bare vil ha lett underholdning her inne, for det var mange som hadde reflekterte og gode svar der, mange med kompetanse, og mange som delte tanker og spørsmål. Og tross at situasjonen ikke er blitt bedre i Europa siden krigen startet, er det så godt som ingen aktivitet på det forumet som omhandler den største krisen i Europa i vår tid. Dere tok ikke tak i tilbakemeldinger fra brukerne om det forumet på alvor før det ble ødelagt av at folk bare ga opp, de orket ikke feilinformasjon, det voldsomt negative, modereringen som i begynnelsen faktisk slettet de seriøse svarene og lot andre stå. Jeg ønsker virkelig ikke at det samme skal skje med Anonymforumet, for da er hele forumet her i prinsipp ferdig.

Ytringsfrihet er en ting, men å tillate konsekvent feilinformasjon, konsekvente og dokumenterbare løgner, slik som har fått skje på Anonymforumet/Skravle over altfor lang tid nå - og så slette de svarene som faktisk viser til lovverk og korrekt informasjon... da er forumet og Egmont inne på en farlig vei. Som sagt før, hvis dette er den nye retningen forumet ønskes dratt i, da må dette også formidles tydelig til forumets brukere, slik at de vet hva de er en del av.

Jeg tror ikke det er en linje forumet og Egmont ønsker å fortsette, men praksis det meste av dette året gir dessverre et inntrykk av at det er den veien det går. Når jeg leser om verdiene Egmont-stiftelsen driver etter så har jeg svært vanskelig for å forstå at det er verdier de vil støtte.

 

 

 

 

Anonymkode: 3a34a...bf6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Ang. det å diskutere hva brukere har gjort i andre tråder.

Den aktuelle brukeren diskuterer stadig vekk hva andre sier i andre tråder, og tar stadig vekk opp hva brukeren selv påstår å ha gjort i mange andre tråder. Når det brukeren påstår er noe alle som er en del på forumet vet ikke stemmer, og det som brukeren feilaktig påstår gjerne går rett i den senere trådens tema, da blir det helt håpløst om andre brukere ikke kan påpeke at det brukeren påstår faktisk er feil og dokumenterte feil på forumet gjennom mange måneder.

Når forumreglene skal vurderes på nytt bør det også vurderes hva som skal gjøres når det er brukere som konsekvent nekter å ta til seg fakta, og stadig fortsetter å komme med feilaktige påstander i utallige sider videre i trådene. Dere kan ikke på alvor mene at andre brukere skal la slike feilaktige påstander få stå ukommentert - for da bidrar jo Egmont bevisst til spredning av "fake news". Skal det fortsatt bli kalt "brukerdebatt" når andre brukere påpeker slike feil, da blir det fritt frem for konspirasjoner og populistisk spredning av falsk informasjon på forumet. Jeg kan ikke med min beste vilje se at det går inn i Egmonts verdier, selv om romslighet er en av verdiene dere skal jobbe etter.

Vi så at dette var et problem da underforumet om krigen i Ukraina ble opprettet også. En eller et par brukere fikk herje fritt der, med mye feilinformasjon. Forumbrukere generelt rapporterte, men fikk sine egne svar slettet - svar som kom med korrekt informasjon og seriøse linker som tilbakeviste feilinformasjonen. Tross at mange brukere sa fra om dette over forholdsvis lang tid fikk praksisen fortsette. Riktignok ble modereringen på forumet etterhvert langt bedre - men det skjedde så sent at de fleste forumbrukerne ga opp "krigsforumet", fordi det ikke hadde noen hensikt å skrive der mer. For lite moderering over for lang tid ødela det underforumet mer eller mindre helt. Og det er merkelig om man sammenligner med koronaforumet, som levde godt lenge gjennom store deler av pandemien. Nå går den verste krigen i Europa siden andre verdenskrig, Norge blir påvirket på en rekke ulike måter, befolkningen i Norge blir direkte påvirket av mange av følgene av krigen. Og likevel er forumet så godt som helt dødt. Det er definitivt ikke fordi folk bare vil ha lett underholdning her inne, for det var mange som hadde reflekterte og gode svar der, mange med kompetanse, og mange som delte tanker og spørsmål. Og tross at situasjonen ikke er blitt bedre i Europa siden krigen startet, er det så godt som ingen aktivitet på det forumet som omhandler den største krisen i Europa i vår tid. Dere tok ikke tak i tilbakemeldinger fra brukerne om det forumet på alvor før det ble ødelagt av at folk bare ga opp, de orket ikke feilinformasjon, det voldsomt negative, modereringen som i begynnelsen faktisk slettet de seriøse svarene og lot andre stå. Jeg ønsker virkelig ikke at det samme skal skje med Anonymforumet, for da er hele forumet her i prinsipp ferdig.

Ytringsfrihet er en ting, men å tillate konsekvent feilinformasjon, konsekvente og dokumenterbare løgner, slik som har fått skje på Anonymforumet/Skravle over altfor lang tid nå - og så slette de svarene som faktisk viser til lovverk og korrekt informasjon... da er forumet og Egmont inne på en farlig vei. Som sagt før, hvis dette er den nye retningen forumet ønskes dratt i, da må dette også formidles tydelig til forumets brukere, slik at de vet hva de er en del av.

Jeg tror ikke det er en linje forumet og Egmont ønsker å fortsette, men praksis det meste av dette året gir dessverre et inntrykk av at det er den veien det går. Når jeg leser om verdiene Egmont-stiftelsen driver etter så har jeg svært vanskelig for å forstå at det er verdier de vil støtte.

 

 

 

 

Anonymkode: 3a34a...bf6

Du har skrevet 11-elleve innlegg her nå. Du diskuterer med admin og gir deg ikke uansett hvilke svar du får. Du er sint fordi jeg ikke leser linker du legger ut, fordi jeg har andre meninger enn deg og fordi vi er uenige. Dette takler du ikke og lager innlegg om det gang på gang.

Hvis jeg "herjer" rundt på forumet nå, så blir det nok rapportert fra flere enn deg. At du irriterer deg fra tidligere og ikke legger ting bak deg samt inngår lange diskusjoner for å få gjennom viljen din er ditt oppheng i "saken"

Det bare fortsetter og fortsetter og fortsetter og diskuterer all respons og svar du får. 

Hold deg unna tråder hvor jeg deltar. La være å stalke og kverulere. Godta at ikke alle orker linker og er enig med deg.

Jesus for et styr. Nå skriver jeg ikke mer her. Ha en fin dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NotNaomi skrev (18 timer siden):

Du har skrevet 11-elleve innlegg her nå. Du diskuterer med admin og gir deg ikke uansett hvilke svar du får. Du er sint fordi jeg ikke leser linker du legger ut, fordi jeg har andre meninger enn deg og fordi vi er uenige. Dette takler du ikke og lager innlegg om det gang på gang.

Hvis jeg "herjer" rundt på forumet nå, så blir det nok rapportert fra flere enn deg. At du irriterer deg fra tidligere og ikke legger ting bak deg samt inngår lange diskusjoner for å få gjennom viljen din er ditt oppheng i "saken"

Det bare fortsetter og fortsetter og fortsetter og diskuterer all respons og svar du får. 

Hold deg unna tråder hvor jeg deltar. La være å stalke og kverulere. Godta at ikke alle orker linker og er enig med deg.

Jesus for et styr. Nå skriver jeg ikke mer her. Ha en fin dag. 

Jeg er ikke sint fordi du ikke leser linker. Jeg påpeker at det at du nekter å tilegne deg korrekt informasjon gjør at du fortsetter å spre feilinformasjon helt bevisst på forumet - og jeg stiller spørsmålstegn ved om det er en praksis Egmont ønsker skal tillates på forumet.

Det er prinsippielt viktig, for hvis det er en ny mal, at bevisst feilinformasjon skal tillates, da betyr det at de også åpner for konspirasjonsteorier o.l. Det er en praksis som ikke er forenelig med måten Egmont er kjent for å drive, selv om de har romslighet som utgangspunkt.

Anonymkode: 3a34a...bf6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Jeg er ikke sint fordi du ikke leser linker. Jeg påpeker at det at du nekter å tilegne deg korrekt informasjon gjør at du fortsetter å spre feilinformasjon helt bevisst på forumet - og jeg stiller spørsmålstegn ved om det er en praksis Egmont ønsker skal tillates på forumet.

Det er prinsippielt viktig, for hvis det er en ny mal, at bevisst feilinformasjon skal tillates, da betyr det at de også åpner for konspirasjonsteorier o.l. Det er en praksis som ikke er forenelig med måten Egmont er kjent for å drive, selv om de har romslighet som utgangspunkt.

Anonymkode: 3a34a...bf6

Det er nok dette du tenker på når du snakker om linjer forumet legger seg på. Du reagerer på at jeg ikke "vil tilegne meg informasjon" av de utallige lenkene du legger ut. Jeg leser dem sjelden da jeg midt i en diskusjon med noen ikke bruker tid på å lese km med rapporter og alt du linker til. Det må du bare avfinne deg med. 

Om jeg skulle komme med en påstand, så er ikke det feilinformasjon. Jeg har ikke utgitt meg for å være helsepersonell her, eller ekspert på noe som helst. At du gir meg liksom makt og er i en posisjon hvor folk tror at det jeg mener alltid er riktig får du ta på din kappe. Folk her mener hva de vil og hører på hvem de vil. Og her er det påstander i alle tråder som for meg er så feil som de kan få blitt. Du må virkelig slutte å stalke og skrive innlegg på innlegg her om meg som både er påstander og negativ brukerdebatt. Slutt å diskuter med meg! Så enkelt skal det være. Over og ut. 20221215_002224.jpg.d18e5be872cd1a59d44a70b3d386aeb7.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...